Vyhledávání

Test Citroenu C-Elysee 1,6 Exlusive

Test Citroenu C-Elysee 1,6 Exlusive

C-Elysee je sedan střední velikosti za cenu malého vozu. Je určen zejména pro Východní trhy třetího světa - Asii, Afriku a Jižní Ameriku, ale prodává se i v Evropě. Mezi jeho konkurenty patří Dacia Logan, větší Renault Fluence a Škoda Rapid s bratrským Toledem. Testovaný vůz měl nejsilnější benzínový motor 1,6 litru se 115 koňmi.

MOTOR testovaný vůz pohání silnější ze dvou nabízených benzínových. Čtyrválec 1,6 se 4 ventily na válec o výkonu 85 kW, které dosahuje až v 6.050 otáčkách se 150 Nm točivého momentu ve 4.000 otáčkách. Motor zrychluje zhruba od 2.500 otáček a zabírá až do otáček maximálního výkonu. Motor výrazně zabírá spíš ve vyšších otáčkách, kdy je už hlučný.

Při běžné jízdě mimo město se spotřeba pohybuje kolem 6-ti litrů. Na dálnici při jízdě na povoleném limitu se spotřeba pohybuje kolem 8-ti litrů. Jízda v městském provozu znamená 7-8 litrů naturalu na každých 100 km. Spotřeba se během testu 625 km běžným stylem při obsazení pouze řidičem ustálila na hodnotě 6,2 l/100km což je o dvě deci méně než udává výrobce (6,4). Jedná se, ale o údaje palubního počítače, reálná spotřeba bude určitě o něco vyšší. Udávaná maximálka  je 188 km/h. Zrychlení z 0-100 km/h udává výrobce za 9,4 s mě se to podařilo skoro vteřinu později za 10,3 s na tachometrových 100.  Do 130 km/h je ve voze poměrně ticho.

PODVOZEK je naladěn měkce, v zatáčkách se naklání, podvozek, ale dobře tlumí na horších a rozbitých cestách. Při vyšší nájezdové rychlosti do zatáčky se projeví nedotáčivost, ale přesto při klidné jízdě poměrně dobře sedí na letních pneu Michelin Energy Saver o rozměru 195 - 55 R16 na elegantních originálních osmi(dvou)paprskových kolech.  Podvozek dobře odfiltruje nerovnosti a díry na silnici atd. Při vyšší rychlosti na dálnici máte pocit, že vůz plave. Brzdy s ABS i ESP fungují velmi dobře, vpředu jsou kotoučové a vzadu bubnové.

ŘÍZENÍ s variabilním účinkem posilovače je poměrně přeposilované a nedává tak optimální zpětnou vazbu. Tříramenný volant s koženým potahem (v dolní části zploštělý se stříbrným plastem) je nastavitelný pouze výškově a navíc v malém rozsahu.

ŘAZENÍ motor je spřažen s manuální pětistupňovou převodovkou. Řazení u testovaného vozu nebylo moc přesné, má delší dráhy chodu řadící páky s koženou kulatou hlavicí. Převody jsou dost krátké a při dálničních rychlostech točí dost vysoké otáčky. Otáčkoměr je cejchován po 200 otáčkách (na rozdíl od Peugeotu 301 ten po 500). Odečetl jsem z něj tyto hodnoty - motor točí na 5-tku při 90-ti 2.450, ve 100 km/h 2.700, při 120 3.300 a při dálničním limitu 130 ukazují přístroje 3.600 otáček, ve 150-je to už  4.200 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je celá z tvrdých plastů, na pohled, ale působí dobře. Má klasický tvar s kapličkou před řidičem. Palubní přístroje vlevo je otáčkoměr, vpravo je rychloměr obojí ve stříbrném rámečku, uprostřed je displej na kterém se zobrazuje stav kilometrů, v dolní části digitálně se zobrazuje ukazatel stavu paliva. Teploměr chladící kapaliny chybí, k dispozici je pouze kontrolka. U palubního počítače chybí doba jízdy, má dvě paměti a displej společný s radiem. Originál vestavné radio s CD/MP3 s odděleným displejem, se 4 reproduktory má slušný zvuk, je možné poslouchat vlastní hudbu přes USB slot na středovém tunelu, vedle ruční brzdy. Tříramenný volant s koženým potahem (v dolní části zploštělý se stříbrným plastem) je nastavitelný pouze výškově jen v malém rozsahu. Pod autorádiem je ovládání ventilace (tlačítky) s kulatým displejem s elektronicky řízenou manuální klimatizací. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici.

Přední sedačky s černým látkovým čalouněním jsou poměrně pohodlné, ale nemají nijak výrazné boční vedení, sedačka řidiče je výškově nastavitelná. Mezi sedačkami je loketní opěrka, která je dost vysoko a bohužel není nijak nastavitelná. Přední pásy bohužel nejsou výškově stavitelné. Vzadu je dost prostoru v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 81 cm (sedák 46 + 35 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou tolik místa není - výška 88 cm (dotýkal jsem se hlavou stropu). Zadní sedačky jsou hodně měkké, integrované opěrky hlav jsou nízké a při nárazu by Vás neochránily. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken tlačítka jsou neprakticky umístěna na středovém tunelu (před řadící pákou), vzadu také. Do kapsy předních dveří se vejde 1,5 litrová láhev, v zadních dveřích bohužel žádná kapsa není.

Zavazadlový prostor má velmi slušný objem 506 litrů, po sklopení opěradel dělených zadních sedaček lze prostor zvětšit (nevznikne rovná plocha) ale převést lze například lyže nebo kolo. Otvor není moc velký navíc jsou uprostřed pásy. Pod podlahou kufru se skrývá velká rezerva. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 103 cm, výška 52 - 54 cm, délka v rovině podlahy je velmi slušných 103 cm. Nákladová hrana je dost vysoko 76 cm nad zemí a 22 cm nad podlahou kufru. Přístup do kufru je horší, jak je u sedanů obvyklé - šířka otvoru nahoře v nejširším místě 110 v nejužším dole naopak 80 cm a výška pouze 41 cm. Bohužel do prostoru kufru zasahuje mohutný mechanismus pantů, které mohou poškodit náklad při zavírání. Čalounění víka kufru zcela chybí - pouze holý plech, ve kterém je vpravo plastové madlo na zavření víka kufru (které, ale není dostatečně upevněno, takže ho časem vytrhnete).

BEZPEČNOST Vůz je v základu vybaven 4-mi airbagy, bohužel žádné další - boční, stropní airbagy nejsou k dispozici ani za příplatek u žádné verze C-Elysee. Stabilizační systém ESP je součástí standartní výbavy i u základního modelu, je vypínatelné tlačítkem na palubní desce. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů. Přední pásy nejsou výškově stavitelné. Nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne. I přesto, že vzadu jsou jen bubnové brzdy lehký vůz zpomalují velmi dobře.

DESIGN Celkově na mě vnější design působí vyváženým a elegantním dojmem. Vpředu jsou světla zamračená kapotou, maska - na logo Citroenu navazují dvě chromované lišty, v dolní části nárazníku je černá mřížka chladiče lemovaná chromovanou lištou, po stranách jsou kulaté mlhovky. Přední část připomíná model C4. Na víku kufru jsou prolisy navazující na zadní světla. Zadní světla jsou výrazně vytažená do boku, tvarem připomínají starší model BMW řady 5. Linie oken má mírně stoupající linii, spodní lišty oken jsou chromované. Při pohledu z boku nepůsobí vůz až tak vyváženě i díky delšímu rozvoru a menším kolům. Na náraznících ani dveřích bohužel nejsou žádné ochranné lišty. Designově se Citroen C-Elysee podle mého názoru více povedl než bratrský Peugeot 301. Nabídka barev není moc pestrá a jedná se odstíny šedé, hnědé, modré, zcela chybí červená a zelená barva.

CENA C-Elysee s motorem 1,6 v nejvyšší výbavě Exlusive  je nabízen za akční cenu 297.900 Kč (7/2014), standartní ceníková cena je 327.500 Kč. V této výbavě najdeme: ESP, elektrický posilovač řízení, 4x airbag, př. mlhovky, manuální klimatizace s elektronickým ovládáním, centrál s dálkou, 4x el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, vestavné radio s CD a MP3  se 4-ma repro a USB, dělená a sklopná zadní sedadla, výškově nastavitelná sedačka řidiče a volant, loketní opěrka s úložným prostorem, kožený volant a hlavice řadící páky, zrcátka, kliky dveří v barvě, chromované lišty oken a přední masky, alu kola 15“ - Tuorla, rezervní kolo.

Příplatková výbava : Paket City - zadní park. čidla - za 6.000, alu 16“ kola Boston za 4.000, Paket zima - vyhř. přední sedačky, vyhř. spodní část čelního okna za 7.500, metalíza za 13.500 Kč. Doplňky celkem za 31.000 Kč, celková cena je tak 328.900 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - komfortní podvozek na horší silnici 

                  - příznivá cena

                  - prostorný interiér - místo pro nohy vzadu

                  - velký kufr

                  - ESP a 4 airbagy v sériové výbavě u základního modelu za 220.000 Kč

                  - tichý dobře odhlučněný interiér do 130 km/h

                  - slušně hrající audio s USB, s odděleným displejem

                  - plnohodnotná rezerva 

MÍNUSY: - přední pásy nejsou výškově stavitelné

                  - integrované - nízké zadní opěrky hlav

                  - krátké převody (vysoké otáčky při dálničních rychlostech)

                  - chybí lišty dveří a nárazníků

                  - ovladače oken na středovém tunelu

                  - v zatáčkách nedotáčivý 

                  - nízký interiér vzadu

                  - panty zadního víka zasahují do kufru

                  - holý plech zadního víka a čela

                  - vysoká nákladová hrana kufru 22 cm nad podlahou a 76 cm nad zemí

                  - volant stavitelný pouze výškově, navíc v malém rozsahu

                  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1587 cm3 řadový zážehový 4 válec, plní Euro 5                                                                       

Výkon 85 kW (115 k) /6.050 ot./min. , točivý moment 150 Nm při 4.000 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.427 - 1.748 - 1.466
mm, rozvor 2.652 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.090 kg , užitečná 434 kg, celková  1.524 kg                        

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 506 litrů                                                                       

Pneu 195 - 65 R16 Michelin Energy Saver (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,4 s, max. rychlost 188 km/h
Spotřeba paliva 5,1 mimo - 8,7 město - 6,4 l/100km kombinace

Změřeno během testu:celková spotřeba během testu 625 km - 6,2 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 10,3 s.

 

 

RESUME : Prostorný, pohodlný rodinný vůz za dobrou cenu. Verze s motorem 1,6 nabídne svižnější svezení než základní 1,2. Testovaný model s bohatou základní výbavou se dá pořídit kolem 300.000 což, za vůz s motorem 1,6 litru je dobrá cena.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu