Vyhledávání

Podrobný popis erzet blížícího se Vyškova 2010

Novým přírůstkem do itineráře vyškovské rally je Komořanská rychlostní zkouška, která soutěžní peloton zavede do těsné blízkosti centra soutěže. Její charakter je sice spíše rychlejší, na trati však najdeme řadu divácky atraktivních partií, které stojí za zmínku. Zkouška startuje těsně za Čechyní a po krátké rovině posádky přivede na první zajímavé místo. Pravý „vracák“ u dálnice skýtá dostatečný prostor na zajímavé průjezdy, vzhledem k malému prostoru pro diváky jej však návštěvníkům soutěže nelze příliš doporučit. Následuje velmi svižná část přes dálniční most, zpomalená dvěma retardéry. Posádky poté chvíli nabírají rychlost, aby se vydaly vstříc k jedné z divácky nejatraktivnějších pasáží této zkoušky. Šikana „u křížku“ navazuje levým odbočením na hlavní silnici směrem na Komořany. Toto místo je dobře přístupné od Dražovic nebo je možné vůz nechat u odbočky na Podbřežice a dojít zhruba 400 metrů proti směru trati pěšky. Následuje krátký úsek po široké silnici a pravé odbočení mezi svodidla, dobře přístupné od Komořan. Pak přichází na řadu velice technický průjezd Podbřežic s mnoha zajímavými a přehlednými pasážemi. Za Podbřežicemi posádky čeká hezké esíčko na polní cestě a kraťoulinký šotolinový úsek, který vzhledem k množství prachu jistě nezůstane bez odezvy u fotografů. Odbočkou ze šotoliny trať najíždí na obslužnou komunikaci podél dálnice. Po chvíli trať levým odbočením podchází dálnici a navazuje na široký asfalt, který posádky přivádí do cíle, situovaného před vyústěním na hlavní cestu u Komořan.

RZ 2,4,7 Račická

Račický test se do itineráře vyškovské rally vrací poprvé od roku 2007 ve značně pozměněné verzi. Start RZ je umístěn u rybníka na konci obce Nemojany, kde rychlostní zkouška začíná náročnými protahováky na klikaté cestě. Následuje velice rychlý úsek po uskákané silnici, který je zakončen náročným bržděním do obávaného pístovického retardéru, kde je umístěno divácké místo. Retardér se letos pojede klasicky z kopce v oblíbeném směru, ne však ve zcela typické podobě. Za retardérem totiž posádky nebudou dále pokračovat rovně na Račice, nýbrž doprava směrem do Pístovic. Po krátké rovině následuje odbočka vlevo na úzkou komunikaci mezi domy, k níž se diváci dostanou od Pístovic. Z tohoto místa bude pod dohledem pořadatelů organizován přechod k diváckému místu, umístěném u retardéru. Za odbočkou u Pístovic přichází na řadu zcela nový lesní úsek podél potoka, který by zvláště za mokra mohl být pro posádky velmi těžkým oříškem. Po přibližně jednom kilometru trať u motokárového závodiště zahýbá doleva do zemědělského družstva, jehož průjezd je letos pro diváky zakázaný. Na konci areálu následuje krátký šotolinový úsek, jenž soutěžící přivede na jedno z legendárních míst vyškovské soutěže – na proslulý račický skok, který se ve své nejslavnější podobě vrací do programu poprvé od roku 2003. Toto vyhlášené místo je sice možné doporučit fotografům i kameramanům, nutno však podotknout, že na davy diváků zde chybí dostatek bezpečných míst. Přístup je navíc omezený – jen pěšky od Pístovic či autem od Bukovinky. Po výskoku na hlavní cestu posádky čeká velice rychlý čtyřkilometrový úsek, který v minulosti využíval k nastavování svého vozu pro šumavské tratě Tomáš Hrdinka. Na posádky zde čeká mnohé – rychlé protahováky, „utahovačky“ i hodně nepříjemné „nadzvedávací horizonty“. Přibližně kilometr před cílem rychlostní zkouška zahýbá vpravo přes mostek do oblíbených serpentin pod Ježkovicemi, kde se dá najít řada prudkých zatáček ve stoupání. Na konci serpentin před výjezdem na hlavní silnici je pak umístěn cíl zkoušky.

RZ 5,8 Prusská

Divácky oblíbená Vážanská rychlostní zkouška v poslední době proslula jako testovací úsek týmu Škoda Motorsport, který si ji vyhlédl vzhledem k podobnosti s charakterem belgické Ypres Rally. Oproti předešlým ročníkům doznala tato vložka nejvíce změn, s čímž souvisí i změna jejího názvu. Poprvé v historii totiž dojde k vynechání průjezdu obcí Vážany, která k tomuto testu vždy neodmyslitelně patřila.

Start RZ je tradičně umístěn nad osadou Zouvalka na kvalitním a úzkém asfaltu. Přibližně 300 metrů po startu přichází na řadu první náročná pasáž – prudké brždění z maximální rychlosti do ostrého pravého odbočení. Toto místo každoročně láká velké množství diváků, a to jednak pěknými smyky a také relativně snadným přístupem od Vyškova. Za touto pasáží následuje přibližně kilometr rychlých protahováků na úzké cestě, které soutěžící dovedou až do divácky zajímavé pravé odbočky na krátký šotolinový úsek. Bohužel, toto místo je letos během závodu autem nedostupné. Po několikasetmetrové jízdě na prašné komunikaci čeká jezdce další „srdcařské místo“ – ostré brždění do velmi pěkné pravé odbočky zpět na asfalt. Sem se diváci mají šanci dostat pěšky z diváckého místa u Boškůvek. Po zrádném klesání k potoku, kde každoročně potkávají krizové situace řadu posádek, v minulosti následoval rychlý úsek s atraktivním skokem u kukuřice. Právě zde však přichází první letošní změna. Přesně v místě, kde se skákalo, posádky premiérově odbočí doleva na novou a poměrně svižnou šotolinovou pasáž, která je přivede do Moravský Prus. Levým „vinglem“ u hospody se zkouška napojuje na notoricky známý průjezd vesnicí, zakončený širokými protahováky v mírném klesání. Soutěžící následně nepokračují po hlavní k zemědělskému družstvu, nýbrž netradičně zahýbají směrem na Boškůvky, aby krátce na to odbočili doleva na známý šotolinový úsek s diváckým místem přes mostek. Tato pasáž, jedoucí se oproti loňsku v opačném směru – tak, jak ji vidíme na onboardu - je dobře dostupná od Boškůvek. Pravým odbočením u zemědělského družstva se posádky vrátí zpět na hlavní cestu, směřující na Topolany. Zhruba kilometr dlouhý nezáživný úsek po široké silnici je zpestřen pouze umělým retardérem. Kousek před obcí Topolany však následuje levá odbočka doleva na nezpevněný úsek, který soutěžící přivede do zcela nové pasáže pod dálničním mostem. Tato partie u Topolan divákům nabízí několik velice atraktivních míst s možností bezpečně sledovat soutěžní vozy na přehledném úseku. Ostrou pravou zatáčkou přes most se rychlostní zkouška vrátí zpět na hlavní silnici a po následném levém odbočení do kopce chvíli kopíruje dálnici. Přichází na řadu krátká exkurze na šotolinový úsek, za kterým se posádky náročnými protahováky dostávají k hlavní cestě mezi Hošticemi-Herolticemi a Rybníčkem. Tuto silnici trať RZ protne a pokračuje nádhernou pasáží podél Hané, kterou v nedávné minulosti využívalo k testování několik předních týmů, při soutěži se však nikdy nejela. Zdejší přehledné protahováky nabízejí prakticky vše, co si na pěkné „erzetě“ mohou diváci a soutěžící přát. Cíl RZ, po kterém následuje krátký přejezd po poli, je umístěn na konci asfaltové silnice směrem na Ivanovice.

RZ 3,6 Podivická

Podivická RZ patří v historii vyškovské soutěže k nejoblíbenějším a vzhledem k častým změnám povrchů a rytmů jízdy je pro účastníky každoročně velkou zkouškou. Z diváckého pohledu však bohužel patří k těm hůře přístupným. Start je tradičně umístěn v obci Podivice, kde na posádky čeká série dvou kluzkých zatáček na hladké žulové dlažbě. Následuje notoricky známý lesní úsek s řadou rychlých partií. Za zmínku stojí především pravá „utahovačka“ kousek za Podivicemi, na které si již vylámalo zuby velké množství posádek. Po dalším kilometru relativně svižné tratě posádky odbočí na velmi oblíbený členitý úsek ve vojenském prostoru, kde se střídá šotolina s asfaltem. Tato pasáž je však pro diváky zakázaná. Po výjezdu zpět na asfaltovou komunikaci zajímavou levou zatáčkou následuje rychlá partie, zakončená svižným levým odbočením do zemědělského statku. Zde dochází oproti předešlým ročníkům k malé změně, neboť se zahýbá hned do první brány. Ve statku posádky absolvují atraktivní pasáž na šotolině, o jejíž zpestření se stará zrádný „nakopávák“ přes desinfekční jímku. Na řadu přichází zrádný úsek po úzkém asfaltu, zakončený serpentinami pod obcí Zelená Hora. Trať pokračuje velmi rychlým klesáním podél bývalého motocrossového areálu, kterým se RZ dostane ke známému pravému „vracáku“ mezi svodidla, dobře přístupnému od obce Pustiměř. Odsud rychlostní zkouška stoupá dalšími atraktivními serpentinami s náročnou pravou „utahovačkou“ na vrcholu stoupání. Rychlá pasáž po široké cestě posádky přivádí na staronový úsek „u smetiště“, který byl v minulých letech hojně využíván jako neoficiální „shakedown“ /šekdaun/, určený k otestování soutěžní techniky před startem závodu. Pravá odbočka u mostu je divácky poměrně atraktivní, problémem je však minimální prostor pro bezpečné sledování soutěžních automobilů. Na uskákané cestě následují rychlé protahováky ve stoupání, které znamenitě odhalují „soutěžácké srdce“ jednotlivých posádek. Po necelých dvou kilometrech trať zkoušky mírně klesá až ke krátkému lesnímu úseku ve vojenském prostoru, na jehož konci je umístěn cíl RZ.

Připravil :Jiří Dokulil

Fotogalerie

Admiral rallye Vyškov 2009 objektivem Jana Piechaczka

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu