Vyhledávání

Test Citroenu Cactus 1,2 Turbo

Test Citroenu Cactus 1,2 Turbo

V označení modelu je sice C4, ale je to zavádějící, Cactus využívá podvozku z modelu C3, velikostí atakuje vozy nižší střední třídy. Má specifický nezaměnitelný design. Nový model C3 vychází designově právě z Cactusu.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s nejsilnějším dodávaným benzínovým motorem - 1,2 Pure Tech - tříválcový turbomotor. Motor s 81 kW dosahovaných v 5.500 otáčkách a hlavně 205 Nm točivého momentu už v 1.500 otáčkách, na lehký pouze 1.020 kg vážící vůz postačilo. Motor nabízí dostatečnou dynamiku a pružnost.

Spotřeba - při běžné jízdě se pohybuje kolem 6-ti litrů. Na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h Cactus jezdí kolem 7 - 7,5 l/100km. Při úsporné jízdě do 100 km/h se dá dostat na hodnoty kolem 5 litrů. Ve městě si vezme kolem 7-8 litrů. Spotřeba se během celého testu - 667 km ustálila na hodnotě 6,3 l/100km ,což je o více než o 1,5 litru (dle palubního počítače) než deklarované údaje výrobce (4,0 mimo a 4,7 kombinovaná, jsou nereálné). Udávanou maximálku 188 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 9,3 s, mě se povedlo dosáhnout tachometrových 100 až za 10,6 s. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz velmi živý. Chybí otáčkoměr, tak nemůžu říct při jakých otáčkách se projeví zátah turba. Vůz je tichý, typický tříválcový zvuk přichází až ve vyšších otáčkách.

PODVOZEK Má měkčí naladění v zatáčkách se naklání, ale přesto dobře drží zvolenou stopu. Komfortní podvozek dobře tlumí nerovnosti. Testovaný vůz jezdil na zimních pneu 205-50 R17 Matador Sibir Snow na originálních 8-mi paprskových černostříbrných alu kolech, které dobře drží - nepodařilo se mi vůz v zatáčce utrhnout. Brzdy mají dobrou účinnost i vzadu jsou kotouče.

ŘÍZENÍ Je velmi lehké, díky elektrickému posilovači, ale dost citlivé, trochu přeposilované.

ŘAZENÍ Pětistupňové převodovky je poměrně přesné, ale s delšími drahami. Otáčky při určitých rychlostech (a převody) není možné zjistit, Cactus bohužel nemá otáčkoměr, což považuji za velký nedostatek u auta za půl milionu. Má jen ukazatel, který radí, jaký rychlostní stupeň zařadit.

INTERIÉR Palubní deska je netradiční - před řidičem je displej, který zobrazuje rychlost, celkové kilometry, nastavení tempomatu a stav paliva. Chybí otáčkoměr a ukazatel teploty chladící kapaliny nebo alespoň kontrolka. Uprostřed palubní desky je nahoře velký 7“ dotykový displej. Přes něj se ovládá klimatizace, navigace, audiosystém, palubní počítač a zobrazuje obraz parkovací kamery. U palubního počítače chybí doba jízdy, má 2 paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Cactus má LED denní světla. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a slušným zvukem volantem má ovladače na volantu nebo přes dotykový displej. 3-ramenný dole zploštělý volant s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Navigace komunikuje anglicky, čeština chybí. Vůz má ve výbavě automatickou klimatizaci s ovládáním přes multifunkční dotykový displej, takže, když ovládáte klimatizaci nemůžete zároveň sledovat navigaci. Na středovém tunelu pod výdechy topení je slot pro USB. U spolujezdce chybí výdechy bočního skla. Ve sluneční cloně spolujezdce není dnes už naprosto běžné zrcátko. Vůz měl prosklenou střechu, ta, ale nejde otevřít, nemá ani žádné stínítko, takže ji nevidím jako praktický doplněk.

Z vozu dobrý výhled všemi směry. Přední sedačky s kombinovaným dvoubarevným potahem, jsou široké a pohodlné s dobrým bočním vedením, výškově nastavitelná je pouze sedačka řidiče. Při pohledu ze zadu je vidět, že opěrky hlav nejsou přesně uprostřed a že přední sedačky jsou trochu křivé. Přední pásy není možné výškově nastavit. Chybí madla nad dveřmi a to na všech čtyřech místech (díky umístění airbagů) a vnitřní světlo vzadu. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 75 cm, (kratší sedák 45 + 30 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je místa 90 cm, hlava těsně pod stropem (snížená díky prosklené střeše). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním předních oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev (ale na ležato). Zadní okna se dají pouze vyklápět (nejsou stahovací).

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 348 litrů, což je průměrná hodnota u vozů nižší střední třídy (kam téměř svou velikostí spadá). Pod jeho podlahou je dojezdová rezerva o rozměru 185-65R15. Naštěstí má už nyní Cactus dělené zadní opěradlo, na počátku výroby se nedodávalo ani do nejvyšších výbav. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha a prostor se zvětší na 1170 litrů. Naměřil jsem rozměry- šířka 104 cm, výška pod odnímatelným krytem je 56 cm, délka v rovině podlahy 75 cm. Nákladová hrana je poměrně vysoko - 77 cm nad zemí a vysoký práh je 23 cm nad podlahou kufru.  Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 187 cm nad zemí, což je velmi slušná hodnota. V plastu na vnitřní straně je vpravo prohlubeň určená pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy (čelní u spolujezdce je v horním rámu okna). Součástí výbavy je i vypínatelný stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů. Při rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne. Cactus má jako první systém vzduchových panelů airbump, panely jsou na dveřích a náraznících, zabrání drobnému poškození karoserie.

DESIGN Je netradiční a neobvyklý Cactus si určitě nespletete s žádným jiným autem i když nová C3 je mu velmi podobná. Zejména přední část vozu je atypická - dost vysoká, zakulacená, bez výrazné masky (pouze černá mřížka dole k chladiči). Světlomety jsou ve třech úrovních výšky, dole kulaté mlhovky, uprostřed hlavní světla a nahoře u kapoty denní LED světla a blinkry. Lemy kol a prahy jsou lemovaný černým plastem. Pod předními i zadními světly a na dveřích jsou speciální plastové (v tomto případě černé) panely airbump (patent a novinka Citroenu) se vzduchovou kapsou, které tlumí malé nárazy (hodní se zejména do města, při parkování), tyto díly jsou výměnné a vyrábějí se v různých barvách. Zadní část vozu je téměř celá oplastovaná v rozích jsou menší obdelníkové koncové světlomety. Na střeše jsou podélné hagusy (černé lesklé), nad zadním sklem je spojler v barvě vozu s třetím brzdovým světlem. Myslím, že vůz se bude líbit hlavně ženám a mladým lidem, kteří se chtějí odlišit od mainstreamu.

CENA Testovaný Cactus v základní výbavě Feel s motorem 1,2 Pure Tech je nabízen za akční cenu 364.900 Kč (1/2017), katalogová cena je 411.400. V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, , centrál s dálkou - sklopný klíček, el. př. okna, el. ovládaná zpětná zrcátka, manuální klimatizace, palubní počítač, tónovaná skla, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 4-mi repro a 7“ displejem s USB slotem, tempomat a omezovač rychlosti, výškově stavitelná sedačka řidiče a volant, plechová 16“ kola s pneu 205-55.

Příplatková výbava : Navigační systém se 7“ displejem (mapové podklady Evropa) za 16.400, Pack Park Assist - přední a zadní parkovací čidla, asistent parkování -podélně, př. mlhovky s přisvěcováním do zatáček za 22.000, Pack Automatic - automatická klimatizace, automatické světla + stěrače, USB slot v přihrádce spolujezdce za 12.000, čalounění velur club Habana za 10.000, panoramatické střešní okno 12.000, náhradní ocelové kolo 15“ 2.000, hliníkové disky 17“ Cross za 23.000. Doplňky celkem za 97.400 Kč. Celková cena je tak nemalých 462.300 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - velmi slušné jízdní vlastnosti a brzdy

                - silný, pružný motor 1,2 Pure Tech

                - pohodlné přední sedačky

                - výrazný vnější design

                - dobře fungující čidla stěračů

                - parkovací asistent (podélné parkování)

                - stylová vnitřní madla dveří

MÍNUSY:  - chybějící otáčkoměr

                - start stop se po každém nastartování aktivuje                     

                - ovládání klimatizace pouze přes multifunkční displej

                - prosklenou střechu nelze otvírat ani zastínit

                - nad 10 km/h zmizí obraz z parkovací kamery

                - přední pásy se nedají výškově nastavit

                - chybějící stropní madla v interiéru

                - zadní okna nelze otvírat, pouze vyklápět 

                - ostřikovače na stěračích stříkají u sloupku

                - nerovná plocha po sklopení zadních sedaček

                - chybí ofukování pravého předního skla

                - vysoká nákladová hrana kufru (nad podlahou)

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1199 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 3 válec Pure Tech                                                                                       

Výkon 81 kW (110 k) /5.500 ot./min., točivý moment 205 Nm v 1.500 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.157 - 1.729 - 1.480 /1.530 mm, rozvor 2.595 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.020 kg , užitečná 535 kg, celková 1.555 kg                                 

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 348/1170 l                                                                                                                        

Pneu 205 - 50 R17 Matador Sibir Snow (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,3 s, max. rychlost 188 km/h
Spotřeba paliva 4,0 mimo - 5,8 město - 4,7 l/100km  kombinace

Během testu najeto 667 km se spotřebou 6,3 l/100km

Resume: Vůz pro ty, kteří se chtějí odlišit, nabízí netradiční design zvenku i zevnitř. Bohužel, chybí spoustu dnes naprosto běžných věcí jako otáčkoměr, výškově stavitelné pásy, stahovací zadní okna atd. Navíc za poměrně vysokou cenu. Plusem je slušný podvozek a pružný tříválec 1,2.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu