Vyhledávání

Peugeot 308 s novým benzínovým tříválcem 1,2 turbo

Peugeot 308 s novým benzínovým tříválcem 1,2 turbo

Test Evropského auta roku 2014 - Peugeotu 308 v 5-ti dveřové verzi s novým tříválcovým benzinovým motorem 1,2. Jedná se o jeden z nejlepších rodinných vozů v nabité nižší střední třídě, ke konkurentům patří : VW Golf, Ford Focus, Opel Astra, Hyundai i30, Kia Ceed, Renault Megane, Citroen C4, Seat Leon, Mazda 3, Toyota Auris atd.

  MOTOR Nový malý tříválcový čtyřventilový turbem dopovaný benzinový motor - 1,2 THP je velmi povedený a plní nejpřísnější exhalační normu Euro 6. Testovaný model má silnější motor s 96 kW dosahovaných v 5.500 ot., ale hlavně 230 Nm točivého momentu dosahovaných už v 1.750 otáčkách. To znamená, že je velmi pružný a nemusíme ho nijak vytáčet, zrychluje a zabírá již od nižších otáček, ten největší zátah přichází cca od 2.300 až do maxima v 6.000 otáčkách. Třistaosmička s tímto motorem je velmi živá a zejména na nižší rychlostní stupně nabízí dostatek výkonu na velmi svižné svezení. Motor má systém start stop, vypíná se až po úplném zastavení vozu, ale vypíná motor, ještě, když není pořádně zahřátý už po 1 km od vyjetí.

  

   Spotřeba se během celého testu - 811 km ve smíšeném provozu ustálila na velmi slušné hodnotě 5,8 l/100km což je litr víc než deklaruje výrobce. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným, ale úsporným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 6-ti litrů. Při opravdu svižné jízdně mimo město se spotřeba pohybovala kolem 6-7 litrů. Při ustálené jízdě se snahou o nejnižší spotřebu se s tempomatem kolem 80-100 km/h se dalo jet i kolem 4 litrů. Na dálnici při dodržování rychlostního limitu si bere 1,2 THP zhruba kolem 6-ti litrů. Ve městě je spotřeba vyšší, jezdil jsem mezi se 8-9 litry benzínu. Udávanou maximálku 207 km/h jsem nevyzkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 9,6 s, mě se to povedlo na tachometrových 100 už za 8,9 s. Motor je velmi kultivovaný, v nižších otáčkách i tichý, ve vyšších se začne ozývat typický vrčivý zvuk tříválce.

PODVOZEK Je velmi dobře naladěný podobně jako u německé konkurence. Nová 308-mička sedí v zatáčkách  jako přibitá na letních pneu Michelin Energy Saver o rozměru 205 - 55 R16 na elegantních originálních dvoubarevných desetipaprskových Alu kolech. Vůz se minimálně naklání a umožňuje velmi rychlé průjezdy zatáčkami. Přesto si podvozek poradí i s nekvalitní rozbitou silnicí. Jízdu s tímto vozem jsem si opravdu užíval. Podvozek je nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor vůz se příjemně řídí. Třistaosmička má malý oválný volant, připadáte si za ním jak v závodním autě. Volant má kožený potah a je prošitý bílou nití. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Vůz jde dobře za volantem.

ŘAZENÍ Nebylo je poměrně přesné, ale delší dráhou řazení. Hlavice řadící páky je kovová, takže bude v zimě nepříjemně studět do ruky. Šestka je dostatečně dlouhá, tak se motor nemusí zbytečně vytáčet ani při dálničních rychlostech. Motor točí na 6-tku při 90-ti jen 1.800 ve 100 - 2.000, při 120 - 2.400 a  při dálničním limitu 130 je to pouze 2.600 otáček, ve 150 km/h  motor točí jen 3.000 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je celá z kvalitních měkčených plastů. Palubní deska je pojata netradičně s výše umístěnou kapličkou přístrojů, přístroje jsou nad volantem a nedíváte se na ně skrz volant, ale nad ním. V kapličce je v levém oválném tubusu rychloměr a palivoměr, v pravém pak s otáčkoměrem a teploměrem chladící kapaliny je vlevo. Otáčkoměr má opačně orientovanou stupnici zprava doleva. Mezi  přístroji je displej na kterém se zobrazují ujeté kilometry, údaje tempomatu, navigace nebo palubního počítače. U palubního počítače se 2-mi pamětmi, chybí jako u všech vozů PSA doba jízdy. Přístroje mají bílé podsvícení. Světla mají funkci denního svícení, pomocí LED diod na horním okraji hlavních světlometů. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici.

Nahoře uprostřed palubní desky mezi výdechy topení, je velký dotykový displej, navigace, radia s CD/MP3, ovládá se přes něj i automatická dvouzónová klimatizace. USB slot je na středovém tunelu. Na volantu jsou tlačítka na ovládání audiosystému. Malý oválný 3-ramenný kůží potažený volant je seřiditelný ve dvou osách. Z vozu je špatný výhled dozadu a A-sloupek vadí výhledu vlevo vpřed. Přední kožené sedačky s částečně integrovanými opěrkami hlav jsou velmi pohodlné a optimálně tuhé, obě dvě sedačky jsou výškově nastavitelné. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 74 cm (sedák 51 + 23 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu). Hlavu jsem měl těsně u stropu 89 cm, díky prosklené střeše je strop nižší. Vůz má elektrické ovládáním všech 4 -oken, hlavní ovladač je ve dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde jen menší láhev.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 420 litrů, při sklopení zadních sedaček nevznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1228 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 107,5 cm, výška 54,5 cm, délka v rovině podlahy 79 cm, po sklopení se prodlouží až na 158 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj výrazně nijak žádné výstupky a podběhy, je celý čalouněný. Pod podlahou kufru je dojezdová rezerva - 125-85 R16. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem- nákladová hrana je 68 cm nad zemí a 16,5 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 186 cm nad zemí, což je průměrná hodnota, v plastu na spodní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP je v základní výbavě. Přední pásy nejsou bohužel výškově stavitelné. Kotoučové brzdy na všech 4 kolech mají velmi dobrou účinnost. Čidla slepého úhlu, v řidičově vnějším zpětném zrcátku oranžová led dioda, funkce nefunguje úplně spolehlivě. Aktivní tempomat nespolupracuje s brzdami, při rozdílu rychlostí více než 30 km/h se aktivní tempomat vypne.  

DESIGN Nová 308-čka má oválnou chromovanou  masku, na horní liště je nápis Peugeot, logo -  lev je na kapotě. Světlo je dlouhé protažené do boku, na horním okraji jsou denní LED světla v dolní části je zoubek, kulaté mlhovky jsou v dolní části nárazníku. Zadní části dominují horizontálně orientovaná dělená světla, vytažená do boku a vykousnutí navazuje na boční prolis karosérie, na spodní části nárazníku je imitace difuzoru v černé barvě. Boční okna lemují chromované lišty. Celkově na mě design třistaosmičky působil elegantně a celistvě.

CENA Testovaný vůz v  nejvyšší výbavě Allure se nabízí za akční cenu 460.500 Kč 12/2014 (standartně 480.500) v této výbavě najdeme ESP, 6x airbag, palubní počítač, tempomat, př. mlhovky, centrál s dálkou, 4x el. okna, el.ovládáná, vyhřívaná a sklopná zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 9,7“ dotykovým displejem, 6 repro, automatická 2-zónová klima, denní LED světla, 16“ Alu kola, kožený volant, přední a zadní čidla parkování, hill asist + el. parkovací brzda.

Příplatková výbava: sportovní sedačky s polokoženým čalouněním s nastavitelnou bederní opěrkou vpředu za 16.000 Kč, CD přehrávač 2.200, prosklená střecha 14.000 Kč, paket Allure + parkovací systém, couvací kamera, navigace, vyhřívané př. sedačky, sledování mrtvého úhlu za 17.000 a bílá perleť za 18.000 Kč. Cena všech doplňků 67.200 Kč. Celková akční cena je (poměrně vysoká) celkem 527.700 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné jízdní vlastnosti a brzdy

                  - výkonný, pružný, úsporný a tichý motor    

                  - přesné řízení s variabilním posilovačem

                  - šestistupňová převodovka s dlouhými převody

                  - kvalitní materiály a celkové provedení interiéru

                  - pohodlné přední sedačky

                  - bezklíčkové otvírání a startování

MÍNUSY: - ovládání klimatizace přes multifunkční displej

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - přední pásy nejsou výškově stavitelné

                  - kovová hlavice řadící páky v zimě bude studět v létě naopak pálit

                  - nad 12km/h se vypne parkovací kamera

                  - výhled šikmo vzad přes mohutné C - sloupky

                  - aktivní tempomat se při rozdílu více než 30 km/h vypne   

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1199 cm3 řadový zážehový 3 válec                                                                                     

Výkon 96 kW (130 k) /5.500 ot./min., točivý moment 230 Nm 1.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.253 - 1.804 - 1.457 mm, rozvor 2.620 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.090 kg , užitečná 660 kg, celková 1.750 kg                                 

Nádrž  na 53 l paliva. Zavazadlový prostor 420/1228 litrů                                                                                                                        

Pneu 205 - 55 R16 Michelin Energy Saver - letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,6 s, max. rychlost 207 km/h
Spotřeba paliva 4,1 mimo - 6,0 město - 4,8 l/100km  kombinace


Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 812 km - 5,8 l/100km naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 8,9 s.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu