Vyhledávání

Test Citroenu C4 Grand Picasso s benzínovým turbomotorem 1,6 THP s automatem

Test Citroenu C4 Grand Picasso s benzínovým turbomotorem 1,6 THP s automatem

Testovaný model byl v nižší výbavě Feel. Aktuálně je to největší velkoprostorový model od Citroenu. Za týden jsem s Grand Picassem najezdil 667 km s celkem rozumnou spotřebou. Jedná se o jedinou benzínovou variantu, motor 1,6 turbo s automatem.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s přeplňovaným benzinovým motorem - 1,6 THP.  Z objemu 1598 cm3  dává 121 kW dosahovaných v 6.000 otáčkách a 240 Nm točivého momentu už ve 1.400 otáčkách. Spotřeba se během celého testu - 667 km ustálila na poměrně rozumné hodnotě 7,5 l/100km (dle palubního počítače), což je přesně o litr víc než udává výrobce. Na dálnici při dodržování limitu jízda cca 130 km/h si vezme Picasso kolem 7-7,5 litru naturalu. Při úsporném způsobu jízdy se dá jezdit kolem 5 - 5.5 litrů, ve městě budeme jezdit za 8-10 litrů. Běžně budete jezdit kolem 7-mi litrů, což je na tak velký vůz se silným motorem s automatem velmi slušné.

?

Motor 1,6 THP má systém Start - stop, kdy se při zastavení motor vypne, po uvolnění pedálu brzdy motor během okamžiku naskočí. Systém se aktivuje po každém nastartování a dá bohužel vypnout pouze složitě přes menu v nastavení vozu na dotykovém displeji, většina konkurenčních vozů má aktivaci tohoto systému přímým a přístupným tlačítkem na palubní desce. Udávaná maximálka je 210 km/h tu jsem nezkoušel, ale zrychlení z 0-100 km/h za 8,7 mě se to povedlo na tachometrových 100 za 8,8 s. Turbo zabírá už v nižších otáčkách, velký výkon a akcelerace je k dispozici hlavě ve středních otáčkách. Motor je velmi kultivovaný a tichý.

PODVOZEK Velké Picasso i přes své rozměry nabízí velmi slušné jízdní vlastnosti, v zatáčkách dobře drží stopu. Na letních pneu Michelin Energy Saver o rozměru 205-60 R16 na 10-ti paprskových hliníkových kolech. Picasso se i na vzdory své výšce překvapivě málo naklání a umožňuje svižné průjezdy zatáčkami. Díky 16“ kolům jezdí vůz velmi komfortně. 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře.

ŘÍZENÍ má elektrický posilovač a klade optimální odpor. Vůz se dobře řídí.

ŘAZENÍ testovaný vůz má manuální 6-ti stupňovou převodovku, ta je poměrně přesná, ale má delší dráhy řazení. Vršek řadící páky je kovový což v zimě při mrazech dost nepříjemně studí. Převodovka má dlouhé převody, takže se motor zbytečně nevytáčí, navíc to snižuje hluk i spotřebu. Picasso má digitální otáčkoměr, ten má cejchování po 1000 otáčkách, tak se z něj těžko odečítají přesné otáčky. Já jsem z něj odečetl tyto hodnoty - motor točí na 6-tku při 90 km/h  cca 1.550, při 100 cca 1.700, při 120 2.050 a při dálničním limitu 130 ukazují přístroje pouze 2.200 a ještě ve 150 je to pouhých 2.600 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska u námi zkoušeného Picassa je dvoubarevná, černo-bílá (světle šedá), z měkčených plastů. Palubní deska má netradiční tvar s velkým centrálním 12“ LCD displejem uprostřed (kde se zobrazují všechny údaje kromě klimatizace) na pohled působí velmi kvalitně. Na velkém barevném LCD, jsou možné různé módy zobrazení a černá nebo oranžová barva. Vpravo je vždy otáčkoměr a vlevo tachometr, vždy digitální. Uprostřed se zobrazují údaje palubního počítače a napravo od tachometru mapa navigace. U palubního počítače se dvěmi paměťmi, chybí u Citroenu už tradičně doba jízdy. Palubní počítač a navigace paracují s  českým menu. Picasso má LED světla pro denní svícení. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Vůz má bezklíčkové otvírání, stačí vzít za kliku a vůz se odemkne, startuje se tlačítkem uprostřed palubní desky.

?

Na dalším velkém 7“ barevném tentokrát i dotykovém displeji, se zobrazují údaje navigace, audio a informačního systému a klimatizace. Občas dotykový displej nereaguje okamžitě. Audiosystém se 6-ti reproduktory, a slušným zvukem má i ovládání na volantu. Na středovém tunelu pod plastovým krytem najdeme slot pro USB. Volant s koženým potahem a stříbrným dekorem a zploštělou dolní částí je seřiditelný ve 2 osách. Automatická 2-zónová klimatizace má nastavování teploty po půl stupních, nemá funkci dual a ovládá se výhradně přes displej, který je společný pro audio i navigaci, což není praktické. I do zadní části vozu vedou výdechy klimatizace na středních sloupcích s ovládáním. Automatické stěrače za deště, fungují velmi dobře. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu velmi dobrý výhled vpřed, přední panoramatické sklo zasahuje hluboko do střechy a sluneční clony je možné posouvat. Do strany je bohužel špatný výhled přes mohutné C-sloupky, takže je možné, že se Vám za něj v křižovatce schová přijíždějící auto.

?

Přední sedačky s elegantním dvoubarevným čalouněním jsou pohodlné. Obě sedačky jsou výškově nastavitelné, vyhřívané a mají funkci masáže, která, ale není nijak výrazně cítit. Sedačka spolujezdce má elektricky výsuvnou podnožku, takže se můžete pohodlně natáhnout jako v letadle v Business třídě. Obě sedačky mají elektricky nastavitelnou loketní opěrku. Vůz má elektricky ovládané zrcátka a všechny 4-okna, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i velká láhev na pití. Vzadu je bohatý prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 83 cm (sedák 44 + 39 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je místa tak akorát 93 cm. Vzadu jsou 3 samostatné stejně široké (44 cm) sedačky, každou je možné zvlášť plynule posouvat vpřed o 16 cm. Pod podlahou kufru jsou složeny ještě 2 nouzové sedačky. Prostor, na nich (při střední řadě posunuté zcela vpřed) je 70 / 33 /37 cm (délka sedáku) výška nad hlavou je pouze 86 cm.

?

Zavazadlový prostor má objem 645 litrů, což je hodnota průměrná hodnota u vozů této velikosti. Zavazadlový prostor v poloze sedaček zcela vpředu má 725 litrů, za třetí řadou sedaček zbývá jen 170 litrů pro zavazadla. Po sklopení prostředních sedaček vznikne zcela rovná plocha a objem se zvětší až na 1834 litrů. Naměřil jsem rozměry- minimální šířka 118 cm, výška pod odnímatelným krytem je 55 cm, délka v rovině podlahy 99 cm po posunutí sedaček zcela vpřed to je 115 cm, po sklopení sedaček je délka ložné plochy 183 cm, naopak v 7-mi místném uspořádání je délka kufru jen 33 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 63 cm nad zemí. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 185 cm nad zemí, což je průměrná hodnota, kufr má 2 plastové madla na zavírání (vpravo a vlevo).

BEZPEČNOST Picasso je v základu vybaveno 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP je standartem. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Od rychlosti 10 km/h se vůz automaticky zamkne. 4 kotoučové brzdy jsou velmi účinné, při panickém brzdění se přitáhnou pásy a rozblikají varovné blikače. Vzadu je kamera, která usnadňuje parkování, při rychlosti nad 10 km/h se bohužel vypne, k čemuž nevidím jediný rozumný důvod. Vůz umí sám zaparkovat a to nejen podélně, ale i napříč. Picasso má detekci vozů v mrtvém úhlu (rozsvítí kontrolka na vnějším zpětném zrcátku).

?

DESIGN Grand Picasso se vyrábí 2 generaci již od roku 2013 a prošel drobným faceliftem. Přesto vnější design působí stále moderním dojmem. Nyní se už kratká verze neliší od delší Grand v přední části. Má dvě chromované lišty kolem LED světel, které navazují na přední logo. Přední část má specifický design, hlavní světla jsou menší, nad nimi je pruh LED diod pro denní svícení. Zajímavá je vlnka na spodním okraji oken před A a za C sloupkem. Lišta střechy má odlišný (stříbrný) odstín a probíhá od A-sloupku přes střechu až k C-sloupku. Nad zadním oknem je velký spojler v barvě vozu. Zadní světla jsou vertikálně orientované mají LED techniku a s 3D optikou, vyklápí se společně s víkem kufru, mají specifický zub - výřez a tím se liší od kratší verze Picassa. Testovaný vůz byl vybaven praktickými předními a zadními parkovacími čidly a sklopným vyhřívanými bočními zrcátky, které se při zamčení vozu sklopí.

CENA  C4 Grand Picasso v nižší výbavě Feel  je nabízen za akční cenu 569.900 Kč o (standartní ceníková cena je 672.900 Kč 3/2018)). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, automatická klimatizace, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, 4x el. okna, palubní počítač, radio s MP3 - USB přehrávačem s ovl. na volantu s 6-ti repro, navigace se 7“ dotykovým displejem, tempomat a omezovač rychlosti, automatická parkovací brzda a asistentem rozjezdu do kopce, el. ovládaná a sklopná zrcátka automatické stěrače, výškově stavitelný kožený volant, palubní počítač, zadní samostatné a posuvné sedadla, výškově stavitelná sedačka řidiče, elektricky nastavitelná podnožka u sedadla spolujezdce, elektricky nastavitelná bederní opěra s funkcí masáže, 16“ alu kola.

Příplatková výbava : pack park assist: podélné i příčné automatické parkování, zadní kamera, přední a zadní parkovací čidla, systém sledování mrtvého úhlu. Elektricky sklopná zrcátka, za 15.000, pack Style 3D- zatmavená zadní skla, zadní světlo s 3D efektem, paket black,látka Yatago za 16.000, metalíza za 14.900 Kč. Doplňky celkem za 53.900 Kč, celková akční cena je tak 623.800 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - pružný, úsporný a kultivovaný motor THP 

                - plynulé řazení automatu

                - prostorný a variabilní interiér (samostatné zadní posuvné sedačky)

                - velký kufr a nouzové sedačky pod jeho podlahou

                - bohatá výbava vozu

                - možnost měnit vzhled přístrojů 

                - parkovací asistent, podélné i boční parkování

                - dobré brzdy, při panickém brzdění se přitáhnou pásy

                - kvalitní audio systém s dobrým zvukem 

                - pohodlné přední sedačky u spolujezdce s podnožkou, obě s masáží

                - bezklíčkové startování a otvírání (stačí pouze sáhnout na kliku)

                - české menu palubního počítače, navigace a ostatních funkcí

                - tichý motor       

MÍNUSY:  - řazení automatu malou páčkou pod volantem

                - rezerva přístupná zespodu auta (znečištěná)       

                - parkovací kamera se nad 10 km/h se vypíná

                - dotykový displej někdy nereaguje 

                - vypínání start stopu složitě přes menu (po každém nastartování)

                - nastavování opěrek hlav

                - ovládání klimatizace přes multifunkční displej (navigace a audia)

                - navigace mi nenabídne navigování do centra města (pokud nezadám ulici)

                - výhled do stran přes mohutný B-sloupek

                - otáčkoměr cejchovaný po 500 otáčkách

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1598 cm3 řadový přeplňovaný zážehový 4 válec                                                                       

Výkon 121 kW (165 k) /6.000 ot./min., točivý moment 240 Nm při 1.400 ot./min.
6-ti stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.602 - 1.826 - 1.638 mm, rozvor 2.840 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.435 kg, užitečná 715 kg, celková 2.150 kg                        

Nádrž na 57 l paliva. Zavazadlový prostor 645/725/1843 litrů.                                                                  

Pneu 205-60 R16 Michelin Energy Saver (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 8,7 s, max. rychlost 210 km/h
Spotřeba paliva 5,4 mimo - 8,4 město - 6,5 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 667 km - 7,5 l/100km 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5 6

Vaše komentáře

Bookmark and Share