Vyhledávání

Druhá generace i30 s naftovým motorem 1,6 CRDI

Druhá generace i30 s naftovým motorem 1,6 CRDI

Test druhé generace Hyundae i30 s nejsilnějším naftovým motorem 1,6. Jedná se o vůz Korejské automobilky Hyundai, vyráběný u nás na Moravě v Nošovicích. Vůz, který jsem měl k dispozici byl s bohatou výbavou Premium. Za týden jsem s tímto vozem ujel téměř 1000 km s velmi zajímavou spotřebou.

MOTOR k dispozici jsem měl verzi s povedeným dieselovým motorem - 1,6 CRDI v nejsilnější verzi s 94 kW dosahovaných ve 4.000 ot., ale hlavně 260 Nm točivého momentu které jsou k dispozici mezi 1.900 - 2.750 otáčkami. Turbo zabírá cca od 2.000 otáček a motor zatahuje a plynule zrychluje až do 4.000 otáček. Optimální svižná jízda je mezi 2 - 3.000 otáček. Motor je beze změn převzatý z i30 první generace.

Spotřeba na běžné silnici úsporným stylem se pohybuje kolem 4,5 - 5 litrů. Na dálnici při jízdě kolem limitu 130 km/h se spotřeba pohybovala kolem 6 litrů. Svižná jízda nebo městský provoz znamená spotřebu kolem 6 -7 litrů. Spotřeba se během celého testu - 978 km ustálila na velmi příznivé hodnotě 5,0 l/100km i když na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl o téměř litr (3,7 mimo a 4,1 kombinovaná  - tato hodnota je nereálná). Běžně se dá s vozem jezdit kolem 5 litrů, při snaze o úsporu se dostanete pod 4,5 litru. Spotřeba ještě klesne vůz nebyl zajetý na počátku testu měl najeto něco málo přes 3.000 km. Udávanou maximálku 197 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 10,9 s, mě se povedlo na tachometrových 100 za 9,6 s. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz velmi živý. Motor je velmi kultivovaný a tichý, vůz měl bezklíčkové startování tlačítkem na palubní desce.

PODVOZEK Je velmi příjemný na zimních pneu 205 - 55 R16 Nokian WR na originálních elegantních 5-ti paprskových Alu kolech dobře drží stopu a poskytuje komfortní svezení. i30 se lehce naklání, ale přesto umožňuje rychlé průjezdy zatáčkami. Všechny nové i30 mají standartně ve výbavě stabilizační systém  ESP. Podvozek jel nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením, spíš více k tomu komfortu - optimální rodinný vůz s dobrými jízdními vlastnostmi.

ŘÍZENÍ je možné nastavit optimální odpor (comfort, normal, sport) většinou jsem jezdil v nejtužší poloze sport (tlačítka jsou na volantu) vůz se příjemně řídí. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je přesné s optimálními  drahami. Proti předchozí generaci se řazení a převodovka značně zlepšila. Motor točí na 6-tku při 90-ti 1.750 ve 100 - 2.000, při 120 - 2.400 a  při dálničním limitu 130 je to rozumných 2.550 otáček ve 150 km/h motor točí jen 3.000 otáček.

INTERIÉR Palubní deska je celá z měkčeného plastu. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem ve dvou zapuštěných tubusech. tubusy v levém je otáčkoměr vpravo rychloměr, mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je bohužel cejchovaný po 500 otáčkách. Displej palubního počítače je mezi chromovaným tubusy. Zobrazuje tyto funkce - průměrná rychlost, spotřeba průměrná, graficky okamžitá, doba jízdy a 2 měřiče vzdálenosti. Palubní počítač se konečně ovládá z dobře dostupného místa - z volantu, má však pouze jednu paměť. Pod údaji palubního počítač se na velkém displeji graficky zobrazuje vlevo teplota chladící kapaliny, vpravo je palivoměr. Vůz má bezklíčkové ovládání, startuje se tlačítkem na palubní desce, ovladač stačí mít u sebe nebo někde v autě, na klikách jsou gumová tlačítka těmi vůz zamykáme nebo odmykáme. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s posuvnou loketní opěrkou pod kterou je úložný prostor. Na středovém tunelu před řadící pákou je dost odkládacích prostorů pro nápoje a třeba mobilní telefon. Nová i30 má elegantní diodová denní světla.

Originál radio s CD/MP3 s USB/AUX připojením s 6-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání vlevo na volantu. Testovaný vůz měl příplatkovou navigaci s dotykovým displejem. Volant s koženým potahem a ovládáním radia, tempomatu a palubního počítače je seřiditelný ve 2 osách. Automatická klimatizace je pod navigací a má samostatný displej, kruhový ovladač a ovládací tlačítka jsou pod displejem. Přední sedačky s koženým čalouněním jsou pohodlné a vyhřívané, řidičovo elektricky nastavitelné. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm (sedák 50 + 25 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou vzadu je dost místa - 96 cm. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4 -oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde tři čtvrtě litrová láhev.

Velikost zavazadlového prostoru je 378 litrů což je průměr u vozů nižší střední třídy. Po sklopení zadních sedaček vznikne rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1316 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 102,5 cm, výška  46,5 cm, délka v rovině podlahy 74 cm po sklopení až 156 cm. Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků. Pod dvojitou podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 125-80 D15. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je dobrý - nákladová hrana je 73 cm nad zemí a 15 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 186 cm nad zemí, v plastu na spodní straně víka jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je v základu vybaven 6-ti airbagy. ABS a ESP je součástí základní výbavy u všech modelů. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech, vůz dobře brzdí. Po překročení rychlosti 20 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Nová i30 má mnohem dospělejší design než jeho předchůdce. Velká maska zasahuje až dolu do nárazníku v podobném designu a tvaru jako má Ford a Citroen jen nemá chromované orámování, pouze 2 lišty horní části masky jsou chromované. Přední světla jsou hodně protažena do boku. V rozích nárazníku jsou trojúhelníkové přední mlhovky lemované denními led světly Zadní část s velkými s velkými dělenými světly vytaženými až do boku, vypadá diametrálně od předchůdce, který měl světla orientované naopak na výšku. V zadním nárazníku jsou 2 mlhovky. Z hlediska praktičnosti mi chybí ochranné lišty dveří a nárazníků. Nyní působí i30 jako Evropské auto bez kompromisů a myslím, že se bude líbit.

CENA Model Tricolor je za cenu 415.990 Kč 3/2012 v této výbavě najdeme : ESP, 6x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, denní led světla, centrál s dálkou s alarmem - sklopný klíček, 4x el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro + USB, alarm, manuální klima.

Příplatková výbava: paket Premium: tempomat s omezovačem rychlosti, kožený volant a hlavice řad. páky, přední a zadní parkovací čidla, vyhřívané př. sedačky, parkovací kamera, samostmívací vnitřní zrcátko, automatické světlomety, 17 alu kola s pneu 225-45, bluetooth handsfree, chromovaná mřížka chladiče, bezklíčkové otvírání a startování tlačítkem, sklápění zrcátek, dešťový senzor, kolenní airbag řidiče, dvouzónová automatická klimatizace, el. parkovací brzda, el. ovl. sedadlo řidiče vč. bederní opěrky, xenonové adaptivní světlomety s ostřikovači, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, kožené čalounění sedadel, monitorování tlaku v pneumatikách celkem za 99.900, navigace 25.000, metalíza 13.000 Kč. Cena příplatkové výbavy 137.900 Kč. Celková cena je 553.890 Kč. 

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                  - úsporný a pružný motor

                  - přesné řízení s variabilním posilovačem

                  - ovládání pal. počítače, tempomatu a radia na volantu

                  - použité materiály v interiéru

                  - pohodlné přední vyhřívané sedačky

                  - prostor vzadu - nohy, hlava

                  - plnohodnotná rezerva

                  - vnější design

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky

MÍNUSY: - mohutný A-sloupek omezuje výhled vpřed

                  - pouze 1 paměť palubního počítače, nepropojené funkce

                  - navigace si nepamatuje vypnutí zvuku - neukládá poslední nastavení

                  - chybějící lišty dveří a nárazníků

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1582 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec, plní Euro 5                                                                                      

Výkon 94 kW (128k) /4.000 ot./min., točivý moment 260 Nm 1.900 - 2.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.300 - 1.780 - 1.470 mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.290 - 1.420 kg , užitečná 500 - 630 kg, celková 1.920 kg                                  

Nádrž  na 53 l paliva. Zavazadlový prostor 378/ 1316 l.                                                                                                                           

Pneu 205 - 55 R16 Nokian WR A3 - zimní
Zrychlení z 0 -100 km/h za 10,9 s, max. rychlost
197 km/h
Spotřeba paliva 3,7 mimo - 4,9 město - 4,1 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 978 km - 5,0 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 9,6 s.

Resume: moderní rodinný vůz s dobrým podvozkem, úsporným a výkonným motorem, je plnohodnotnou konkurencí německým vozům typu Focus, Golf a Astra.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu