Vyhledávání

Pětadvacátý ročník San Remo Rally Storico i s naším týmem Ctirada Hájka

Pětadvacátý ročník San Remo Rally Storico i s naším týmem Ctirada  Hájka

Křest italským ohněm pro Hájek historic rally team

Pětadvacátý ročník Sanremo Rally Storico byl sice již druhým podnikem v kalendáři Mistrovství Evropy v rallye historických automobilů 2010, pro Hájek historic rally team se však stal premiérovým startem v jeho velmi nabitém programu.

Tým Ctirada Hájka reprezentovala v italském přímořském letovisku San Remo posádka Miroslav Janota a Pavel Stráský, která v loňském roce získala s Opelem Kadett C GTE titul vicemistrů České republiky v šampionátu historiků. Účast na slavné soutěži byla prvním bodem tříletého programu, s nímž Hájek historic rally team na evropské tratě letos vyrukoval.

Do Itálie odjížděla česká posádka s velkým očekáváním, co ji v naprosto neznámém prostředí a mezi dosud nepoznanou konkurencí čeká. Harmonogram historické Sanremo Rally čítal deset asfaltových rychlostních zkoušek na šesti rozdílných úsecích. Ze startovní rampy vyjelo vstříc více než 142 kilometrům měřených testů pětadevadesát posádek, jímž rozmary přírody nachystaly snad všechny druhy zpevněného povrchu. Účastníci se museli vypořádat jak se suchým a vlhkým asfaltem, tak i s prudkým lijákem či hustou mlhou.

„Na první vložce byla kvůli mlze viditelnost maximálně třicet metrů, na dalším testu na nás čekala průtrž mračen, od třetí erzety se objevovaly už jen občasné přeháňky a trať začala pomalu osychat. Druhý den už svítilo sluníčko a asfalty byly suché. Je to sice zvláštní, ale mám radost, že jsme jeli právě v takových podmínkách. Díky tomu teď máme nespočet nových poznatků, co se týká nastavení auta a stylu jízdu na takové trati,“ popisoval pilot Hájek historic rally teamu Miroslav Janota svoje poznatky z průběhu soutěže.

„Zároveň jsme s Pavlem zjistili, že český typ rozpisu je na takovou soutěž naprosto nepoužitelný. Naše poznámky jsme museli hodně zjednodušit a přizpůsobit se také úplně jinému rytmu jízdy. Například na patnáctikilometrové erzetě jsem na osmdesáti procentech trati nezařadil vyšší rychlostní stupeň než trojku. Celou dobu jsme jeli rychlostí do sto dvaceti kilometrů za hodinu – z levé do pravé, z rohu do rohu… a tak pořád dokola. Z jedné strany jsme ´lízali´ skálu, na druhé byla hluboká propast. Sám se divím, že jsem to psychicky zvládl a dokázal v dalším průběhu závodu zajíždět celkem slušné časy,“ řekl Janota.

Janota se Stráským o sobě dali díky dosahovaným výsledkům na jednotlivých rychlostních zkouškách vědět. V sedmi testech se objevili v první dvacítce absolutního pořadí, na šesté vložce obsadili dokonce osmé místo. Ve třídě C3, v níž startovalo třináct vozů, zajížděli čas na pomezí druhého až třetího místa a poslední zkoušku soutěže už vyhráli.
V cíli Sanremo rally Storico bylo klasifikováno jedenasedmdesát dvojic. Konečná bilance posádky Hájek historic rally teamu je velmi příznivá. Češi vyhráli třídu GTS, obsadili třetí příčku ve třídě C3, patřilo jim osmé místo v kategorii 2 (v rámci hodnocení ME dokonce šesté) a v konečných výsledcích figurovala naše posádka na šestnácté pozici absolutně.

Jak jezdec z Bukové u Příbramě po soutěži přiznal, vrátil se doslova na počátek svojí jezdecké kariéry: „Připadám si jako školák. Všemu se musím naučit znovu, protože ten rozdíl oproti českým tratím je markantní. Do závodu jsem nastoupil s velkou pokorou a respektem. Když jsem ale po třetí erzetě zjistil, jaké jsme zajeli časy, musel jsem přidat,“ směje se Miroslav Janota. „Závody celému týmu sedly skvěle. Potom jsem už začal chápat trať a dokázal jsem ji číst. Co ale nechápu ještě teď, je rychlost mých soupeřů. Jezdec, který měl technicky horší kadett než my, dokázal zajíždět časy v absolutní špičce, jednu rychlostní zkoušku dokonce i vyhrál. Až potom jsme se dozvěděli, že je to bývalý tovární pilot a několikrát už v San Remu vyhrál.

Bezpodmínečně na sobě musím zapracovat, protože v Evropě se jede velká palba!“ nešetřil úctou před svými soupeři český jezdec, jenž byl velmi překvapen, s jakou razancí se na takové soutěži závodí. „Na každé erzetě stálo nějaké to porsche s uraženým kolem. Minimálně čtyřicítka jezdců, která dojela do cíle, jela na krev a vůbec nebrala ohled na to, jaké historické klenoty řídí. Když jsem viděl na přejímkách, s kým budeme závodit, smířil jsem se s umístěním do absolutní dvacítky. To mi přišlo reálné a chtěl jsem toho dosáhnout.“

Rychlé přechody od moře do velké nadmořské výšky byly pro českou dvojici další novinkou. „Bylo pro nás hodně těžké se s tím vyrovnat. Ještě nikdy se mi nestalo, aby mě při závodech takhle bolela hlava. Překvapilo mě, že se vůbec nekatovalo, tudíž trať byla bez jakýchkoliv nečistot,“ konstatoval spolujezdec úspěšné posádky Pavel Stráský. „Ta atmosféra byla opravdu neskutečná – palmy, moře, mentalita lidí, slušnost našich konkurentů… tedy do té doby než bliknul semafor na startu erzety, to šly veškeré ohledy stranou,“ znovu připomíná s úsměvem kvalitní konkurenci Miroslav Janota, jenž je několik dní po soutěži stále plný dojmů.

Pochvalnými slovy nad výkonem svých svěřenců nešetřil ani majitel týmu Ctirad Hájek: „Míra se ukázal jako pilot, který závodí hlavou. V mých očích byla trať extrémně těžká – kluci jeli v mlze, dešti i za sucha. Jejich výkon předčil moje plány a naplnil mě velkým očekáváním. Když zohledním to, že polovina startovního pole byly jezdecké legendy, tak se za takový výsledek rozhodně nemusíme stydět. To ale neznamená, že příště to bude stejné. Může se stát cokoliv, jsou to jenom závody,“ uvedl boss Hájek historic rally teamu. „San Remo bylo tím nejtěžším závodem, jaký jsem kdy zažil. Kdo tam nebyl, nepochopí. Jelo tam plno aut týmu Sandra Munariho s jezdci světového kalibru za volantem. Někteří závodníci za námi přišli gratulovat k dosaženému výsledku, vyměnili jsme si kontakty, byla to prostě paráda.“

Ctirad Hájek však neměl radost pouze z představení své posádky na trati. „Angažování Honzy Možného coby manažera se ukázalo být skvělým krokem, jelikož je to profík každým coulem. Jako tým jsme byli poprvé za českými hranicemi a všechno fungovalo perfektně. Dík patří také mechanikům, kteří jsou takovými šedými eminencemi, o kterých se příliš nemluví.“

„V současné době už připravujeme auta na Vltavu, která se pojede již za tři týdny. Disponujeme dvěma totožnými speciály se šestnáctiventilovým dvoulitrovým motorem. Kdo chce vidět náš tým pohromadě, ať přijede právě do Klatov. Bude to možná můj letošní jediný start, jelikož se nechci nikam tlačit a hodlám přenechat místo mladším. Může se totiž stát, že nabourám já nebo Mirek, a najednou bude druhé auto scházet. Při našem programu si to nemůžeme dovolit. Proto pojedu pro radost a v plánovaném tříletém programu maximálně podpořím Míru s Pavlem,“ uzavřel Ctirad Hájek, jenž si je plně vědom celkové náročnosti závodění v Evropě.

Dalším podnikem Mistrovství Evropy v rallye historických automobilů, na kterou se Hájek historic rally team intenzivně připravuje, bude již zmíněná Historic Vltava Rallye. Soutěž se pojede v termínu 16. až 17. dubna a centrem budou již tradičně západočeské Klatovy.

O počínání Hájek historic rally teamu vás budeme samozřejmě průběžně informovat. Čekání na další závody si můžete zkrátit návštěvou internetových stránek www.hajek-reklama.cz, kde najdete veškeré informace o našem týmu.


 Pavel Kacerovský

 

PR

 

Fotogalerie

San Remo historiků 2010 a Miroslav Janota, foto týmu Petr Frýba

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu