Vyhledávání

Redakční test SUV Volvo XC60 ve verzi Drive pouze s předním pohonem

Redakční test SUV Volvo XC60 ve verzi Drive pouze s předním pohonem

Test SUV Volvo XC60 ve verzi Drive pouze s předním pohonem s 2,4 litrovým pětiválcovým dieselem

Testované XC 60 bylo zhruba v prostřední výbavě Momentum. Verze Drive je úsporná verze pouze s předním pohonem s udávanou průměrnou spotřebou 6 litrů nafty. A to i přesto, že vůz pohání velký 5-ti válcový motor. Vůz měl bohatou příplatkovou výbavu a zajímavé elektronické systémy. Díky vysoké světlé výšce 23 cm se s ním dá i s předním pohonem vyjet do lehčího terénu.

MOTOR Měl jsem k dispozici vůz se silným pětiválcovým dieselovým motorem - 2,4. S vysokým výkonem - 129 kW dosahovaných již od 3.000 až do 4.000 otáček, ale hlavně 420 Nm točivého momentu od 1.500 - 2.750 otáček. Kolem 1.600 - 1.700 otáček začíná motor mohutně zabírat. Motor je velmi pružný, když šlápnete na plyn otáčky jdou velmi rychle nahoru a vůz neskutečně zrychluje.

Spotřeba za celý test -793 km ve smíšeném provozu, jsem jí spočítal na 7,53 l/100km což je o litr a půl víc než deklaruje výrobce. Je pravda, že jsem ho nešetřil a využíval obrovský potenciál motoru. Při jízdě po běžné silnici svižným, ale úsporným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 5,5 -6,5 litrů. Jízda po dálnici s tempomatem kolem dálničního limitu 130 km/h znamená spotřebu kolem 6 - 7 litrů. Ve městě si spotřebuje kolem 10 litrů což je o 2 litry více než udává výrobce. Běžně se dá s vozem jezdit kolem 7- mi litrů, při úsporné jízdě se dostanete i k 5 -ti litrům pokud nebude na cestě stoupání. Udávaná maximálka je 205 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 9,8 s čehož jsem dosáhl. Motor má krásný hluboký zvuk podobný šesti nebo osmiválcům.

PODVOZEK  byl dobře - řekl bych optimálně naladěn. V zatáčkách XC 60 i přes svou nadváhu skvěle seděla, sice se trochu nakláněla, ale přesto umožňovala dost ostré průjezdy zatáčkami. Podvozek dobře tlumil nerovnosti vozovky, naštěstí měl vůz poměrně vysoké 60% pneu Continental Cross Contact 235 - 60 R18. Brzdy fungovaly velmi dobře. Přesto, že vůz neměl pohon všech kol měl dobrou průchodnost terénem díky velké světlé výšce 23 cm.

ŘÍZENÍ Kladlo optimální odpor, mělo elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Vůz se velmi příjemně řídil a dobře se hodí přes větší rozměry i do městského provozu.

ŘAZENÍ Manuální 6-ti stupňová převodovka nebyla zcela přesná. Občas se mi povedlo místo jedničky zařadit trojku. Díky motoru s velkým kroutícím momentem mohly být použity velmi dlouhé převody. Motor točil na 6-tku při 90 km/h pouze 1.500, při 100 - 1.800, ve 120 ještě pod 2.000 (1.950 otáček) - při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje příznivých 2.150 otáček i ve 150 byly otáčky pouze 2.500, projevilo se to na rozumné spotřebě.

INTERIÉR Elegantní dvoubarevná přístrojová deska má horní část z měkčených plastů. XC 60 se může pochlubit kvalitním dobře zpracovaným interiérem. Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou se 2 přístroji: otáčkoměr uprostřed displej palubního počítače a vnějšího teploměru a rychloměr uprostřed s displejem palivoměru, kilometrovník a ukazatel funkce adaptivního tempomatu, přístroje byly s bílým podsvícením. Palubní počítač má 2 paměti pro vzdálenosti, ale jen jeden pro průměrnou spotřebu, průměrnou rychlost, doba jízdy chyběla. Každá hodnota se však musela nulovat zvlášť, ovládalo se na levé páčce (ovládání blikačů) pod volantem.

Na displeji navigace se zobrazoval obraz zadní parkovací kamery (umístěné vedle osvětlení RZ), která velmi dobře informovala o situaci za vozem (i kam vozidlo směřuje podle natočení volantu). Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou pod kterou byl úložný prostor i před ní s posuvnou roletkou. Elegantní tenká středová konzola s kovovým dekorem převzatá z modelu S40 na sobě nesla ovládání klimatizace a audio systému.

Světla měla funkci denního svícení. Blikače měli příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 8-ti reproduktory a dobrým zvukem mělo samostatný displej uprostřed palubní desky zcela nahoře v malé kapličce na které byl i reproduktor, radio mělo ovládání i na volantu, 4 -ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem a koženým potahem byl seřiditelný ve 2 osách. Automatická 2-zónová klimatizace neměla funkci mono, nastavování teploty bylo po celých stupních a zobrazovalo se na spodním malém řádku displeje radia. Z vozu byl i vzhledem k trochu vyššímu posezu velmi dobrý výhled všemi směry. Startování probíhalo stlačením tlačítka vpravo od volantu (ovladač se musel vložit do slotu pod tlačítkem).

Přední sedačky byly pohodlné a optimálně tuhé, výškově nastavitelné bylo pouze sedadlo řidiče.Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 74 cm (sedák 46 + 28 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou  i nad hlavou bylo dost místa. Světlé čalounění je sice elegantní, ale rozhodně není praktické, po ročním provozu už na něm byly vidět stopy znečištění. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla maximálně tři čtvrtě litrová láhev. Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 490 litrů. Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha (při sklopení se automaticky sklopí i opěrky) a objem kufru se zvětší na 1490 litrů. Zadní sedačky jsou dělené na 3 části v poměru 40-20 (loketní opěra) - 40 % v obou bočních dílech je chytře integrovaná příplatková dětská sedačka. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 113 cm, výška pod odnímatelným krytem pouze 45 cm, délka v rovině podlahy 102 cm. Tvar kufru je pravidelný, podběhy do něj nijak nezasahují. Pod podlahou kufru je pouze sada na dojetí (rezerva chybí). Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - vyšší nákladová hrana (v kufru není žádná hrana mezi podlahou a nákladovou hranou) je cca 74 cm nad zemí. Kufr kryje roletka která po navinutí visí dolu - převis cca 25 cm. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 182 cm nad zemí, víko se otvírá i zavírá pouze elektricky.

BEZPEČNOST Vůz byl seriově vybaven 6-ti airbagy (SIPS). Stabilizační systém ESP s ASR je v základní výbavě. Stabilizační systém proti převrácení vozu RSC. Zvukové varování nezapnutých pásů bylo dost výrazné, takže jízda bez pásů je vyloučená. WHIPS - systém ochrany páteře při nárazu ze zadu.

DESIGN je velmi atraktivní zejména přední část vozu je velmi povedená. Zadní část se světly kopírující boky, které sahají až ke střeše vypadá hodně dobře. Celkově vůz působí elegantním a sportovním dojmem a vypadá, že je větší než ve skutečnosti. Design je proti starší a větší XC90 mnohem modernější a povedenější. Příplatková hnědá- bronzová metalíza se k vozu hodí a sluší mu.

CENA Ve výbavě Momentum se XC60 Drive nabízí za cenu 1.001.000 Kč (5/2010). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, WHIPS - aktivní opěrky hlav, alarm, tempomat, automatická 2 - zónová klima, automatické stěrače, samozatmívací zrcátko, př. mlhovky, centrál s dálkou - bezklíčkové startování, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, audio systém Performance -radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 8 -mi repro s USB, palubní počítač, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelná sedačka řidiče, zadní park asistent, elektrické otvírání a zavírání víka kufru, , kožený volant s ovládáním radia a tempomatu stavitelný ve 2 osách. Příplatková výbava : 18“ Alu kola Merac s pneu Continental 235-60 R18 za 25.100, integrovaná navigace za 47.700, zadní parkovací kamera 16.300, přední parkovací asistent 7.000, držák brýlí 500, 2 integrované dětské sedačky 6.200, homelink - ovládání např. garáže dálkově 2.100, paket- driver support: adaptivní tempomat, blis, udržování jízdního pruhu za 48.400, aktivní bi-xenony 33.200, metalíza 19.700 Kč. Doplňky celkem za 206.200 Kč, celková cena je tak nemalých 1.207.200 Kč za vůz s bohatou výbavou, ale pohonem pouze předních kol (za čtyřkolku by jste připlatily dalších 60.000 Kč).

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - pružný a výkonný motor
- povedený design vozu
- dobré jízdní vlastnosti
- zadní parkovací kamera + čidla parkování
- dlouhé převody
- velká světlá výška - 23 cm
- výborně fungující adaptivní tempomat + kamera na hlídání jízdních pruhů
- systém blis na hlídání slepého úhlu
- USB připojení pro MP3 zařízení
- příjemný zvuk motoru
- rovná plocha po sklopení zadních sedaček
- zadní integrované dětské sedačky
- tichý interiér i při vysoké rychlosti

MÍNUSY: - spotřeba hodně závislá na stylu jízdy
- logika pal. počítače, oddělené nulování kilometrů, spotřeby, pouze 1 paměť, chybí doba jízdy
- drahá příplatková výbava
- ovládání navigace
- chybí odkládací místo pro telefon
- chybějící rezerva, pouze sada na dojetí
- pouze elektrické otvírání a zavírání víka kufru do malé výšky
- roletka v kufru
- chybějící teploměr chladící kapaliny

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 2400 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 5 válec
Výkon 129 kW (175k) / 3.000 - 4.000 ot./min., točivý moment 420 N.m při 1.500 - 2.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.627 -1.891 - 1.713 mm, rozvor 2.774 mm
Vlastní -pohotovostní hmotnost 1.643 kg, užitečná 862 kg, celková 2.505 kg
Nádrž na 70 l paliva. Zavazadlový prostor 490/ 1450 litrů
Pneu Continental Cross Contact 235 - 60 R18
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,8 s, max. rychlost 205 km/h
Spotřeba paliva 5,0 mimo - 7,8 město - 6,0 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 793 km - 7,53 l/100km (v kombinovaném provozu)

Zajímavá videa na oficiálních stránkách : www.media.volvocars.com

a také zde:    https://www.media.volvocars.com/global/enhanced/en-gb/Models/2011/XC60/Model/Videos.aspx


Karel Kolečko

15 - 21.6.2010

 

 

Fotogalerie

Redakční test SUV Volvo XC60 , foto K. Kolečko

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu