Vyhledávání

Kupé Peugeot RCZ se základním motorem 1,6 T

Kupé Peugeot RCZ se základním motorem 1,6 T

Test nového faceliftovaného Peugeotu RCZ  se slabší verzí motoru 1,6 turbo. Za týden jsem s vozem najezdil 600 km, které jsem si opravdu užil.  Jedná se o kupé 2+2, představeno bylo před 4 roky ve Frankfrurtu v září 2009, přesně po 3 letech v Paříži 2012 byla představena Faceliftovaná verze.

MOTOR Pod kapotou je nejslabší dodávaný motor -  benzinový 1,6 THP (motor vyvinutý BMW používá se v koncernovém Citroenu). Testovaná verze je naladěná na 115 kW v 6.000 otáčkách, ale hlavně 240 Nm, který je k dispozici již od 1.400 až do 4.500 otáček. RCZ se dodává ještě se stejným motorem naladěným na 200 koní, dvoulitrovým HDI se 120 kW -163 koňmi a nově ve verzi R se 199 kW (271 koní) také z motoru 1,6.

Spotřeba při jízdě po dálnici se pohybuje někde kolem 6,5 litru. Při úsporné jízdě je možné jet mezi 4,5-5,5 litry. Naopak při svižné jízdě se spotřeba pohybuje mezi 8-9 litry. Při běžné jízdě bude z nádrže ubývat mezi 6-7-mi litry každých 100 km. Při jízdě městem je to kolem 8 litrů. Spotřeba se během celého testu - 600 km ustálila na příznivých 8,2 l/100km, ale vůz jsem díky silnému motoru a dobrému podvozku nijak nešetřil a využíval jeho dynamiky. Hodnoty spotřeby udávané výrobcem (5,1 mimo a 6,4 kombinovaná) lze dosáhnout při klidné jízdě celkem bez problémů, jen by člověk nesměl využívat dynamiku vozu a ovládat se. Udávanou maximálku 215 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 8,0 s jsem zvládl o dvě desetiny později za 8,2 s na tachometrových 100, stačily mi k tomu jen první dva rychlostní stupně. Na dvojku a trojku je vůz neskutečně živý, turbo začíná zabírat na hranici 2.000 otáček. Zátah motoru od 2.000 otáček k maximu je obrovský. RCZ má sportovně laděnou koncovku výfuku, která dává krásný sportovní zvuk motoru. V nižších otáčkách je ve voze poměrně ticho ještě do 160 km/h.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě uchvátily. Podvozek je sportovně naladěn, v zatáčkách skvěle sedí, cítil jsem se jako v opravdu sportovním voze a jízdu si náležitě užíval zejména na klikatých silnicích. V zatáčkách RCZ perfektně dobře sedí na velkých letních nízkoprofilových pneu 235-40 R19 Continental Contisportcontact 2 na zdvojených pětipaprskových dvoubarevných Alu kolech velmi dobře drží stopu a minimálně se naklání, umožňuje tak velmi rychlé průjezdy zatáčkami. Samozřejmě díky tvrdšímu podvozku a velkým nízkoprofilovým kolům není jízda úplně nejpohodlnější, ale je to snesitelná daň za vynikající jízdní vlastnosti v zatáčkách. 4 kotoučové brzdy (přední s vnitřním chlazením) mají výbornou účinnost a nemají problém vůz zastavit.

ŘÍZENÍ Má elektrický posilovač a klade optimální odpor, vůz se dobře řídí. Za dobře tvarovaným, dole zploštělým koženým volantem s prošíváním, který se dobře drží jsem se cítil jako doma. Řízení je přímé, měl jsem pocit jako v motokáře, RCZ jde velmi ochotně za volantem.

ŘAZENÍ Je přesné, měl jsem pocit jako v závodním autě, rychlosti zapadají přesně. Kulatá řadící páka s kůží a kovem,(který v zimě studí v létě pálí do ruky), se dobře drží. Motor točí na 6-tku při  90 pouze 1.850, při 100 cca 2.050, při 120 to je 2. 500 a při dálničním limitu 130 ukazují přístroje cca 2.700 otáček, ve  150 je to pouze 3.150 otáček. Otáčkoměr je bohužel cejchovaný pouze po 500 otáčkách, tak se z něho přesné hodnoty těžko odečítají. 6-ti stupňová převodovka je dostatečně dlouhá, takže není potřeba při klidné nebo dálniční jízdě motor tolik vytáčet, snižuje to spotřebu i hluk motoru.

INTERIÉR Přístrojová deska u testovaného vozu je obšitá kůží. Interiér je velmi dobře zpracovaný a vypadal hezky i na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s analogovu kapličkou před řidičem. Je přehledná, zcela vlevo je otáčkoměr, který je bohužel cejchován jen po 500 otáčkách, takže nedává moc přesné údaje, vpravo je tachometr, který má cejchování, také bohužel jen po desítkách. Mezi nimi je velký displej palubního počítače nad ním je vlevo teploměr chladící kapaliny, vpravo je ukazatel stavu paliva. Uprostřed palubní desky v horní části je výklopný displej příplatkové navigace. Palubnímu počítači chybí u Peugeotu už tradičně doba jízdy, má 2 paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost).

Světla mají funkci denního svícení a vodorovná LED světla v předním nárazníku. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s nepříliš zdařilým vzhledem, přes které se ovládá i navigace s CD/MP3 s 6-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání páčkami pod volantem. 3-ramenný elegantní dole zploštělý volant s ergonomickým tvarem a koženým perforovaným potahem a prošíváním je seřiditelný ve 2 osách a velmi dobře se drží. Testovaný vůz měl v základní výbavě automatickou klimatizaci. Ovládanou kruhovými ovladači a tlačítky, pravá a levá strana má vlastní displej, nastavování teploty je po půl stupních. Přední černé kožené sportovní sedačky s integrovanými opěrkami jsou pohodlné s dobrým bočním vedením. Sedačky jsou elektricky nastavitelné a vyhřívané. Pro nastoupení dozadu se sklápí pouze opěradla, sedák se neposouvá. Přední pásy překvapivě nejsou výškově nastavitelné. Mezi sedadly kožená loketní opěrka s úložným prostorem, kde je USB slot pro připojení externího audio zařízení. RCZ má sportovní kovové sportovní pedály a opěrku nohy.

Vzadu je prostor pouze pro osoby malého vzrůstu -děti, v oblasti kolen od opěradla k opěradlu jen 53 cm, krátký sedák 34 + 19 cm prostor pro kolena, při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je pouze 77 cm. Výhled z vozu je dobrý. Vůz má elektrické ovládáním předních oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde menší láhev. Pod radiem dole na středové konzole je ideální místo pro odložení mobilního telefonu. Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 321 litrů, což je poměrně slušná hodnota na kupé. Pod jeho podlahou není rezerva i když místo pro ní tam je. Opěradlo zadních sedaček je sklopné a nedělené (otvor je velký pouze 92 x 35 cm). Naměřil jsem rozměry kufru, šířka 102 cm, výška 30-40 cm, délka v rovině podlahy 98 cm.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 4-ti airbagy a stabilizačním systémem ESP. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů, které nejsou výškově stavitelné. Nad 12 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Je velmi silnou stránkou tohoto vozu. Zejména přední část s velkou maskou (lví tlamou, kterou používá Peugeot), která je jen v této verzi celá černá. Protáhlé trojúhelníkové velké hlavní světlomety s tmavou optikou. Boční profil vozu je velmi atraktivní na hlavním pontonu karosérie vyčnívá prosklená kabina, podobně jako u stíhacího letadla. Vůz je z boku podobný Audi TT. Blatníky a lemy kol jsou vystouplé a působí velmi svalnatě. Střecha a zadní sklo je dvojitě vypouklé, jako u žádného jiného sériového vozu, připomíná to závodní speciály skupiny GT. Zadní trojúhelníkové světla vypadají atraktivně. Nad zadním brzdovým světlem je elektricky výsuvný spojler (je možné ho vysunout tlačítkem nebo se vysune automaticky nad 85 km/h). Pod zadním nárazníkem je černý difůzor, uprostřed něj světla jako u formule, vlevo je dvojitá chromovaná koncovka výfuku.

CENA Peugeot RCZ s motorem 1,6 THP 156 se nabízí ve výbavě Alluret za cenu 583.500 Kč (11/2013). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 4x airbag, př. mlhovky, diodová denní přední světla, centrál s dálkou - sklopný klíček, el. okna, automatická klimatizace, palubní počítač, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro,  bluetooth, USB slot pro audio, tempomat a omezovač rychlosti, zadní čidla parkování, výškově stavitelné sportovní sedačky řidiče a spolujezdce, kožený volant, alu kola s pneu 235-45-18.

Příplatková výbava: Alarm 10.000 Kč, Pack Black : černé brzdové třmeny  + vnější zpětná zrcátka v barvě černá Perla + přední nárazník s mřížkou vstupu vzduchu v černé Onyx + hliníkové střešní oblouky matné černé 20.000 Kč, Střecha z karbonu v lesklém provedení 30.000 Kč, Přední parkovací asistent 9.000 Kč, Pack Preimum Nappa kožené čalounění interiéru, el. ovládané a vyhřívané přední sedačky 60.000, Kožený sportovní volant,  řadicí páka s koženou manžetou a hlavicí s hliníkovou kulisou + Sound system 6.500 Kč, Navigační systém s barevnou výsuvnou obrazovkou + HF Bluetooth 20 000 Kč, Pack Hifi JBL 13 000 Kč, Samonatáčecí xenonové světlomety + ostřikovače světlometů + indikátor podhuštění pneumatik  26 000 Kč, Hliníková kola 19” SOLSTICE Anthra Grey 12 000 Kč, Metalíza 13.495 Kč. Doplňky celkem za 229.995 Kč. Celková cena tak naroste na nemalých 813.495 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborný podvozek (i když tvrdší) a brzdy

                  - výkonný, pružný motor 1,6 Turbo

                  - laděný sportovní zvuk výfuku

                  - velikost kufru

                  - palubní deska obšitá kůží 

                  - sportovní jízdní vlastnosti

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky  (dlouze odstupňované)

                  - rozumná spotřeba vzhledem k výkonu motoru

                  - nízký sportovní posaz za volantem ve sportovních sedačkách

                  - atraktivní vnější i vnitřní design

                  - kvalitní audio s CD/MP3 s ovl. na volantu  

                  - v autě do 170 km/h poměrně ticho 

                  - přímé řízení

MÍNUSY: - sklápí se jen opěradlo a neposouvá celé sedadlo

                  - chybí rezerva                      

                  - cejchování otáčkoměru a rychloměru

                  - výhlede vlevo vpřed přes A-sloupek

                  - prostor na zadních sedadlech

                  - nerovná plocha po sklopení zadních sedaček

                  - design radia -navigace

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1598 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec THP                                                                                       

Výkon 115 kW (156 k) /6.000 ot./min., točivý moment 240 Nm při 1.400 - 4.500 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.288 - 1.845 - 1.362 mm, rozvor 2.596 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.315 kg , užitečná 425 kg, celková 1.740 kg                                  

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 321 l                                                                                                                      

Pneu 235 - 40 R19 Continental Contisportcontact 2 (letní)

Zrychlení 0 -100 km/h za 8,0 s, max. rychlost 215 km/h
Spotřeba paliva 5,1 mimo - 8,9 město - 6,4 l/100km  kombinace

Během testu najeto 600 km se spotřebou 8,2 l/100km (dynamická jízda)

 

Resume: krásný sportovní vůz i se základním motorem nabízí svižné svezení. Výborný podvozek vám umožní si vychutnat jízdu po klikatých silnicích. Podobných vozů u nás moc nepotkáte, tak budete určitě vždy středem pozornosti, pokud tedy nezvolíte nenápadnou barvu, jako v tomto případě - černou.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu