Vyhledávání

Letošní Rallye Austrálie na nových tratích bude skokem do neznáma

Rally Austrálie (3.- 6. září 2009)

Klokaním skokem do neznáma

Desáté pokračování mistrovství světa v rally zavádí tým Citroën Total WRT na opačnou polokouli. Letošní Rally Austrálie, dlouhodobě pevná součást kalendáře šampionátu, je letos velkým skokem do neznáma. Poprvé se totiž koná na zcela novém místě a pro tým a jeho soupeře představuje doslova panenské území.


Stěhování z Perthu
Nicméně pro Sébastiena Loeba a Daniela Elenu i toto neznámé prostředí znamená jediné - pokusit se o návrat na vítěznou cestu a udržet si šanci na zisk v pořadí již šestého titulu mistrů světa. Dani Sordo a Marc Martí jsou z posledních podniků náležitě motivováni a chtějí dokázat, že se mohou rovnocenně měřit s kýmkoli z absolutní špičky.
Rally Austrálie se od roku 1989 až do loňska jezdila na západním pobřeží kontinentu v okolí přístavu Perth.

Letošní australské pokračování je ale označováno za revoluční, neboť se přesouvá do Nového Jižního Walesu o dobrých 3600 km dále na východ. Novým hostitelským centrem je tentokrát malé městečko Kongscliff na pobřeží Tasmánského moře.


Tato skutečnost je samozřejmě nová nejen pro posádky vozů Citroën C4 WRC, ale i jejich soupeře.

Sordo: Objevování neznámého
Zejména Dani Sordo je přímo dychtivý po startu: „Vždycky se těším na objevování nových míst. Austrálie je pro mnohé snem, protože už neexistuje mnoho cílů, které by byly z Evropy ještě dál. Už se nemohu dočkat, až usednu za volant mého vozu. I když jsem C4 WRC řídil naposledy na Rally Finsko, toho pocitu se snad nikdy nenabažím. V Austrálii jsem zatím startoval pouze jednou a k tomu ještě nemám dobré vzpomínky. Moje auto nevydrželo, resp. jeho převodovka a skončil jsem hned na první rychlostní zkoušce. Nyní ale opravdu nevím, co si myslet a co očekávat.

Určitě to nebudou rychlostní zkoušky s kobercem drobných kamínků, jak tomu bývalo v Perthu na rally tolik obtížné..."
Po stupních vítězů, na které dojel v Portugalsku, Argentině a Polsku, si mladý španělský pilot troufá vyzvat i ty nejlepší piloty ze startovního pole. „Pokusím se jet co nejrychleji, jak to dělám pokaždé. Citroën je v Poháru konstruktérů ve vedení o 14 bodů a mým úkolem bude pokusit se bodovat a udržet tento náskok do posledních dvou podniků mistrovství světa. A samozřejmě pokud to situace dovolí, budu se snažit pomoci Sébovi, aby vyhrál titul mezi piloty..."

Loeb: Šampionát mám v rukou
Sébastien Loeb vyhrál v Austrálii v roce 2004 a stejný výsledek by samozřejmě bral i letos. „Náš cíl je vyhrát, anebo přinejmenším skončit před Mikko Hirvonenem. Podle současné situace je zřejmé, že to, jak mistrovství světa dopadne, mám plně ve svých rukou. Pokud vyhraju závěrečné tři rally, budu mistrem světa já. Kdyby mě Mikko jednou porazil, bylo by to pro mě komplikovanější.

Tento víkend slibuje velké drama, protože Mikko je vždycky vynikající na šotolině, a v neznámém terénu obzvlášť. Seznamovací jízdy jsou proto velice důležité nejen pro kontrolu našich poznámek, ale zejména s ohledem na zadání, které dáme technikům pro nastavení vozu na úvod soutěže. Poslední čtyři týdny jsem odpočíval a trochu si zvykl na uvolněnější rytmus. Bývá obvykle náročnější si zase po měsíci zvykat na návrat k závodění.“

Hlavní jsou informace
Xavier Mestelan-Pinon, technický manažer Citroën Racing

Co znamená takový podnik na druhém konci světa z pohledu vaší funkce?
„Především musíte mít na paměti, že jakékoli testování mimo Evropu je zakázané předpisy a že posádky nesmí navštívit tratě před začátkem seznamovacích jízd. Připravit se na rally, jako je tato, znamená, sbírat spoustu informací od pořadatelů. To se týká počasí, povrchů tratí, množství skoků či vodních přejezdů apod. Na základě těchto informací si zkusíme nastínit, jak by asi mohly jednotlivé rychlostní zkoušky vypadat a paralelně to porovnáváme s tím, co víme z našich zdrojů. Jedná se především o výsledky našich testování v Evropě směrem k vývoji nastavení vozů.“

První zkušenosti posádek z tratí jsou asi velmi důležité, že?
„Na trať pošleme auta s nastavením podle toho, co jsme teoreticky mohli předpokládat - podle předchozích zkušeností, stylu jízdy pilotů, typu terénu, který očekáváme. Při seznamování se s tratí jdou do terénu samozřejmě i naši inženýři a kontrolují na trati, jak se naše počáteční myšlenky kryjí s realitou. Následuje diskuse s posádkami a pak vybereme jeden z druhů nastavení, které byly naprogramovány už v továrně.“

Takže je v tom i mnoho neznámého a tajemného?
„Přesně tak, a to je na rally to nejzajímavější! Člověk si vzpomene na různé fáze sezony, na obrovské horko, když jsme startovali v Jordánsku, na vysokou trávu v Polsku nebo několik týdnů před tím na obrovské sněhové bariéry v Norsku 2007. V tom je kolektivní zkušenost neocenitelná a počítá se s ní, musíme pak ale umět přizpůsobit nastavení vozů skutečným podmínkám co možná nejrychleji. V tom hrají klíčovou roli posádky, které jsou schopné vytušit specifické problémy a nástrahy podle typu trati...“

Rally Austrálie (10. podnik z 12)
Povrch: šotolina
Centrum rally: Kingscliff

Program - Shakedown : čtvrtek 3. září 8 – 12 hod. v Dunloe Park na speciálním okruhu 3,29 km dlouhém.
Slavnostní start – 16.30 hod. v Murwillumbah.

Trať – celkem měří 1733,75 km, z toho je 344,72 km měřených v 35 rychlostních zkouškách na 16 odlišných tratích.
1. etapa – 573,42 km (106,79 km měřených v 15 RZ). Čtvrtek 3. září – start v 18.45 hod. – RZ 1 : ‘Tweed 1’ (2,55 km) – RZ 2 : ‘Tweed 2’ (2,55 km) – Cíl kolem 19.48 hod. Pátek 4. září - Asistence A (5.30/15 min) – RZ 3 : ‘Kyogle 1’ (7,32 km) – RZ 4 : ‘Repco 1’ (8,36 km) – RZ 5 : ‘Kyogle 2’ (7,32 km) – RZ 6 : ‘CTEK East 1’ (11,33 km) – RZ 7 : ‘Mooball’ (5,85 km) – RZ 8 : ‘Kidney Health 1’ (5,74 km) – RZ 9 : ‘Castrol Edge East 1’ (6,85 km) – Seskupení (12.45/20 min) – Asistence B (13.05/30 min) – RZ 10 : ‘Castrol Edge East 2’ (6,85 km) – RZ 11 : ‘CTEK East 2’ (11,33 km) – RZ 12 : ‘Mooball 2’ (5,85 km) – RZ 13 : ‘Kidney Health 2’ (5,74 km) – RZ 14 : ‘Tweed 3’ (2,55 km) – RZ 15 : ‘Tweed 4’ (2,55 km) – Asistence C (19.25/45 min) – Cíl kolem 22.15.
2. etapa - sobota 5. září - 619,10 km (113,45 km měřených v 10 RZ). Asistence D (5.30/15 min) – RZ 16 : ‘Dayco 1’ (20,31 km) – RZ 17 : ‘Bosch 1’ (18,75 km) – RZ 18 : ‘Armor All 1’ (8,20 km) – RZ 19 : ‘Urliup’ (5,24 km) – Seskupení (11.22/20 min) – Asistence E (11.42/30 min) – RZ 20 : ‘Armor All 2’ (8,20 km) – RZ 21 : ‘CTEK West 1’ (8,59 km) – RZ 22 : ‘Dayco 2’ (20,31 km) – RZ 23 : ‘Bosch 2’ (18,75 km) – RZ 24 : ‘Tweed 5’ (2,55 km) – RZ 25 : ‘Tweed 6’ (2,55 km) – Asistence F (20.10/45 min) – Cíl kolem 23.00.
3. etapa – neděle 6. září : 541,23 km (124,48 km měřených v 10 RZ). Asistence G (5.00/15 min) – RZ 26 : ‘Monroe 1’ (7,14 km) – RZ 27 : ‘Castrol Edge West 1’ (21,52 km) – RZ 28 : ‘Gondwana 1’ (10,88 km) – RZ 29 : ‘Upper Clarence 1’ (6,94 km) – RZ 30 : ‘CTEK West 2’ (8,59 km) – Seskupení (10.02/15 min) – Asistence H (10.17/15 min) – RZ 31 : ‘Monroe 2’ (7,40 km) – RZ 32 : ‘Castrol Edge West 2’ (21,52 km) – RZ 33 : ‘Gondwana 2’ (10,88 km) – RZ 34 : ‘Upper Clarence 2’ (6,94 km) – RZ 35 : ‘Repco 2 (liveTV)’ (22,41 km) – Asistence I (16.04/10 min) – Cíl kolem 16.46.


Posádky Citroën - vizitky

Sébastien Loeb a Daniel Elena
První start ve WRC : Katalánsko 99 (Saxo Kit-Car / vypadli)
Celkem startů ve WRC: 121
První vítězství: Německo 02 (Xsara WRC)
Celkem vítězství: 52
Tituly WRC : 5 (2004 až 2008)

Dani Sordo
První start ve WRC : Katalánsko 03 (18.)
Celkem startů ve WRC : 67
Juniorský titul: 2005 (C2 S1600)

Marc Martí
První start ve WRC: Katalánsko 92 (21.)
Celkem startů ve WRC: 133
Juniorský titul: 2005 (C2 S1600)


Posádky Citroën v Austrálii

Sébastien Loeb a Daniel Elena : 5. účast : 2002 (7. / Xsara WRC) – 2003 (2. / Xsara WRC) – 2004 (1. /Xsara WRC) – 2005 (vyppadli / Xsara WRC).

Dani Sordo : 2. start : 2006 (23. / Xsara WRC).

Marc Marti : 4. start : 1997 (17. / Seat Ibiza) – 2003 (5. / Xsara WRC) – 2006 (23. / Xsara WRC).



Martina Bedrnová
PR manager
Citroën Česká republika, s.r.o.
e-mail: martina.bedrnova@citroen.com

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu