Vyhledávání

Test Citroen C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack

Test Citroen C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack

Citroen C5 X se představil v únoru 2022. Testovaný vůz s benzínovým motorem 1,6 Turbo a elektromotorem s dojezdem cca 35 km čistě na elektřinu.

MOTOR v této plug-in hybridní variantě je benzínový turbomotor 1,6 s výkonem 133 kW, které dosahuje v 6.000 otáčkách, má velký točivý moment 250 Nm už v 1.750 otáčkách. Benzínovému motoru pomáhá elektrický integrovaný do převodovky o výkonu 81 kW a 320 Nm (pokud má nabitou baterii). Celkově nabízí hybridní systém kumulovaný výkon 165 kW (225 koní, tak jak je v názvu modelu) a 360 Nm točivého momentu. Kompletní pohon nabízí dobrou dynamiku a pružnost. Vůz plní nejpřísnější emisní normu Euro 6.4.

U spotřeby hraje velký rozdíl, zda je baterie hybridního systému nabitá nebo vybitá. S nabitou baterií v režimu Save 20, lze jet při úsporné jízdě kolem 4 až 5 litrů. Na kratší vzdálenosti, zhruba 30-36 km, lze ujet čistě na elektřinu (to je vhodné zejména do města při menších rychlostech). S vybitou baterií jde spotřeba dost nahoru (7-9 litrů) já se snažil baterii dobíjet a jezdit s elektrickým dojezdem 20 km. Spotřeba za celý test - 692 km byla 4,5 litru (dle palubního počítače). Deklarované údaje výrobce jsou naprosto nereálné 1,4 litru (kombinovaný provoz), to je možné tak s plně nabitou baterií na trase do 40 km, jakmile se baterie vybije (což se děje velmi rychle), spotřeba vyskočí nad 7-8 litrů benzínu. Udávanou maximální rychlost 233 km/h jsem nezkoušel, čistě na elektřinu by C5 X mělo jet o 100 méně, tedy 135 km/h. Zrychlení, na tachometrových 100 km/h jsem se dostal za 7,1 s, o víc než půl vteřiny rychleji jak uvádí výrobce 7,8 s. Vůz je tichý, zejména při jízdě trvalou rychlostí a zejména na elektrický pohon. Jen při otevřeném střešním okně je ve voze hluk, ale ten není způsoben motorem, ale prouděním vzduchu.

PODVOZEK je naladěn komfortně, v zatáčkách se dost naklání díky větší světlé výšce 195 mm (to nedosahuje spousta SUV s pohonem všech kol), ale dobře drží zvolenou stopu do určité rychlosti. Vůz má dobré jízdní vlastnosti, podvozek výborně tlumí nerovnosti. Testovaný vůz jezdil na letních pneu 205-55 R19 Michelin E-Primacy na pětipaprskových černostříbrných originálních alu kolech. C5 X je díky vyšší světlé výšce vhodný na polní cesty a lehčí terén. Poháněna jsou pouze přední kola, roztáčí je benzinový motor i elektromotory. Brzdy mají velmi dobrou účinnost, na všech kolech jsou kotouče, vpředu s vnitřním chlazením.

ŘÍZENÍ Je příjemně naladěné, s rychlostí se snižuje jeho síla, má elektrický posilovač. Kůží obšitý tříramenný multifunkční volant je v horní i dolní části lehce zploštělý, seřiditelný podélně i výškově, v dolní části má kovový dekor.

BATERIE Kapacita lithium iontové baterie je 12,4 kWh. Palubní nabíječka umožňuje nabíjení pouze 3,7 kWh, takže nějaké rychlé nabití během nákupu není bohužel reálné. Na veřejné nabíječce jsem za 4 hodiny a 2 minuty nabil do plna - 11 kWh. Za hodinu a 20 minut jsem nabil 5,3 kWh, což není ani 50 % kapacity baterie. Při domácím nabíjením ze zásuvky 230 V budete potřebovat víc jak 7 hodin času. Při 50 % baterie se Vám ukazuje dojezd 18 km, při 60 % 20 km. Jezdil jsem v letních měsících, přesto byl dojezd na elektřinu cca 36-38 km. Přesný stav baterie v procentech a dojezd v kilometrech vidíte stále na hlavním displeji. Nabíjecích míst je stále málo, v Praze nějakou nabíječku určitě najdete, ale nebude to úplně blízko bydliště, ale mimo Prahu spíš jen krajská města jsou tam třeba 2-3 místa, kde jsou nabíječky (taky záleží, zda máte kartu na všechny sítě nebo třeba jen ČEZ, EON atd. Někde na venkově je i tento plug in hybrid špatně využitelný, pokud nebudete nabíjet doma 7 hodin, s vybitou baterií budete jezdit se spotřebou nad 7-8 litrů benzínu. Hybridní systém oproti jiným vozům nefunguje moc dobře, baterie se velmi rychle vybije a velmi pomalu během jízdy dobíjí, rekuperací. Jezdil jsem v optimálních podmínkách v teplotách kolem 20c, takže bez použití klimatizace i topení, které bere značnou část kapacity baterie, hlavně v zimě kapacita baterie rychle klesá. Pokud si chcete část kapacity baterie uchovat je nutné nastavit save baterie na 10 nebo 20 km, to se, ale po každém nastartování se toto nastavení vymaže (já jezdil se Save 20 km). Bohužel tento vůz umí jezdit s nízkou spotřebou jen na kratší trasy a to jen s plně nabitou baterií (udávaná spotřeba 1,4 litru nebude reálná ani na prvních 100 km s plně nabitou baterií). Jakmile se Vám baterie vybije, což je někde kolem 100 km v hybridním provozu. V elektrickém módu by měl být dojezd podle výrobce 63 km, mě ukazoval displej při plně dobité baterii dojezd pouze kolem 34- 36 km.

ŘAZENÍ C5 X má klasický osmistupňový automat, který funguje velmi dobře, bez jakýchkoliv rázů a cukání, řadí velmi plynule v automatickém režimu v nízkých otáčkách podle stylu jízdy. Je možné řadit sekvenčně, pádly pod volantem (ty se, ale netočí společně s volantem), řadící páka tu nemáte, je to spíš takový joystick-páčka a tlačítka na středovém tunelu. Pokud neřadíte manuálně pádly, tak se Vám nezobrazuje zařazený rychlostní stupeň. Převodovka řadí velmi brzy v nízkých otáčkách. Otáčky motoru lze snad odečíst z palubních přístrojů, otáčkoměr je cejchovaný po sto otáčkách, zobrazuje se přímo číslo. Motor točí na osmičku při 90-ti 1.500 ve 110 1.800, při dálničním limitu 130 je to pouze 2.100 otáček, ve 150 km/h motor točí stále jen 2.500 otáček.

INTERIÉR Palubní deska má klasické uspořádání s kapličkou před řidičem, ale s displejem. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá velmi luxusně, s dvoubarevnou palubkou, nahoře jí lemuje chromovaná lišta a před spolujezdcem a částečně ve dveřích je imitace dřeva. Palubní deska je z měkčených plastů. V palubním štítě je barevný LCD displej, uprostřed je digitální tachometr, vpravo je otáčkoměr, který ukazuje digitálně otáčky po stovkách a orientačně i graficky, vedle vlevo se zobrazují údaje palubního počítače (průměrná rychlost, průměrná spotřeba, ujetá vzdálenost, doba jízdy chybí), vpravo dole je ukazatel stavu paliva vedle vlevo je pak stav baterie v procentech a elektrický dojezd v kilometrech. Je zde také head up displej, který už promítá přímo na přední sklo. Uprostřed palubní desky je trochu vytrčený obdelníkový 12“ dotykový displej. Přes něj se ovládá a zobrazuje navigace, údaje hybridního systému, audiosystém a zobrazuje obraz parkovací 360 stupňové kamery (která nemá úplně dobré rozlišení).

C5 X má přední eco LED světla včetně blikačů. Audiosystém s MP3 s osmi reproduktory s dobrým zvukem, má ovládání na volantu nebo přes 12“ dotykový displej. Radio má FM a digitální příjem DAB, hlasitost je možné ovládat otočným ovladačem pod displejem, umístěným nelogicky zcela vpravo u spolujezdce. Pod klimatizací je konektor USB-C. Tříramenný volant se silným věncem s koženým potahem je v horní a dolní části lehce zploštělý je seřiditelný ve dvou osách. Pádla pod volantem jsou statická a neotáčí se společně s volantem, což není úplně šťastné řešení. Vůz má ve výbavě dvouzónovou automatickou klimatizaci se samostatným ovládáním přímo tlačítky a kruhovými otočnými ovladači na vrcholu středového tunelu. Vyhřívání sedaček je možné ovládat přímo tlačítky, ale jejich ventilování a masážní funkce pouze přes dotykový displej. Z vozu je poměrně dobrý výhled všemi směry jen zadní sloupky omezují výhled šikmo vzad, stejně tak vysoko posazené zadní okno omezuje výhled. Při parkování a couvání Vám naštěstí pomáhají panoramatické 360 stupňové kamery, které zobrazí pohled nejen za a před autem, ale i z ptačí perspektivy. Vůz má bezklíčkové otvírání a startování, má stále klasické kliky dveří.

Přední sedačky s koženým potahem v tmavěšedé barvě s bílou a světle šedou horní částí  jsou pohodlné i na delší cesty, obě jsou výškově nastavitelné s vyhříváním ventilované s masážní funkcí, elektricky ovládané (řidičova se dvěmi pamětmi). Sedačku spolujezdce (pro větší komfort a více místa), lze ovládat ze zadních sedaček, ovladačem na boční straně sedačky. Přední pásy nejsou výškově stavitelné, což mě překvapilo u auta s cenovkou přes milion. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 80 cm, (sedák 45 + 35 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, vzadu je dost prostoru nad hlavou 93 cm i přes panoramatické střešní okno, když ho otevřete, maximální otvor je dlouhý pouze 30 cm. Vůz má elektrické ovládáním všech 4 oken, řidič je ovládá tradičně z loketní opěrky ve dveřích. Do kapsy v předních a zadních dveřích se vejde větší láhev. Na středovém tunelu je před loketní opěrkou místo pro odložení dvou nápojů, v loketní opěrce je poměrně velký úložný prostor.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru lehce podprůměrných 485 litrů, to je o 60 litrů méně než u verze bez hybridního pohonu. Tvar kufru je velmi pravidelný. Rezervní kolo se nedodává ani za příplatek - není na něj místo - pod podlahou kufru je subwoofer a nějaké drobnosti. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 60/40 % sklopné, po jejich sklopení se objem kufru zvětší na celkových 1580 litrů, na podlaze vznikne téměř rovná plocha. V levé širší části sedáku je otvor pro dlouhé předměty, například pro lyže. Naměřil jsem rozměry- šířka 94-110 cm, výška pod odnímatelným krytem je 52, délka v rovině podlahy 99, po sklopení sedaček se prodlouží ložná plocha na 158 cm až k předním opěradlům na 188 cm. Nákladová hrana je výšce 65 cm je v úrovni podlahy kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 184 cm nad zemí. Víko má elektrické ovládání, tlačítko je na pravé straně.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven standartními šesti airbagy. Součástí výbavy je stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Signalizaci vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném zrcátku oceníte zejména na dálnici a víceproudých silnicích. Vůz má systém rozpoznávání dopravních značek - omezující rychlost, na palubním displeji se objeví zákazová značka s maximální povolenou rychlostí. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Ve voze byl aktivní tempomat s radarem a omezovač rychlosti.

DESIGN C5 X má atraktivní nezaměnitelný vzhled. Jedná se o křížence liftbacku a SUV. Lišta přední masky navazuje na dvojitý šíp Citroenu a na denní LED světlomety s funkcí blikačů. Hlavní světlomety určitě nemají tradiční uspořádání, přední nárazník dole lemuje chromovaná lišta. Přední kapota je poměrně vyšší a navazuje na ně nižší boční profil oken. Lemy kol a prahy (spodní hrana dveří) jsou lemované černým plastem. Zadní část vozu je zaoblená, nad zadním zatmaveným sklem je velký střešní spojler (v barvě střechy) s brzdovým světlem, pod sklem je další spojler, koncové světlomety jsou široké a dělené. Na zadním okně bohužel není stěrač. Zadní nárazník je celý černý plast, dole jsou odrazky - kočičí oči s chromovaným lemováním. Zadní boční okénka jsou výrazně zatmavena, jsou i skrytá okna v C sloupku. Boční okna lemuje z vrchu pod střechou chromovaná lišta.

CENA Testovaný C5 X Plug in Hybrid ve výbavě Shine Pack byl nabízen cenu 1.360.000 Kč, aktuálně s akční cenou 1.230.000 Kč. V této výbavě najdeme: palubní jednofázová nabíječka (OBC) 3,7 kW, Nabíjecí kabel (výkon 1,8 kW; 8 A) pro připojení do jednofázové zásuvky, tlumiče pérování Citroën Advanced Comfort, ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, přední full LED světlomety, přední mlhovky s posvěcováním do zatáček, multifunkční volant s elektrickým vyhříváním, automatická světla a stěrače, centrál s dálkovým ovládáním, hands free přístup startování vozu, hands free otevírání víka zavazadlového prostoru, el. ovl. okna všech dveří, el. ovládaná zpětná zrcátka, přední a zadní parkovací asistent + přední a zadní a boční parkovací kamera Vision, automatická dvouzónová klimatizace, palubní počítač, digitální přístroje, tónovaná skla, zatmavená zadní okna, navigační systém s 12“ dotykovým displejem a radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s osmi repro s USB slotem, systém rozpoznávání dopravních značek, aktive safety brake, sledování mrtvého úhlu, aktivní tempomat a omezovač rychlosti, pomoc při rozjezdu do kopce, el. brzda, výškově stavitelné přední sedačky, 19“ hliníková kola Aero X.

Příplatková výbava: palubní jednofázová nabíječka OBC 7,4 kW za 17.000,
Nabíjecí kabel (výkon 3,3 kW, 14 A) pro připojení do jednofázové zesílené zásuvky za 6.000, Sedačky - černá kůže Adamantium s perforací CHEVRON / HYPE Adamantium, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, vyhřívané přední sedačky, přední ventilovaná sedadla s masážní funkcí, ovládání př. sedadla ze zadu za 25.000,
Hi-fi za 13.500, panoramatické otevíratelné střešní okno za 33.000, Paket Bi-Color - střecha a kryty zpětných zrcátek v barvě černá za 10.500 + barva PERLA NERA za 24.000 Kč. Doplňky celkem za 129.000 Kč. Celková cena je 1.359.000 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - komfortní podvozek

               - silný a pružný pohon

               - automatické přepínání LED světel 

               - ventilace a klima s klasickými ovladači

               - bezklíčkové otvírání a startování

               - po příchodu se odemkne, při odchodu samo zamkne     

               - head up displej se promítá přímo na přední sklo

               - aktivní tempomat 

               - dobře hrající audio s DAB radiem

               - přední sedačky s masážními funkcemi a ventilací

               - ovládání sedačky spolujezdce i ze zadu

MÍNUSY: - baterie se vybíjí velmi rychle v hybridním režimu

                - pomalé nabíjení baterie

                - po vybití baterie vysoká spotřeba 8-10 litrů 

                - v zatáčkách se dost naklání

                - přední pásy nejsou výškově stavitelné    

                - udávaná spotřeba je naprosto nereálná (jedině do 40 km s plně nabitou baterií)

                - zbytečně velká světlá výška

                - malý otvor při otevření panoramatické střechy (30 cm)

                - dojezd čistě na elektro pouze cca 34-36 km, výrobce udává 63 km

- v nabídce pouze plug in hybridní verze a pak tříválec 1,2 

                - nutné vozit objemný kabel nabíjení

                - po každém nastartování nutno nastavit funkci Save baterie

                - chybí zadní stěrač     

                - nádrž jen na 40 litrů

                - nemá rezervu ani za příplatek

                - vysoká cena  

                - složité ovládání masáže a ventilace sedaček přes displej

                - pádla řazení pod volantem se neotáčí s volantem

                - vyšší hmotnost o víc než 300 kg než klasický benzín

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1598 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec PureTech, Euro 6.4, 

Výkon 133 kW (181 k) / 6000 ot./min., točivý moment 250 Nm při 1.750 ot./min.    

Elektromotor 81 kW a 320 Nm, systémový výkon 165 kW (225 k) /6.000 ot./min., točivý moment 360 Nm ve 3000 ot/min.                                                                                   

8-mi stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.805 - 1.859 - 1.485 mm, rozvor 2.785 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.722 kg , užitečná 463 kg, celková 2.185  kg                                 

Nádrž na 40 l paliva. Zavazadlový prostor 485/1580 l                                                                                                                        

Pneu 205-55 R19 Michelin E-Primacy (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 7,8 s, max. rychlost 233 km/h
Spotřeba paliva, dle WLTP 1,4 l/100 km.

Změřeno během testu: celková spotřeba - ujeto 692 km se spotřebou 4,5 l/100km (dle palubního počítače) s častým nabíjením. 

Resume: Městské kupé SUV-SAV střední velikosti s pohonem předních kol, hybridní verze je dražší a těžší a úsporně jezdí pouze s nabitou baterií.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5 6

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu