Vyhledávání

První z řady DS krásný malý DS3 se silným motorem 1,6 T

První z řady DS krásný malý DS3 se silným motorem 1,6 T

První z řady DS krásný malý DS3 se silným motorem 1,6 T

Velmi jsem se těšil na krásný žluto černý Citroen DS3 s velmi silným motorem 1,6 turbo. Měl jsem k dispozici vůz v nejvyšší výbavě Sport Chic. Za týden jsem s vozem najel 500 km, které jsem si opravdu užíval. DS3 konkuruje novému Mini, Alfě Romeo Mito, Audi A1 a malému Fiatu 500.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s nejsilnějším dodávaným motorem -  benzinový 1,6 THP (motor vznikl v dílnách BMW je používán v koncernovém Peugeotu, ale i v přímém konkurentu Mini). Tato verze dává 115 kW v 6.000 ot., ale hlavně 240 Nm, který je k dispozici už od 1.750 až do 4.000 otáček. Motor s tímto výkonem a točivým momentem s pouze 1.165 kg vážícím vozem neměl žádný problém.

Spotřeba - na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h bude apetit motoru 1,6 T kolem 6,5 - 7 l/100km. Při jízdě úsporným stylem se dá jet lehce nad 6 litrů, ale já to vydržel jen chvilku, protože podvozek i motor sváděl ke svižné a sportovní jízdě, takže jsem jezdil mezi 8,5 - 9,5 litry což za to úžasné svezení a zábavu stálo. Spotřeba se během celého testu - 500 km ustálila na hodnotě 9,1 l/100km vůz jsem díky silnému motoru a dobrému podvozku nijak nešetřil a využíval dynamiky vozu. Udávanou maximálku 214 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 7,3 s jsem zvládl v podobném čase cca 7,6 s na tachometrových 100 stačily mi k tomu jen jednička a dvojka. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 byl vůz při zatížení 2 osobami neskutečně živý, zátah turba se projevil těsně pod hranicí 2.000 otáček. Zátah motoru od 2.000 otáček k maximu byl obrovský, výkon a dynamika byla opravdu ohromující. Nad touto verzí je pouze DS3 Racing se 152 kW, který se bohužel vyrábí pouze v omezené sérii 1000 kusů. Pokud chcete pěkné svezení s nízkou spotřebou pořidťe si verzi s poměrně silným a úsporným motorem HDI bohužel za cenu vyšší o 25.000 Kč.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě uchvátily vzhledem k velikosti vozu (malé 4 metrové vozy). Podvozek byl sportovně tvrdší v zatáčkách skvěle seděl, cítil jsem se jako ve sportovním voze a jízdu si náležitě užíval zejména na klikatých silnicích. V zatáčkách DS3 velmi dobře seděla na letních nízkoprofilových pneu 205 - 45 R17 BF Bridgestone Potenza na  krásných dvoubarevných Alu kolech velmi dobře držela stopu, umožňovala tak velmi ostré průjezdy zatáčkami. Samozřejmě díky tvrdšímu podvozku nebyla jízda úplně nejpohodlnější (přenášeli se rázy při přejezdu děr a nerovností), ale je to snesitelná daň za vynikající jízdní vlastnosti v zatáčkách. 4 kotoučové brzdy měli výbornou účinnost a neměli problém lehký vůz zastavit. Řekl bych, že za dané peníze není možné koupit zábavnější (nový) vůz s tak vynikajícím sportovním podvozkem se silným motorem, přesným řazením, připadal jsem si opravdu jako v závodním voze. Z této verze také vychází závodní Rallyový vůz DS3 R3 a vlastně je to i základ pro vůz WRC, které brázdí vítězně tratě světových Rally s několikanásobným mistrem světa Sebastianem Loebem za volantem.

ŘÍZENÍ Má elektrický posilovač a klade optimální odpor, vůz se velmi příjemně řídí. Za dobře tvarovaným (dole zploštělým) koženým volantem s prošíváním, který se dobře drží jsem se cítil jako v opravdovém sporťáku.

ŘAZENÍ Je na Citroen překvapivě přesné a klade poměrně odpor, připadal jsem si jak v závodním autě, rychlosti, ale zapadají přesně. Kulatá řadící plastová páka s kovem,(který v zimě studí v létě pálí do ruky), se dobře držela. Motor točil na 6-tku při  90 pouze 1.900, při 100 cca 2.100, při 120 kolem 2. 500 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje 2.750 otáček, 150 - 3.150 ot. 6-ti stupňová převodovka byla dostatečně dlouhá, takže vůz se nemusel při klidné nebo dálniční jízdě tolik vytáčet, snížila navíc spotřebu i hluk od motoru.

INTERIÉR Přístrojová deska, horní část je z měkčených plastů. Interiér byl velmi slušně zpracovaný a vypadal dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s analogovu kapličkou před řidičem. Je přehledná, zcela vlevo byl otáčkoměr, který byl bohužel cejchován jen po 500 otáčkách, takže nedával moc přesné údaje. Uprostřed byl tachometr, který měl cejchování, také bohužel jen po desítkách v jeho dolní části byl teploměr chladící kapaliny. Vpravo se digitálně zobrazoval stav paliva, počet ujetých kilometrů a údaj o nastavené rychlosti tempomatu, případně max. limitu rychlosti. Údaje palubního počítače a radia byly soustředěny na displeji, který se nacházel uprostřed palubní desky v elegantní plastové liště v barvě vozu -žluté nad ovládáním klimatizace. U palubního počítače mi chybí u Citroenu už tradičně doba jízdy, má 2 paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Světla mají funkci denního svícení. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio starého ne zrovna elegantního designu s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem mělo ovládání páčkami pod volantem. 3-ramenný elegantní volant se stříbrným plastovým dekorem s ergonomickým tvarem a koženým potahem a prošíváním byl seřiditelný ve 2 osách a velmi dobře se držel. Vůz měl v základní výbavě automatickou klimatizaci. Ovládanou tlačítky soustředěné do dvou kruhů mezi nimi byl stejně velký kulatý displej klimatizace. Ventilace byla poměrně hlučná ve vyšších otáčkách a hlavně při ofukování zamlženého čelního skla. Z vozu byl dobrý výhled všemi směry.

Přední sedačky s kombinovaným dvoubarevným potahem látka - Alcantara, byly pohodlné s dobrým bočním vedením, obě přední sedačky byly výškově nastavitelné. Sedadla mají paměť a  při odklopení pro nastoupení do zadu se vrátí zpět do své polohy. Přední pásy nejsou překvapivě výškově nastavitelné. Mezi sedadly je sklopná loketní opěrka, která je, ale dost vysoko a nedá se nijak nastavit. Vedle ruční brzdy byl konektor pro USB připojení. Vůz měl elegantní kovové sportovní pedály. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, nad hlavou moc místa nebylo. Výhled dopředu i dozadu byl slušný jen šikmo vzad vadil mohutný B sloupek. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním předních oken a hlavní ovladač byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev. Pod radiem a dole na středové konzole bylo ideální místo pro uložení mobilního telefonu.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 285 litrů, což je poměrně slušná hodnota. Pod jeho podlahou je pouze dojezdová rezerva. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha. Naměřil jsem rozměry- šířka 97 cm, výška pod odnímatelným krytem je 55 cm, délka v rovině podlahy 66 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je poměrně dost vysoko cca 74 cm nad zemí a 22 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 180 cm nad zemí, což je spíš podprůměrná hodnota a vyšší postavy by si měli dávat pozor na hlavu. V plastu na vnitřní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

 BEZPEČNOST Vůz byl vybaven v základu 6-ti airbagy a stabilizačním systémem ESP. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů, které nejsou výškově stavitelné. Od rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Je velmi silnou stránkou tohoto vozu. Nová řada DS má zvednout image značky, DS3 má konkurovat Mini a Alfě Mito. Zejména přední část s velkou maskou (tento tvar používá Ford a nový Hyundai i30), která je jen v této verzi orámována černě, pouze dvojitá linka, která navazuje na nový zakulacený znak Citroenu je chromovaná. Hezky působí svislý diodový pás denních světel, chromované kulaté mlhovky a zajímavě tvarované velké světlomety. Zrcátka jsou černá na chromové stopce ve které je umístěn boční blikač. Na spodní části dveří a zadního boku je chromovaná lišta, která má snad i ochranný smysl mimo estetického. Boční B sloupek je do půlky dveří a má trojúhelníkový tvar, horní část je zatmavená stejně jako zadní C sloupek, který je celý skryt pod bočním a zadním sklem. Výrazná zadní světla vystupují do boků, na víku kufru najdeme logo DS3. Myslím, že vůz se bude líbit hlavně ženám a mladým lidem navíc v testované žluté barvě s černou střechou. Za autem se skoro každý otočil. Vozu chybí ochranné lišty nárazníků.

CENA DS3 s motorem 1,6 THP se nabízí pouze v jediné nejvyšší výbavě Sport Chic za cenu 482.400 Kč (5/2011). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, diodová denní přední světla, centrál s dálkou - sklopný klíček, el. okna, el. vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, vnější chromové lišty a dekory, automatická klimatizace, palubní počítač, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro, hi-fi systém se subwooferem v kufru, bluetooth, USB, tempomat a omezovač rychlosti, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelné sportovní sedačky řidiče a spolujezdce, kombinovaný potah látka-alcantara, kožený volant, zadní spojler, střecha v odlišné barvě od vozu, alu kola s pneu 205-45-17, 6-ti stupňová převodovka. Příplatková výbava: Pack Select Confort - zadní čidla parkování, loketní opěra s úložným prostorem, osvětlení protislunečních clon za 12.000, kit decor sport yellow - žluté prvky v interiéru 2.600. Doplňky celkem za 14.600 Kč. Celková cena je tak 497.000 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborný podvozek (i když tvrdší) a brzdy

                  - výkonný, pružný motor 1,6 Turbo

                  - sportovní jízdní vlastnosti a řízení

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky 

                  - přiměřená spotřeba vzhledem k výkonu motoru

                  - pohodlné přední sportovní sedačky, mají paměť při sklápění 

                  - bezpečnostní výbava 6 airbagů v sérii a ESP

                  - dobré zpracování a kvalitní použité materiály

                  - atraktivní vnější i vnitřní design

                  - autorádio s CD/MP3 hifi v sérii s ovl. na volantu (bohatá základní výbava) 

                  - velikost kufru

                  - prostor pro nohy na zadních sedadlech

MÍNUSY: - design radia

                  - při otevřeném okně rezonuje vzduch                      

                  - cejchování otáčkoměru a rychloměru

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - prostor pro hlavu na zadních sedadlech

                  - přední pásy se nedají výškově nastavit

                  - vysoko umístěná loketní opěrka (nemožnost jí nastavit)

                  - nerovná plocha po sklopení zadních sedaček

                  - hlučná ventilace, zejména při ofukování př. skla

  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1598 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec THP                                                                                      

Výkon 115 kW (156 k) /6.000 ot./min., točivý moment 240 Nm při 1.750 - 4.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  3.948 - 1.715 - 1.458 mm, rozvor 2.464 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.165 kg , užitečná 432 kg, celková 1.597 kg                                 

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 285 l                                                                                                                         

Pneu 205 - 45 R17 BF Bridgestone Potenza RE 050A (letní)

Zrychlení 0 -100 km/h za 7,3 s, max. rychlost 214 km/h
Spotřeba paliva 5,1 mimo - 9,4 město - 6,7 l/100km  kombinace

Během testu najeto 500 km se spotřebou 9,1 l/100km (dynamická jízda)

 

Resume: krásný imagový vůz se silným motorem a přiměřeně prostorným interiérem a výborným trochu tvrdším sportovně naladěným podvozkem (diametrálně rozdílný od bratra C3). Na rozdíl od C3  má přesné řazení. Velká možnost individualizace exteriéru i interiéru. Jedná se o jeden z nejatraktivnějších vozů na trhu. Za dané peníze nejzábavnější auto na trhu.

 

10 - 16.5.2011

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu