Vyhledávání

Rodinný Citroen Berlingo XTR s motorem HDI

Rodinný Citroen Berlingo XTR s motorem HDI

Rodinné provedení Berlinga s 5-ti samostatnými sedačkami s nejsilnější verzí motoru 1,6 HDI, verze XTR s lehce ofroadovým vzhledem.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s přeplňovaným vznětovým motorem 1,6 HDI.  Motor je ve výkonnější verzi s 84 kW dosahovaných již ve 3.600 otáčkách a hlavně 240 Nm točivého momentu už v 1.500 otáčkách. Motor je velmi živý, turbo začíná zabírat cca od 1.900 otáček ne od avizovaných 1.500 otáček. Ve středních otáčkách nabízí motor dobré zrychlení a pružnost.

Spotřeba se při běžné jízdě mimo město pohybovala kolem 5-6-ti litrů. Na dálnici při rychlosti (při 130) je spotřeba kolem 6,5 - 7-mi litrů (je znát větší výška vozu). Při úsporné jízdě kolem 90-100 km/h je možné se dostat na hodnoty okolo 4,5 litrů nafty. Po městě jsem jezdil zhruba kolem 7-mi litrů. Spotřeba za celý test 900 km se ustálila na příznivé hodnotě 5,4 l/100km. Spotřeba - je vzhledem k velikosti vozu velmi příznivá, bude ovlivněna zatížením vozu (já jezdil maximálně ve dvou bez nákladu), myslím, že nebude jezdit problém jezdit kolem 6-ti litrů. Udávaná maximálka je 173 km/h, mě se podařilo dostáhnout tachometrových 170, zrychlení na tachometrových 100 km/h jsem dosáhl za 11,8 s, tento údaj jsem nikde nenašel. Motor je tichý a v interiéru o sobě dává vědět až od 3.000 otáček.

PODVOZEK má poměrně komfortní naladění, ale v zatáčkách dobře poměrně sedí. Na zimních pneu Michelin Alpin A4 215-55 R16 na plechových kolech se Berlingo vzhledem k výšce vozu se naklání. Při jízdě na rozbité silnici se rázy dost přenášejí do vozu.  I přes vyšší váhu vozu 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře, jsou vybaveny funkcí varovných blikačů při panickém brzdění.

ŘÍZENÍ Jde velmi lehce. Vzhledem k tomu, že se jedná spíše o užitkový vůz než klasický osobák, je poměrně přesné i když trochu přeposilované. Na nerovnostech se rázy přenášejí přímo do volantu.

ŘAZENÍ Má delší dráhy a přesnost se zlepšila. Určitě bych uvítal 6-tku při dálničních rychlostech motor zbytečně moc točí, samozřejmě jde nahoru i spotřeba a hluk. Motor točí na 5-tku při  90 2.000, při 100 cca 2.250, při 120 kolem 2.700 a při dálničním limitu 130 je to cca  2.950 otáček ve 150-ti pak 3.400. Otáčky a zpřevodování je úplně stejné jako u slabší verze s 68 kW.

INTERIÉR Přístrojová deska a celý interiér je výhradně z tvrdých plastů, ale velmi dobře zpracovaný a vypadá hezky i na pohled (má šedočernou barvu). Palubní deska má tradiční tvar s analogovou kapličkou před řidičem. Palubní přístroje: vlevo je otáčkoměr, který je cejchován po 250 otáčkách, vpravo je tachometr. Nahoře mezi hlavními přístroji je vlevo ukazatel stavu paliva, vpravo teploměr chladící kapaliny. Dole mezi přístroji je displej ujetých kilometrů a tempomatu. Po faceliftu má Berlingo vpředu LED diodová světla na denní svícení. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 má nepříliš moderní design, údaje se zobrazují na displeji nahoře uprostřed palubní desky spolu s údaji palubního počítače (na černo-oranžovém displeji). U palubního počítače se dvěma paměťmi, chybí doba jízdy Volant je nastavitelný ve 2 osách. Nahoře nad předním oknem přes celou šíři vozu je odkládací polička. Testovaný vůz má manuální klimatizaci. 


Přední dvoubarevné sedačky jsou pohodlné se slušným bočním vedením, sedačka řidiče je výškově nastavitelná. Za volantem máte vzpřímený, dodávkový posaz. U obou předních sedaček je malá loketní opěrka, která bohužel není výškově nastavitelná a je dost vysoko a špatně se pak řadí rychlosti. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 80 cm (sedák 47 + 33 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je dost místa díky vysoké střeše 104 cm. Všechny 3 zadní sedačky jsou vyjímatelné (jsou stejně široké - 44 cm) a mají nastavitelný sklon opěradla, ale bohužel se nedají podélně posouvat. V zadních dveřích jsou příplatkové rolovací roletky proti sluníčku. Přední okna jsou elektricky ovládané, ale tlačítka jsou neprakticky umístěny na středové konzoli před řadící pákou, zadní okna jsou pouze výklopné. Zadní boční dveře jsou posuvné, což je praktické zejména ve stísněných prostorech.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 675 litrů, což je slušná hodnota u vozů této kategorie při pětimístném uspořádání. Naměřil jsem rozměry šířka 120 cm, výška pod roletkou 60 cm a délka v rovině podlahy 93 cm. Pod podlahou kufru je plnohodnotná rezerva, která je přístupná zespodu vozu, takže se při manipulaci s rezervou určitě zašpiníte. Přístup do kufru je výborný velkým otvorem s nízkou nákladovou hranou 59 cm nad zemí - po otevření výklopného víka se pod něj postaví osoba do výšky 194 cm. Pro otevření kufru je nutné mít za vozem potřebné místo na otevření rovného vysokého víka.

  

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 4-mi airbagy - čelní a boční (hlavové jsou za příplatek). Stabilizační systém ESP, který má tlačítko na vypnutí, ale po překonání rychlosti 50 km/h se opět automaticky aktivuje. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Při rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Vnější design na mě působí velmi sympaticky s ohledem na kategorii užitkových vozů. Přední část v oplastované verzi XTR s imitací předního krycího plechu s denními LED světly a protaženými hlavními světlomety vypadá atraktivně, přední kulaté mlhovky jsou v chromovaném kroužku. Zadní část je zcela kolmá - useklá, světla jsou orientována na výšku a lehce zasahují do boku vozu. Lemy blatníků kolem kol jsou výrazně vystouplé. Berlingo má černé hagusy- střešní nosiče. Boční posuvné dveře jsou velmi praktické ve stísněném prostoru usnadňují nastupování do vozu. Všechny dveře mají praktické široké černé plastové lišty.

CENA Berlingo XTR je nabízeno v ceníku za cenu 542.900 Kč, aktuálně je na vůz sleva 138.000 a cena je 374.900 Kč (7/2014) v této výbavě najdeme:  ESP s ASR a asistentem pro rozjezd do kopce, 4x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, př. el. okna a zrcátka, tónovaná skla, manuální klimatizace, palubní počítač, podélné střešní nosiče, denní LED světla, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu 4x repro.

Příplatková výbava: Connecting box - bluetooth hadsfree, USB slot za 8.500, Paket parkování - zadní čidla parkování, tempomat a omezovač rychlosti, vyhřívaná a sklopná zrcátka za 15.000, Paket modularita 3 nezávislé sedačky sklopné a vyjímatelné, síť v zavazadlovém prostoru, sklopné stolečky za 12.500, metalíza za 13.000 Kč. Doplňky celkem za 49.000 Kč, celková cena je 423.900 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný, úsporný a kultivovaný motor HDI 

                  - design vozu

                  - pohodlné přední sedačky

                  - objemný a snadno přístupný zavazadlový prostor

                  - variabilní interiér

                  - boční posuvné dveře, s ochrannými lištami

                  - dobré jízdní vlastnosti s ohledem na třídu vozu

                  - denní LED světla

                  - 2 paměti palubního počítače

                  - dobré brzdy 

MÍNUSY: - absence 6-tého rychlostního stupně, krátká 5-tka  

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - nepříliš přesná převodovka s dlouhými drahami  

                  - vzpřímený, dodávkový posed za volantem

                  - palubní PC, dojezd pod 50 km zcela zmizí

                  - na nerovnostech se přenášejí rázy přímo do volantu

                  - rezervní kolo vně vozu

                  - omezený výhled přes A a B sloupek

                  - boční opěrka předních sedadel je vysoko posazená

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1560 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                        

Výkon 84 kW (114 k) /3.600 ot./min., točivý moment 240 Nm 1.500 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.380 - 1.810 - 1.862
mm, rozvor 2.728 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.549 kg , užitečná 516 kg, celková  2.065 kg                                 

Nádrž  na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 675 / 3000 l  (údaj výrobce)                                                                     

Pneu 215 - 55 R16 Michelin Alpin A4 (zimní)
Max. rychlost 173 km/h
Spotřeba paliva 4,8 mimo - 5,7 město - 5,1 l/100km  kombinace

 

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 900 km 5,4 l/100km  zrychlení na tachometrových 100km/h  za 11,8 s.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu