Vyhledávání

Honda Civic 1,0 Turbo Elegance s automatem CVT

Honda Civic 1,0 Turbo Elegance s automatem CVT

Test nové již desáté generace Hondy Civic s novým přeplňovaným litrovým tříválcovým motorem a převodovkou CVT.  Nová generace se opět posunula v designu a taky narostla, na délku o 15 cm.

MOTOR Civic má nový benzínový přeplňovaný tříválcový litrový motor s proměnným časováním ventilů VTEC. Motor zabírá zhruba od 2.000 otáček, nejlépe se cítí od 2.500 otáček výše, tam nabízí slušné zrychlení. Nejvyšší výkon 95 kW (129 koní) přichází už v 5.500 otáčkách. Nejvyšší točivý moment je 180 Nm je k dispozici již od 1.700 až do 4.500 otáček. Točivý moment je o 20 Nn nižší, ve větším rozsahu než u verze s manuální převodovou.

Při běžném ježdění, je spotřeba kolem 6,5 litru. Nejvyšší spotřeba je v městském provozu, mezi 7-8 litry naturalu. Úsporně, rychlostí kolem 90-100 km/h je možné jezdit kolem 5-ti litrů. S tímto motorem má systém start-stop, někdy se motor vypne a vzápětí zase naskočí. Během celého testu 621 km jsem dosáhl spotřeby 6,9 l/100km (což je téměř o dva litry víc než uvádí výrobce 5,0) dle palubního počítače. Maximálku 200 km/h jsem přesně dosáhl (o 3 km/h nižší než u verze s manuálem, ale úplně stejná jako u 1,5 T s CVT), zrychlení z 0-100 km/h za 10,8 s, mě se to podařilo přesně o vteřinu rychleji za 9,8 s na tachometrových 100 km/h. Pokud motor nevytáčíte není skoro slyšet, pak se ozývá typický hluk tříválce.

PODVOZEK Nový Civic sedí v zatáčkách velmi dobře na kvalitních letních pneu Michelin Primacy 3 o rozměru 235-40 R10 na černo-stříbrno elegantních originálních 15-ti paprskových Alu kolech. Vůz se naklání jen minimálně a umožňuje velmi rychlé průjezdy zatáčkami, cítil jsem se velmi jistě a jízdu jsem si skvěle užíval. Vůz se hodí spíš na kvalitní silnice, kde se Vám odmění skvělým jízdním zážitkem na rozbitých českých okreskách je to už horší. Podvozek má tvrdší naladění a nezvládá přejezd větších nerovností. Bohužel vůz nemá rezervní kolo (ani za příplatek), ale jen sadu na dojetí, při případném defektu Vás čekají nepříjemné komplikace.

ŘÍZENÍ má velmi dobrou odezvu a je přímé. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má výbornou zpětnou vazbu. Jízda Civicem je velmi zábavná. Kulatý kožený volant je nastavitelný ve dvou osách.

ŘAZENÍ Automatická bezestupňová převodovka CVT funguje velmi dobře bez jakýchkoliv rázů, řadí plynule v automatickém režimu. Můžete řadit sekvenčně pádly pod volantem 7 přednastavených rychlostí. Řazení pádly pod volantem je rychlé, plynulé a probíhá bez cukání. Převodovka v automatickém režimu při klidné jízdě po rovině řadí velmi brzy a motor se zbytečně nevytáčí, řadí už pod hranicí 1.500 otáček. Otáčky při klidné jízdě nejsou úplně stálé a při jízdě z kopce se snižují. Motor točí při 90 km/h 1.900, při 100 je to 2.000, ve 120 točí 2.500, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje příznivých 2.700 otáček, ve 150 jsou otáčky 3.000. Řadící páka s koženou kulatou hlavicí je umístěna výš než obvykle, je blízko palubní desky a dobře se drží.

INTERIÉR Hlavní část palubní desky je z měkčeného plastu, interiér je kvalitně zpracovaný. Hlavní přístroj je nyní na LCD displeji, velký půlkruhový otáčkoměr uprostřed je digitální ukazatel rychlosti a pod ním jsou údaje palubního počítači nebo to co si zvolíte, po stranách otáčkoměru jsou dva půlkruhové přístroje vlevo teploměr chladící kapaliny a vpravo ukazatel stavu paliva. Přístroje u verze Elegance jsou s modrým podsvícení hlavních přístrojů. Palubní počítač se ovládá tlačítky vlevo na volantu, (průměrná spotřeba, dojezd, průměrná rychlost, doba jízdy). Má 2 paměti A a B, mezi nimi se přepíná klasickým kolíčkem vedle palivoměru. Nad otáčkoměrem je LED linka, která barevně znázorňuje styl jízdy, zeleně při úsporné jízdě přes bílou do modra za rychlou jízdu.

Dobře hrající originál radio s MP3 a ovládáním na volantu s 8- mi repro s výkonem 180 W a připojením přes USB nebo AUX, s velkým 7“ dotykovým displejem i s navigací. Je možné měnit barvu podsvícení displeje. Klávesnice navigace není podle abecedy, ale jako počítačová klávesnice (to není moc praktické). Zádávání adresy je zvláštní, zadáte město pak hned číslo popisné a nakonec ulici, když nevíte ulici nenabídne vám jen třeba navigování do centra obce. Ovládání hlasitosti audia je možné bohužel jen tlačítky, ovládání audia a ladění radia není úplně intuitivní. Volant s koženým potahem s ovládáním radia, palubního počítače a aktivního tempomatu je seřiditelný ve 2 osách. Automatická duální klimatizace má nastavování teploty po půl stupních kruhovými ovladači, další funkce se ovládají tlačítky. Klimatizace využívá dotykový displej navigace, přes který se ovládá intenzita ventilace a kam se má vzduch směrovat. Vůz se startuje červeným tlačítkem, které je vpravo od volantu. Na středovém tunelu vedle řadící páky je tlačítko módu Econ, start-stop a tlačítko elektrické brzdy. Mohutné přední A-sloupky omezují výhled šikmo vpřed, široké zadní sloupky omezují výhled šikmo vzad a dělené zadní okno výhled dozadu.I ve verzi Elegance jsou sportovní kovové pedály. Ve výbavě každého Civicu jsou asistenční systémy - inteligentní adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek (zákazových - předjíždění, omezená rychlost), detekce vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, asistent pro vyjíždění z parkovacího místa a zadní parkovací kamera. Rozpoznávání zákazových značek funguje dobře i za tmy.

Přední černě čalouněné sedačky jsou pohodlné, řidičovo má nastavitelnou bederní opěru (elektricky tlačítkem na boku), výškově nastavitelná je pouze řidičova sedačka, přední opěrky je možné plynule naklápět. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 76 cm, sedák 50 + 26 cm prostor pro kolena, při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) nad hlavou tolik místa není - jen 89 cm (hlavou těsně u stropu). Zadní opěrky jsou jen velmi omezeně výškově nastavitelné. Vůz má elektrické ovládání všech 4 oken, hlavní ovladač je ve dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i větší láhev (čalounění dveří plynule navazuje na palubní desku).

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 420 litrů což je slušná hodnota u vozů nižší střední třídy (Civic je, ale nadprůměrně dlouhý stejně jako Octavia první generace), pod podlahou je 20 cm hluboký úložný prostor (88 x 54 cm) o objemu 70 l (nemá rezervní kolo). Při sklopení zadních sedaček (včetně sklopení sedáků, které se sníží) vznikne téměř rovná plocha se schodem v nejužším místě mezi podběhy. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1245 litrů. Zadní sedáky není možné  oklopit nahoru, tak jak to šlo u předchozí generace Civicu (nádrž je nyní klasicky pod zadními sedačkami). Změřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 104 cm (zúžení mezi podběhy 86 cm), výška 51 cm, délka v rovině podlahy 90 cm, po sklopení sedáků se prodlouží až na 174 cm k přední sedačce, ložná plocha 158 cm. Nad kufrem je netradiční krycí roletka, která se navíjí do strany, je možné ji přendat na pravou nebo levou stranu. Tvar kufru není pravidelný, zasahují do něj podběhy, kde je i zvýšená podlaha. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je poměrně vysoko 69 cm nad zemí a 17 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 178 cm nad zemí, což není moc, v plastovém krytu víka kufru jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz má 6 airbagů. Stabilizační systém ESP (VSA) je v základní výbavě a je vypínatelný. Testovaný vůz má systémy podpory řízení Honda sensing (ADAS): systém rozpoznávání dopravních značek (zákazových - předjíždění, omezená rychlost), inteligentní adaptivní tempomat, detekci vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, asistent pro vyjíždění z parkovacího místa. 4 kotoučové brzdy, přední jsou ventilované mají dobrou účinnost. Vůz má full LED diodové světla, které výborně svítí zejména ty dálkové. Automatické přepínání je velmi praktická funkce a pracuje celkem spolehlivě. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Při nezapnutých pásech jste informováni hlasovým hlášením - česky.

DESIGN modelu Elegance, poznáte podle chromované lišty lemující boční okna a černé přední masky. Mohutný přední nárazník, s mřížkami v rozích a v nich kulaté mlhovky, protáhlé hlavní LED světlomety. Černá maska má vystrčený nos s velkým znakem Honda, který plynule navazuje na hlavní světlomety a otvor pro chlazení. Boční linie oken mírně stoupá, C-sloupky jsou odlehčeny černým falešným okýnkem, kliky jsou už klasické (chromované), ne jako u předchůdce skryté v plastu za bočním oknem. Na bočních dveřích je prolis, který stoupá od prahu až skoro po horní okraj zadního kola. Zadní světla vystupují z obrysu vozu, pod nárazníkem je spojler černé barvy, na střeše na 5-tých dveřích je spojler v barvě vozu. V rozích zadního nárazníku jsou černé falešné mřížky na vnějších okrajích jsou odrazky. Zadní sklo je jako u předchozích generací Civiců dělené, je přes něj horší výhled dozadu. Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty na náraznících a dveřích (lišty dveří je možné přiobjednat za vysoký příplatek 10.500 Kč). Proti předchozímu modelu narostl Civic o 15 cm, do délky, bohužel se to neprojevilo uvnitř a výrazněji ani v kufru (který je naopak ještě menší), na délku je nyní Civic stejně dlouhý jako Octavie první generace. V tmavě-modré metalíze vypadá vůz atraktivně.

CENA Vůz v prostřední výbavě Elegance je nabízen za 604.900 Kč (9/2017), v této výbavě najdeme: ESP, 6x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, full LED světla, centrál s dálkou, alarm, aktivní tempomat, 4x el. okna, el. ovl. sklopná zrcátka, přední a zadní parkovací čidla, zadní parkovací kamera, audio systém s 8-mi repro a 180 W, radio s DAB a  MP3 s ovl. na volantu, navigace se 7“ multimediálním dotykovým  displejem, automatická dvouzónová klima, el. ruční brzda s asistentem rozjezdu do kopce, 17“ Alu kola s pneu 235-45, sportovní kovové pedály, kožený volant, vyhřívané přední sedačky, řidičova s nastavitelnou bederní opěrou a výškově nastavitelná, bezpečnostní paket ADAS : systém rozpoznávání dopravních značek, detekce vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, zatmívací vnitřní zrcátko, stěrače s dešťovým senzorem, navigační systém. Zvláštní výbava : metalická barva 13.900 Kč. Celková cena je 618.800 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dostatečný výkon motoru

                - dobré jízdní vlastnosti (na dobrém povrchu) a ostré brzdy

                - aktivní tempomat, umí i zcela zastavit a rozjet se

                - asistenční systémy

                - výborně svítící přední LED světla

                - digitální LED přístroje 

                - pohodlné přední sedačky

                - zadní parkovací kamera s asistentem vyjíždění 

                - přesné řízení s variabilním posilovačem

                - bohatá výbava

                - možnost manuálního řazení pádly pod volantem

                - kvalitní audio s USB slotem na středovém tunelu

MÍNUSY: - zatím pouze 2 benzínové motory, diesel se ještě nenabízí

                - systém start stop, vypíná studený motor již po 300 m, občas v zápětí naskočí

                - tvrdý podvozek na horším povrchu

                - neukazuje zařazený rychlostní stupeň

                - při ostřikování č. skla trvá dlouho než se pustí stěrače  

                - ovládání palubního PC společně s rádiem

                - vyšší cena

                - nárůst do délky o 15 cm při srovnatelném vnitřním prostoru jako u předchůdce

                - omezený prostor pro hlavu vzadu, nízko umístěné zadní opěrky

                - chybí rezervní kolo

                - při couvání se neztlumí radio

                - výhled dozadu a šikmo vzad přes mohutné C - sloupky

                - menší nádrž (46 l)

                - v dešti se zašpiní zadní parkovací kamera

                - schod a zúžení v kufru

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 988 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 3 válec                                                                                     

Výkon 95 kW (129 k) /5.500 ot./min., točivý moment 180 Nm 1.700 - 4.500 ot./min.
6-ti stupňová automatická převodovka CVT, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.518 - 1.799 - 1.428 mm, rozvor 2.697 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.280 kg , užitečná 495 kg, celková 1.775 kg                               

Nádrž na 46 l paliva. Zavazadlový prostor 420-478 / 1245 litrů                                                                                                                       

Pneu 235 - 45 R17 Michelin Primacy 3 - letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 8,2 - 8,5 s, max. rychlost 200 km/h
Spotřeba paliva 4,6 mimo 5,7 město 5,0 l/100km kombinace

Změřeno: celková spotřeba během testu 621 km - 6,9 l/100km, zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 9,8 s.

Resume: zajímavá alternativa k evropským hatchbackům: Golfu, Leonu, Focusu, Astře a Meganu a 308-čce, atraktivní sportovně laděný hatchback.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share