Vyhledávání

Test Citroenu C4 1,6 HDI po faceliftu

Test Citroenu C4 1,6 HDI po faceliftu

C4 prošlo po 4 letech drobným faceliftem, vyrábí se stále jen v jediné 5-ti dveřové karosérii, k dispozici jsem měl verzi s dieselovým motorem 1,6 HDI. Jedná se o vydařený vůz nižší střední třídy. Za týden jsem se s C4 najezdil téměř 1100 km.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz se jsilnější verzí naftového motoru - 1,6 HDI (motor vzniklý spoluprací Peugeotu a Fordu - používaný ve vozech obou těchto značek). Tento motor disponuje 88 kW dosahovaných už v 3.500 ot., ale hlavně 300 Nm v 1.750 ot. točivého momentu. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz velmi živý, zátah turba se projeví kolem 1.700 - 1.800 otáček.  Motor 1,6 HDI je velmi kultivovaný a tichý, slyšet o sobě dává až ve vyšších otáčkách nad 3.500 kam ho není potřeba vytáčet. Verze eHDI má systém start-stop a zesílený alternátor.

Spotřeba - na dálnici při dodržování limitu počítejte se spotřebou kolem 5 -5,5 l/100km. Při úsporné jízdě s rychlostí do 90 -100 se dostanete až na hodnoty kolem 3,5 litru. Při jízdě po běžné silnici při obsazení 2-mi osobami je spotřeba kolem 4,5 5-ti litrů. Při snahu o úspornou jízdu s rychlostí do 90 mimo kopcovitý terén se dostanete pod 5 litrů. Ve městě jezdíte mezi mezi 5 -6 litry, také díky systému Start - stop, kdy se po zastavení motor vypne, po sundání nohy z brzdy a zmáčknutí pedálu plynu motor během okamžiku naskočí a můžete se bez prodlevy rozjet. Na displeji palubního počítače se načítá doba, kdy je motor vypnutý. Spotřeba se během celého testu - 1097 km ustálila na příznivé hodnotě 4,9 l/100km (dle palubního počítače) i když na údaje udávané výrobcem jsem zdaleka nedosáhl (3,3 mimo a 3,6 kombinovaná). Udávaná maximálka je 197 km/h, já jsem  se nedostal na víc jak 195 tachometrových, zrychlení z 0-100 km/h za 10,6 s, já jsem na tachometrových 100 dosáhl za 10,3 s.

PODVOZEK je dobře naladěn, nové Citroeny se chovají podobně jako konkurenti z Německa. C4 sedí v zatáčkách velmi dobře, nijak výrazně se nenaklání a poslušně drží zvolenou stopu na letních 205-55 R16 Michelin Energy Saver na plechových kolech s elegantními poklicemi. Podvozek nabízí solidní jízdní komfort. Jen si nerozumí s příčnými nerovnostmi, ale takový problém má většina aut.

ŘÍZENÍ Jde velmi zlehka a vůz se příjemně řídí. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Nastavitelný volant s koženým potahem je v dolní části zploštělý.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je přesné, s delšími drahami. Řadící páka je kožená s kovem, ten dost nepříjemně chladí v zimních dnech a v létě bude naopak pálit do ruky. Šestka je poměrně dlouhá, takže motor ani v dálničních rychlostech zbytečně netočí vysoké otáčky.  Motor točí na 6-tku při 90 kolem 1.300, při 100 1.500, při 120 kolem 1.800 a  při dálničním limitu 130 je to kolem 2.000 otáček a ve 150-ti motor točí jen kolem 2.500 otáček. Údaje nejsou zcela přesné (spíš orientační), protože digitální otáčkoměr má políčka po 250 otáčkách.

INTERIÉR Přístrojová deska je měkčených plastů. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem. V kapličce jsou 3 přístroje, zcela vlevo je otáčkoměr s digitálními ukazateli cejchovanými jen po 250 otáčkách, takže nedává zcela přesné údaje. Uprostřed je digitální tachometr, před faceliftem byla po obvodu klasická analogová stupnice s ručičkou a displej palubního počítače. Vpravo se na kruhovém zbytečně velkém (stejný jako otáčkoměr) ukazateli digitálně zobrazuje stav paliva a uprostřed dojezd. U palubního počítače s jednoduchým ovládáním mi chybí u Citroenu už tradičně doba jízdy, má 2 paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost) zobrazuje se na multifunkčním displeji navigace a audia. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a slušným zvukem má ovládání na volantu. USB slot pro audio připojení je na středovém tunelu pod klimatizací. V horní části středového tunelu pod výdechy větrání je velký displej příplatkové navigace, která zobrazuje i údaje radia a MP3 přehrávače a palubního počítače. 4-ramenný elegantní volant se stříbrným plastovým dekorem s ergonomickým tvarem a koženým potahem se dobře drží a  je seřiditelný ve 2 osách. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Vůz měl v základní výbavě automatickou dvouzónovou klimatizaci. Ovládanou tlačítky a kruhovými ovladači, v krajních je displej udávající nastavenou teplotu. Z vozu je dobrý výhled všemi směry.

Přední anatomické sedačky s šedými látkovými potahy jsou velmi pohodlné a mají dobré boční vedení, výškově nastavitelná je jen sedačka řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou. Mezi sedadly je loketní opěrka, s úložným prostorem. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 74 cm (sedák 49 + 25 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, prostor nad hlavou vzadu je tak akorát - 95 cm od sedáku. Vůz má elektrické ovládání všech 4-oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče včetně ovládání zrcátek, kde se do kapsy vejde i velká 1,5 litrová láhev. Před řadící pákou na středové konzoli je ideální místo pro uložení mobilního telefonu.

Zavazadlový prostor má velmi slušný objem 380 litrů s rezervou a bez ní dokonce 408 litrů. Testovaný vůz bohužel neměl rezervu, ale pouze sadu na dojetí. Má praktický pravidelný tvar, po stranách jsou gumové pásky na přichycení drobností a na každé straně 2 háčky na zavěšení tašek. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha, objem se zvětší na 1183 litrů a ložná plocha se prodlouží z 84 až na 162 cm k opěradlu řidiče (147 cm ložná plocha). Naměřil jsem rozměry - šířka 104,5 cm výška pod odnímatelným krytem je 55 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem, nákladová hrana je 71 cm nad zemí a 18 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 188 cm nad zemí, což je velmi slušná hodnota. V plastu na vnitřní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání, takže si neušpiníte ruce.

BEZPEČNOST Vůz má 6 airbagů. Stabilizační systém ESP s ASR a protiskluzem ITC je v základní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Dobré brzdy - kotouče na všech 4 kolech. Vůz se po rozjezdu automaticky zamkne.

DESIGN Působí elegantně, solidně a nadčasově. Přední část s velkým logem plynule navazuje na chromové lišty masky, světlomety se spodní linkou (kde jsou denní LED světla, zároveň fungují jako blinkry) protaženými do boku. Zadní světla zasahují do boků a jsou rozdělené na 2 díly, vnitřní jsou na pátých dveřích, registrační značka je nyní umístěná v horní části zadního nárazníku, dole je chromovaná lišta. Na boku je několik prolisů po celé délce vozu. Chromovaná zrcátka jsou na stopce, ve které je umístěn blinkr, bohužel na dveřích ani náraznících nenajdete žádné ochranné lišty.

CENA Testovaný vůz v současné době v nejvyšší výbavě Feel Edition, standartní ceníková cena je 473.900 nyní je nabízen za akční cenu 419.900 Kč (10/2015 sleva 54.000). V této výbavě najdeme  ESP, 6x airbag, tempomat a omezovač rychlosti, palubní počítač, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x el. okna a zrcátka, dešť. senzor stěračů, samočinné světlomety, denní LED světla, automatické zatmavení zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu se 7“ displejem, 6 repro, bluetooth připojení, handsfree, USB, zadní čidla parkování, el. ovládaná zrcátka,výškově nastavitelná  sedačka řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, kožený volant stavitelný ve 2 osách, automatická 2-zónová klima. Příplatková výbava : navigační systém 12.300, perleťový bílý lak Nacré za 19.200 Kč. Cena všech doplňků 31.500 Kč. Celková akční cena je tak celkem 451.400 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                  - úsporný a tichý motor    

                  - palubní počítač se 2-mi pamětmi

                  - bohatá základní výbava

                  - denní LED světla

                  - dlouhé a úsporné převody

                  - slušné audio s USB připojením

                  - prostorný interiér

                  - pohodlné přední sedačky

                  - tvar volantu s ovladači

                  - natáčecí bixenony

MÍNUSY: - při otevřeném okně rezonuje vzduch

                  - bez rezervního kola

                  - chybí boční ochranné lišty i nárazníků

                  - chybí ukazatel chladící kapaliny, zbytečně velký ukazatel paliva

                  - digitální otáčkoměr cejchovaný po 250 otáčkách  

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - u klima chybí funkce dual

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1560 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec HDI                                                                                      

Výkon 88 kW (120 k) /3.500 ot./min., točivý moment 300 Nm při 1.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální pilotovaná převodovka, pohon předních kol

Rozměry D x Š x V  4.329 - 1.789 - 1.489 mm, rozvor 2.608 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.280 kg, užitečná 580 kg, celková 1. 860 kg 

Nádrž na 60 l paliva.

Zavazadlový prostor 380/ 408 l (bez rezervy) po sklopení sedaček 1183 litrů.                                                                                                                       

Pneu 205-55 R16 Michelin Energy Saver (letní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 10,6 s, max. rychlost 197 km/h
Spotřeba paliva 3,3 mimo - 4,2 město - 3,6 l/100km  kombinace

 

Změřeno během testu: celková spotřeba 1097 km - 4,9 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 10,3 s. 

 

Resume: rodinný hatchback, který se může směle postavit německým konkurentům jako je Golf, Focus a Astra. Má dobrý podvozek a úsporný motor HDI. Prostorný moderní a dobře zpracovaný interiér a velký kufr. V základu je bohatá výbava včetně bezpečnostní.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu