Vyhledávání

Roman Kresta se navrací na české tratě.

Velkým tahákem letošní Mogul Šumava Rallye Klatovy bude start a zřejmě i návrat na české tratě nejúspěšnějšího jezdce české soutěžácké historie, Romana Kresty.

Po letech strávených za volanty vozů Škoda, od premiéry v roce 1994 se Škodou Favorit zapůjčenou od jezdce Billyho Latifa, kterému v té době ještě dělal mechanika, přes Škodu Felicia Kit Car až po tovární Škodu Octavia WRC, si jeho talentu všimli i jiné renomované týmy. Pro rok 2003 dostal k dispozici tehdy naprosto špičkový Peugeot 206 WRC francouzského továrního B týmu Bozian Racing.

Ve světě zajížděl spíš dílčí výborné výsledky, ale doma se mu na titul dosáhnout nepodařilo, přesto mimo jiné vyhrál právě na Mogul Šumava Rallye. Do roku 2004 vstoupil překvapivě vynikajícím výkonem za volantem pochybného Hyundaie Accent WRC v Rallye Monte Carlo. Pak dostal příležitost za volantem špičkového Subaru Impreza WRC 03 v týmu Tomáše Hrdinky, ovšem sezónu nakonec musel absolvovat za volantem v tu chvíli ve světě již nekonkurenceschopného Fordu Focus WRC 01.

K tomu se přidala podivná havárie na Rally Acropolis, kdy narazil do již odstaveného vozu Španěla Dani Solá. Osud tomu možná chtěl a na konci podivné sezóny 2004 dostal právě před tímto Španělem nabídku snů, místo tovární dvojky u špičkového továrního týmu Ford. Po boku jedničky týmu Toni Gardemeistra pravidelně bodoval a dvě jeho pátá místa se stala historicky nejlepšími umístěními českého jezdce v mistrovství světa.

Další nepochopitelná havárie při shakedownu na Rally Nový Zéland se stala jednou ze skvrn sezóny, na konci které nedostal novou smlouvu jako jezdec. Roman Kresta měl tak loni poněkud nevytíženou sezónu, když byl "pouze" testovacím jezdcem týmu Ford. Startoval v Britském mezinárodním mistrovství s Fordem Fiesta S1600, který se zároveň pokoušel vyladit. Bohužel se Romanovi s tímto zatím silně nepovedeným vozem nepodařilo zajet žádný výsledek, který by stál za zmínku.

Čeští diváci ho měli možnost vidět jen jednou, ale zato vítězně při Barum Rally. Byla to zároveň jeho premiéra ve voze skupiny N a "Malina", jak se tomuto jezdci doma na Valašsku přezdívá, patří určitě i proto k hlavním favoritům Mogul Šumava Rallye Klatovy.

Letošní program Romana Kresty je ještě nejasný, na dalších dvou významných českých soutěžích Rally Bohemia a Barum Rally ho snad uvidíme a skoro určitě opět s Mitsubishi Lancer EVO IX. Asi většina českých fanoušků by si ale přála vidět Romana opět v mistrovství světa.

A jak vypadaly starty Romana Kresty na klatovské Mogul Šumava Rallye? Po sezónách 1996 - 1997 strávených hlavně ve startech v zónovém mistrovství se poprvé představil na Šumavě v roce 1998 s "úzkou" Škodou Felicia 1,3 sk. A, pro technickou závadu však již v úvodu odstoupil. V roce 1999 se již o talentu Romana Kresty dobře vědělo a na Šumavě dostal po vítězném svezení na polském Raidu Zimowi druhou příležitost startovat poprvé i u nás za volantem Škody Felicie Kit Car 1,6, se kterou se tento rok stal mistrem tehdy velmi nabité třídy F2 v mistrovství ČR.

V roce 2000 byla Mogul Šumava Rallye premiérou Romana Kresty za volantem  vozu specifikace WRC, tehdy ještě hodně nedokončené Škody Octavie. V dalším roce se stal již jasným vůdcem smečky vozů WRC, které právě vtrhly na české tratě, byť měl oproti ostatním technický náskok díky tovární technice Škoda Octavia WRC EVO 2 a poprvé se zapsal mezi vítěze Mogul Šumava Rallye. V dalším roce byl již zaměstnán naplno starty v mistrovství světa a do Klatov se vrátil vítězně v roce 2003 s Peugeotem 206 WRC. V roce 2004 startoval Roman Kresta na Šumavě se Subaru Impreza WRC naposledy a na tento ročník příliš dobré vzpomínky určitě nemá.

Letos by na jezdce z Kašavy byl zřejmě vypsán nejnižší kurz na vítěze, ovšem skutečnost může být samozřejmě jiná. V každém případě je start Romana Kresty obrovským lákadlem pro fanoušky a velkou výzvou pro ostatní startující.

 

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu