Vyhledávání

Škoda Octavia v oblíbené verzi Combi v nejsilnějším provedení RS s benzínovým motorem TSI

Škoda Octavia v oblíbené verzi Combi v nejsilnějším provedení RS s benzínovým motorem TSI

Škoda Octavia v oblíbené verzi Combi v nejsilnějším provedení RS s benzínovým motorem TSI

Testoval jsem nejstarší vyráběnou škodovku - Octavia druhé generace, která se objevila na trhu již v roce 2004 a na podzim 2008 prošla faceliftem. Testovaný model RS je po nejsilnějším Superbu s motorem V6 3,6 druhou nejrychlejší škodovkou.

MOTOR Dvoulitrový turbomotor s přímým vstřikováním benzínu TSI dosahuje výkonu 147 kW (200 koní) v 6.000 otáčkách a velkého točivého momentu 280 Nm a to v obrovském rozsahu od 1.700 - 5.000 otáček. Motor TSI zrychluje cca od 2.000 otáček až k maximu v 6.000 otáčkách.  Při běžné jízdě není motor potřeba vytáčet a dá se jezdit lehce nad 2.000 otáček. Od středních do vysokých otáček motor nabízí obrovskou dynamiku a zrychlení rodinnému kombi.

Velmi příjemně mě překvapila spotřeba, při svižné jízdě s dodržováním rychlostních limitů (max. do 110) mimo město se dá jezdit kolem 7,5 - 8,5 litru. Na dálnici se pohybuje kolem 7,5 - 8 litrů. Spotřeba ve městě se pohybuje od 8 do 11 litrů při krátkých pojížďkách po městě. Při úsporné jízdě po rovině (například po jižní spojce rychlostí kolem 80 - 90km/h) je možné jet mezi 5 - 6 litry. Celková spotřeba se během testu (569 km) ustálila na velmi slušné hodnotě 8,4 l/100km což je o necelý litr víc než uvádí výrobce (7,5) bylo to způsobeno kratšími jízdami po městě a velmi svižnými mimo město. Motor je velmi kultivovaný a tichý i ve vyšších dálničních rychlostech. Udávanou maximálku 239 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0 na 100 za 7,3 s mě se to povedlo na tachometrových 100 za 6,7 s.

PODVOZEK Byl trochu tvrdší, ale i tak slušně tlumil nerovnosti vozovky a v zatáčkách eReSo skvěle sedělo. Octavia druhé generace má nezávislé zavěšení zadních kol a díky tomu má proti první generaci výrazně lepší jízdní vlastnosti. S kvalitními pneu Bridgestone Potenza RE 050 o rozměru 225 - 45 R17 na originálních Alu kolech se vůz jen minimálně naklání a umožňuje velmi rychlé průjezdy zatáčkami na silnicích s kvalitním asfaltem. Jízdu jsem si užíval zejména na klikatých silničkách.  Verze RS má proti sériové Octavii snížený a přitvrzený podvozek. Jsem rád, že vůz byl na standartních 17-ti palcových kolech a ne na příplatkových 18-tkách to by byl rychlý kombík z Boleslavi už moc tvrdý.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Kožený 3-ramenný volant se dobře drží.

ŘAZENÍ Manuální 6-ti stupňová převodovka má přesné řazení s přiměřeně dlouhými drahami, kožená hlavice dobře padla do ruky. Převody jsou proti běžné Octavii ve verzi RS kratší. Motor točil na 6-tku při 90 - 2.000, při 100 cca 2.250, při 120 - 2.800 při dálničním limitu 130 je to 3.000 otáček, ještě při 150-ti už motor točí 3.400 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů je elegantně tvarovaná a má dobré zpracování. Přístroje mají kovové obroučky. Napravo je tachometr v jeho dolní části je palivoměr. Displej palubního počítače - maxi dot byl mezi těmito přístroji. Překvapivě ukazoval mimo tradičních funkcí: průměrná rychlost, spotřeba - průměrná + okamžitá, doba jízdy, dojezd, i okamžitou rychlost a teplotu oleje motoru a stále i vnější teplotu na displeji se také zobrazují údaje o zařazeném rychlostním stupni. Vlevo je otáčkoměr v jeho dolní části je ukazatel teploty chladící kapaliny, přístroje jsou bíle podsvíceny, tlačítka zeleně. Levou páčkou pod volantem se jednoduše ovládá tempomat, který je překvapivě za poměrně vysoký příplatek. Čidla automatických stěračů za deště, fungovali bez problémů, nemusel jsem do jejich funkce zasahovat. Vnitřní zrcátko má automatické zatmavení. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Hlavní xenonové světlomety mají funkci denního svícení (svítí boční svítilny v mlhovkách).

Originál navigace Colombus a příplatkový Sound systém s radiem a CD/MP3 s dotykovým displejem a 12-ti reproduktory s výborným zvukem. Tento typ navigace s celkem jednoduchým a intuitivním ovládáním je bohužel stále za velmi vysokou cenu - příplatek 47.900 Kč, proto je častým terčem zlodějů. 3-ramenný volant s perforovaným koženým potahem s logem RS byl seřiditelný ve 2 osách. Přední sportovní příplatkové kožené sedačky jsou pohodlné, mají dobré tvarování a boční vedení, obě výškově stavitelné. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 77 cm (sedák 49 + 28 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa. Mezi předními sedačkami je nastavitelná loketní opěrka s úložným prostorem.

Zavazadlový prostor má objem nadprůměrných 580 litrů (605 l ve verzi bez rezervy). Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 uprostřed je loketní opěrka za ní je pak otvor pro prostrčení lyží. Po sklopení zadních sedaček vznikne malý schůdek, plocha není zcela rovná, objem kufru se zvětší na 1620 (1665 litrů bez rezervy). Naměřil jsem tyto rozměry zavazadlového prostoru - šířka 102 cm, výška pod roletkou 46 cm, délka v rovině podlahy 108 cm. Tvar kufru je pravidelný, podběhy do něj nijak nezasahují, po stranách jsou uzavřené úložné prostory. Podlaha byla dvojitá hluboká 13 cm na uložení drobností, pod podlahou kufru je plechová rezerva 205-55R16 a základní nářadí. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 63 cm nad zemí. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 186 cm nad zemí, což je průměrná hodnota.

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 6 airbagy: čelní, boční, hlavové. Přední sedačky mají aktivní opěrky hlav. Sériově mají ESP všechny Octavie.  Akustická signalizace nezapnutých pásů Vás varuje před jízdou bez pásů. 4 kotoučové brzdy fungovaly výborně.

DESIGN Celkově na mě vnější design působil velmi elegantně, zejména přední část s dnes již klasickou chromovanou maskou a novými předními světlomety. Zadní část vozu je elegantní a povedená - patří mezi nejhezčí kombíky, proti původní verzi se změnila jen optika světel. Na zadním nárazníku jsou červené odrazky - kočičí oči. Z vozu proti původní Octavii II zmizeli praktické černé lišty nárazníků což je škoda. Ochranné lišty dveří jsou bohužel neprakticky lakované. Byl jsem zklamán designem Octavie RS, který se jen minimálně odlišuje od běžné Octavie combi, ve stříbrné barvě je rozdíl opravdu minimální. Jiný je pouze přední nárazník s velkým otvorem pro chlazení motoru kulaté mlhovky a denní led diodové světla, vzadu nenajdeme žádný rozdíl proti běžné Octavii mimo chromované dvojité koncovky výfuku.

CENA Testovaný vůz byl ve výbavě RS, je nabízen za katalogovou cenu 750.900 Kč v akčním ceníku Edition.cz je za 679.900 (6/2011). V této výbavě najdeme:  ESP + ASR, 6 x airbag, palubní počítač s Maxi dot, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x el. okna a zrcátka, rádio SWING s CD a MP3, 8 repro, 2-zónová automatická klimatizace, přední sportovní sedačky s nastavitelnou bederní opěrou a vyhříváním, samozatmívací vnitřní zpětné zrcátko, dešťový senzor stěračů, Light asistent - denní světla, xenonové světlomety, denní led světla, 17“ Alu kola Zenith s pneu 225 - 45 R17, síťový program, kovové pedály, prahové lišty s logem RS, vkládané tkané koberce.

Příplatková výbava: Sound systém vč. 12 repro 10.000, Sun safe glas 25.200, tempomat 11.100, navigace Colombus s DVD 47.900, příprava po GSM, bluetooth 7.000, podélný střešní nosič stříbrný 10.600, přední a zadní parkovací asistent 17.100, rezervní kolo dojezdové - ocelový disk 1.200, asistent rozjezdu do kopce 2.000, dvojitá sluneční clona 650, elektricky ovládané střešní okno 20.100, kožený interiér - sedačky 13.100, funkční paket pro Jumbo box - audiozdířka AUX 600, MDI 2.500, přední mlhové světlomety s funkcí Corner 2.500, dvojitá podlaha kufru 4.200, odkládací schránka v modulu rola 400, sklopná vnější zrcátka se zatmíváním a osvětlením prostoru řidiče 5.800 Kč. Doplňky celkem za 191.950 Kč. Celková cena vozu je tak nemalých 932.850 Kč. (Edition 861.850)

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výkonný a pružný motor TSI     

                  - příznivá spotřeba vzhledem k výkonu motoru

                  - výborné jízdní vlastnosti

                  - dobré brzdy

                  - přesné řazení

                  - indikátor zařazeného rychlostního stupně

                  - kvalitní použité materiály a dobré zpracování interiéru

                  - výborné přední sedačky

                  - obrovský zavazadlový prostor

                  - ergonomie ovládacích prvků v interiéru

                  - prostor na zadních sedačkách

                  - dobře odhlučněný interiér

                  - přesné řízení s variabilním posilovačem

MÍNUSY: - malé odlišení modelu RS v exteriéru i interiéru od běžných Octavií

                  - čidla parkování a tempomat za příplatek

                  - vyšší cena příplatkových výbav zejména navigace

                  - tvrdší podvozek

                  - v základní výbavě není rezervní kolo, pouze dojezdové za příplatek

                  - chybí ochranné lišty nárazníků a dveří jsou v barvě    

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1984 cm3 řadový přeplňovaný zážehový 4 válec, plní Euro 5.                                                                                     

Výkon 147 kW (200 k) /6.000 ot./min., točivý moment 280 Nm 1.700 - 5.000 ot./min.

6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.599 - 1.769 - 1.451
mm, rozvor 2.578 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.375 kg, užitečná 555 kg, celková 1.930 kg                                  

Nádrž na 55 l paliva. Zavazadlový prostor 605/ 1655 l. (580/1620 l s rezervou)

Pneu 225 - 45 R17 Bridgestone Potenza RE 050 - letní
Zrychlení 0 - 100 km/h za 7,3 s, max. rychlost 239 km/h
Spotřeba paliva 5,9 mimo - 10,2 město - 7,5 l/100 km  kombinace

Celková spotřeba během testu 569 km 8,4 l/100 km, zrychlení na tachometrových 100 za 6,7s.

RESUME : Prostorný, pohodlný rodinný vůz s velkým kufrem. Výkonný, pružný a úsporný motor TSI a přesná 6-ti stupňová převodovka. Octavia RS je optimální rodinný vůz s  interiérem s dobrým zpracováním a kvalitními použitými materiály se kterým můžete cestovat ve vyšším tempu a užívat si jízdu. 

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu