Vyhledávání

Předposlední etapa Dakaru patřila ke smolným

Předposlední etapa Dakaru patřila ke smolným

Rosario/Židovice - Neuvěřitelnou smůlu přinesla předposlední etapa letošního ročníku Rallye Dakar. V pořadí 12. rychlostní zkouška se ukázala jako velmi zrádná. Posádky, vidící se už v cíli, se musely prát s nástrahami trati i neskutečnými technickými problémy. Ty z boje o skvělou pozici vyřadily třeba Martina van den Brinka nebo i Artura Ardavičuse s roudnickým Danielem Kozlovským.
"Předposlední trať byla velmi záludná. Cesty byly hodně úzké a klikaté. Několikrát jsme vyletěli z trati a pokosili pár stromů a plotů. Aby toho nebylo málo, nevyhnul se nám ani defekt kola. Byl jsem rád, když jsme se dostali do cíle a nebyl jsem jediný. Kolegové na tom byli úplně stejně. Naštěstí už je před námi poslední etapa," oddechl si v cíli roudnický mechanik Daniel Kozlovský, který po všech problémech, které připravila předposlední rychlostní prověrka, přijel s kazašským pilotem Arturem Ardavičusem na dvaatřicáté pozici.
Páteční 12. etapa z Termas Rio Honda do Rosaria byla nejdelší z letošního 37. ročníku co do celkového počtu kilometrů. Posádky musely zvládnout 1024 kilometrů, z nichž takřka tři sta bylo měřených. Rychlostní část spíše připomínala trasu závodu WRC, tedy novodobý směr, kterým se Dakar ubírá - rychlé speciálky, minimální rozdíly mezi závodníky. Každá chyba a selhání techniky přinese velkou ztrátu. Své o tom ví i Martin van den Brink z holandské sestavy Mammoet Rallysport, který jede se závodním speciálem Renault K420 4x4 vyvinutým v Technologickém centru v severočeských Židovicích. Dral se úspěšně dopředu, ale chvíli po předjetí Aleše Lopraise mu prasklo těsnění na servu řízení. "Vytekla kapalina a já přišel o posilovač řízení. Na tak klikaté tratit byly potíže se řízením opravdový očistec. Jeli jsme přitom dobře. Fakt mě to štve, ale takové věci se prostě stávají. Dakar je nevyzpytatelný. Nikdy se nemůžete být ničím jisti," pokrčil rameny Martin van den Brink, který etapu dokončil spolu se svým týmovým parťákem Pascalem de Baarem na 43. resp. 42. pozici s více než hodinovým odstupem na vítěze.
Několikrát mimo trať se objevil i šéf týmu Bonver Dakar Project Tomáš Vrátný, když dokonce srazil několik kůlů plotu. „Experimentujeme s nastavením tlumičů a snažíme se využít Dakar k tomu, abychom posbírali co nejvíce dat. Bohužel, nějak jsme to s těmi experimenty přehnali a po výletu mimo trať jsme si uvědomili, že tu etapu nemůžeme jet nijak ostře,“ podotkl Vrátný, který na trati jen těsně minul krávu a do cíle rychlostí prověrky dojel patnáctý se čtvrt hodinovou ztrátou na vítězného Staceyho.
Dvanáctá etapa byla ve znamení holandských posádek, které obsadily celé podium. Vyhrál Stacey před krajany van Vlietem a de Rooyem. V celkovém pořadí je ale situace odlišná. Stupně vítězů patří Rusům - vede Mardějev, před Nikolaevem a Karginovem.
Závěrečná etapa z Rosaria do Buenos Aires přináší posledních čtyři sta kilometrů se sto sedmdesáti čtyřmi měřenými. Tím bude letošní porce 8 159 kilometrů pro kategorii kamionů uzavřena.

Výsledky - kamiony - 12. etapa: 1. Stacey (NED) Iveco 3:33:09, 2. Van Vliet (NED) MAN +0:18, 3. De Rooy (NED) Iveco +0:28, 4. Sotnikov (RUS) Kamaz +1:09, 7. Kolomý (CZE) Tatra +2:18, 15. Vrátný (CZE) Tatra +17:07, 22. Loprais (CZE) MAN 25:05, 23. Szustkowski (POL) Tatra +26:16, 32. Ardavičus/Kozlovský (KAZ/CZE) Tatra +38:54, 42. de Baar (NED) Renault Trucks +1:06:06, 43. van den Brink (NED) Renault +1:17:39.

Celkově: 1. Mardeev (RUS) Kamaz 41:59:07, 2. Nikolaev (RUS) Kamaz +12:43, 3. Karginov (RUS) Kamaz +48:40, 4. Loprais (CZE) MAN +1:45:43, 5. Sotnikov (RUS) Kamaz +2:24:10, 7. Kolomý (CZE) Tatra + 4:02:22, 14. Vrátný (CZE) Tatra +9:36:36, 17. van den Brink (NED) Renault Trucks +11:03:36, 19. Szustkowski (POL) Tatra +12:26:38, 22. Ardavičus/Kozlovský (KAZ/CZE) Tatra +17:20:35, 31. de Baar (NED) Renault Trucks +28:58:23.

 

Fotogalerie

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu