Vyhledávání

DS3 Cabrio se silným motorem 1,6 T

DS3 Cabrio se silným motorem 1,6 T

Test nového Citroenu DS3 Cabrio se silným motorem 1,6 turbo. Vůz s tímto motorem se dodává pouze v nejvyšší výbavě Sport. Za týden jsem s vozem najezdil 558 km, které jsem si opravdu užil.  Nejde o klasický kabriolet, vůz nemá střechu a klasické zadní okno, naopak boky zůstaly zachovány až do výše střechy, proto se také DS3 nekroutí jako běžné kabriolety.

MOTOR Pod kapotou byl zatím nejsilnější dodávaný motor -  benzinový 1,6 THP (motor vyvinutý BMW používá se v koncernovém Peugeotu, ale i v přímém konkurentu Mini). Do budoucna bude i kabriolet ve verzi Sport se silnější verzí tohoto motoru. Tato verze je naladěná na 115 kW v 6.000 otáčkách, ale hlavně 240 Nm, který je k dispozici již od 1.750 až do 4.000 otáček. Tento motor se svým výkonem a točivým momentem nemá  s pouze 1.175 kg vážícím vozem  žádný problém.

Spotřeba při jízdě po dálnici se pohybuje někde kolem 7-7,5 litru. Při úsporné jízdě je možné jet mezi 5-6-ti litry. Při svižné jízdě se spotřeba pohybuje mezi 7-7,5 litry. Opravdu sportovní ostré svezení znamená  11-12 litrů na každých 100 km, ale za to úžasné svezení a zábavu to stojí. Při jízdě městem je to kolem 8 litrů. Spotřeba se během testu - 558 km ustálila na na 8,3 l/100km, ale vůz jsem díky silnému motoru a dobrému podvozku nijak nešetřil a využíval jeho dynamiky. Hodnoty spotřeby udávané výrobcem (4,8 mimo a zejména 5,9 kombinovaná) lze dosáhnout velmi obtížně (ve městě je hodnota zcela odpovídající). Udávanou maximálku 210 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 7,4 s jsem zvládl o vteřinu později cca 8,4 s na tachometrových 100, stačily mi k tomu jen první dva rychlostní stupně. Na dvojku a trojku je vůz při zatížení 2 osobami neskutečně živý, turbo začíná zabírat na hranici 2.000 otáček. Zátah motoru od 2.000 otáček k maximu je obrovský.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě uchvátily vzhledem k velikosti vozu (malé 4 metrové vozy). Podvozek je sportovně naladěn, v zatáčkách skvěle sedí, cítil jsem se jako v opravdu sportovním voze a jízdu si náležitě užíval zejména na klikatých silnicích. V zatáčkách DS3 velmi dobře sedí na letních nízkoprofilových pneu 205-45 R17 Bridgestone Potenza RE 050A na pětipaprskových dvoubarevných Alu kolech velmi dobře drží stopu, umožňuje tak velmi ostré průjezdy zatáčkami. Samozřejmě díky tvrdšímu podvozku není jízda úplně nejpohodlnější (přenáší se rázy při přejezdu děr a nerovností), ale je to snesitelná daň za vynikající jízdní vlastnosti v zatáčkách. 4 kotoučové brzdy mají výbornou účinnost a nemají problém lehký vůz zastavit. Z této verze (s pevnou střechou) vychází závodní Rallyový vůz DS3 R3 a je to i základ pro vůz WRC, které brázdí tratě světových Rally.

ŘÍZENÍ Má elektrický posilovač a klade optimální odpor, vůz se příjemně řídí. Za dobře tvarovaným -dole zploštělým koženým volantem s prošíváním, který se dobře drží jsem se cítil velmi dobře. Řízení je velmi přímé, měl jsem pocit jako v motokáře, auto šlo velmi ochotně za volantem.

ŘAZENÍ Je přesné a klade poměrně odpor, měl jsem pocit jako v závodním autě, rychlosti, ale zapadají přesně. Kulatá řadící plastová páka s kovem,(který v zimě studí v létě pálí do ruky), se dobře drží. Motor točí na 6-tku při  90 pouze 1.900, při 100 cca 2.100, při 120 to je 2. 500 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje cca 2.800 otáček, ve  150 je to pouze 3.100 otáček. Otáčkoměr je bohužel cejchovaný pouze po 500 otáčkách, tak se z něho přesné hodnoty dost těžko odečítají. 6-ti stupňová převodovka je dostatečně dlouhá, takže není potřeba při klidné nebo dálniční jízdě motor tolik vytáčet, snižuje to spotřebu i hluk motoru.

INTERIÉR Přístrojová deska, horní část je z měkčených plastů. Interiér je velmi slušně zpracovaný a vypadal dobře i na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s analogovu kapličkou před řidičem. Je přehledná, zcela vlevo je otáčkoměr, který je bohužel cejchován jen po 500 otáčkách, takže nedává moc přesné údaje. Uprostřed je tachometr, který má cejchování, také bohužel jen po desítkách, v jeho dolní části je teploměr chladící kapaliny. Vpravo se digitálně zobrazuje stav paliva, počet ujetých kilometrů a údaj o nastavené rychlosti tempomatu, případně max. limitu rychlosti. Údaje palubního počítače a radia se zobrazují na velkém displeji příplatkové navigace, který se nachází uprostřed palubní desky v elegantní plastové liště v šedé metalíze nad ovládáním klimatizace. Palubnímu počítači chybí u Citroenu už tradičně doba jízdy, má 2 paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Světla mají funkci denního svícení - svislá LED světla v předním nárazníku. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio, přes které se ovládá i navigace s CD/MP3 s 6-ti reproduktory (a subwooferem v kufru) a dobrým zvukem má ovládání páčkami pod volantem. 3-ramenný elegantní volant se stříbrným plastovým dekorem s ergonomickým tvarem a koženým potahem a prošíváním je seřiditelný ve 2 osách a velmi dobře se drží. Testovaný vůz měl v základní výbavě automatickou klimatizaci. Ovládanou tlačítky soustředěné do dvou kruhů mezi nimi je stejně velký kulatý displej klimatizace. Ventilace je poměrně hlučná ve vyšších otáčkách a hlavně při ofukování zamlženého čelního skla.

Přední černé kožené sedačky jsou pohodlné s dobrým bočním vedením, obě přední sedačky jsou výškově nastavitelné. Sedadla mají paměť a při odklopení pro nastoupení dozadu se vrátí zpět do své polohy. Přední pásy překvapivě nejsou výškově nastavitelné. Mezi sedadly je sklopná loketní opěrka, která je, ale dost vysoko a nedá se nijak nastavit. Vedle ruční brzdy je konektor pro USB připojení externího audio zařízení. DS3 Sport má sportovní kovové sportovní pedály. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 72 cm, sedák 46 + 26 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou nad hlavou tolik místa není (pouze 89 cm) a hlavu jsem měl těsně pod stropem. Výhled dopředu je dobrý, vzadu je menší okno nebo vadí složená střecha, pak nevidíte vnitřním zrcátkem vůbec nic. Vůz má elektrické ovládáním předních oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i velká 1,5 litrová láhev. Pod radiem a dole na středové konzole je ideální místo pro odložení mobilního telefonu.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 245 litrů, což je poměrně slušná hodnota. Pod jeho podlahou je pouze dojezdová rezerva o rozměru 125-80 R15. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha. Naměřil jsem rozměry- šířka 94 cm (bez Subwooferu 100 cm), výška je 51 cm, délka v rovině podlahy 66 cm. Přístup do kufru je malým vstupním otvorem (71x 27 cm) - nákladová hrana je 71 cm nad zemí. Kufr můžete otevřít pouze při natažené střeše.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy a stabilizačním systémem ESP. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů, které nejsou výškově stavitelné. Nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Je velmi silnou stránkou tohoto vozu, řada DS posílila a zvedla image značky. DS3 má konkuruje Mini a Alfě Mito, ale ta nemá verzi cabrio. Nejedná se o klasický kabriolet, protože vůz má zadní boky až po střechu, otevře se střecha a prostor zadního okna. Do 100 km/h je ve voze poměrně klid, pak začne do vozu poměrně foukat a zvýší se aerodynamický hluk. Zejména přední část s velkou maskou (tento tvar používá také Ford a Hyundai), která je jen v této verzi orámována chromovanou lištou, dvojitá linka navazuje na znak Citroenu. Hezky působí svislý diodový pás denních světel, chromované kulaté mlhovky a zajímavě tvarované velké hlavní světlomety. Zrcátka jsou šedá (stejně jako horní díl střechy) na chromové stopce ve které je umístěn boční blikač. Na spodní části dveří a zadního boku je chromovaná lišta, která má snad i ochranný smysl mimo estetického. Boční B sloupek je do půlky dveří a má trojúhelníkový tvar, horní část je zatmavená stejně jako zadní C sloupek, který je celý skryt pod bočním a zadním sklem. Výrazná zadní světla vystupují do boků, na víku kufru najdeme logo DS3. Nad RZ umístěnou v zadním nárazníku je chromovaná lišta, stejně jako pod zadním sklem, kde naznačuje tvar spojleru. Pod zadním nárazníkem je černý difůzor, napravo je dvojitá chromovaná koncovka výfuku.

CENA DS3 Cabrio s motorem 1,6 THP se nabízí pouze v nejvyšší výbavě Sport za cenu 572.900 Kč (10/2013). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, diodová denní přední světla, centrál s dálkou - sklopný klíček, el. okna, vnější chromové lišty a dekory, automatická klimatizace, palubní počítač, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro, hi-fi systém se subwooferem v kufru, bluetooth, USB slot pro audio, tempomat a omezovač rychlosti, zadní čidla parkování, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelné sportovní sedačky řidiče a spolujezdce, kombinovaný potah látka-alcantara, kožený volant, elektricky ovládá střecha, alu kola s pneu 205-45-17.

Příplatková výbava: Pack Select Confort eMyWay - navigační systém se 7“ barevným displejem, el. vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, vnitřní s automatickým cloněním, loketní opěra s úložným prostorem, automatické stěrače za 35.000, Pack Select Claudia - kožené přední vyhřívané sedačky za 25.000, metalíza 12.600. Doplňky celkem za 72.600 Kč. Celková cena je tak nemalých 645.500 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborný podvozek (i když tvrdší) a brzdy

                  - výkonný, pružný motor 1,6 Turbo

                  - sportovní jízdní vlastnosti

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky 

                  - přiměřená spotřeba vzhledem k výkonu motoru

                  - karosérie se nekroutí 

                  - bezpečnostní výbava 6 airbagů v sérii a ESP

                  - dobré zpracování a kvalitní použité materiály

                  - atraktivní vnější i vnitřní design

                  - autorádio s CD/MP3 hifi v sérii s ovl. na volantu (bohatá základní výbava) 

                  - pohodlné přední sportovní sedačky, mají paměť při sklápění 

                  - přímé řízení

MÍNUSY: - nejde o klasický kabriolet, uzavřené zadní boky

                  - přístup do kufru                      

                  - cejchování otáčkoměru a rychloměru

                  - při zavírání střechy je nutné tlačítko držet až do zavření

                  - prostor pro hlavu na zadních sedadlech

                  - přední pásy se nedají výškově nastavit

                  - vyšší cena kabrioletu o 70.000 Kč proti hatchbacku

                  - nerovná plocha po sklopení zadních sedaček

                  - hlučná ventilace, zejména při ofukování př. skla

                  - design radia

                  - vysoko umístěná loketní opěrka (nemožnost jí nastavit)

  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1598 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec THP                                                                                       

Výkon 115 kW (156 k) /6.000 ot./min., točivý moment 240 Nm při 1.400 - 4.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  3.948 - 1.715 - 1.458 mm, rozvor 2.464 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.175 kg , užitečná 444 kg, celková 1.619 kg                                 

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 245 l                                                                                                                         

Pneu 205 - 45 R17 Bridgestone Potenza RE 050A (letní)

Zrychlení 0 -100 km/h za 7,4 s, max. rychlost 210 km/h
Spotřeba paliva 4,8 mimo - 8 město - 5,9 l/100km  kombinace

Během testu najeto 558 km se spotřebou 8,3 l/100km (dynamická jízda)

 

Resume: krásný imagový vůz se silným motorem a přiměřeně prostorným interiérem a výborným trochu tvrdším sportovně naladěným podvozkem. Velká možnost individualizace exteriéru i interiéru. Nejde o plnohodnotný kabriolet.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5 6

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu