Vyhledávání

Test Fabie v zelené verzi Greenline s novým motorem 1,2 TDI

Test Fabie v zelené verzi Greenline s novým motorem 1,2 TDI

Test Fabie v zelené verzi Greenline s novým motorem 1,2 TDI

Testovaná Fabia byla v úsporné verzi Greenline. Největší novinka se skrývala pod přední kapotou - nový 3 válcový motor 1,2 TDI. Za týden jsem s touto úspornou Fabií ujel 808 km.

MOTOR Nový tříválcový naftový motor - 1,2 TDI plní nejpřísnější exhalační normu Euro 5 a má emise pouze 89g/km. Dosahuje slušného výkonu 55 kW ve 4.200 ot., ale hlavně 180 Nm točivého momentu dosahovaných ve 2.000 ot. Studený motor má po nastartování dost hrubý a hlasitý běh, ale po zahřátí a plynulé jízdě už není moc slyšet. Motor se hodí spíš na běžnou klidnou jízdu, pak dosáhnete i velmi zajímavé spotřeby. Spotřeba se během celého testu - 808 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě 4,6 l/100km což je o 1,2 litru víc než deklaruje výrobce. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným, ale úsporným stylem se při obsazení 2-mi osobami spotřeba pohybovala kolem 4 - 5 litrů. Při ustálené jízdě se snahou o nejnižší spotřebu se rychlostí kolem 90 km/h se dalo jet kolem 3,5 litrů. Ve městě při krátkých pojížďkách motor Fabie TDI spotřeboval 5 - 7 litrů nafty, také díky systému Start - stop, kdy se až po úplném zastavení vozu motor vypne (při zařazeném neutrálu) po zmáčknutí spojky motor během okamžiku naskočí a než stačíte zařadit jedničku motor už běží a můžete se rozjet.

Udávanou maximálku 172 km/h se mi podařilo dosáhnout.  papírové zrychlení z 0 - 100 km/h za 14,2 s, se mi podařilo překonat 13,0 s (ale bylo to na tachometrových 100 km/h). Turbo zabírá kolem 2.000 otáček do této hranice v nižších otáčkách moc nespolupracuje. Nejvíce dynamiky poskytoval někde mezi 2.000 - 3.500 otáček. Při běžném ježdění mimo město se bude spotřeba pohybovat mezi 3,5 - 4,5 litry cca o litr až litr a půl méně než u 1,6 TDI. Hodnoty spotřeby se ještě o něco sníží, vůz jezdil na zimních pneu, jinak má doporučené pneu s nižším valivým odporem, které by mohli snížit spotřebu o další 2-3 desetiny litru.

 PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě příjemně překvapily vzhledem k velikosti vozu (malé 4 metrové vozy). Podvozek byl trochu tvrdší, dobře filtroval menší nerovnosti vozovky, v zatáčkách Fabia velmi dobře seděla. Se zimními pneu Continetal Contiwintercontact 185 - 55 R15 na elegantních originálních Alu kolech se Fabia sice nakláněla, ale i přesto velmi dobře držela stopu, umožňovala tak dost ostré průjezdy zatáčkami. Brzdy fungovaly velmi dobře i vzadu byly kotoučové brzdy. Jízdní vlastnosti patří na špičku třídy.

ŘÍZENÍ Je velmi příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače, klade optimální odpor.

ŘAZENÍ Je velmi přesné s optimálními drahami, šlo zlehka. Ergonomická hlavice řadící páky se dobře drží. Vůz je vybaven 5-ti stupňovou převodovkou i když šestka by mu i přes delší pětku slušela - motor točil na 5-tku při  90 km/h 1.700, při 100 cca 1.900, při 120 - 2.300 a  při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje 2.500 ve 150 ještě stále příznivých 2.900 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je z několika dílů, ale jen malá část je z měkčených plastů, ale přesto vypadá velmi dobře. Interiér je velmi slušně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem, palivoměrem a teploměrem chladící kapaliny byly v dolní části kulatého otáčkoměru a tachometru s chromovým orámováním a bílým podsvícením. Displej palubního počítače - maxi dot je mezi těmito přístroji. Překvapivě ukazuje mimo tradičních funkcí - průměrná rychlost, spotřeba průměrná + okamžitá, doba jízdy, dojezd, i okamžitou rychlost a teplotu oleje motoru a stále i vnější teplotu. Při zapnuté navigaci se vůbec nezobrazovali údaje z palubního počítače (spotřeba, dojezd atd.), což považuji za velmi špatné. Světla mají funkci denního svícení. Blikače měli příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál navigace Amundsen (je umístěna dost nízko mimo přímé zorné pole řidiče) s CD/MP3 se 4-mi reproduktory a slušným zvukem. Ovládání radia jeho ladění bylo zbytečně složité, navigace reagovala pomaleji načítala se z vloženého CD - takže se nedají přehrávat hudební CD, pouze po vložení SD karty s mapovými podklady (místo CD). Ovládání hlasitosti na volantu je hodně citlivé a někdy se mi podařilo při otáčení volantu nepříjemně zesílit zvuk. 4-ramenný volant je seřiditelný ve 2 osách. Vpravo u spolujezdce pod palubní deskou je malá polička s konektorem MDI Škoda, ke kterému se musí bohužel přikoupit za 600 Kč konektor pro USB, Ipod, atd. Manuální klimatizace má ovládání jednoduchými kruhovými ovladači.

Vůz je vybaven elektrickým ovládáním předních oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev, je tam i praktická gumička na uchycení mapy - viz foto, ale plastové černé kličky na otvírání dveří působí dost lacině a navíc jsou posunuté dost dozadu. Z vozu byl i vzhledem k trochu vyššímu posezu velmi dobrý výhled všemi směry (mimo vzhůru dopředu - semafory- nízké čelní sklo). Přední sedačky jsou pohodlné, sedadlo řidiče je výškově nastavitelné. Bohužel i po faceliftu zůstal Fabii její největší handicap její malá šířka což se projevuje i uvnitř. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 72 cm při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) i nad hlavou bylo dost místa. Prostor vzadu je spíš pro 2 osoby, vzhledem k úzké karoserii, zadní sedák je o 4 cm užší než v nové C3. Roh palubní desky nepříjemně omezoval v pohybu pravé koleno řidiče a nechci si ani představit co by se stalo s kolenem po nehodě. Dole na středovém tunelu je místo vhodné pro odložení telefonu.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 300 litrů (ve verzi s rezervou, 315 bez rezervy), což patří mezi lepší průměr. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení zadních sedaček nevznikne zcela rovná plocha a objem se zvětší až na 1163(1180) litrů. V kufru jsou na bocích praktické háčky na zavěšení tašek. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 95 cm, výška pod odnímatelným krytem je 55 cm, délka v rovině podlahy 71 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 64 cm nad zemí. Pod podlahou je pouze sada na dojetí. Po otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 192 cm nad zemí, což je výborná hodnota a ani dlouháni se nemusí bát, že se praští do hlavy.

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s ASR je v základní výbavě modelu Greenline. Vůz i vzadu kotoučové brzdy, díky nim skvěle brzdil.

DESIGN Fabia po faceliftu má novou širší masku, více protažené přední světlomety v zadní části se nic nezměnilo. Vůz je bohužel stále úzký a vysoký a to nejvíc kazí vzhled, zejména při pohledu ze zadu i zepředu působí auto nevyrovnaně. Verzi Greenline odlišuje velký spojler kolem celého zadního okna.

CENA Fabia Greenline 1,2 TDI se nabízí za cenu 351.900 Kč (3/2011). V této výbavě najdeme: ESP s ASR, variabilní elektrický posilovač řízení, 4x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, Maxi dot, 4 repro, přední el. okna, mechanicky ovládaná zrcátka, palubní počítač, , tempomat, kontrola tlaku v pneumatikách, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelná sedačka řidiče a volant, 15“ Alu kola s pneu 185-55 R15, sada na opravu pneu. Příplatková výbava: navigační systém Amundsen 13.700, manuální klimatizace za 20.300, MDI (mobiIe device interface) 2.600, hlavové airbagy 7.200, metalíza 10.000 Kč. Příplatková výbava celkem za 53.800 Kč, celková cena je tak nemalých 405.700 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný a úsporný motor TDI 

                  - dobře fungující systém start- stop 

                  - pohodlné přední sedačky, celková kvalita provedení interiéru

                  - přesné řazení, dobré zpřevodování

                  - pravidelný tvar poměrně velkého zavazadlového prostoru

                  - bohatá základní a bezpečnostní výbava vozu

                  - výborné jízdní vlastnosti

                  - prostor pro nohy vzadu

                  - velký výběr příplatkové výbavy

                  - možnost ovládat navigaci tlačítky nebo přes dotykový displej

                   

MÍNUSY: -v nízkých otáčkách do 2.000 motor nespolupracuje

                  - roh palubní desky tlačí na pravé koleno řidiče               

                   - úzká karoserie a tím i interiér

                  - při zapnuté navigaci se nezobrazují funkce palubního počítače

                  - vysoká cena v porovnání s motory TSI 63 kW

                  - nízko umístěná navigace - mimo zorné pole

                  - citlivé ovládání hlasitosti radia na volantu

                  - nízké čelní sklo - špatný výhled vzhůru na semafory

                  - složité ladění radia (navigace Amundsen)

                  - hlučný a neklidný motor za studena  

                  - různé plasty na palubní desce - většinou tvrdé

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1199 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 3 válec                                                               

Výkon 55 kW (75k) /4.200 ot./min., točivý moment  180 Nm 2.000 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.000 - 1.642 - 1.498
mm, rozvor 2.451 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1. 128 kg , užitečná 530 kg, celková  1.658 kg                     

Nádrž na 45 l paliva. Zavazadlový prostor (315/1180 litrů ve verzi bez rezervy)                                                                 

Pneu 185- 55 R15 Continetal Contiwintercontact (zimní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 14,2 s, max. rychlost 172 km/h
Spotřeba paliva 3,0 mimo - 4,1 město - 3,4 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba za 808 km - 4,6 l/100km

 

Resume: jeden z nejlepších malých vozů s dobrým podvozkem a úsporným motorem a přiměřeně prostorným interiérem. Bohužel v této úsporné verzi s motorem TDI za poměrně vysokou cenu. I po faceliftu stále s desingově nevyváženou úzkou a vysokou karoserií.

 

24 - 31.3.2011

Karel Kolečko

 

 

 

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu