Vyhledávání

Honda Civic Sport s motorem 1,8 VTEC

Honda Civic Sport s motorem 1,8 VTEC

Test Hondy Civic s benzinovým motorem 1,8 VTEC. V modelovém roce 2014 má nové asistenční systémy. Za týden jsem s Civicem najezdil 654 km.

MOTOR Benzínová nepřeplňovaná osmnáctistovka je poměrně pružná. Zrychluje zhruba od 2.500 otáček díky variabilnímu časování ventilů. Na nižší rychlostní stupně - dvojku a trojku rychle a ochotně zrychluje, zejména ve středním pásmu otáček od 2.500 až do maximálních 7.000 otáček, nejlépe se, ale cítí nad 3.000 otáček. Nejvyšší výkon 104 kW (141 koní) je k dispozici v 6.500 otáčkách. Nejvyšší točivý moment 174 Nm je posazen také dost vysoko až ve 4.300 otáčkách.

Spotřeba je závislá na stylu jízdy. Úsporným stylem kolem 90-100 km/h se dostanete na hodnoty 5,5-6 litrů. Při běžném ježdění budete někde kolem 7-mi litrů, když pojedete svižněji bude se spotřeba pohybovat kolem  8 - mi litrů. Při jízdě na dálničním limitu se spotřeba pohybuje kolem 7 litrů na 100 km. Popojíždění v městském provozu znamená 8 - 10 litrů na každých 100 km. Ve městě využívá vůz systém start-stop, motor se vypíná až při úplném zastavení, bohužel i při studeném nezahřátém motoru (což motoru určitě neprospívá) po zmáčknutí spojky motor opět naskočí. Během celého testu 654 km jsem dosáhl spotřeby 7,3 l/100km (což je o víc než litr víc než uvádí výrobce 6,1). Maximálku 215 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 8,7- 9,7 s (podle výbavy) mě se podařilo dostat se za 9,6 s na tachometrových 100 km/h, Civicu na to stačí první dva rychlostní stupně.

PODVOZEK Je sportovně tvrdší, Civic sedí v zatáčkách velmi dobře na suchých silnicích na letních pneu Bridgestone Turanza ER300 o rozměru 225 - 45 R17 na elegantních dvoubarevných originálních 10-ti paprskových Alu kolech. Díky velkým nízkoprofilovým gumám se do vozu přenáší rázy z nerovností (děr, příčných nerovností) vozovky, osobně bych volil maximálně 16-ti palcová kola. Vůz se naklání jen minimálně a umožňuje velmi rychlé průjezdy zatáčkami. Jízdu se Civicem jsem si skvěle užíval, verzi Sport tento název opravdu sedí. Bohužel vůz nemá rezervní kolo, ale jen sadu na dojetí, při případném defektu Vás čekají nepříjemnosti.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, s menším volantem se silnějším kůží potaženým věncem se příjemně řídí, má velmi dobrou odezvu. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Vůz se dobře řídí je velmi zábavný až sportovní.

ŘAZENÍ 6 - ti stupňové převodovky s delšími drahami je přesné. Šestka by mohla být delší, motor se při dálničních rychlostech vytáčí zbytečně vysoko. Motor točí na 6 - tku při 90 - ti 2.300 ve 100 - 2.550, při 120 cca  3.100 a  při dálničním limitu 130 je to 3.350 otáček ve 150 km/h už motor točí 3.900 otáček. Řadící páka s koženou hlavicí je umístěna výš než obvykle, blízko palubní desky, její ovládání je příjemné.

INTERIÉR Hlavní část palubní desky je z měkčeného plastu. Interiér je kvalitně zpracovaný. Před řidičem jsou kruhové ukazatele - otáčkoměr uprostřed (šipky zobrazují, zda je potřeba řadit nahoru nebo dolu), po stranách otáčkoměru jsou dva kruhové přístroje vlevo teploměr chladící kapaliny a vpravo ukazatel stavu paliva. Palubní počítač se ovládá tlačítky vlevo na volantu, přepínání hodnot (průměrná spotřeba, dojezd, průměrná rychlost, doba jízdy). Má 2 paměti, mezi nimi se přepíná klasickým kolíčkem vedle palivoměru. Nad otáčkoměrem je displej, který digitálně znázorňuje rychlost vozu. Po stranách tohoto displeje jsou barevné pruhy, které zobrazují ekonomickou jízdu (zelené) nebo naopak jízdu ve vysokých otáčkách (tmavě modré). Vůz má denní LED diodové světla v předním nárazníku. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Výborně hrající originál radio s CD/MP3 a ovládáním na volantu s 6 - ti repro a připojením přes USB nebo AUX, jeho displej je nahoře uprostřed palubní desky. Menší volant se silným věncem a koženým potahem s ovládáním radia, palubního počítače a tempomatu je seřiditelný ve 2 osách. Automatická klimatizace s nastavováním teploty po celých stupních má ovládání tlačítky má svůj vlastní displej. Z vozu není vůbec vidět přední kapota (je v rovině s předním sklem) přední A-sloupky omezují výhled šikmo vpřed, přední okno je nízké a není dobře vidět nahoru například na semafory, mohutné zadní sloupky omezují výhled šikmo vzad. Testovaný vůz ve verzi Sport je vybaven sportovními kovovými pedály. Model 2014 má nově v příplatkové výbavě : systém rozpoznávání dopravních značek (zákazových - předjíždění, omezená rychlost), detekci vozů v mrtvém úhlu,  varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou a parkovací kameru.

Přední sedačky jsou optimálně tuhé, sedadlo řidiče je výškově nastavitelné. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 73 cm, sedák 48 + 25 cm prostor pro kolena (to je o 5 cm méně než u předchozí generace Civicu, který měl o 25 mm větší rozvor) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) nad hlavou tolik místa není - pouze 87 cm (dotýkal jsem se hlavou stropu). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač je ve dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev (tapecírunk dveří plynule navazuje na palubní desku).

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 407 litrů což je slušná hodnota u vozů nižší střední třídy, pod podlahou je 17 cm hluboký úložný prostor (84 x 53 cm) o objemu 70 l (verze bez rezervního kola). Při sklopení zadních sedaček (včetně sklopení sedáků, které se sníží) vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1378 litrů. Zadní sedáky je možné oklopit nahoru a za zadními sedadly vznikne velký prostor pro zavazadla. Změřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 105 cm, výška 54 cm, délka v rovině podlahy 80 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je poměrně vysoko 70 cm nad zemí a 23 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 186 cm nad zemí, což je slušná hodnota, v plastu na spodní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP (VSA) je v základní výbavě. Civic má přední aktivní opěrky hlav. Kotoučové brzdy na všech 4 kolech mají velmi dobrou účinnost.

DESIGN nového Civicu je evolucí předchozí generace, prodává se v 5-ti dveřovém provedení a nově ve verzi kombi s velkým kufrem. Má dynamicky řešený přední nárazník s výrazným spojlerem, v rozích kulaté mlhovky, nad nimi jsou vodorovně orientované diodová denní světla. Pod přední maskou s velkým znakem Honda je lesklý černý plast, který plynule navazuje na hlavní světlomety. Boční linie oken plynule stoupá, vůz s mohutnými zadními C-sloupky působí jako kupé, tomu napomáhají i kliky skryté v plastu za bočním oknem. Zadní světla výrazně vystupují z obrysu vozu, přes páté dveře je světelný pás brzdového světla přes celou šířku vozu, který funguje zároveň jako spojler. Zadní sklo je dělené přesto má na rozdíl od předchůdce zadní stěrač. V dolní části zadního nárazníku jsou odrazky a zadní mlhovky. Plastové lemy kol jsou v černé barvě. Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty na náraznících i na dveřích, což dost nepraktické, ale tak je to u nových vozů už běžné.  

 

CENA Vůz ve výbavě Sport je nabízen za 519.000 Kč, nyní je akční cena a bonus 50.000, takže cena do konce roku 2014 je 469.000 Kč v této výbavě najdeme: ESP, 6x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, denní led světla, centrál s dálkou, alarm, tempomat, stěrače s dešťovým senzorem, 4x el. okna, el. zrcátka se sklápěním, zadní parkovací kamera, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro, automatická klima, 17“ Alu kola s pneu 225 - 45 R17, sportovní kovové pedály, kožený volant. Zvláštní výbava, Bezpečnostní paket : systém rozpoznávání dopravních značek, detekce vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, parkovací kamera, zatmívací vnitřní zrcátko za 22.500 Kč, barva bílá perleť 12.900 Kč. Doplňky celkem za 35.400 Kč, celková cena je 504.400 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                  - asistenční systémy

                  - zadní parkovací kamera    

                  - přesné řízení s variabilním posilovačem

                  - bohatá výbava

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky ( s delšími drahami )

                  - zadní sedačky se dají sklopit nahoru nebo do roviny  

                  - slušně hrající audio s USB slotem v loketní opěrce

MÍNUSY: - tvrdší podvozek, tlumení nerovností (rázy od 17-ti palcových kol)

                  - při ostřikování č. skla trvá dlouho než se pustí stěrače    

                  - špatně čitelné displeje na sluníčku

                  - omezený prostor pro hlavu vzadu a výhled do stran

                  - chybí rezervní kolo

                  - systém start - stop vypíná motor ještě, když není zahřátý

                  - výhled dozadu a šikmo vzad přes mohutné C - sloupky                 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1799 cm3 řadový zážehový 4 válec                                                                                      

Výkon 104 kW (141 k) /6.500 ot./min., točivý moment 174 Nm 4.300 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.315 - 1.770 - 1.465 mm, rozvor 2.595 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.261-1.339 kg , užitečná 411-489 kg, celková 1.750 kg                                 

Nádrž  na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 407/1378 litrů

Pneu 225 - 45 R17 Bridgestone Turanza ER300 - letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,7 s, max. rychlost 215 km/h
Spotřeba paliva 5,2 mimo 7,6 město 6,1 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 654 km - 7,3 l/100km, zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 9,6 s.

Resume: zajímavá alternativa k evropským vozům nižší střední třídy s dobrým spíš sportovním podvozkem a motorem a poměrně prostorným interiérem. S netradičním exteriérem i interiérem.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu