Vyhledávání

Test Fabie Combi s motorem 1,6 TDI v nejvyšší výbavě Elegance

Test Fabie Combi s motorem 1,6 TDI v nejvyšší výbavě Elegance

Test Fabie Combi s nejsilnějším motorem 1,6 TDI

Testovaná Fabia Combi byla v nejvyšší výbavě Elegance. Největší novinka se skrývala pod přední kapotou - nový motor 1,6 TDI, který se nabízí v této verzi i v Octavii.

MOTOR Nový čtyřválcový naftový motor - 1,6 TDI plní nejpřísnější exhalační normu Euro 5. V testované nejsilnější verzi má 77 kW dosahovaných až ve 4.400 ot., ale hlavně 250 Nm točivého momentu dosahovaných ve velkém rozsahu 1.500 - 2.500 ot. To znamená, že je velmi pružný a nemusíme ho nijak vytáčet, zrychluje a zabírá cca od 1.800 otáček. Spotřeba se během celého testu - 749 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě 5,4 l/100km což je o 1,2 litru víc než deklaruje výrobce, bylo to způsobeno poměrně dynamickým ježděním během celého testu. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným, ale úsporným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 4,5 - 5,5 litru. Při ustálené jízdě se snahou o nejnižší spotřebu se s tempomatem kolem 90 km/h se dalo jet i kolem 4 litrů. Ve městě při krátkých pojížďkách motor Fabie TDI spotřeboval 6 - 8 litrů nafty. 

Udávanou maximálku 190 km/h jsem nezkoušel, papírové zrychlení z 0 - 100 km/h za 11,0 s, se mi podařilo překonat 10,5 s (ale bylo to na tachometrových 100 km/h). Turbo zabírá kolem 1.800 otáček, nejvíce dynamiky a síly nabízí někde mezi 2.000 - 3.500 otáček. Motor je velmi kultivovaný, tichý a v této verzi poskytuje Fabii velmi slušnou dynamiku jízdy, kterou jsem využíval. Bohužel poměr cena/ výkon není u dieselových verzí vůbec dobrý, protože za srovnatelně výkonnou verzi s novým velmi dobrým motorem TSI dáte o 81.000 Kč méně. Při běžném ježdění se bude spotřeba pohybovat kolem 5-ti litrů zhruba o 1 - 1,5 litru méně než u srovnatelné verze s morem 1,2 TSI.

 PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě příjemně překvapily vzhledem k velikosti vozu (malé 4 metrové vozy). Podvozek je příjemný, poměrně dobře filtruje nerovnosti vozovky (nízkoprofilové pneu snižují jízdní komfort), ale přesto v zatáčkách Fabia velmi dobře sedí. S letními nízkoprofilovými pneu Dunlop Sport Maxx 205 - 45 R16 na elegantních originálních Alu kolech se Fabia sice trochu naklání, ale i přesto velmi dobře drží stopu, umožňuje tak dost ostré průjezdy zatáčkami. Brzdy fungují velmi dobře i vzadu jsou kotoučové brzdy. Jízdní vlastnosti patří na špičku třídy.

ŘÍZENÍ Je velmi příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače, klade optimální odpor.

ŘAZENÍ Je velmi přesné s optimálními drahami, rychlosti zapadají zlehka. Ergonomická kožená hlavice řadící páky se dobře drží. Vůz má bohužel jen 5-ti stupňovou převodovkou, šestka by mu i přes delší pětku slušela - motor točí na 5-tku při 90 km/h 1.600, při 100 cca 1.800, při 120 - 2.150 a  při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje 2.300 ve 150 ještě stále příznivých 2.700 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je z několika dílů, ale jen malá část je z měkčených plastů, ale přesto vypadala velmi dobře. Interiér byl velmi slušně zpracovaný a vypadal dobře i na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem, palivoměrem a teploměrem chladící kapaliny ty jsou v dolní části kulatého otáčkoměru a tachometru s chromovým orámováním a bílým podsvícením. Displej palubního počítače -maxi dot je mezi těmito přístroji. Překvapivě ukazuje mimo tradičních funkcí - průměrná rychlost, spotřeba průměrná + okamžitá, doba jízdy, dojezd, i okamžitou rychlost a teplotu oleje motoru a stále i vnější teplotu. Světla mají funkci denního svícení. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál navigace Amundsen (je umístěna dost nízko mimo přímé zorné pole řidiče) s CD/MP3 s 8-mi reproduktory a dobrým zvukem. Ovládání radia a jeho ladění je zbytečně složité, navigace reagovala pomaleji načítala se z vloženého CD - takže se nedala přehrávat hudební CD, pouze po vložení SD karty s mapovými podklady (místo CD). Ovládání hlasitosti na volantu bylo hodně citlivé a někdy se mi podařilo při otáčení volantu nepříjemně zesílit zvuk. 3-ramenný ergonomicky tvarovaný elegantní volant s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Vpravo u spolujezdce pod palubní deskou je malá polička s konektorem MDI Škoda, ke kterému se musí bohužel přikoupit za 600 Kč konektor  pro USB, Ipod, atd. Automatická klimatizace má nastavování teploty po půl stupních, její 2 otočné ovladače mají trochu prodlevu. Vůz má elektrické ovládání všech 4-oken a hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev, je tam i praktická gumička na uchycení mapy - viz foto, ale plastové černé kličky na otvírání dveří působí dost lacině a navíc jsou posunuté dost dozadu.

Z vozu byl i vzhledem k trochu vyššímu posezu velmi dobrý výhled všemi směry (mimo vzhůru dopředu - semafory- nízké čelní sklo). Přední sedačky jsou pohodlné, sedadlo řidiče je výškově nastavitelné. Bohužel i po faceliftu zůstal Fabii její největší handicap její malá šířka což se projevuje i uvnitř. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 72 cm při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) i nad hlavou bylo dost místa. Prostor vzadu je spíš pro 2 osoby, vzhledem k úzké karoserii, zadní sedák je o 4 cm užší než v nové C3. Roh palubní desky nepříjemně omezoval v pohybu pravé koleno řidiče a nechci si ani představit co by se stalo s kolenem po nehodě. Dole na středovém tunelu je místo vhodné pro odložení telefonu.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 505 (480 litrů ve verzi s rezervou), což patří mezi lepší průměr. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po sklopení zadních sedaček nevznikne zcela rovná plocha a objem se zvětší až na 1485 (1460 litrů.) V kufru jsou na bocích praktické háčky na zavěšení tašek. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 95 cm, výška pod odnímatelným krytem je 60 cm, délka v rovině podlahy 95 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 66 cm nad zemí a 15 cm nad podlahou kufru. Pod podlahou kufru je příplatková plnohodnotná hliníková rezerva. Po otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 193 cm nad zemí, což je výborná hodnota a ani dlouháni se nemusí bát, že se praští do hlavy.

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 6-ti airbagy. Příplatkový stabilizační systém ESP s ASR. Díky ESP měl vůz i vzadu kotoučové brzdy. Vůz byl vybaven příplatkovými projektorovými světlomety, které se natáčejí do zatáčky, navíc při zapnutém blinkru ještě přisvěcují přední mlhovky.

DESIGN Fabia po faceliftu má novou širší masku, více protažené přední světlomety v zadní části se bohužel nic nezměnilo. Vůz je bohužel stále úzký a vysoký a to nejvíc kazí vzhled, zejména při pohledu ze zadu i zepředu působí auto nevyváženě. Nová metalická barva v nabídce kombíku slušela, bohužel za poměrně vysoký příplatek.

CENA Combi TDI 77 kW ve výbavě Elegance se nabízí za cenu 435.900 Kč (4/2011). V této výbavě najdeme: ABS, variabilní elektrický posilovač řízení, 4x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, Maxi dot, další 4 repro, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, malý kožený paket, tempomat, automatická klimatizace climatronic, zadní čidla parkování, zadní dělené sedadlo, vyhřívání předních sedaček, výškově stavitelná sedačka řidiče a spolujezdce, nastavitelný volant, loketní opěrka vpředu, alu kola s pneu 195-55R15.

Příplatková výbava : 16“ Alu kola s pneu 205-45 R16 za 3.100, multifunkční volant 3.100, deaktivace airbagu spolujezdce 1.600, navigační systém Amundsen 5.500, projektorové světlomety s natáčením a mlhové s funkcí Conner 6.700, příprava pro telefon GSM 5.400, MDI (mobiIe device interface) 2.600, rezervní hliníkové kolo 3.100, vyhřívané trysky ostřikovače č. skla 700, hlavové airbagy 7.200, ESP Plus včetně ABS, MSR, ASR, EDS, HBA, asistentu rozjezdu do kopce a kontroly tlaku v pneumatikách za 16.800, Sunset zatmavená skla za 4.100, el. ovládané střešní okno 11.700, střešní nosič- hagusy 5.100, ostřikovače světlometů 3.100, tažné zařízení 8.700, metalíza 12.300 Kč. Bohatá příplatková výbava celkem za 100.800 Kč, celková cena je tak nemalých 536.700 Kč. Verze TDI je proti srovnatelně výkonné verzi TSI 77 kW o celých 81.000 Kč dražší.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný, úsporný a kultivovaný motor TDI 

                  - pohodlné přední sedačky, celková kvalita provedení interiéru

                  - přesné řazení, dobré zpřevodování

                  - pravidelný tvar poměrně velkého zavazadlového prostoru

                  - natáčecí světlomety

                  - bohatá základní a bezpečnostní výbava vozu

                  - výborné jízdní vlastnosti

                  - prostor pro nohy vzadu

                  - velký výběr příplatkové výbavy

                  - možnost ovládat navigaci tlačítky nebo přes dotykový displej

                   

MÍNUSY: - roh palubní desky tlačí na pravé koleno řidiče               

                  - úzká karoserie a tím i interiér

                  - při zapnuté navigaci se nezobrazují funkce palubního počítače

                  - vysoká cena v porovnání se srovnatelným motorem TSI 77 kW rozdíl 81.000 Kč

                  - nízko umístěná navigace - mimo zorné pole

                  - citlivé ovládání hlasitosti radia na volantu

                  - nízké čelní sklo - špatný výhled vzhůru na semafory

                  - složité ladění radia (navigace Amundsen)

                  - vysoká cena  

                  - různé plasty na palubní desce - většinou tvrdé

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1560 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                               

Výkon 77 kW (105 k) /4.400 ot./min., točivý moment  250 Nm při 1.500 - 2.500 ot./min.
5-ti stupňová manuální
převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.247 - 1.642 - 1.498
mm, rozvor 2.451 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1. 164 kg , užitečná 530 kg, celková  1.694 kg                     

Nádrž na 45 l paliva. Zavazadlový prostor 480/1460 litrů (505/1485 litrů ve verzi bez rezervy)                                                                 

Pneu 205 - 45 R16 Dunlop Sport Maxx (letní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,0 s, max. rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva 3,6 mimo - 5,1 město - 4,2 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba za 749 km - 5,4 l/100km

 

Resume: jeden z nejlepších malých vozů s dobrým podvozkem a motorem a přiměřeně prostorným interiérem. Bohužel v této verzi s motorem TDI za velmi vysokou cenu, volil bych raději benzínový 1,2 TSI. I po faceliftu stále s desingově nevyváženou úzkou a vysokou karoserií.

 

7 - 14.4.2011

Karel Kolečko

 

 

 

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu