Vyhledávání

Začalo to v roce 1845: Nápad Williama Thomsona pro budoucnost

„Svět bez pneumatik“, část 1:

1845: Nápad Williama Thomsona pro budoucnost

Hannover, srpen 2009. Svět bez pneumatik by byl dnes nepředstavitelný. Bez „zabaleného vzduchu“ by hladké zatáčení s jakýmkoliv vozidlem bylo v podstatě nemožné a brzdění by záviselo na přilnavosti kovu k asfaltu. Pohodlí, jízda bez defektů, bezpečné zatáčení ve vysoké rychlosti – všechny tyto věci, které jsou pro nás dnes v oblasti osobní dopravy tak důležité, by pravděpodobně nebyly možné. A všechno to začalo u jednoho skotského vynálezce, Williama Thomsona, který v roce 1845 patentoval první pneumatiku z pryže naplněnou vzduchem.

Thomson svým vynálezem předvídal budoucnost. V té době v podstatě vše, co se pohybovalo na cestách, mělo kola s kovovými nebo dřevěnými obručemi. Ve srovnání s hladkými pásy asfaltu, které máme dnes, byly cesty v té době špatné, blátivé a poseté hřebíky, které vypadávaly z dřevěných obručí kol a ráfků. Zdaleka ne ideální podmínky pro první pneumatiky naplněné vzduchem. I když tyto pneumatiky měly v podstatě štěstí, protože díky malému počtu vozidel byly zřídkakdy používány. Pro koněm tažené povozy byla jejich nosnost nedostatečná a rozvoj jízdních kol byl v té době stále ještě v počátcích. Na objev se brzy zapomnělo a Thomson pokračoval ve vymýšlení jiných, slibnějších nápadů.

Mnoho objevů se v historii opakuje. A tak se stalo, že v roce 1888 měl irský veterinář John Dunlop stejný nápad jako Thomson. Říká se, že hledal pohodlnější pláště pro jízdní kolo své dcery a že vynalezl plášť naplněný vzduchem – podruhé. A až tentokrát měla pneumatika více štěstí – nejen, že byla vynalezena chytřejším obchodníkem, než byl Thomson, ale bicykly byly také mnohem více rozšířeny, takže pro používání plášťů existovaly dobré příležitosti. Pneumatika naplněná vzduchem znamenala začátek samostatné přepravy. Kromě kolejových vozidel dnes neexistuje žádná rozsáhlejší forma dopravy, a to ani na zemi, ani ve vzduchu, která není vybavena pneumatikami a nabízí relativně uspokojivé rychlosti a současně přesné řízení.

Materiál, ze kterého jsou mobilní sny zhotoveny, začíná kaučukem a sírou. Tyto dvě látky smíchané dohromady při dodání tlaku a tepla vulkanizují a vytvářejí tak pryž. Tento materiál se poté vylisoval ve vhodné formě, naplnil se vzduchem a první pneumatika byla zčista jasna na světě. A tato pneumatika již toho dokázala hodně: vzduch obsažený v pryži zajišťoval odpružení kola, její přilnavé vlastnosti nabízely výrazně lepší přilnavost k vozovce a nižší valivý odpor.

Jízda tak byla snazší, brzdění bezpečnější, řízení přesnější. Pneumatika naplněná vzduchem – jak se následně stala známou – brzy překonala kov a plné pneumatiky, které se do té doby používaly, ačkoliv tehdejší cyklisté, „velocipedisté“, se museli rychle stát dovednými odborníky na zalepování plášťů. Výlet bez píchlého pláště byl v podstatě nemyslitelný, a proto neustálé spoléhání se na bicykl vyžadovalo docela velkou dávku sportovního odhodlání. Navzdory své náchylnosti k defektům byly rané pneumatiky o poznání lepší než obruče ze železa nebo plné pryže, které nahradily.

Plášť bicyklu se tak stal typickou pneumatikou, bez které by byl dnes život stěží představitelný. Všechna pozemní vozidla, která nejezdí na kolejích, a téměř všechna letadla jsou bez pryže naplněné vzduchem nepoužitelná. Dokonce i cestování do vesmíru vyžaduje pneumatiky – mise Apolla 15 v roce 1971 ukázala, že lunární vozidlo se dokázalo dynamicky pohybovat pouze pomocí pneumatik naplněných vzduchem. A tak se jednoduchá pneumatika stala základem naší mobility. A její vývoj pokračoval v neztenčené míře. Když dospěla, poskytla prvním automobilům přilnavost k vozovce.


S obratem přesahujícím v roce 2008 24 miliard EUR představuje společnost Continental jednoho z předních světových dodavatelů pro automobilový průmysl. Jako dodavatel pneumatik, brzdných systému, systémů a součástí pro pohonné ústrojí a šasi, přístrojové techniky, automobilové elektroniky a technických elastomerů, přispívá Continental ke zvýšení jízdní bezpečnosti a také k ochraně globálního klimatu. Společnost v současné době zaměstnává přibližně 130 000 zaměstnanců na téměř 190 místech v 35 zemích.

Continental je v Evropě tržním lídrem v oblasti pneumatik pro osobní a lehká užitková vozidla. Celých 30 % nových automobilů vyrobených v Evropě opouští výrobní linky na pneumatikách Continental. Divize pneumatik koncernu Continental je oficiálním partnerem FIFA World Cup 2010TM, který se bude konat v roce 2010 v Jihoafrické republice. Další informace naleznete na stránkách www.ContiSoccerWorld.com, www.ContiFanWorld.com a www.conti-online.com.



Barum Continental spol. s r. o.
Divize marketing
www.conti-online.cz
www.barum-online.cz

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu