Vyhledávání

Pohled do historie - 36. ročníků Barum rallye Zlín

Pohled do historie - 36. ročníků Barum rallye Zlín
STRUČNÁ HISTORIE RALLY
Barum rally Zlín napí?e v leto?ním roce ji? sedmatřicátý díl své bohaté historie. Na konci srpna se pojede na Zlínsku a okolí oblíbená rally jako součást desetidílného seriálu mistrovství Evropy jezdců a letos i premiérově presti?ní seriál Intercontinental Rally Challenge (IRC). Pojďme se podívat na předcházející ročníky zlínské rally, která se postupem let propracovala mezi nejlep?í soutě?e seriálu evropského ?ampionátu.
 
Amatérská soutě?, která v roce 1971 začala psát historii barumky, vyrostla hned následujícím ročníkem v součást mistrovství ČSSR v automobilových soutě?ích. Její diváci se tě?ili předev?ím na průjezdy legendární modré alpinky řízené Vladimírem Hubáčkem. Vět?inu startovního pole v první polovině sedmdesátých let tvořily předev?ím vozy ?koda 100, 110 či 120 za jejich? volanty seděla nejen tehdej?í domácí esa jako Milan ?id, Oldřich Horsák, Karel ?imek nebo Jiří ?edivý, ale také jezdci nastupující generace Václav Blahna, Leo Pavlík, Milan Zapadlo a dal?í.
 
Pro automobilové soutě?e tohoto období byla typická existence tzv. sprint etap a také kvalifikačních či zvlá?tních okruhových zkou?ek. I při Barum rally platilo, ?e ten, kdo pomý?lel na úspěch, musel poctivě trénovat a psát nejen úseky rychlostních zkou?ek, ale i některé "spojovačky". Řada z nich vedla po velmi obtí?ných a technických úsecích, často za tmy a nejednou v pekelném tempu. Jezdilo se v srdci Beskyd a Javorníků, trať zavítala i na slovenské území. Nedělejme si ov?em iluze, vedle krásných pasá?í se závodilo i na hodně rychlých asfaltech či naopak rozbitých ?otolinách. Domácí fanou?ek rallysportu byl zvyklý vídat soutě?ácké hvězdy začátku sedmdesátých let v Klatovech při Rally Vltava.
 
Po roce 1974 ov?em začal svou pozornost přesouvat na stále kvalitněj?í jezdecké pole Barum rally. Ve startovní listině čtvrtého ročníku figurovala taková jména jako Walter Rôhrl, Franz Wittmann, Ilja Čubrikov či Werner Hauck. Dlouhá řada rakouských, německých a italských posádek přijí?děla na barumku i v letech následujících. Některé z nich s oblibou, jiné s obavami absolvovaly i slavnou ?otolinovou rychlostní zkou?ku poblí? Strá?nice.
 
Druhá polovina sedmdesátých let byla kralováním skvělého vozu z  mladoboleslavských dílen, typu ?koda 130 RS. Za jeho volantem vybojoval svá tři vítězství v soutě?i (1976, 1979, 1980) legendární Nor John Haugland. A kdy? se v letech 1977 a 1978 nedařilo Hauglandovi, první místo patřilo jeho továrním kolegům, nejprve Václavu Blahnovi a o rok později ing. Jiřímu ?edivému. Na přelomu desetiletí zavítalo do tehdej?ího Gottwaldova několik rychlých italských jezdců startujících pod hlavičkou týmu 4 Rombi Corse. Disponovali velmi dobře připravenými vozy Fiat 131 Abarth a Fiat Ritmo. I přesto, ?e největ?í hvězdy jako posádky "Lucky" - Fabrizia Ponz a Ceccato - de Antoni neuspěly, zanechal tým na Vala?sku velmi dobrý dojem. V roce 1981 vybojoval za volantem Porsche 911 SC vítěznou trofej jejich krajan Andrea Zanussi. V této době se trať Barum rally začala formovat do své moderní podoby známé a? do devadesátých let.
 
Vedle klasických úseků Pindula a Maják rostla i krása tě?kých RZ v okolí Ka?avy a vznikala náročná vsetínská sekce. Osobitý půvab klasické barumky tvořila její atmosféra společně s kouzlem nočních průjezdů na Kopné, pod malenovickým hradem nebo průjezd přes Pindulu.
 
Při pohledu do historie Barum rally objevíme i několik skutečně výjimečně zajímavých ročníků. Vedle let 1974, 1976, 1981 a později zejména 1990 a 1991 to byl určitě i rok 1985. Na trati barumky se poprvé objevil vůz ?koda 130 LR skupiny B, nástupce legendární "stotřicítky" RS. Vozu, který při svém loučení dokázal obsadit po nádherném souboji Křečka se ?védem Jokim kompletní stupně vítězů třináctého ročníku.
Startovnímu poli patnáctého ročníku v?ak kralovali zahraniční jezdci s vozy Renault 5 Turbo (Maďar Ferjancz, Jugoslávec Kuzmič) a Opel Manta či Ascona 400 (Němci Moosleitner, Hainbach, Richter), absolutní prim pak hrálo Audi Quattro, za jeho? volantem obhájil své vítězství z roku 1984 Němec Harald Demuth.
 
Po dva následující roky zamířila trať soutě?e na území Slovenska, do okolí Topoľčan. V názvu soutě?e se objevilo jméno pohoří Tríbeč, v jeho? kopcích se odehrávala jedna z nejkrásněj?ích středoevropských rychlostních zkou?ek Solčany - Lefantovce. Podobnou perlu skrýval i sousední Pová?ský Inovec, nabízející jednatřicet kilometrů asfaltu a ?otoliny na úseku Dubodiel - Závada.
Poprvé zde triumfovali Leo Pavlík, Karel Jirátko, vedle nich? stáli na stupních vítězů i Jiří Sedlář a bronzový Armin Schwarz. Zatímco německý pilot zde odstartoval svou cestu a? do ?ir?í světové ?pičky, talent jeho přemo?itele zhatila o tři roky později osudná havárie při testovacích jízdách.
 
Éru  vozů skupiny A zahájilo na Barum rally vítězství posádky Attila Ferjancz, dr. János Tandari (Audi Coupé Quattro). V roce 1988 přijela tato dvojice opět, reálné ?ance na obhajobu vítězství jim v?ak vzala přítomnost řady ?pičkových rakouských jezdců v čele s "Císařem" Franzem Wittmannem. Ten následující dva roky vládnul klasifikaci soutě?e skýtající jemu a jeho krajanům body do rakouského mistrovství. Začátkem devadesátých let se barumka mohla v rámci kalendáře mistrovství Evropy pochlubit vytou?eným koeficientem 10 a s ním i startovní listinou se jmény jezdců skutečně bojujících o evropský titul. Na skvělý souboj Fina Sundstrôma s Holanďanem Boschem, který pro sebe v roce 1990 rozhodl finský pilot, navázaly triumfy Belgičana Patricka Snijerse (1991, 1994) a Němce Erwina Webera (1992). Svou touhu po vítězné trofeji naplnil v roce 1993 i Raku?an Raimund Baumschlager.
 
Dvaadvacátý ročník byl posledním, v něm? se představil (skvělé páté místo) i jezdec, který jako jediný absolvoval v?echny předchozí barumky, Josef Sivík. Druhá polovina devadesátých let ji? patřila zejména jezdcům domácí ?pičky. Její součástí se nejen zásluhou české licence, ale zejména díky českému (a později slovenskému) zázemí stal i Ital Enrico Bertone, který ve Zlíně poprvé zvítězil v roce 1995. Na poháru Barum rally tak po Snijersovi a Weberovi přibylo dal?í jméno evropského ?ampiona. Jeho absence otevřela v roce 1996 cestu k vytou?enému triumfu domácímu Stanislavu Chovancovi, neboť nejlépe zvládl i v?echny nástrahy dlouhé noční etapy ?estadvacátého ročníku.
 
Dominantním prvkem na trati na konci devadesátých let se stal testovací polygon v areálu kopřivnické automobilky Tatra. Ten dokonale vyhovoval jak Bertoneho jezdeckému stylu, tak i potenciálu jeho vozů Toyota Celica a stal se základním úspěchem jeho triumfů v letech 1997 a 1998. Jak by si zde Bertone počínal při pokusu o třetí vítězství v řadě za volantem "dvoukolky" Renault Megane Maxi, zůstalo nezodpovězenou otázkou. Populární Ital ji? odstoupil po první rychlostní zkou?ce a z vítězství se radoval polský jezdec Janusz Kulig na voze Toyota Celica.
 
Putovní pohár pro vítěze barumky mohl poprvé ve své historii získat trvalého dr?itele. Podmínkou jsou tři výhry v řadě a nebo pět vítězství. Jubilejní třicátý ročník rally vyhrál v roce 2000 zlínský pilot Roman Kresta na továrním voze ?koda Octavia WRC, kdy? za svými zády nechal Itala Bertoneho. Kresta si ve  čtyřiadvaceti letech splnil velký sen a zároveň se stal rodák z Trnavy na Zlínsku nejmlad?ím vítězem v historii barumky. Kresta triumfoval i v následujícím roce 2001.
 
V roce 2002 se zku?ení pořadatelé v čele s ředitelem rally Miloslavem Regnerem dočkali zaslou?eného ocenění ? postupu mezi elitní evropské soutě?e s nejvy??ím koeficientem obtí?nosti 20! Na startu se objevilo celkem 15 vozidel specifikace WRC a 8 jezdců s prioritou FIA B! Více ne? čtvrt milionů diváků sledovalo po tři dny napínanou rally a dramatický souboj mezi dvěma výbornými jezdci. Český ?ampion Roman Kresta na octavii a italský mistr Renato Travaglia s peugeotem přiváděli diváky do varu, kdy? jim dokázali sekundovat pouze pol?tí jezdci Janusz Kulig na fordu a Leszek Kuzaj s peugeotem. Kresta ve třetí etapě havaroval a z vítězství se radoval po zásluze Travaglia, který ve Zlíně udělal důle?itý krok k pozděj?ímu titulu mistra Evropy.
 
V roce 2003 dva jezdci bojovali o evropský titul. Portugalec Miguel Campos a Bruno Thiry z Belgie, oba pilotovali vozy Peugeot 206 WRC. S nimi měl svádět tuhý boj miláček domácího publika Roman Kresta na dal?ím peugeotu. Nakonec se smál překvapivě čtvrtý v řadě ? Václav Pech na voze Ford Focus WRC. Kresta v úvodu rally chyboval a druhý den po dal?í jezdecké chybě a technických  problémech odstoupil.
Thiry na začátku třetí etapy odstoupil po poruchu motoru a Campos byl rád, ?e po problémech získal cenné  body za druhé místo. Hlavním lákadlem, které v posledních dvou ročnících nabízí Barum rally Zlín, je ukázka ?pičkového sportu s vozy kategorie Super 1600. V roce 2004 předev?ím v podání předloňského vítěze a evropského ?ampióna Simona Jean-Josepha z Francie na voze Renault Clio S1600, jeho vyzyvatelů z Apeninského poloostrova Giandomenica Bassa a Renaty Travaglii, domácích pilotů, účastníků seriálu JWRC Pavla Valou?ka a Martina Prokopa, rychlých polských pilotů, Belgičanů, Holanďanů či Skandinávců je na co se dívat.
 
Pětatřicátá barumka byla zlomovým ročníkem v dosavadní historii. Poprvé se Barum rally Zlín jela jako kandidátský podnik pro zařazení do seriálu mistrovství světa a úspě?nou premiéru měla rovně? městská rychlostní zkou?ka v ulicích Zlína. Rally se zúčastnilo celkem 111 posádek ze 14 evropských států, na startu se objevil jeden pilot s prioritou FIA A a 10 jezdců s prioritou FIA B! Absolutním vítězem se stala italská dvojice Renato Travaglia, Flavio Zanella na voze Renault Clio S 1600.
 
I kdy? Travaglia zvítězil jen ve čtyřech měřených úsecích, z první etapy v?ak měl díky výpadku Jean-Josepha a technickým problémům Bassa dostatečný náskok, který v průběhu neděle udr?el. Hrdinou druhé etapy loňské Barum rally Zlín byl Ital Giandomenico Basso. Fiat Punto S1600 mu fungoval na jedničku a Basso vyhrál čtyři rychlostní zkou?ky za sebou. Náskok Travaglii se před dvěma závěrečnými úseky ztenčil z původní minuty na 28,3 sekundy. Travaglia ale ?ádné drama nepřipustil a vítězství si ohlídal. Pohár za první místo si potě?kal ji? podruhé, poprvé zde triumfoval v roce 2002.
 
Druhé místo po náročném sobotním dnu bylo v dr?ení českého jezdce Martina Prokopa na voze Suzuki Ignis S1600, který se v neděli ráno marně pokou?el bojovat s rychlým Bassem a vzápětí havaroval. Na stupně vítězů se propracoval loňský mistr České republiky Jan Kopecký. I přes to, ?e v závěru dne jej ohro?oval Václav Pech, jedoucí poprvé s vypůjčeným Mitsubishi Lancer EVO VIII, Kopecký na voze Mitsubishi Lancer EVO VII ho udr?el za svými zády a vybojoval cenný bronz.
 
?pičkoví evrop?tí piloti se rovně? letos utkají na moderně pojaté a sportovně hodnotné trati. Sedmatřicátý ročník se poprvé pojede jako součást presti?ního světového seriálu Intercontinental Rally Challenge (IRC) pod mediální podporou satelitní stanice Eurosport. V seriálu se objeví převá?ně vozy Super 2000 a řada předních světových jezdců. Do mapy zlínské rally mohly být před pěti lety zakresleny i měřené úseky na komunikacích kři?ujících vrchovinu Chřiby. Postupně zmizely krátké zkou?ky a barumka se dnes odehrává na relativně nízkém počtu úseků.
 
Ale jezdí se na tom nejlep?ím, co region v současnosti pro soutě?e reálně nabízí. Diváci jsou zváni do Slu?ovic anebo na atraktivní show v podobě městské ?erzety? v ulicích krajského města.
     
PŘEHLED VÍTĚZŮ
1971 J. Halmazňa-Vl. Kostruh CS ?koda 1100 MB
1972 V. Hubáček-Ing.V.Rieger CS Renault Alpine
1973 V. Hubáček-Ing.St.Minářík CS Renault Alpine
1974 W.Hauck-W.P.Pitz D Porsche Carrera
1975 V. Hubáček-Ing.St.Minářík CS Renault Alpina
1976 J. Haugland-A.Antonsen N ?koda 130 RS
1977 V. Blahna-L.Hlávka CS ?koda 130 RS
1978 J. ?edivý-J.Janeček CS ?koda 130 RS
1979 J. Haugland-J.O.Bohlin N/S ?koda 130 RS
1980 J. Haugland-J.O.Bohlin N/S ?koda 130 RS
1981 A. Zanussi-S.Fachim I Porsche Carrera
1982 G.Kalnay-F.Hinterleitner A Opel Ascona 400
1983 L. Křeček-B.Motl CS ?koda 130 RS
1984 H. Demuth-S.Lux D/B Audi 80 Quattro
1985 H. Demuth-E.Radaelli D/I Audi Quattro A2
1986 L. Pavlík-K.Jirátko CS Audi Quattro A2
1987 A. Ferjancz-J.Tandari H Audi Coupe Quattro
1988 F. Wittmann-J.Pattermann A Lancia Delta HF
1989 F. Wittmann-J.Pattermann A Lancia Delta HF
1990 M. Sundstroem-J.Repo SF Mazda 323 4WD
1991 P. Snijers-D.Colebunders B Ford Sierra Cosworth
1992 E. Weber-M.Hiemer D Mitsubishi Galant
1993 R. Baumschlager-K.Wicha A/D Ford Escort RS Cosw.
1994 P. Snijers-D.Colebunders B Ford Escort RS Cosw.
1995 E. Bertone-M.Chiapponi CZ Toyota Celica
1996 S. Chovanec-H.Kurus SK Ford Escort RS Cosw.
1997 E. Bertone-M.Kočí CZ/SK Toyota Celica
1998 E. Bertone-M.Kočí CZ/SK Toyota Celica
1999 J. Kulig-E.Horniaček PL Toyota Celica
2000 R. Kresta-J.Tománek CZ ?koda Octavia WRC
2001 R. Kresta-J.Tománek CZ ?koda Octavia WRC
2002 R. Travaglia-F.Zanella I Peugeot 206 WRC
2003 V. Pech - P.Uhel CZ Ford Focus WRC
2004 S. Jean-Joseph - J.Boyere F Renault Clio S1600
2005 R. Travaglia - F.Zanella I Renault Clio S1600
2006 R. Kresta-P.Gross CZ Mitsubishi Lancer Evo IX
Oficiální stránky : www.czechrally.com www.barum.rally.cz
PR
 
 

Fotogalerie

Sardinie 2007, foto Martin Viďourek

foto Martin Viďourek,www.frozentime.cz

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu