Vyhledávání

Vojtěch Štajf připraven na finskou Arctic rallye 2012, údajně nejextrémnější zimní soutěž planety

Vojtěch Štajf připraven na finskou Arctic rallye 2012, údajně nejextrémnější zimní soutěž planety

Praha, 20.1.2012
štajf SE SUBARU oslaví výročí V EXTRÉMNÍCH PODMÍNKÁCH
V březnu 2005 se na Rallye Šumava poprvé představil nově vzniklý český
Subaru rally team, který od svého prvního vystoupení kontinuálně
reprezentoval v domácích i zahraničních soutěžích pražský jezdec Vojtěch
Štajf. Během sedmi sezón Vojta vystřídal šest různých vozů Impreza WRX
STI pěti specifikací a odstartoval do 71 soutěží, ze kterých dokončil
rovných padesát. Ve čtrnáctileté kariéře tak sedmatřicetiletý závodník
absolvoval s vozem japonské značky Subaru již více než polovinu ze všech
svých startů. Mezi největší úspěchy jezdce – reprezentanta českého
národního týmu – i týmu Subaru ČR patří zisk absolutního vicemistra ČR
v rallye za rok 2006, celkové vítězství v Rallye Bohemia 2005 a dvě
druhá místa ve třídě produkčních vozů v Rallye Monte Carlo 2010 a 2011.
V roce 2012 japonská značka slaví čtyřicáté výročí pohonu Symmetrical
AWD, tedy systému pohonu všech kol, kterým se Subaru proslavilo na celé
planetě. Společnosti Subaru ČR jako importér vozů se šesti hvězdami ve
znaku a Subaru Czech rally team se tak v rámci oslav nejdéle sériově
vyráběných osobních automobilů s pohonem 4x4 rozhodly v osmém roce své
spolupráce oslavit toto výročí skutečně extrémně.
Zima, mráz a sníh – to jsou podmínky, kdy se většině motoristů při
představě cesty automobilem dělají vrásky na čele, řidiči vozů Subaru
však vědí, že právě v zimní sněhové kalamitě jim jejich vůz poskytuje
velký pocit bezpečí a výhodu před ostatními motoristy. DNA značky Subaru
je pak od nepaměti spjato s automobilovými soutěžemi, a protože v České
republice se zimní závod už několik let nejezdí, Vojtěch Štajf se svou
modrou Imprezou odstartuje rovnou v nejextrémnější zimní soutěži planety
– Arctic rallye za polárním kruhem ve Finsku. Tento závod se koná
tradičně koncem ledna v Laponsku – nejsevernější části Finska a jeho
centrem je zdejší správní středisko Rovaniemi – díky domovině vánoční
postavy Santa Clause je pak známé nejen fanouškům motorismu. V tomto
městečku, kde koncem ledna panuje polární noc a slunce vychází jen na
tři hodiny denně, teploty často klesají k minus čtyřiceti stupňům
Celsia. Arctic rallye se pak jezdí již od roku 1966 a je jednou
z nejstarších a zároveň nejextrémnějších automobilových soutěží.
V minulosti se tento závod jel až do roku 2004 jako součást mistrovství
Evropy, v roce 1977 a 1978 byl pak dokonce součástí Mistrovství světa
jezdců. Mezi vítězi této obtížné rallye najdeme dokonce pět mistrů světa
a díky specifičnosti tohoto závodu není divu, že se jedná výhradně o
Skandinávce – Hannu Mikkola (1970), Ari Vatanen (1977, 1978), Timo
Salonen (1982), Tommi Mäkinen (1989) a Marcus Grönholm (1996,1997,1998)
však nejsou jedinými motoristickými celebritami v přehledu známých
účastníků. Oblíbeným zpestřením se díky lednovému termínu stala Arctic
rallye i pro severské jezdce z Formule 1: JJ Lehto se zúčastnil celkem
desetkrát, přičemž jeho nejlepším umístěním byla devátá příčka, Mikka
Häkinen zde startoval čtyřikrát a nejlépe dojel devatenáctý. Svou úplnou
premiéru v rallye zde absolvoval Kimi Räikkönen a v cíli byl třináctý,
zatímco Mika Salo soutěž pro poruchu nedokončil. Umístění těchto mistrů
volantu pak svědčí o náročnosti tohoto podniku stejně jako fakt, že
v přehledu vítězů najdeme jen jediného neseveřana, kterým byl v roce
2010 Španěl Dani Sordo na Citroënu WRC. Tovární týmy z Mistrovství světa
totiž často využívají tento podnik jako ostrý test před Švédskou rallye,
stejně jako je zdejší oblast místem pro testování sériových automobilů
před uvedením do výroby. V letošním ročníku pak startovní listina čítá
téměř 130 posádek, kromě domácích Finů tu najdeme nejen mnoho dvojic ze
sousedního Ruska, ale i velký počet zahraničních účastníků ze zemí jako
Ukrajina, Estonsko, Polsko a Rakousko, z větší dálky jsou pak jezdci
z Itálie nebo třeba Kazachstánu. Mezi závodními vozy převládají auta
s pohonem všech kol, najdeme tu pestrou směsici od klasických
produkčních aut přes jejich vylepšené verze R4 a speciály S2000 až po
nejvyšší specifikaci – vozy WRC.
Vojtěch Štajf s Petrou Řihákovou jsou pak vůbec první českou posádkou
v historii Arctic rallye a za svůj úspěch by považovali umístění v první
dvacítce. Jezdec týmu Subaru se na tuto velkou zkušenost obzvlášť těší:
„V motoristickém sportu existují běžné závody a pak ty, které jsou něčím
jedinečné a proto se staly ikonou. Kromě Monte Carla, které je královnou
mezi soutěžemi, je dalším extrémem Dakar. Obojí jsem měl již možnost
okusit, a protože mám rád další výzvy a neprobádaná území, rozhodli jsme
se s Petrou vyrazit do jedněch z nejkrutějších podmínek na Zemi a
dokázat, že i tým ze střední Evropy je schopen připravit vlastními
silami závodní vůz pro zdejší start. Mám radost, že naši dosavadní
partneři v čele se Subaru ČR, APM Automotive, Castrol a Exedy, doplnění
novými partnery - společnostmi Nokian tyres, Abadia, Krinner a Neff se
nás rozhodli v této skutečně náročné výpravě za polární kruh podpořit.“
Pro všechny týmové partnery, dodávající své produkty týmu Subaru ČR, pak
bude tento start skutečným ověřením kvalit těchto výrobků. Příprava
závodního vozu totiž byla důkladná. Tým musel například vyměnit svíčky,
s těmi používanými v našich podmínkách by Impreza vůbec nenaskočila.
Většinu náplní pak také mechanici měnili za speciální – standardní olej
v tlumičích by znemožnil jejich funkčnost, do motoru pak musel týmový
partner Castrol dodat speciální verzi oleje, jinak by byly starty
studeného motoru velmi problematické a pro samotný agregát ne zcela
bezpečné, o chladicí kapalině v motoru není třeba vůbec hovořit.
Kapalina v ostřikovačích je potom neředěným koncentrátem do -70 stupňů
Celsia, pokud by totiž teplota překonala zde historické minimum při
Arctic rallye – 46 stupňů pod nulou, již při rychlosti 80 km/h je tato
teplota rovna minus 74 stupňům. Jelikož je zdejší trať, plná horizontů,
spíše rychlejšího charakteru, vozy zde často dosahují na rovných úsecích
i rychlostí těsně pod 200 km/h a z tohoto důvodu je potřeba nechat
k chladiči jen omezený přístup vzduchu. Pro správnou přípravu směsi je
nutné přenastavit software řídící jednotky motoru, a jelikož v našich
podmínkách nebylo možné specifické teploty nasimulovat, do Finska
s týmem cestuje sofwarový inženýr firmy Pectel, jejíž jednotku český tým
ve své Impreze používá. Nastavení svornosti předního i zadního
lamelového diferenciálu je pak naprosto odlišné od toho, který Vojta
běžně používá na domácích tratích a je spíše podobné šotolinovým
set-upům, stejně tak musí být v transmisích použit speciální řidší olej.
Dejme slovo týmovému šéfmechanikovi Pavlu Janouškovi: „Imprezu jsme na
tento jedinečný podnik chystali déle než obvykle, celkem asi patnáct
pracovních dnů. Pro extrémní mrazy je potřeba nejen měnit náplně, svíčky
a třeba nastavení pro sníh, ale také instalovat jiné tlumiče, brzdové
komponenty, stabilizátory a zkontrolovat důkladně celý vůz, počínaje
stavem hadic chladicího systému až po funkčnost topení. Start na Arctic
rallye tak není výzva jen pro Vojtu s Petrou, ale i pro nás mechaniky.
Přeci jen obstarávat auto v takových mrazech nejsme z jiných závodů
zvyklí, jsem ale přesvědčený, že to zvládneme.“ Samostatnou kapitolou
jsou speciální pneumatiky, které jsou v odlišném provedení pro levou a
pravou stranu auta, a každá je opatřena 380 hroty vystupujícími 7mm nad
běhoun. Hrotované pneumatiky, tentokrát v sériové verzi Nokian
Hakkapeliitta 7, pak bude posádka používat už při seznamovacích jízdách.
Hroty se do ledu doslova zakousnou a jízda tak pro našince téměř popírá
fyzikální zákony – pro jezdce i diváky je to skvělý zážitek, který však
může skončit opuštěním trati ve velké rychlosti. Hovoříme-li o divácích,
podpořit Vojtu s Petrou se vydává i početná skupina českých fanoušků:
„Jakmile jsem se o Vojtově plánu dozvěděl, zamluvil jsem letenky a
sehnal v Rovaniemi ubytování. Přesvědčit dalších dvanáct přátel mi
netrvalo dlouho a už se za polární kruh těšíme. Sledovat tento věhlasný
závod bude jistě skvělým zážitkem, nejvíc fandit budeme samozřejmě
Impreze Subaru Czech rally teamu,“ říká člen Vojtova fan-clubu Otto
Slezák, jinak též dlouholetý navigátor rallye.
Nakonec nebyla jednoduchá ani logistika, vzdálenost z České republiky na
start soutěže je asi 2500 kilometrů a týmu zabere zhruba tři dny. Na
místě samotném je třeba používat kompletně zaplachtovanou „garáž“ a
speciální izolaci podlahy, společnost AMI CZ dodávající produkty Subaru
Industrial Products pak týmu zapůjčila dva naftové vyhřívače servisního
stanu, do kterých je ale třeba také tankovat arktickou naftu,
odolávající zdejším mrazům. Stejně tak musí tým na cestě ve správnou
chvíli vyměnit palivové filtry u obou dieselových doprovodných vozů, aby
nedošlo k zamrznutí palivového systému a při každém tankování navíc
přidávat do paliva s sebou vezená aditiva. Jelikož topení závodní
Imprezy směřuje výhradně na čelní sklo, posádka využívá speciálních
bateriových vyhřívačů bot, které jsou obdobou varianty pro lyžaře.
Vzhledem ke zdejším drsně nízkým teplotám ale baterie vydrží jen hodinu
a půl… Perličkou je povinná výbava tréninkového i závodního vozu pro
případ odstoupení, kde nesmí chybět nejen lopata, lano a dva varovné
trojúhelníky, ale i polární oblečení pro oba členy posádky.

Subaru Czech rally team media

 

Fotogalerie

Vojtěch Štajf před finskou Arctic rallye 2012

foto týmu P. Eliáš

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu