Vyhledávání

Známá věc : Řidiči jsou na menších silnicích nespokojeni se špatným značením

Známá věc : Řidiči jsou na menších silnicích nespokojeni se špatným značením

Průzkum ÚAMK: řidiči oceňují značení českých dálnic, na menších silnicích jsou nespokojeni

Motoristé nejvíc pozitivně - známkou jedna minus - hodnotí dopravní značení na dálnicích a rychlostních silnicích. Naproti tomu se značením silnic nižších tříd spokojeni nejsou – známka tři minus. „Stěžují si na často zmatené, nepřehledné a nelogické navigační tabule mezi vesnicemi, které vedou ke zbytečnému bloudění,“ říká Pavel Kuchálik, tiskový mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK). Tato a další zjištění vyplývají z prosincového průzkumu názorů motoristů z celé České republiky, který na vzorku 532 respondentů uskutečnil ÚAMK.

VYBAVENOST ODPOČÍVADEL
Respondenti hodnotili vybavenost a hustotu odpočívadel u stávajících dálnic. Výslednou dvojkou oznámkovali vybavení, komfort ale i hustotu odpočívadel u starších dálnic, o půl stupně horší známku dostala hustota odpočívadel u dálnic nových – respondenti tedy míní, že jich u nových úseků je méně než u starých, kvalita je obdobná. „Průzkum ukázal, že řidiči považují dálniční místa k odpočinku, což jsou v naprosté většině čerpací stanice, za stejně dobrá jako jinde v Evropě. Ocenili jejich vysokou hustotu, a to především ve srovnání se sousedním Německem, zvláště pak na dlouho provozovaných dálnicích,“ vysvětluje Pavel Kuchálik.

ROZVOJ DÁLNIC A REGIONY
Bez překvapení zůstalo dotazování, zda motoristé považují rozsah stávající dálnic za dostatečnou. Ve všech krajích převažuje nespokojenost s rozsahem dálniční sítě (spíše či rozhodně nespokojeno 73 % respondentů, spokojeno či spíše spokojeno 27 % dotázaných). Největší nespokojenost vyjadřovali řidiči Jihočeského a Karlovarského kraje, naopak nejspokojenější jsou motoristé Plzeňského a Středočeského kraje. Nedávné otevírání nových dálnic se odrazilo v největší spokojenosti s rozvojem dálniční sítě u odpovědí i z Ostravska. Statisticky významné regionální rozdíly pravděpodobně souvisí s pokrytím jednotlivých krajů dálniční sítí. Na výsledky mohly mít vliv i mediální informace o změnách plánů výstavby a pozastavením některých staveb v důsledku finanční krize.

STARÉ V. NOVÉ DÁLNICE
Motoristé v průzkumu porovnávali jednotlivé parametry u dálnic nových a starších. Nejlepší jedničku nebo dvojku dostaly nově postavené a zprovozněné úseky dálnic D1 (Vyškov-Kroměříž a ostravská část), D11 (Poděbrady-Hr.Králové), D5 (Plzeň-st.hranice) a D8 (Ústí-st.hranice), zcela opačně je to s cenou za nové úseky, ta dostala hodnocení 4. Pokud jde o kvalitu výstavby (známka 2), bezpečnost a plynulost provozu (známka 2), vzhled dálnic a jejich zasazení do krajiny (známka 2-). Naopak nejhorší známky obdržela nejdůležitější ale zároveň nejstarší dálnice D1. „Řidiči ji považují za nejvíc nebezpečnou a nejhůře průjezdnou, stěžují si také na její kvalitu a technický stav. V rozhovorech ale motoristé vyjadřovali naději na změnu v souvislosti s rozsáhlou rekonstrukcí, kterou ŘSD spustí v příštím roce, “ doplňuje Pavel Kuchálik z ÚAMK. Starý úsek dálnice D1 „kazí“ známky celkové dálniční sítě.

ZDROJE DOPRAVNÍCH INFORMACÍ Průzkum rovněž ukázal, že naprosto dominantním zdrojem aktuálních informací o dopravní situaci - pro 80 procent motoristů - jsou rádia, s výraznou převahou Radiožurnálu. Českou televizi používá jako zdroj 57 % řidičů, o pět procent méně řidičů se v posledních dvou měsících spolehnulo na infotabule umístěné přímo na dálnicích. Polovina dotázaných kvůli informacím navštěvuje nejrůznější internetové stránky (47 % přímo www.dopravniinfo.cz). „Překvapením bylo, že jen 25 procent řidičů využívá pro získání informace mobilní telefon. Je to zřejmě důsledek neexistence jednotného telefonního čísla, na kterém by řidiči dostali potřebné informace v režimu 24/24. Na západ od nás je telefon využíván daleko víc, což “ říká Kuchálik.

ÚAMK je česká motoristická organizace prosazující zájmy řidičské veřejnosti. Vždy důsledně sleduje, hodnotí a komentuje události a opatření, které mají vliv na automobilovou dopravu a se kterými se setkávají čeští řidiči. Snaží se působit tak, aby se neustále zvyšovala plynulost a bezpečnost silničního provozu, aby se řidičům zlepšovali podmínky pro jízdu a aby i legislativa napomáhala k většímu komfortu a bezpečnosti na českých silnicích. Vychází přitom jak z názorů motoristické veřejnosti, tak i stanovisek dopravních odborníků.


Pavel Kuchálik
řed. odboru vnějších vztahů a komunikace

ÚAMK a.s.

www.uamk.cz

Průzkum o bezpečnosti silnic
Jsme přesvědčení o tom, že je velmi důležité, aby si řidiči v evropských zemích uvědomovali relativní nebezpečí, které pro ně představují různé typy silnic, a mohli tak jezdit bezpečněji. Z toho důvodu právě probíhá průzkum s cílem zjistit, kolik toho evropští řidiči vědí o bezpečnosti silnic, a obeznámit je, co můžou udělat pro to, aby jezdili bezpečněji. Zajímají nás názory všech druhů řidičů všech věkových kategorií a ze všech částí země. Tato anketa vám zabere pouze několik minut. Vaším názorem nám pomůžete zefektivnit naši práci pro vaši bezpečnost. Přejděte na průzkum o bezpečnosti silnic v České republice.

 

Fotogalerie

Dálniční nehoda před Bratislavou cisterny s vozidlem údržby objektivem Pavla Jelínka

stalo se 18.09. 2009 na rovném, přehledném a dobře označeném úseku..... K vážnějším zraněním nedošlo

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu