Vyhledávání

Hyundai i30 s třídveřovou karosérii s benzínovým motorem 1,6 GDI

Hyundai i30 s třídveřovou karosérii s benzínovým motorem 1,6 GDI

Test třídvéřové verze Hyundae i30 s benzínovým přímovstřikovým motorem 1,6 GDI.  Designově je vůz povedený a působí velmi atraktivně a dynamicky, přesto nabízí prostor jako pětidveřová verze. Hyundai i30 se vyrábí u nás na Moravě v Nošovické továrně. Za týden jsem s vozem ujel 667 km s průměrnou spotřebou 6,55 litru.

MOTOR Benzínový šestnáctiventilový motor s atmosférickým plněním, s přímým vstřikováním a proměnným časováním ventilů má výkon 99 kW až v 6.300 otáčkách. Ve středních otáčkách od 2.500 otáček nabízí motor poměrně slušnou dynamiku a pružnost. Točivý moment 164 Nm je posazen dost vysoko až ve 4.850 otáčkách. Motor je tichý a dobře odhlučněný, takže do 4.000 otáček o něm skoro ani nevíte. Optimální je jezdit ve středním pásmu 2.000 - 3.000 otáček.

Spotřeba je závislá na stylu jízdy. Na dálnici při jízdě na hranici rychlostního limitu se spotřeba pohybuje kolem 6 - 7 litrů na 100 km. Při běžném rozumném ježdění se dá dosáhnout spotřeby kolem 6 - 7 litrů, při svižnější jízdě budete jezdit někde kolem  8- mi litrů. Jízda městem znamená spotřebu kolem 7 - 8 litrů. Při úsporné jízdě je možné se dostanete na 5,5-6 litru, za méně se mi to bohužel nepodařilo. Za celý test 667 km jsem dosáhl průměrné spotřeby 6,55 l/100km (což je jen o víc 0,8 litru víc než uvádí výrobce -5,7). Udávaná maximálka 195 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 9,9 s mě se to podařilo na tachometrových 100 za 10,0 s stačili mi k tomu první dva rychlostní stupně.

PODVOZEK Je velmi dobře naladěn a na letních pneu 205 - 55 R16 Continental Contipremium Contact 2 na originálních paprskových Alu kolech dobře drží stopu a poskytuje komfortní svezení. i30 se lehce naklání, ale přesto umožňuje rychlé průjezdy zatáčkami. Všechny vozy modelové řady i30 mají v základní výbavě stabilizační systém  ESP. Podvozek velmi dobře tlumí nerovnosti i na rozbité silnici. Je nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením, spíš více k tomu komfortu - optimální rodinný vůz s dobrými jízdními vlastnostmi.

ŘÍZENÍ je nastavitelné ve třech stupních (comfort, normal, sport) většinou jsem jezdil v nejtužší poloze sport (tlačítka jsou na volantu) vůz se příjemně řídí a kožený volant se dobře řídí. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je přesné s optimálními drahami. Proti předchozí generaci se řazení a převodovka značně zlepšila. Motor točí na 6-tku při 90-ti 2.300 ve 100 - 2.600, při 120 - 3.100 a  při dálničním limitu 130 je to už 3.400 otáček ve 150 km/h motor točí zhruba kolem 3.850 otáček.

INTERIÉR Palubní deska z měkčených plastů je kvalitně zpracovaná a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem ve dvou zapuštěných tubusech, v levém je otáčkoměr vpravo rychloměr, mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je bohužel cejchovaný po 500 otáčkách, takže se z něj těžko odečítají přesné hodnoty. Displej palubního počítače je mezi chromovaným tubusy. Zobrazuje tyto funkce - průměrná rychlost, spotřeba průměrná, graficky okamžitá, doba jízdy a 2 měřiče vzdálenosti. Palubní počítač se konečně ovládá z dobře dostupného místa - z volantu, má však pouze jednu paměť. Pod údaji palubního počítače se na velkém displeji graficky zobrazuje vlevo teplota chladící kapaliny, vpravo je palivoměr. Vůz má bezklíčkové ovládání, startuje se tlačítkem na palubní desce, ovladač stačí mít u sebe nebo někde v autě, na klikách dveří jsou gumová tlačítka těmi vůz zamykáme nebo otvíráme. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Řidič je od spolujezdce oddělen středovým tunelem s posuvnou loketní opěrkou pod kterou je úložný prostor. Na středovém tunelu před řadící pákou je dost odkládacích prostorů pro nápoje a třeba mobilní telefon. Nová i30 má elegantní diodová denní světla.

Originál radio s CD/MP3 s USB/AUX připojením s 6-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání vlevo na volantu. Testovaný vůz měl příplatkovou navigaci s dotykovým displejem. Volant s koženým potahem a ovládáním radia, tempomatu a palubního počítače je seřiditelný ve 2 osách a má elektrické vyhřívání. Automatická klimatizace je pod navigací, má samostatný displej, kruhový ovladač a ovládací tlačítka jsou pod displejem. Přední sedačky s kvalitním čalouněním mají na bocích a zadní straně kůži, jsou pohodlné, s elektrickým vyhříváním, obě jsou výškově nastavitelné, řidičovo má el. nastavitelnou bederní opěru. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm (sedák 48 + 27 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou vzadu je dost místa - 95 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním předních oken, ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde tři čtvrtě litrová láhev.

Velikost zavazadlového prostoru je 378 litrů což je průměr u vozů nižší střední třídy. Po sklopení opěradel zadních sedaček nevznikne rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1316 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 103 cm, výška 46 cm, délka v rovině podlahy 75 cm po sklopení až 157 cm. Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků. Pod dvojitou podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 125-80 D16. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je dobrý - nákladová hrana je 74 cm nad zemí a 15 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 185 cm nad zemí, v plastu na spodní straně víka jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 7-mi airbagy, včetně příplatkového kolenního řidiče. ABS a ESP je součástí základní výbavy u všech modelů i30. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech, přední s vnitřním chlazením, vůz dobře brzdí. Po překročení rychlosti 20 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Nová i30 má mnohem dospělejší design než jeho předchůdce, třídveřová verze působí velmi atraktivně a dynamicky. Velká maska zasahuje až dolu do nárazníku v podobném designu a tvaru jako má Ford a Citroen, je celá černá v horní části má oválné otvory pro přívod vzduchu k chladiči. Přední světla jsou hodně protažena do boku. V rozích nárazníku jsou kulaté přední mlhovky, na ně navazují vodorovné denní LED světla. Zadní část s velkými trojúhelníkovými dělenými světly s LED technologií vytaženými až do boku, vypadá velmi dynamicky. V zadním nárazníku jsou 2 mlhovky. Z hlediska praktičnosti mi chybí ochranné lišty dveří a nárazníků.

CENA Model Tricolor je za cenu 339.990 Kč 9/2013 v této výbavě najdeme : ESP, 6x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, denní led světla, centrál s dálkou s alarmem - sklopný klíček, 2x el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro + USB, alarm, manuální klima. Verze s motorem 1,6 CVVT má jen o 11 kW nižší výkon a je levnější o 15.000 Kč.

Příplatková výbava: paket Premium: tempomat s omezovačem rychlosti, kožený (vyhřívaný) volant a hlavice řad. páky, přední a zadní parkovací čidla, vyhřívané př. sedačky, parkovací kamera, samostmívací vnitřní zrcátko, automatické světlomety, 17 alu kola s pneu 225-45, bluetooth handsfree, bezklíčkové otvírání a startování tlačítkem, sklápění zrcátek, dešťový senzor, kolenní airbag řidiče, dvouzónová automatická klimatizace, el. parkovací brzda, el. ovl. sedadlo řidiče vč. bederní opěrky, xenonové adaptivní světlomety s ostřikovači, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, kožené čalounění sedadel, monitorování tlaku v pneumatikách celkem za 99.900, navigace 28.000 Kč. Celková cena příplatkové výbavy je 127.900 Kč. Celková cena je 467.890 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                  - bezklíčkové otvírání a startování

                  - přesné řízení s variabilním (nastavitelným) posilovačem

                  - ovládání pal. počítače, tempomatu a radia na volantu

                  - použité materiály v interiéru

                  - pohodlné přední vyhřívané sedačky

                  - prostor vzadu - nohy, hlava

                  - plnohodnotná rezerva

                  - atraktivní vnější design

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky

MÍNUSY: - sedačka řidiče a spolujezdce se nevrací zpátky do nastavené polohy

                  - pouze 1 paměť palubního počítače, nepropojené funkce

                  - navigace si nepamatuje vypnutí zvuku - neukládá poslední nastavení

                  - otáčkoměr cejchovaný po 500 otáčkách

                  - mohutný A-sloupek omezuje výhled vpřed

                  - chybějící lišty dveří a nárazníků

                  - při couvání se neztlumí audio

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1591 cm3 řadový zážehový 4 válec, přímé vstřikování                                                                                      

Výkon 99 kW (135 k) /6.300 ot./min., točivý moment 164 Nm 4.850 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.300- 1.780 - 1.470 mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.267 - 1.395 kg , užitečná 425 - 553 kg, celková 1.820 kg                                 

Nádrž  na 53 l paliva. Zavazadlový prostor 378/ 1316 l.                                                                                                                           

Pneu 205 - 55 R16 Continental Contipremium Contact 2 - letní
Zrychlení z 0 -100 km/h za 9,9 s, max. rychlost
195 km/h
Spotřeba paliva 4,6 mimo - 7,7 město - 5,7 l/100km  kombinace

 
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 667 km - 6,55 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 10,0 s.

Resume: moderní vůz s dobrým podvozkem. 3 dveřová verze má sportovní nádech, přesto nabízí stejný prostor jako 5-ti dveřová verze, jen s horším přístupem k zadním sedačkám.

 

Karel Kolečko 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu