Vyhledávání

Test Fiatu 500 X s 1,6 dieselem a automatem

Test Fiatu 500 X s 1,6 dieselem a automatem

Test Fiatu 500X s motorem 1,6 D s výkonem 88 kW s 6-ti stupňovým automatem.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s 1,6 dieselem s výkonem 88 kW, kterých dosahuje již ve 3.750 ot., ale hlavně 320 Nm točivého momentu již v 1.750 otáčkách. Motor zrychluje a nabízí slušnou dynamiku už někde kolem 1.500- 1.600 otáček.

Při ustálené úsporné jízdě kolem 90-100 km/h na tempomat je možné jet kolem 5 - 5,5 litru. Po dálnici rychlostí 130 km/h se pohybuje spotřeba kolem 6,5 litru. Běžná spotřeba bude někde kolem 6-ti litrů. Spotřeba je překvapivě stejná jakou u dvoulitru s pohonem všech kol a 9-ti stupňovým automatem. Během celého testu - 1042 km, při úsporném stylu ukázal palubní počítač 5,7 o téměř 1,5 litru víc, než nereálný údaj výrobce 4,3 v kombinaci. Udávaná maximálka je 186 km/h, mě se podařilo jet tachometrových 191 km/h, zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 10,5 s mě se to povedlo na tachometrových 100 za 9,8 s na čtyřku. Šestnáctistovka je tišší a má kultivovanější chod než dvoulitr. Motor má systém stop-start a dá se trvale vypnout tlačítkem na palubní desce, což považuji za pozitivum.

PODVOZEK 500X má tvrdší podvozek, v zatáčkách velmi dobře sedí. Testovaný vůz jezdil na zimních pneu Pirelli Sottozero 3 o rozměru 225-45 R18 na originálních deseti paprskových černých Alu kolech. Nízkoprofilová pouze 45% kola dost omezují komfort jízdy, podvozek si nerozumí s příčnými nerovnostmi. Vůz má volič jízdního režimu Drive Mood selektor (optimalizuje jízdní dynamiku a chování vozu) se třemi módy - Auto, Sport a Traction mimo silnice. V módu Sport se motor vytáčí do vyšších otáček. 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře, přední mají vnitřní chlazení.

ŘÍZENÍ Má elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Volant je dole zploštělý, má silný věnec s koženým potahem. Je nastavitelný ve dvou osách a jsou na něm ovladače audia a tempomatu.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové automatické převodovky je plynulé, funguje lépe než 9-ti stupňový automat. Při studeném motoru se víc vytáčí. Je možné řadit i manuálně pákou (vpřed-vzad ve správném smyslu) pádla pod volantem chybí. Převody jsou velmi dlouhé, takže se dieselový motor na dálnici zbytečně nevytáčí. Motor točí na 6-tku při 90 km/h 1.600, při 100 - 1.800, ve 120 je to 2.200, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje pouhých 2.400 otáček i ve 150 jsou otáčky pouze 2.750.

INTERIÉR Přístrojová deska s klasickým uspořádáním s kapličkou před řidičm je celá černá, střední díl je z měkčeného plastu. Přístroje jsou rozděleny do 3 kulatých tubusů - zcela vlevo je rychloměr, ve střední části je displej v jeho levé části je ukazatel stavu paliva, vpravo teploty chladící kapaliny, uprostřed je velký displej palubního počítače, v pravém tubusu je otáčkoměr. Na tamto velkém displeji se zobrazuje: spotřeba, dojezd, digitálně rychlost, napětí baterie, asistent jízdních pruhů, údaje audio systému, aktivní tempomat.

Uprostřed palubní desky nahoře nad ovladači klimatizace je barevný dotykový 5“ displej navigace. Klávesnice navigace není podle abecedy, ale jako u počítače, navigace umí vyhledat přesnou adresu i v zahraničí, což není běžné. Navigace nenabízí více variant cesty (rychlá, krátká, ekonomická) nabídne pouze jednu. Audio ani navigace neumí česky, anglické menu. Na displeji navigace se zobrazují také údaje palubního počítače a radia. Originál radio s CD/MP3 se 6 reproduktory, má velmi dobrý zvuk, ovládání tlačítky na volantu. USB a Aux vstup, je přímo pod ovladači klimatizace. Elegantní 3-ramenný dole zploštělý volant s koženým potahem, je seřiditelný ve 2 osách a má na sobě ovládání audia a tempomatu. Automatická 2-zónová klimatizace umístěná uprostřed na středové konzoli, má funkci mono a nastavování teploty kruhovými ovladači po půl stupních. Klimatizace je umístněna poměrně nízko, není moc dobře vidět na displejích nastavenou teplotu. Vůz má funkci blikačů s 5-ti bliknutím (místo obvyklého 3-bliku) páčka však nefungovala zcela spolehlivě. Denní světla nejsou LEDkové, ale klasické  žárovkové. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu poměrně dobrý výhled všemi směry, jen pohled šikmo vzad omezují mohutné zadní sloupky.

Přední černé sedačky mají kožné boky a červené prošívání, jsou celkem pohodlné, sedadlo řidiče je výškově nastavitelné a má elektricky nastavitelnou bederní opěru. Ve voze je (automatická) elektrická ruční brzda, která se automaticky odjistí, pokud máte zapnuté pásy. Vůz má elektrické ovládání všech 4-oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm (sedák 51 + 24 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) nad hlavou je málo místa jen 91 cm, hlavu jsem měl těsně u stropu.

Zavazadlový prostor má 350 litrů, zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha a objem se zvětší na 910 litrů. Naměřil jsem rozměry- šířka 96 cm, výška pod odnímatelným krytem je 50 cm, délka v rovině podlahy je 76 cm, při sklopení se plocha prodlouží na 133 cm a k opěradlům to je 154 cm. Pod podlahou kufru je plnohodnotná rezerva 225 -45 R18. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 76 cm nad zemí a 4 cm nad podlahou kufru. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek asi 185 cm nad zemí, v plastu na spodní straně je vpravo madlo určené pro zavírání.

BEZPEČNOST Vůz má 6 airbagů včetně okenních. Stabilizační systém ESP s ASR a Hill Holder je součástí základní výbavy. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a vůz se automaticky zamkne. 4 kotoučové brzdy (přední s vnitřním chlazením) fungují velmi dobře, při krizovém - panickém brzdění se rozblikají varovné blikače.

DESIGN Na trhu je již od podzimu 2014, přesto vypadá stále dobře. Velká pětistovka X zepředu působí hravě a velmi sympaticky, je to vůz určený pro mladé. V podstatě má 500X podobnou linii jako malá 500 ale je celkově větší a vyšší s párem dveří navíc. Přední části dominují oválná světla a pod nimi menší oválná denní světla (bohužel bez LED), přední maska je rozdělena černou lištou, na které je znak. V dolní části nárazníku je otvor pro sání vzduchu, po stranách jsou mlhovky. 500X má černé oplastování na prazích a lemech blatníků. Kliky dveří jsou černé stejně jako zrcátko, které je na stopce. Zadní sdružená světla mají oválný tvar a černý lem. Nad registrační značkou je černá lišta se znakem. Vůz je vybaven praktickými zadními parkovacími čidly. Testovaný model měl černá mnohopaprsková kola s logem 500. Na dveřích jsou dole boční plastové ochranné lišty, které navazují na prahy a lemy kol. Vůz má speciální zelenou khaki barvu na které se neusazovali nečistoty, vůz byl po celý test téměř čistý.

CENA ve výbavě S-Design Cross se nabízí za cenu 612.900 Kč (3/2018). V této výbavě najdeme: ESP, asistent pro rozjezd do kopce, elektronický posilovač řízení, start-stop systém, 6x airbag, manuální klimatizace, polokožené sedačky, tempomat, samozatmívací zrcátko, 17“ Alu kola, př. mlhovky, xenonová světla, centrál s dálkou, bezklíčkové startování a otvírání, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, zatmavená zadní okna, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro,USB slot, palubní počítač, kožený volant s ovládáním radia a tempomatu nastavitelný ve 2 osách,monitoring mrtvého úhlu, zadní čidla parkování, mood selector, elektricky ovládaná bederní opěra sedadla řidiče, dojezdové rezervní kolo. Speciální výbava S-Design - černě lakované kliky a zrcátka, černé lišta a maska chladiče. Příplatková výbava: assistent drive - systém varování opuštění jízdního pruhu, systém monitorování mrtvého úhlu, systém varování před čelním nárazem, adaptivní tempomat, zadní parkovací kamera za 31.500, business radio s navigací s 5“ displejem, hands free, el. nastavitelná bederní opěrka, loketní opěrka u řidiče, dvouzónová automatická klimatizace, bezklíčkové otvírání a startování, zadní parkovací senzory za 30.000, winter - vyhřívaný volat a přední sedačky a prostor stěračů 9.500, visibility - dešťový senzor, el. sklopná zrcátka, elektrochromatické vnitřní zrcátko za 7.200, 18“ Alu černá kola s pneu 225-45 R18 5.000, plnohodnotné rezervní kolo 5.500, matná zelená barva 36.000 Kč. Celková cena příplatkové výbavy je 124.700 Kč.  Celková cena je 737.600 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :    - silný a pružný motor

                 - stop start systém lze trvale vypnout

                 - velmi dobře hrající audio 

                 - navigace umí přesnou adresu i v zahraničí

                 - atraktivní vnější design

                 - multifunkční displej mezi přístroji

                 - bezklíčkové otvírání a startování

                 - režimy normal - sport - offroad 

                 - dobré brzdy

                 - parkovací kamera a čidla parkování  

                 - USB připojení pro MP3 zařízení

                 - tvar koženého volantu s ovladači tempomatu, audia a PC 

MÍNUSY:  - prostor pro hlavu vzadu

                 - tvrdší podvozek 18“ kola

                 - audio a navigace nemá české menu

                 - není možné vybrat trasu navigace- rychlá, krátká, ekonomická

                 - páčka trojbliku nefunguje spolehlivě       

                 - chybí pádla řazení pod volantem

                 - vysoký příplatek za barvu

                 - pod 50 km zmizí dojezd (na palubním počítači)

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1598 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                

Výkon 88 kW (120 k) /3.750 ot./min., točivý moment 320 Nm při 1.750 ot./min.
6-ti stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.248 - 1.796 - 1.608 mm, rozvor 2.570 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.320 kg , užitečná 555 kg, celková  1.875 kg                        

Nádrž na 48 l paliva. Zavazadlový prostor 350 / 910 litrů.                                                                       

Pneu 225- 45 R18 Pirelli Sottozero 3 (zimní).
Zrychlení 0 - 100 km/h za 10,5 s, max. rychlost 186 km/h
Spotřeba paliva 4,0 mimo - 4,8 město - 4,3 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 1042 km - 5,7  l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 9,8 s.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share