Vyhledávání

Honda Civic Type R, nejsilnější předokolka

Honda Civic Type R, nejsilnější předokolka

Test Hondy Civic Type R, nově s přeplňovaným dvoulitrem. Během týdne jsem s Type R najezdil 403 zábavných km.

MOTOR Benzínový přeplňovaný dvoulitr má časování ventilů VTEC. Motor zrychluje zhruba od 2.500 otáček, od 3.000 přichází opravdu brutální výkon a zátah. Nejvyšší výkon 228 kW (310 koní) přichází v 6.500 otáčkách. Nejvyšší točivý moment - mohutných 400 Nm je k dispozici od 2.500 až do 4.500 otáček.

Při běžném ježdění, když se budete krotit, bude spotřeba mezi 7-8-mi litry. Úsporným stylem kolem 90-100 km/h se dostanete na hodnoty kolem 6-ti litrů. Svižná sportovnější jízda, kterou si pěkně užijete znamená spotřebu mezi 10-11 litry. Opravdu rychlá a ostrá jízda znamená spotřebu mezi 15-20 litry. Ve městě využívá vůz systém start-stop, což považuji u sportovního vozu za naprostý nesmysl, motor se vypíná až při úplném zastavení, bohužel i při studeném nezahřátém motoru (což motoru určitě neprospívá) po zmáčknutí spojky motor opět naskočí. Během celého testu 403 km jsem dosáhl spotřeby 11,7 l/100km (což je o více než 4 litry víc než uvádí výrobce 7,3) dle palubního počítače, ale samozřejmě jsem využíval výkon motoru a užíval si ho. Maximálku 270 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 5,7 s, mě se podařilo dostat za 5,9 s na tachometrových 100 km/h, Type R na to potřebuje jen první dva rychlostní stupně.

PODVOZEK Type R sedí v zatáčkách velmi dobře na suchých silnicích na letních pneu Dunlop Sport Maxx RT o rozměru 235 - 35 R19 na černo-červených originálních 10-ti paprskových Alu kolech. Vůz se naklání jen minimálně a umožňuje velmi rychlé průjezdy zatáčkami, cítil jsem se velmi jistě a jízdu s Type R jsem si skvěle užíval. Type R má magnetické adaptivní tlumiče vpředu i vzadu, dá se nastavit režim R+ ve kterém se podvozek značně přitvrdí. Vůz se hodí na kvalitní silnice, kde se Vám odmění skvělým jízdním zážitkem na rozbitých českých okreskách je to už horší, tam z Vás spíš vytřese duši. Bohužel vůz nemá rezervní kolo, ale jen sadu na dojetí, při případném defektu Vás čekají nepříjemnosti.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, s menším kulatým volantem se silnějším kůží (černo-červenou) potaženým věncem se příjemně řídí, má velmi dobrou odezvu a je přímé. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Jízda s Type R je velmi zábavná.

ŘAZENÍ 6 - ti stupňové převodovky je velmi přesné s krátkými dráhami. Šestka by mohla být delší, motor se při dálničních rychlostech vytáčí zbytečně vysoko. Otáčkoměr by mohl mít lepší rozlišení než po 500 otáčkách. Motor točí na 6 - tku při 90 - ti 2.050 ve 100 - 2.300, při 120 cca 2.800 a při dálničním limitu 130 je to rovných 3.300 otáček ve 150 km/h motor točí 3.500 otáček. Řadící páka s kovovou hlavicí je umístěna výš než obvykle, blízko palubní desky. V zimě hlavice řadící páky studí a v létě bude pálit, což není moc praktické.

INTERIÉR Hlavní část palubní desky je z měkčeného plastu. Interiér je kvalitně zpracovaný. Před řidičem jsou kruhové ukazatele - otáčkoměr uprostřed (cejchovaný po 500 otáčkách), po stranách otáčkoměru jsou dva kruhové přístroje vlevo teploměr chladící kapaliny a vpravo zbytečně velký ukazatel stavu paliva. V běžném režimu mají přístroje bílé podsvícení, ve sportovním režimu R+ se mění podsvícení na červené. Palubní počítač se ovládá tlačítky vlevo na volantu, (průměrná spotřeba, dojezd, průměrná rychlost, doba jízdy) vždy zobrazuje jen jednu hodnotu a musí se přenastavit v menu. Má 2 paměti, mezi nimi se přepíná klasickým kolíčkem vedle palivoměru. Nad otáčkoměrem je displej, který digitálně znázorňuje rychlost vozu a vpravo i zařazený rychlostní stupeň. Nahoře uprostřed palubní desky (vedle digitálního rychloměru) je displej palubního počítače a audia, u kterého je možné měnit barvu podsvícení, při prudkém sluníčku je špatně čitelný. Na tomto displeji se může zobrazovat přetížení v G, tlak v turbu.

Vůz má denní LED diodové světla přímo v hlavních světlometech, které je lemují po okraji. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Výborně hrající originál radio s CD/MP3 a ovládáním na volantu s 8 - ti repro s výkonem 320 W a připojením přes USB nebo AUX, s velkým 7“ dotykovým displejem i s navigací. Klávesnice navigace není podle abecedy, ale jako počítačová klávesnice (to není moc praktické). U testovaného vozu, navigace nefungovala. Ovládání hlasitosti je bohužel jen tlačítky (běžný model bez displeje otočným knoflíkem) ovládání audia a ladění radia není tak úplně intuitivní. Menší volant se silným věncem a potažený dvoubarevnou (černo-červenou) kůží s ovládáním radia, palubního počítače a tempomatu je seřiditelný ve 2 osách. Automatická klimatizace (nevypadá moc moderně) s nastavováním teploty po celých stupních má ovládání tlačítky má svůj vlastní displej. Vůz se startuje červeným tlačítkem, které je vpravo od volantu. Na středovém tunelu pod klimatizací je tlačítko systému start stop, u takto silného sportovního vozu to považuji za naprosto nesmyslné. Z vozu není vůbec vidět přední kapota (je v rovině s předním sklem) přední A-sloupky omezují výhled šikmo vpřed, přední okno je nízké a není dobře vidět nahoru například na semafory, mohutné zadní sloupky omezují výhled šikmo vzad. Type R má sportovní kovové pedály. Na středovém tunelu pod klimatizací je kovový výrobní štítek s pořadovým číslem vozu Type R. Ve výbavě GT je systém rozpoznávání dopravních značek (zákazových - předjíždění, omezená rychlost), detekci vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, asistent pro vyjíždění z parkovacího místa a parkovací kameru. Rozpoznávání zákazových značek funguje velmi dobře i za tmy.

Přední sportovní anatomické sedačky s integrovanou opěrkou, jsou černo červené, Vás optimálně drží i při rychlé jízdě v zatáčkách, sedadlo řidiče je výškově nastavitelné. Jen si nedokážu představit, jak se do nich vejde nějaký silnější člověk. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm, sedák 49 + 26 cm prostor pro kolena, při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) nad hlavou tolik místa není - pouze 89 cm (dotýkal jsem se hlavou stropu). Vůz má elektrické ovládání všech 4 oken, hlavní ovladač je ve dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev (čalounění dveří plynule navazuje na palubní desku).

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 407 litrů což je slušná hodnota u vozů nižší střední třídy, pod podlahou je 20 cm hluboký úložný prostor (88 x 54 cm) o objemu 70 l (verze bez rezervního kola). Při sklopení zadních sedaček (včetně sklopení sedáků, které se sníží) vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1378 litrů. Zadní sedáky není možné oklopit nahoru, tak jako u běžných verzí Civicu. Změřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 104 cm, výška 55 cm, délka v rovině podlahy 80 cm, po sklopení sedáků se prodlouží až na 167 cm k přední sedačce, ložná plocha 151 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je poměrně vysoko 70 cm nad zemí a 23 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 185 cm nad zemí, což je slušná hodnota, v plastu na spodní straně víka kufru jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz má 6 airbagů. Stabilizační systém ESP (VSA) je v základní výbavě a je vypínatelný. Civic má přední aktivní opěrky hlav. Testovaný vůz má příplatkové systémy podpory řízení (ADAS): systém rozpoznávání dopravních značek (zákazových - předjíždění, omezená rychlost), detekci vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, asistent pro vyjíždění z parkovacího místa. Velké kotoučové brzdy (přední jsou ventilované o průměru 350 mm, zadní 296 mm), jsou doslova jedovaté.

DESIGN modelu Type R, vám na první pohled dá najevo s kým máte tu čest, vůz je rozšířený, svalnatý a má mohutné spojlery. Type R je díky spojlerům o 75 mm delší a rozšířením podběhů získal vůz přes boky 108 mm navíc. Mohutný přední nárazník s výrazným černým spojlerem s červenou lištou, v rozích jsou kulaté mlhovky, hlavní světlomety jsou po okrajích lemovány denními LED světly. Pod přední maskou s výraznou mřížkou s velkým červeným znakem Honda je lesklý černý plast, který plynule navazuje na hlavní světlomety a otvor pro chlazení. Boční linie oken plynule stoupá, vůz s mohutnými zadními C-sloupky působí jako kupé, tomu napomáhají i kliky skryté v plastu za bočním oknem. Zadní světla výrazně vystupují z obrysu vozu, přes páté dveře je obří spojler a pás brzdového světla, který už není v celé šířce vozu. Zadní sklo je dělené, verze Type R nemá zadní stěrač, jako běžné verze Civicu. V dolní části zadního nárazníku jsou odrazky a zadní mlhovky a obří černý lesklý difuzor a dvě mohutné dvojité koncovky výfuku. Plastové lemy prahů jsou v černé lesklé barvě. Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty na náraznících a dveřích. I v bílé barvě vypadá vůz velmi pěkně a sportovně.

CENA Vůz ve výbavě GT je nyní (od 1.4.2016 dražší o 40.000 Kč) nabízen za 969.900 Kč, v této výbavě najdeme: ESP, 6x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, denní a potkávací LED světla, centrál s dálkou, alarm, tempomat, 4x el. okna, el. ovl. sklopná zrcátka, přední a zadní parkovací čidla, zadní parkovací kamera, audio systém s 8-mi repro a 320 W, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, navigace se 7“ multimediálním dotykovým  displejem, automatická dvouzónová klima, 19“ Alu kola s pneu 235-35, sportovní kovové pedály, sportovní sedačky, přední a zadní spojler a zadní difúzor, kožený volant, bezpečnostní paket ADAS : systém rozpoznávání dopravních značek, detekce vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, zatmívací vnitřní zrcátko, stěrače s dešťovým senzorem, navigační systém. Zvláštní výbava: bílá perleť 12.900 Kč. Celková cena je 982.800 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :     - velmi silný motor (310 koní) s krásným zvukem

                  - zrychlení a pružnost motoru již od nízkých otáček

                  - výborné jízdní vlastnosti (na dobrém povrchu) a ostré brzdy

                  - skvělá trakce v zatáčkách

                  - rozumná spotřeba, při úsporné jízdě i kolem 6-ti litrů

                  - asistenční systémy

                  - stačí pouze 95 oktanový benzín

                  - sportovní mód R+

                  - přední sportovní sedačky

                  - zadní parkovací kamera s asistentem vyjíždění

                  - přesné řízení s variabilním posilovačem

                  - plná výbava

                  - atraktivní vzhled vozu

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky s digitálním indikátorem

                  - zadní sedačky se dají sklopit zcela do roviny

                  - dobře hrající audio s USB slotem v loketní opěrce

MÍNUSY:  - tvrdý uskákaný podvozek na horším povrchu

                 - při ostřikování č. skla trvá dlouho než se pustí stěrače

                 - špatně čitelné displeje na sluníčku

                 - omezený prostor pro hlavu vzadu a výhled do stran

                 - chybí rezervní kolo

                 - systém start - stop u sportovního vozu

                 - výhled dozadu a šikmo vzad přes mohutné C - sloupky

                 - menší nádrž (50 l)

                 - u testovaného vozu nefungovala navigace           

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1996 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec                                                                                      

Výkon 228 kW (310 k) /6.500 ot./min., točivý moment 400 Nm 2.500 - 4.500 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.390 - 1.878 - 1.466 mm, rozvor 2.594 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.378 kg , užitečná 322 kg, celková 1.700 kg                             

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 407/1378 litrů                                                                                                                     

Pneu 235 - 35 R19 Dunlop Sport Maxx RT - letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 5,7 s, max. rychlost 270 km/h
Spotřeba paliva 6,1 mimo 7,4 město 7,3 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 403 km - 11,7 l/100km, zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 5,9 s.

Resume: zajímavá alternativa k evropským hatchbackům : Golfu R, Leon FR, Focusu a Meganu RS, opravdu velmi silný a sportovní hot hatch.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu