Vyhledávání

Malý Ford Ka s benzínovým motorem 1,25 s bohatou výbavou ve verzi Digital

Malý Ford Ka s benzínovým motorem 1,25 s bohatou výbavou ve verzi Digital

Nejmenší Ford - Ka s benzínovým motorem s bohatou výbavou

K testu jsem obdržel model Digital s bohatou příplatkovou výbavou. Nové Káčko se objevilo až po 12 letech výroby první generace tohoto modelu. Ka se pohybuje v třídě mini vozů, kde není až tak velká konkurence jako u větších aut, např. Suzuki Alto a Splash, trojice z Kolína Peugeot 107, Citroen C1, Toyota Aygo, Renault Twingo, Fiat Panda a technicky spřízněný imagový Fiat 500.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s jediným nabízeným benzínovým motorem - dvouventilovým čtyřválcem 1,25 l. Má nijak neohromující výkon 51 kW dosahovaných v 5.500 ot., a 102 Nm v 3.000 ot. Točivého momentu. Spotřeba - na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h se pohybovala přes 7,0 l/100km. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 6 -6,5 litrů. Ve městě jezdíte za 6 - 8 litrů, také díky dobře fungujícímu systému Start - stop, kdy se při zastavení motor vypne (při zařazeném neutrálu a rychlosti pod 10 km/h) po zmáčknutí spojky motor během okamžiku naskočí a než stačíte zařadit jedničku motor už běží a můžete se rozjet. Při úsporné jízdě se dá jet mezi 5 - 5,5 litry. Spotřeba se během celého testu - 575 km ustálila na hodnotě 6,0 l/100km, což se od výrobce, který uvádí kombinovanou spotřebu 5,3 liší jen 0,7 litru. Udávanou maximálku 159 km/h jsem nedosáhl ( tachometrových 150 bylo maximum ) zrychlení z 0 na 100 km/h udává výrobce za 12,8 s. Spotřeba asi ještě klesne a maximální rychlost ještě vzroste, jednalo se o nový nezajetý vůz (na začátku testu pouze 700 km).  

Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 byl vůz při zatížení 1-2 osobami do rychlosti cca 100 poměrně živý. Motor začal zabírat a zrychlovat cca od 2.000 do otáček maximálního výkonu. Na vyšší rychlostní stupně to bylo s ochotou zrychlovat už slabší. Motor byl velmi kultivovaný a tichý v nižších a středních otáčkách. Spotřeba se při běžném ježdění bude pohybovat kolem 6 litrů.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě velmi příjemně překvapily vzhledem k velikosti vozu (mini auta). Podvozek byl příjemný, dobře filtroval nerovnosti vozovky (bohužel nízkoprofilové pneu snižovali jízdní komfort) v zatáčkách Kačko dobře sedělo. Jen neměl rád příčné nerovnosti a díry to zvládá, ale jen málo aut navíc v této třídě miniaut. Vůz byl obut do zimních nízkoprofilových pneu Michelin Primacy Alpin vpředu a Pirelli Snow Sport 195-45 R16 na elegantních originálních 5-ti paprskových Alu kolech. Bohužel mi párkrát ustřelila záď v zatáčce, myslím, že to bylo vinou rozdílných zadních pneu, které neseděli, tak dobře jako přední Micheliny. Brzdy fungovaly velmi dobře i když vzadu byly jen bubnové brzdy. Jízdní vlastnosti patří na špičku třídy.

ŘÍZENÍ Bylo velmi příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače. Kladlo optimální odpor. Volant byl zdařile tvarovaný a potažen kůží a velmi dobře se držel.

ŘAZENÍ Bylo poměrně přesné s optimálními drahami. Ergonomická kulatá kožená hlavice řadící páky se dobře držela, byla umístěna vysoko blízko volantu. Vůz byl vybaven manuální 5-ti stupňovou převodovkou. Motor točil na 5-tku při 90 km/h 2.500, při 100 cca 2.800, při 120 - 3.400 a  při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje už 3.600 ve 150 to bylo už nemalých 4.200 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je celá z tvrdých plastů. Interiér byl přesto kvalitně zpracovaný a vypadal dobře i na pohled. Palubní deska měla klasický tvar s analogovou kapličkou před řidičem. Byla přehledná, vpravo byl otáčkoměr, který byl bohužel cejchován jen po 500 otáčkách, takže nedával moc přesné údaje. Vlevo je tachometr, který má cejchování, také bohužel jen po desítkách. Nahoře mezi přístroji je ukazatel stavu paliva a teploměr chladící kapaliny, pod nimi je displej, který zobrazuje mimo jiné i údaje palubního počítače. Na malém prostoru je moc informací, veškeré údaje PC pouze na jednom řádku se střídají s údaji z radia nebo externího MP3 přehrávače přes příplatkové USB, dále je tam venkovní teplota, celkové kilometry, hodiny, nastavení světel. Palubní počítač, má dvě paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost na rozdíl od Fiesty ukazuje dobu jízdy a má 2 paměti a nuluje se jen jedním stiskem) takže je lepší než ve větší Fiestě. Světla mají funkci denního svícení. Blikače jsou vybaveny dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem mělo ovládání i tlačítky přímo na volantu. 3-ramenný elegantní volant se dobře drží, je barevně sladěn s interiérem s ergonomickým tvarem a koženým dvoubarevným potahem byl seřiditelný pouze výškově. Vůz byl vybaven příplatkovou automatickou klimatizací. Ovládanou tlačítky soustředěné ve 4 kruzích uprostřed dvou z nich je displej klimatizace a intenzity větráku. Pod ovladači klimatizace dole na středové konzole je slot pro USB do audiosystému, ovládání MP3 přehrávání z USB bylo velmi jednoduché.

Z vozu je dobrý výhled všemi směry, přední kapota není vidět, ale to je již dnes bohužel běžné. Vůz byl vybaven vyhřívaným čelním sklem, což se bude v zimě určitě hodit (bohužel zrovna nemrzlo, tak jsem to nemohl vyzkoušet). Přední sedačky s dvoubarevným byly pohodlné, obě byly vyhřívané (bohužel stupeň vyhřívání se nedal regulovat, pouze jediná poloha - tlačítkem z boku) u řidičovy sedačky se sedák sklápěl a částečně tím výškově nastavil. Sedačky při odklopení pro nastoupení vzad se nevrátili zpět do své polohy, což mě u velmi dobře vybaveného a ne zrovna levného vozu nepříjemně překvapilo, takže řidič by si musel pokaždé znovu nastavovat sedačku, pokud by z jeho strany ze zadu někdo vystupoval nebo nastupoval. Vzadu je podprůměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 62,5 cm (o 4.5 cm méně než Fiesty) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou ani nad hlavou nebylo dost místa (kolena jsem měl vražené do přední sedačky a hlavu jsem měl ve stropě, to znamená, že se vzadu usadí tak osoby max. do 165-170 cm). Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním předních oken ovladače umístěny netradičně na středové konzole za řadící pákou. V interiéru mi chybělo místo pro uložení mobilního telefonu. Do kapsy ve dveřích, které byly opět barevně sladěny se zbytkem vozu, se vešla i větší láhev. 

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 224 litrů, což je u minivozu slušná hodnota. Pod jeho podlahou scházela rezerva a byla tam pouze nepraktická sada na dojetí. Opěradla zadních sedaček byly dělené na polovinu. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha je na ní schod, navíc zadní strana sedaček je kovová-černě lakovaná, takže se poškrábe a může odřít i převážené předměty např. jízdní kolo. Naměřil jsem rozměry - šířka 101 cm, výška pod odnímatelným krytem je 56,5 cm, délka v rovině podlahy 54 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je, ale dost vysoko cca 77,5 cm nad zemí a 26 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 184 cm nad zemí, což je průměrná hodnota. V plastu na vnitřní straně jedna prohlubeň určená pro uchopení při zavírání.

 

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven v základu 4-mi airbagy. V testovaném Káčku byly příplatkové záclonové airbagy a protiskluz TCS. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h.

DESIGN Verze digital je designově odlišná, svítivě zelenými pruhy a objevuje se i v interiéru. Design je velmi povedený, přední část s velkou svítivě zelenou maskou (tento tvar používá také Citroen a nové modely Hyundai). Dobře působí protáhlé velké světlomety. Boční linie oken stoupá směrem k zádi, lemuje jí svítivě zelená samolepka. Zadní část se sdruženými světlomety (s kruhovými motivy) zasahujícím výrazně do boků. Navíc testovaný model měl příplatkový horní spojler což vzhled ještě umocňovalo. Myslím, že tento malý vůz se bude líbit hlavně ženám a mladým lidem. Ve srovnání s hranatým  předchůdcem, který se vyráběl dlouhou dobu je vidět velká změna v nové generaci. Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty ať na náraznících, tak i na dveřích což není praktické.

CENA testované Káčko bylo ve výbavě Digital je nabízeno za akční cenu 304.990 Kč (2/2011) standartně 359.890 Kč. V této výbavě najdeme: ABS, variabilní posilovač řízení, 4x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, př. el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, manuální klimatizace, 16“ alu kola, palubní počítač, radio s CD a MP3 s 6-ti repro, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelný sedák řidiče, kožený volant výškově nastavitelný, systém start-stop, sportovní pruhy na kapotě a střeše, sedadla s unikátním čalouněním. Příplatková výbava : zadní parkovací senzory 12.000, sada Connectivity bluetooth - hands free, USB a AUX připojení, hlasové ovládání + radio na volantu za 10.500, zadní spojler 5.000, sada Winter - vyhř. přední sklo a sedačky 8.000, sada Luxury panoramatické střešní okno, automatická klimatizace, stropní airbagy za 20.500, metalíza za 8.000 Kč. Doplňky celkem za 64.000 Kč. Celková cena je tak nemalých 368.990 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - velmi dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                - atraktivní design

                - pohodlné přední sedačky

                - dobře fungující stop-start systém v základní výbavě

                - funkce palubního počítače 

                - dobré zpracování a vzhled interiéru

                - vyhřívané přední sklo

                - kvalitní audio s intuitivním ovládáním na volantu

                - přesné řazení

                - příznivá spotřeba

MÍNUSY:  - chybí rezerva - sada na dojetí

                - omezený prostor na zadních sedadlech

                - sklopné přední sedačky nemají paměť

                - chybí prostor pro odložení mobilního telefonu

                - příliš mnoho údajů na malém displeji palubního počítače

                - cejchování otáčkoměru a rychloměru

                - pouze výškově stavitelný volant

                - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře

                - přejezdy větších nerovností - nižší komfort  

                - dojezd údaje z palubního počítače - skočí z 60 km rovnou na nulu

                - nerovná plocha po sklopení zadních sedaček (lakovaná z. strana opěradel)

                - vysoká cena

                - v nabídce pouze jeden benzínový (slabý) motor, chybí sportovní verze

                - poměrně malá nádrž paliva

     

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1242 cm3 řadový zážehový 4 válec                                                                                      

Výkon 51 kW (69 k) /5.500 ot./min., točivý moment 102 Nm při 3.000 ot./min.
5-ti stupňová manuální
převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  3.620 - 1.658 - 1.505 mm, rozvor 2.300 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 865 kg , užitečná 455 kg, celková 1.320 kg                                 

Nádrž na 35 l paliva. Zavazadlový prostor 224/747 l                                                                                                                        

Pneu 195 - 45 R16 Pirelli Snowsport a Michelin Primacy Alpin (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 12,8 s, max. rychlost 159 km/h
Spotřeba paliva 4,5 mimo - 6,6 město - 5,3 l/100km kombinace

Během testu ujeto 575 km s průměrnou spotřebou 6,0 l/100km 

 

Resume: ve třídě minivozů nabízí dobrý podvozek s úsporným benzínovým motorem. V nabídce mi chybí sportovní verze se silnějším motorem minimálně 1,6 litru (malá nabídka motorů).

 

15 - 21.2.2011

Karel Kolečko

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu