Vyhledávání

Honda Civic Sport s novým úsporným naftovým motorem 1,6 i-DTEC

Honda Civic Sport s novým úsporným naftovým motorem 1,6  i-DTEC

Test Hondy Civic s novým dieselovým motorem 1,6 litru. Zajímavý vůz s netradičním designem a sportovními geny v nabité nižší střední třídě. Za týden jsem se Civicem ve verzi Sport najezdil bezmála 900 km.

MOTOR poskytuje dostatek výkonu na běžné ježdění. Zcela nový motor o objemu 1,6 litru dává 88 kW výkonu a 300 Nm ot. točivého momentu, které jsou k dispozici ve 2.000 otáčkách. Turbo začíná zabírat již od 1.700 otáček, od 2.000 do 3.000 motor silně zabírá a zrychluje a pokračuje až k otáčkám maximálního výkonu (4.000). Motor je velmi úsporný, patří mezi nejlepší motory současné světové produkce. Při klidné úsporné jízdě ustálenou rychlostí lze spotřebu stlačit až ke 3 litrům.  Při běžné jízdě mimo město budete jezdit mezi 4,5-5-ti litry, stejně tak jako při dálniční jízdě na povoleném rychlostním limitu. Jízda po městě znamená spotřebu zhruba mezi 5-6-ti litry nafty. Celková spotřeba se během 899 km dlouhého testu ustálila na hodnotě 4,7 l/100km což je cca o litr méně než u dříve testovaného motoru 2,2 litru. Ale přesto je to o litr víc než udává výrobce (3,7 v kombinaci).

Motor je velmi kultivovaný a tichý, v interiéru nelze téměř možné poznat, že je pod kapotou naftový agregát. Ani ve vysokých dálničních rychlostech ve voze není hluk od motoru. Udávanou maximálku 207 km/h jsem nedosáhl, podařilo se mi jet tachometrových 200, zrychlení z 0-100 km/h za 10,2 - 10,5 s jsem zvládl v trochu horším čase za 10,8 s na tachometrových 100.

PODVOZEK Je sportovně tvrdší, podobný jako u německé konkurence. Civic sedí v zatáčkách velmi dobře na letních pneu Michelin Primacy HP o rozměru 225 - 45 R17 na elegantních originálních Alu kolech. Díky nim se, ale do vozu přenáší rázy z nerovností (děr, příčných nerovností) vozovky, osobně bych volil 16-ti palcová kola. Vůz se v zatáčkách minimálně naklání a umožňuje velmi svižné a atraktivní průjezdy po klikatých silnicích. Jízdu se Civicem jsem si proto skvěle užíval. Bohužel Civic nemá rezervní kolo, pouze sadu na dojetí, což není štastné řešení při defektu.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor vůz se příjemně řídí, má velmi dobrou odezvu. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné s dobrou zpětnou vazbu. Vůz se velmi dobře řídí malý volantem s koženým potahem, jízda se Civicem  je velmi zábavná.

ŘAZENÍ 6 - ti stupňové převodovky je přesné. 6-tka je dostatečně dlouhá, vhodná na dálniční provoz. Motor točí na 6 - tku při 90 - ti 1.600 ve 100 - 1.750, při 120 - 2.100 a  při dálničním limitu 130 je to pouze 2.300 otáček ve 150 km/h motor točí rozumných 2.650 otáček. Řadící páka s koženou hlavicí je umístěna výš než je obvyklé, blízko palubní desky, její ovládání je příjemné.

INTERIÉR Hlavní část palubní desky je z měkčeného plastu. Interiér je kvalitně zpracovaný. Palubní deska nemá klasický tvar s analogovou kapličkou před řidičem, ale naopak futuristický tvar se dvěma oddělenými displeji. Před řidičem jsou kruhové ukazatele - otáčkoměr uprostřed (šipky zobrazují, zda je potřeba řadit nahoru nebo dolu), po stranách otáčkoměru jsou dva kruhové přístroje vlevo teploměr chladící kapaliny a vpravo ukazatel stavu paliva. Palubní počítač se ovládá tlačítky vlevo na volantu, přepínání hodnot (průměrná spotřeba, dojezd, průměrná rychlost, doba jízdy) je velmi složité přes menu a je to možné pouze u stojícího vozu. Má 2 paměti, mezi nimi se přepíná bohužel klasickým kolíčkem vedle palivoměru. Nad otáčkoměrem je další oddělený displej, který digitálně znázorňuje rychlost vozu. Po stranách tohoto displeje jsou barevné pruhy, které zobrazují ekonomickou jízdu nebo naopak jízdu ve vysokých otáčkách a indikátor řazení s šipkou nahoru a dolu. Nový Civic má  denní LED diodové světla v předním nárazníku. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Výborně hrající originál radio s CD/MP3 a ovládáním na volantu s 6 - ti repro a připojením přes USB nebo AUX, jeho displej je nahoře uprostřed palubní desky. Volant s koženým potahem a ovládáním radia, palubního počítače a tempomatu je seřiditelný ve 2 osách. Automatická klimatizace s nastavováním teploty po celých stupních má ovládání tlačítky má svůj vlastní displej. Z vozu není vůbec vidět přední kapota (je v rovině s předním sklem) přední A-sloupky omezují výhled šikmo vpřed, mohutné zadní sloupky omezují výhled šikmo vzad. Vůz je vybaven sportovními kovovými pedály.

Přední sedačky nepatří mezi ty nejpohodlnější, jsou optimálně tuhé, sedadlo řidiče je výškově nastavitelné. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 74 cm, sedák 49 + 25 cm prostor pro kolena (to je o 7 cm méně než u předchozí generace Civicu, který měl o 25 mm větší rozvor) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) nad hlavou tolik místa není - pouze 90 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev (výplň dveří plynule navazuje na palubní desku).

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 407 litrů což je slušná hodnota u vozů nižší střední třídy, pod podlahou je 20 cm hluboký úložný prostor o objemu 70 l (verze bez rezervního kola). Při sklopení zadních sedaček (včetně sklopení sedáků, které se sníží) vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1378 litrů. Zadní sedáky je možné oklopit nahoru a za zadními sedadly vznikne velký prostor pro zavazadla. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 105 cm, výška 54 cm, délka v rovině podlahy 80 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je poměrně vysoko 70 cm nad zemí a 23 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 186 cm nad zemí, což je průměrná hodnota, v plastu na spodní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy včetně bočních záclonových. Stabilizační systém ESP (VSA) je v základní výbavě. Civic má přední aktivní opěrky hlav. Kotoučové brzdy na všech 4 kolech, (přední s vnitřním chlazením) mají velmi dobrou účinnost.

DESIGN nového Civicu je evolucí předchozí generace, prodává se zatím pouze v 5-ti dveřovém provedení má dynamicky řešený přední nárazník s výrazným spojlerem, v rozích jsou kulaté mlhovky, nad nimi jsou pásky diodových denních světel. Pod přední maskou s velkým znakem Honda je šedý zakulacený plast, který plynule navazuje na hlavní světlomety. Boční linie oken plynule stoupá, vůz s mohutnými zadními C-sloupky působí jako kupé tomu pomáhají i kliky skryté v plastu za bočním oknem. Zadní světla výrazně vyčnívají z obrysu vozu a zasahují do boku vozu, přes páté dveře je světelný pás brzdového světla přes celou šířku vozu. Zadní sklo je dělené přesto má na rozdíl od předchůdce zadní stěrač. V dolní části zadního nárazníku jsou odrazky a zadní mlhovky. Plastové lemy kol jsou v černé barvě. Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty ať na náraznících, tak i na dveřích což není praktické. 

 

CENA Vůz ve výbavě Sport je nabízen za 514.000 Kč 8/2013 v této výbavě najdeme: ESP, 6x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, denní led světla, centrál s dálkou, alarm, tempomat, stěrače s dešťovým senzorem, 4x el. okna, el. zrcátka se sklápěním, zadní parkovací kamera, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro, automatická klima, 17“ Alu kola s pneu 225 - 45 R17, sportovní kovové pedály, kožený volant. Za příplatek je možné přiobjednat pouze navigaci, jinak je výbava pevně daná dle modelu.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné sportovní jízdní vlastnosti

                  - úsporný a výkonný motor

                  - dobře tvarovaný multifunkční volant    

                  - přesné řízení s variabilním posilovačem

                  - bohatá výbava

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky

                  - dlouhá šestka (snižuje spotřebu a hluk při dálničních rychlostech)  

                  - zadní sedačky se dají sklopit nahoru nebo do roviny  

                  - USB slot v loketní opěrce

                  - výborné brzdy

MÍNUSY: - tvrdší podvozek, tlumení nerovností (rázy od 17-ti palcových kol)

                  - nastavování a ovládání palubního počítače    

                  - špatně čitelné displeje na sluníčku

                  - nepříliš pohodlné přední sedačky

                  - středový tunel tlačí na pravou nohu řidiče  

                  - omezený prostor pro hlavu vzadu a výhled do stran

                  - chybí rezervní kolo

                  - systém start - stop vypíná motor i když není zahřátý

                  - výhled dozadu a šikmo vzad přes mohutné C - sloupky

                  - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1597 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, plní Euro 5.                                                                                     

Výkon 88 kW (120 k) /4.000 ot./min., točivý moment 300 Nm 2.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.300 - 1.770 - 1.470 mm, rozvor 2.595 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.306-1.424 kg , užitečná 446-564 kg, celková 1.870 kg                                 

Nádrž  na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 407/1378 litrů                                                                                                                          

Pneu 225 - 45 R17 Michelin Primacy HP - letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,2-9 s, max. rychlost 207 km/h
Spotřeba paliva 3,5 mimo 4,1 město 3,7 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 899 km - 4,7 l/100km, zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 10,8 s.

Resume: nový dieselový motor se povedl a nabízí vynikající dynamiku a nízkou spotřebu. Civic jako takový je zajímavou alternativou k evropským vozů třídy Golf s dobrým podvozkem a motorem a  přiměřeně prostorným interiérem.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu