Vyhledávání

Dacia Dokker s úsporným motorem 1,5 D

Dacia Dokker s úsporným motorem 1,5 D

Osobní verze Dokkera  se silnější verzí dieselového motoru 1,5 dCi. Při kompaktní délce nabízí velký prostor pro 5-ti člennou posádku a navíc ještě nadprůměrný prostor pro náklad (800 - 3.000 litrů dle pozice zadních sedaček).

MOTOR K dispozici jsem měl vůz se silnější verzí přeplňovaného vznětového motoru 1,5 dCi (od Renaultu). Tato verze dává 66 kW (proti základní s 55 kW ) dosahovaných ve 4.000 ot. a 200 Nm už v 1.750 ot. točivého momentu. Spotřeba na běžné silnici mimo město se pohybovala kolem 5 - 5,5 litru. Úsporně kolem 90 km/h je možné jezdit mezi 4,5-5-ti litry nafty. Na dálnici při rychlosti kolem 130 je naopak spotřeba kolem 7 -7,5 (spotřebu určitě zvyšovali střešní nosiče - příčníky, které byly na voze namontovány, myslím, že bez nich by spotřeba klesla cca o půl litru). Po městě Dokker jezdí do 6-ti litrů. Spotřeba se během celého testu 723 km ustálila na hodnotě 5,8 l/100km. Spotřeba - je vzhledem k velikosti vozu příznivá, bude ovlivněna zatížením vozu (já jezdil sám nebo maximálně ve dvou osobách).

Udávanou maximálku 162 km/h jsem překonal a dosáhl jsem tachometrových 175 km/h, zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 13,9 s, vlastní měření 11,9 s na tachometrových 100 km/h. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení 1-2 osobami poměrně živý, zátah turba začíná zhruba od 1.800 otáček až do otáček nejvyššího výkonu (4.000). V interiéru je do 120 km/h ticho. Přední kapotu v otevřené poloze drží plynová vzpěra, což je obvyklé jen u vozů nejvyšších kategorií.

PODVOZEK je příjemně komfortní, ale v zatáčkách dobře drží stopu. Na zimních pneu Kléber Krisalp 185-65 R15 na originálních 5-ti paprskových Alu kolech se Dokker vzhledem k výšce vozu naklání, ale umožňuje poměrně ostré průjezdy zatáčkami. Podvozek velmi dobře tlumí nerovnosti a nabízí dobrý komfort odpružení i na silnicích horší kvality. Vzhledem k výšce vozu je Dokker citlivý na boční vítr. Vpředu vůz zpomalují kotouče, vzadu jsou bubny.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, Dokker má ještě klasický hydraulický posilovač řízení. Dokker je vzhledem k vyšší stavbě citlivý na boční vítr, pak je nutné směr jízdy korigovat volantem.

ŘAZENÍ Má kratší dráhy, ale není příliš přesné. Dokker má ve všech svých verzích vždy 5-ti stupňovou převodovku, v této verzi je dobře odstupňovaná a má delší převody. Motor točí na 5-tku při 90 cca 1.750, při 100 2.000, při 120 je to 2.450, při dálničním limitu 130 je to cca  2.550 otáček ve 150-ti je to stále příznivých 3.000.

INTERIÉR Přístrojová deska a celý interiér je výhradně z tvrdých plastů. Palubní deska je slušně zpracovaná a vypadá dobře i na pohled (má béžovočernou barvu). Na středním sloupku a zadních dveřích zjistíme vnější barvu auta, jsou zde nekryté plechy. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem. V kapličce před řidičem, jsou tři chromované kulaté tubusy, je vlevo otáčkoměr, uprostřed rychloměr, vpravo je displej palubního počítače s digitálním palivoměrem, teploměr chladící kapaliny bohužel chybí. Palubního počítač s jednou pamětí zobrazuje, průměrnou a okamžitou spotřebu i množství spotřebovaného paliva, průměrnou rychlost, dojezd. Doba jízdy a vnější teplota chybí. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Testovaný Dokker má příplatkový navigační systém s radiem s CD/MP3  s velkým dotykovým displejem nahoře uprostřed palubní desky. Displej má horší čitelnost při slunečném počasí. Audio má slušný zvuk a ovládání přes dotykový displej je jednoduché a intuitivní. Vpravo pod volantem je ovládání audio systému. Volant je pevný není nijak seřiditelný, má obyčejný plastový povrch. Na volantu jsou tlačítka omezovače rychlosti, tempomat bohužel chybí. Nahoře nad předním oknem přes celou šíři vozu je odkládací polička. Manuální klimatizace se ovládá otočnými ovladači. Ovládání vnitřní cirkulace na spodní části prostředního ovladače je schované a není z pozice řidiče vidět.    

Přední sedačky jsou poměrně pohodlné, ale ani sedačka řidiče není výškově stavitelná, obě mají příplatkové jednostupňové vyhřívání. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm (sedák 48 + 27 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa díky vysoké střeše. Přední okna jsou elektricky ovládané, tlačítka jsou na dveřích řidiče, zadní okna jsou pouze výklopné. Zadní boční dveře jsou posuvné, což je praktické zejména ve stísněných prostorech a umožňuje pohodlné nastupování. Přední pásy jsou výškově nastavitelné, ale jejich mechanismus není zakrytý.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru nadprůměrných 800 litrů. Po sklopení zadních sedaček (jejich úplným zvednutím) vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší až na 3000 litrů. Změřil jsem zavazadlový prostor - šířka mezi podběhy 114 cm, výška pod roletkou 60 cm, délka v rovině podlahy 114 cm, po sklopení sedadel je to 160 cm. Kufr kryje svinovací roletka. Pod podlahou kufru je plnohodnotná rezerva, která je přístupná zespodu vozu, při manipulaci s rezervou určitě zašpiníte. Přístup do kufru je výborný- nízká nákladová hrana je pouze 57 cm nad zemí. Vzadu jsou křídlové asymetricky dělené dveře, pravá část se otvírá kličkou zevnitř po otevření levé strany.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 4mi airbagy (čelní + přední boční). Stabilizační systém ESP v testovaném voze je za příplatek 8.000 Kč. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Při rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Celkově na mě vnější design působí velmi sympaticky s ohledem na kategorii vozu (užitkový vůz). Dokker klame tělem a působí větším dojmem než ve skutečnosti je, na délku má jen 436 cm. Přední část s velkou černou plastovou maskou chladiče (s velkým chromovaným znakem Dacia) a protaženými hlavními světlomety vypadá velmi atraktivně, přední kulaté mlhovky jsou v dolní lakované části nárazníku. Zadní část je zcela kolmá  useklá, světla jsou orientována na výšku a lehce zasahují do boku vozu, nad světly je černý plast, který navazuje na sklo zadních dveří. Zámky dveří kufru jsou vystouplé. Zadní nárazník je v barvě vozu, v něm jsou 3 čidla parkování v černé barvě a dvě odrazky takzvané kočičí oči. Dokker  má černé hagusy- podélné střešní nosiče. Boční posuvné dveře jsou velmi praktické ve stísněném prostoru usnadňují nastupování do vozu, v zadním boku je kolejnice, která umožňuje posuv bočních dveří. Boční dveře mají v dolní části ochrannou plastovou lištu. 

 

CENA Dokker Artica je nabízeno za cenu 314.900 Kč (4/2014) v této výbavě najdeme:  ABS, 4x airbag (čelní + boční), př. mlhovky, centrál s dálkou, př. el. okna a zrcátka, tónovaná skla, manuální klimatizace, palubní počítač, hydraulický posilovač řízení, podélné střešní nosiče.

Příplatková výbava : 15“ Alu kola s pneu 185-65 R15 za 9.000, dotykový multimediální navigační systém +USB za 11.500, zadní čidla parkování za 6.000, vyhřívané přední sedačky za 6.000, omezovač rychlosti 6.000, ESP s ASR za 8.000, metalíza za 12.500 Kč. Doplňky za 59.000 Kč, celková cena je 373.900 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný a úsporný motor HDI 

                  - design vozu

                  - velký vnitřní prostor

                  - objemný a snadno přístupný zavazadlový prostor

                  - boční posuvné dveře

                  - dobré jízdní vlastnosti s ohledem na třídu vozu

                  - dlouhé převody

                  - ovládání radia a navigace

                  - plynová vzpěra přední kapoty

                  - v interiéru ticho (do 120 km/h)

MÍNUSY: - volant ani sedačka řidiče nejsou výškově nastavitelné

                  - chybějící doba jízdy a vnější teploměr na palubním počítači

                  - nepříliš přesné řazení  

                  - citlivost na boční vítr

                  - čitelnost displeje navigace na sluníčku

                  - zadní sedačky nejdou vyndat

                  - palubní počítač pouze s jednou pamětí

                  - v nabídce chybí tempomat, pouze omezovač rychlosti

                  - tichá čidla parkování (neztlumí se radio)

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1461 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                       

Výkon 66 kW (90 k) /4.000 ot./min., točivý moment 200 Nm 1.750 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.363 - 1.751 - 1.814
mm, rozvor 2.810 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.205 - 1.330 kg , užitečná 524 - 649 kg, celková  1.854 kg                                 

Nádrž  na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 800 / 3000 l (údaj výrobce)                                                                      

Pneu 185-65 R15 Kléber Krisalp (zimní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 13,9 s, max. rychlost 162 km/h
Spotřeba paliva 4,1 mimo - 5,2 město - 4,5 l/100km  kombinace

 

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 723 km 5,8 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 km/h  za 11,9 s.

 

Karel Kolečko 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu