Vyhledávání

Subaru Forester Executive s dvoulitrovým dieselem boxerem

Subaru Forester Executive s dvoulitrovým dieselem boxerem

Test SUV Subaru Forester s vynikajícím dieselem - boxer. Rodinné SUV se stálým symetrickým pohonem všech kol - typickým pro Subaru. Za týden jsem s Forestrem najezdil 742 km.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s jediným nabízeným dieselovým motorem, dvoulitrovým boxerem (4-válcový přeplňovaný motor s protiběžnými písty je v dieselové verzi na světě jediný svého druhu). Má výkon 108 kW už v otáčkách 3.600 ot., ale hlavně 350 Nm točivého momentu, které jsou k dispozici v rozsahu 1.600 - 2.400 otáček. Motor je velmi pružný a dává Foresteru dobrou dynamiku.  Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení 2 osobami velmi živý, zátah turba začíná zhruba od 1.700 otáček a pokračuje až k otáčkám maximálního výkonu. Motor je velmi kultivovaný a tichý a není téměř slyšet (je dobře odhlučněn), byl slyšet spíš hluk od zimních pneu.

Při úsporné jízdě ustálenou rychlostí kolem 90 km/h třeba je možné jezdit kolem 5-ti litrů. Naopak ježdění po městě v zimních podmínkách znamená spotřebu kolem 8-9-ti litrů. Po dálnici při předpisové jízdě si vezme Forester kolem 7-mi litrů . Běžná jízda mimo město znamená kolem 6,5 litru na 100 km. Během celého testu, po ujetí 742 km se spotřeba ustálila na hodnotě 7,2 l/100km, což je na středně velké SUV se stálým pohonem kol slušná hodnota, deklarované údaje výrobce jsou ale o 1,3 litrů nižší (5,9 kombinovaná). Udávaná maximálka  je 190 km/h, dosáhl jsem tachometrových 190, zrychlení z 0-100 km/h za 10,2 s, mě se povedlo zrychlit na tachometrových 100 za 9,5 s. Otevřenou přední kapotu drží plynokapalinová vzpěra, což rozhodně není běžná věc a velice to oceňuji.

PODVOZEK Patří tradičně mezi jeho největší přednosti. Podvozek je velmi dobře naladěn a nabízí velmi dobrý komfort jízdy. Přestože se v zatáčkách vůz naklání, drží velmi dobře zvolenou stopu na zimních pneu Nokian WRSUV3 o rozměru 225 - 60 R17 na elegantních originálních stříbrných 5-ti paprskových Alu kolech. Forester se nebojí rozbitých silnic ani terénu. Při jeho představení v Bělé pod Bezdězem, jsem se přesvědčil, že vůz, který na to vůbec nevypadá, obstojí i v poměrně těžkém terénu pro opravdové teréňáky : v blátě, ve sněhu i písku. Projede tam, kde bych to vůbec nečekal, takže se jízdními vlastnostmi v terénu blíží spíš klasickým teréňákům než klasickým SUV, kterým dojde v terénu brzo dech. Forester má pro Subaru tradiční stálý symetrický pohon všech kol. Světlá výška, která se proti předchozí generaci zvětšila o 5 mm je víc než dostatečná - 22 cm, to je o 2-5 cm víc než nabízí konkurence. Brzdy fungují velmi dobře, všechny čtyři jsou kotoučové, přední s vnitřním chlazením.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor vůz se dobře řídí. Řízení s elektrickým posilovačem má variabilní účinek závisející na rychlosti. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu.

ŘAZENÍ 6 - ti stupňové převodovky se zlepšilo a je dost přesné a má otimální dráhy řazení. Převody jsou dlouhé, díky výkonu a točivému momentu dosahovaných v nižších otáčkách. Motor točí na 6 - tku při 90 - ti  jen 1.550 ve 100 - 1.750, při 120 - 2.100 a  při dálničním limitu 130 je to pouze 2.300 otáček, ještě ve 150 km/h točí stále velmi nízkých 2.650 otáček. Řadící páka s koženou hlavicí se dobře drží.

INTERIÉR Palubní deska má kapličku před řidičem, je dobře zpracovaná, ale hlavně se  dočkala měkčených plastů. V kapličce před řidičem je vlevo otáčkoměr, vpravo rychloměr, uprostřed je displej s digitálním palivoměrem, teploměr chladící kapaliny bohužel chybí. Nahoře nad radiem uprostřed palubní desky je displej palubního počítače, který má několik módů zobrazení, ukazuje: vnější teplotu, průměrnou spotřebu (okamžitou graficky i graf průběhu spotřeby),hodiny, doba jízdy, dojezd. V levé části se zobrazují údaje automatické klimatizace.  Počítač se ovládá tlačítky v levé dolní části volantu, má 2 paměti A a B, ujeté kilometry se zobrazují na displeji v dolní části tachometru, k nim náleží hodnoty na palubním počítači. Vůz s bezklíčkovým otvíráním se startuje, tlačítkem vpravo pod volantem. Světla mají funkci denního svícení, jsou v mlhovkách. Blikače už mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici, nefungují jednoznačně, když se dotknete málo nic se nestane a když víc, tak blikají normálně.

Radio s CD přehrávačem a s navigací má velký dotykový LCD displej. Audio má dobrý zvuk z 8-mi reproduktorů. Vůz má v loketní opěrce mezi sedadly USB slot pro připojení audio zařízení. Ovládání hlasitosti a přepínání stanic radia tlačítky na volantu je dobře řešeno. 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný ve dvou osách. Vpravo na volantu jsou tlačítka tempomatu. Na středové konzoli je pod radiem ovládání automatické dvouzónové klimatizace třemi otočnými ovladači a tlačítky uvnitř nich, klimatizace má displej společný s palubním počítačem (levá část). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač, zamykání vozu a ovládání el. zrcátek je ve dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev. Přední pásy jsou výškově stavitelné. Přední kožené sedačky jsou pohodlné s dobrým bočním vedením, sedačka řidiče má elektrické ovládání a je výškově nastavitelná, obě jsou vyhřívané. Vzadu je dostatečný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 80 cm - sedák 45 + 35 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je také dost místa 96 cm u modelu s prosklenou otvírací střechou, bez ní je to 103,5 cm. Zadní sedák je dost krátký 45 cm, sklon opěradla zadního sedadla je nastavitelný.  

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 505 litrů což je o 50 litrů víc než u předchůdce. Po sklopení zadních sedaček (páčkami na bocích kufru) vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1573 litrů. Zavazadlový prostor má tyto rozměry - šířka 107 cm, výška pod roletkou 46 cm, délka v rovině podlahy 87 cm, po sklopení sedadel je to 185 cm. Do tvaru kufru poměrně výrazně zasahují zadní podběhy. Kufr kryje roletka. Pod podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 145-80R17. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 70 cm nad zemí, přímo v úrovni podlahy kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek 180 cm nad zemí, což není dostatečně vysoko a vyšší osoby si musí dát pozor na hlavu, při vstupu do kufru.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 7 airbagy včetně kolenního řidiče. Stabilizační systém ESP a ostatní asistenty jsou ve standartu. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy a mají dobrou účinnost. Hmotnost vozu se proti předchozí generaci téměř nezměnila a zůstala na stejné úrovni, přesto, že ve všech rozměrech je nová generace o trochu větší.

DESIGN Forester má vystouplé lemy kol, tak jako to měla předchozí generace. Mohutná přední maska s chromovaným lemem a lištou s velkým znakem Subaru a černou mřížkou. V rozích nárazníku v chromovaném rámečku jsou kulaté mlhovky s LED denním svícením. Prahy mají černé plastové kryty, linie oken směrem dozadu mírně stoupá - a je lemovaná chromovanou lištou. Zadní světla zasahují výrazně do boku vozu. Na víku kufru je střešní spojler s brzdovým světlem uprosřed. Ve spodní části nárazníku je černý plastový kryt, kde jsou takzvané kočičí oči, vpravo je chromovaná koncovka výfuku. Vůz má podélné stříbrné střešní nosiče - hagusy. Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty (na dveřích i náraznících).

CENA Vůz ve výbavě Executive je nabízen za 989.000 Kč 2/2015 v této výbavě najdeme : ESP, hill asistent, 7x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, alarm, tempomat, vyhřívané přední kožené sedačky s el. ovládáním, 4x el. okna, el. zrcátka, navigace a radio s CD a MP3 s ovl. na volantu a USB připojením 6 repro, automatická klima, xenonové světlomety, denní LED světla, parkovací kamera, 17“ Alu kola s pneu 225 - 60 R17, střešní nosič -hagusy, kožený volant nastavitelný ve 2 osách, metalíza v ceně. Střešní okno za 30.000 Kč. Celková cena je 1.019.000 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                  - výkonný, pružný a tichý motor    

                  - nízká spotřeba

                  - tichý interiér

                  - ovládací prvky na volantu       

                  - bohatá výbava (vč. bezpečnostní ESP, 7x airbag)

                  - pohodlné přední kožené vyhřívané el. ovládané sedačky

                  - prostor na sezení vzadu

                  - zadní sedačky se dají sklopit do roviny přímo z kufru

                  - dobře hrající audio s USB připojením v loketní opěrce

                  - dlouhá (úsporná) 6-ti stupňová převodovka  

                  - bezklíčkové otvírání a startování

MÍNUSY: - víko kufru se otvírá nízko

                  - el. ovládání víka kufru, zavírání a otvírání trvá dost dlouho

                  - 3-blik blikačů nefunguje moc dobře

                  - chybí asistenty pro jízdu v terénu

                  - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře

                  - chybí čidla parkování, ani za příplatek  

                  - nemožnost individualizace výbav

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1998 cm3 s protiběžnými písty - boxer, vznětový přeplňovaný 4 válec                                                                                      

Výkon 108 kW (147 k) /3.600 ot./min., točivý moment 350 Nm 1.600 - 2.400 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, trvalý symetrický pohon všech kol
Rozměry D x Š x V  4.595 - 1.795 - 1.735 mm, rozvor 2.640 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.556-1588 kg, užitečná 492-524 kg, celková 2.080 kg                                 

Nádrž  na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 505/1592 litrů (1573 se střeš. oknem)                                                                                                                          

Pneu 225 - 60 R17 Nokian WRSUV3 - zimní
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,2 s, max. rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva 5,2 mimo - 7,3 město - 5,9 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 742 km - 7,2 l/100km, zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 9,5 s.

Resume: rodinné SUV s výborným podvozkem a jízdními vlastnosti. Diesel boxer je dostatečně pružný a výkonný, při rozumné jízdě má dobrou spotřebu. Forester disponuje pro Subaru tradičním stálým symetrickým pohonem všech kol.

            

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5 6

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu