Vyhledávání

Renault Scenic s novým motorem 1,6 dCi - test zakladatele třídy

Renault Scenic s novým motorem 1,6 dCi - test zakladatele třídy

Testovaný vůz byl v nejvyšší výbavě Privilege. Je to prostřední vůz z rozsáhlé asi největší flotily velkoprostorových modelů, které nabízí Renault. Dodává se také v prodloužené verzi Grand Scenic. Největšími konkurenty mu jsou Citroen C4 Piccaso, Ford C-max, VW Touran, Opel Zafira, Mazda 5 a další. Jedná se o rodinné MPV s 5-ti samostatnými sedačkami.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz ze zcela novým přeplňovaným dieslovým motorem - 1,6 dCi. Motor dosahuje 96 kW (stejně jako 1,9 dCi) dosahovaných ve  4.000 ot. a 320 Nm už v 1.750 ot. točivého momentu (což je o 20 víc než u staršího většího motoru 1,9). Tento motor je nejsilnější v nabídce a nabízí velmi svižné svezení, turbo zabírá již od 1.800 otáček, takže není potřeba tak často řadit 6-ti stupňovou převodovkou.

Spotřeba se během celého testu - 772 km ve smíšeném provozu ustálila na příznivé  hodnotě 6,1 l/100km což je o víc než 1,5 litru víc než deklaruje výrobce (nereálných 4,4). Při běžné jízdě mimo město jsem jezdil mezi 5 - 5,5 litrů. Při ostřejší jízdě nebo ve městě se pohybujeme mezi 6-7 litry. Na dálnici při dodržování rychlostního limitu si vezme něco mezi 6-6,5 litry nafty. Maximálku 195 km/h jsem vyzkoušel v německu, ale zrychlení z 0-100 km/h za 10,3 s se mi podařilo dosáhnout za téměř identických 10,6 s na tachometrových 100. Motor je velmi kultivovaný a tichý. Přední kapota se otvírá na plynových vzpěrách což není v této třídě obvyklé.

PODVOZEK je velmi příjemný. V zatáčkách se jen lehce naklání a skvěle sedí na zimních pneu Continental ContiWinterContact TS810S o rozměru 205-55 R17 na originálních Alu kolech. Jízdu jsem si opravdu užíval a agilní motor mě v tom dobře podporoval. Podvozek je dobře naladěn na rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením. Menší nerovnosti, díry v silnici i kanály velmi dobře odfiltroval. 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře.

ŘÍZENÍ s variabilním účinkem posilovače je optimálně naladěno.

ŘAZENÍ vůz je vybaven manuální šesti-stupňovou převodovkou, která byla poměrně přesná. Šestka je přiměřeně dlouhá takže motor nemusíte zbytečně vytáčet. Digitální otáčkoměr je cejchovaný neprakticky po 166 otáčkách. Tak jsem z něj odečetl tyto hodnoty - motor točil na 6-tku při 90-ti 1.700, 100 km/h  cca 1.900, při 120 kolem 2.300 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje už 2.500 otáček ve 150-ti rozumných 2.900 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů působí na pohled dobře a je kvalitně zpracovaná. Horní část je tmavě hnědá, spodní světlá - béžová stejně jako na volantu a neprakticky i na sedačkách. Palubní deska má netradiční tvar s velkým centrálním displejem pod dlouhým stínítkem, které zasahuje až doprostřed palubní desky. Vedle centrálního displeje je uprostřed palubní desky displej příplatkové navigace Tom Tom, která komunikuje česky. Na hlavním displeji je vlevo digitální rychloměr, uprostřed  je otáčkoměr, vpravo se zobrazují údaje palubního počítače, zcela vlevo je ukazatel stavu paliva. Na horním řádku se zobrazují vlevo údaje tempomatu, uprostřed, údaje z radia, vpravo vnější teplota. Displej je možné přepínat, mění barvu i design nebo může být bez otáčkoměru. U palubního počítače mi chyběla doba jízdy. Vůz se startuje tlačítkem, kartu, která slouží i na otvírání a zavírání vozu stačí mít u sebe v autě (v kapse, třeba i bundy na zadní sedačce). K vozu stačí přijít mít kartu u sebe vzít za kliku a vůz se odemkne po opuštění vozu a vzdálení se od něj na cca 2-3 m se vůz automaticky zamkne, což je velmi praktické. Světla mají funkcí denního svícení. Blikače bohužel nemají dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 se 4 reproduktory a dobrým zvukem má ovládání páčkámi pod volantem, jeho údaje se zobrazují na hlavním displeji. Volant se světlým koženým potahem a kovovým dekorem je seřiditelný ve 2 osách, má tlačítka na ovládání tempomatu. Pod panelem ovládání autoradia je ovládání automatické 2-zónové klimatizace, má nastavování teploty po půl stupních a vlastní displej. Měl jsem možnost vyzkoušet automatické stěrače za deště, fungují bez problémů, není potřeba do jejich funkce zasahovat.

Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu velmi dobrý výhled všemi směry. Přední světle čalouněné sedačky v kombinaci s koženkou jsou pohodlné, sedadlo řidiče i spolujezdce je výškově nastavitelné. V interiéru je několik schránek v podlaze a pod sedačkami. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm (sedák 45 + 30 cm prostor pro kolena, při posunu sedaček vpřed to je o 12 cm méně) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) nad hlavou je hodně místa díky vysoké střeše 99 cm. Mezi předními sedadly je posuvný box s úložným prostorem, loketní opěrkou, vpředu na opěrce je ovládání navigace Tom Tom. Vůz má elektrické ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev.

Zavazadlový prostor má objem 522 litrů, což je dobrá hodnota u vozů této velikosti. Pod podlahou kufru se skrývá rezerva o rozměru 205-60R16. Vzadu jsou 3 samostatné téměř stejně široké (46/40/46 cm) sedačky, každou je možné zvlášť plynule posouvat vpřed o 12 cm. Po sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha a objem se zvětší až na úctyhodných 1804 litrů (to je ale po vyjmutí zadních sedaček z vozu). Po sklopení a zvednutí sedaček, nejsou bohužel nijak v této poloze aretovány a mohou spadnou zpět na náklad. Naměřil jsem rozměry- minimální šířka 110 cm, výška pod odnímatelným krytem je 55 cm, délka v rovině podlahy 90 cm po posunutí sedaček zcela vpřed to je 102 cm. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nízká nákladová hrana je cca 62 cm nad zemí ta je 6,5 cm nad podlahou kufru. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru -zámek cca 190 cm nad zemí, což je dobrá hodnota, v plastu na spodní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání víka.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP je součástí základní výbavy. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů. Od rychlosti nad 20 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN nepůsobí nijak výrazně, vpředu jsou protáhlá světla v nárazníku je stříbrný trojúhelník. Zadní světla mají tvar hokejky a dělí je víko kufru. Linie oken má lehce stoupající linku. V zadním sloupku je malé trojúhelníkové okno. Vůz je vybaven praktickými předními a zadními parkovacími čidly a kamerou. Ve spodní části dveří byly ochranné lišty v barvě vozu.

CENA Scenic v nejvyšší výbavě Privilege je nabízen za akční cenu 524.900 Kč (11/2010) standartní ceníková cena je 564.900 Kč. V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 17-ti palcová Alu kola, 6x airbag, př. mlhovky, automatická klimatizace, centrál s dálkou - hands free startovací karta, 4x el. okna, el. ovládaná a sklopná zrcátka, palubní počítač, radioSat 3D Sound 4 x 30W s Bluetooth CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro, navigace Tom Tom, tempomat a omezovač rychlosti, automatická parkovací brzda, zadní parkovací asistent, automatické stěrače, natáčecí bixenony, kožený volant s chromovým dekorem, palubní počítač, zadní samostatné a posuvné sedadla, výškově stavitelná sedačka řidiče i spolujezdce a volant, rezervní kolo.

Příplatková výbava : nastavitelné opěrky s funkcí Comfort za 5.700, přední čidla parkování a zadní parkovací kamera 15.200, kontrola tlaku v pneu 3.100, zatmavená zadní skla 4.100, metalíza (černá) za 13.700 Kč. Doplňky celkem za 41.800 Kč, celková akční cena je tak 566.700 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - komfortní podvozek, dobré jízdní vlastnosti 

                  - natáčecí bixenony

                  - prostorný a variabilní interiér (samostatné zadní posuvné sedačky)

                  - bohatá výbava vozu

                  - ESP v sériové výbavě  

                  - česky komunikující navigace Tom Tom

                  - množství úložných prostorů pod sedadly a v podlaze

                  - příznivá základní cena vozu

MÍNUSY: - ovládací tyč posuvu předních sedaček vadí při nastupování

                  - tlačítka tempomatu na volantu nejsou podsvícena

                  - sklopené zadní sedačky nejdou zajistit a mohou spadnout

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - pouze jedna paměť palubního počítače

                  - chybí 3 blik blinkrů

                  - nepřesný digitální otáčkoměr, dílky po 166 otáčkách ( 3 dílky na 500 otáček)

                  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1598 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                        

Výkon 96 kW (130 k) /4.000 ot./min. , točivý moment 320 Nm při 1.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.344 - 1.845 - 1.678
mm, rozvor 2.703 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.320 kg , užitečná 574 kg, celková  1.894 kg                        

Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 522/ 1804 litrů.                                                                      

Pneu 205 - 55 R17 Continental ContiWinterContact TS810S  (zimní).

Zrychlení 0 -100 km/h za 10,3 s, max. rychlost 195 km/h
Spotřeba paliva 4,0 mimo - 5,1 město - 4,4 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 772 km - 6,1 l/100km 

 

RESUME : Prostorný, pohodlný rodinný vůz s variabilním interiérem. Nový motor 1,6 dCi je ideální volba. Vůz za rozumnou cenu má bohatou výbavu včetně navigace.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu