Vyhledávání

Test Focusu modelového roku 2010 s dieselovým motorem 1,6

Test Focusu modelového roku 2010 s dieselovým motorem 1,6

Rozloučení se stávající generací Focusu s motorem 1,6 TDCi

Byl jsem velmi zvědav a těšil se na stávající Focus, který bude na jaře 2011 nahrazen novou generací a to proto, že je označován jako vůz s nejlepším podvozkem ve třídě. Focus této modelové řady byl představen v Paříži v září 2004 takže po více jak 6-ti letech ho nahradí nová generace. Pohybujeme se ve velmi nabité nižší střední třídě hlavní hráč je Golf 6, nová Astra, nová C4, Megane, Peugeot 308, Fiat Bravo, Seat Leon a japonská Honda Civic, Mazda 3, Toyota Auris a korejci - úspěšná Kia Ceed a Hyundai i30 a hlavně nejprodávanější domácí Octavia.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s nejslabším dodávaným naftovým motorem - 1,6 HDI (motor vzniklý spoluprací Peugeotu a Fordu - používaný ve vozech obou těchto značek). Do Focusu se dodává nyní (na konci výrobního cyklu) pouze jeho slabší verze s 66 kW dosahovaných ve 4.000 ot., a 215 Nm už v 1.750 ot. točivého momentu. Spotřeba - na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h se dalo jet kolem 5,5- 6 l/100km. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným, ale úsporným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 4,5 -5 litry. Při ustálené úsporné jízdě na tempomat kolem 80-90km/h třeba na jižní spojce se dalo jet kolem 4 litrů. Při ostré jízdě s vytáčením motoru stoupla spotřeba pohybovala kolem 6 litrů -výš jsem se nedostal, zkrátka velmi podařený naftový motor.  Při pojížďkách po městě jsem se pohyboval mezi 5,5- 6,5 litry. Spotřeba se během celého testu - 775 km ustálila na velmi příznivé hodnotě 5,42 l/100km i když na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl (3,7 mimo a 4,3 kombinovaná).

Udávanou maximálku 177 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 12,6 s mě se to povedlo za 13,2 s. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 (v nižších rychlostech do 80) byl vůz při zatížení 2 osobami velmi živý, zátah turba se projevil kolem 1.800 otáček. Motor byl velmi kultivovaný a tichý, slyšet o sobě dával až ve vyšších otáčkách nad 3.500 kam ho nebylo běžně potřeba vytáčet.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě velmi příjemně překvapily a dobrá pověst vozu se potvrdila. Podvozek byl příjemný, dobře filtroval nerovnosti vozovky, v zatáčkách Focus skvěle držel na silnici. Se zimními pneu Nokian 205-55 R16 na originálních Alu kolech Focus velmi dobře držel stopu, umožňoval velmi ostré průjezdy zatáčkami. Zimní pneu na mokru trochu klouzali, ale naštěstí vše vyrovnalo sériové ESP. Brzdy fungovaly velmi dobře -kotouče byly na všech kolech. Jízdní vlastnosti patří opravdu na špičku třídy.

ŘÍZENÍ Je velmi příjemné a komunikativní s variabilním účinkem elektrického posilovače. Kladlo optimální odpor - bylo spíše tužší než je dnes obvyklé, ale nebylo to na škodu spíš naopak.

ŘAZENÍ Je poměrně přesné s optimálními drahami. Vůz byl vybaven 5-ti stupňovou převodovkou i když šestka by mu určitě slušela - motor točil na 5-tku při 90 km/h 1.750, při 100 cca 1.950, při 120 - 2.300 a  při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje pouze 2.500 ve 150 to bylo 2.950 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s analogovou kapličkou před řidičem. Byla přehledná vlevo byl otáčkoměr, který byl bohužel cejchován jen po 250 otáčkách, takže nedával moc přesné údaje. Vpravo je tachometr, který má cejchování, také bohužel jen po desítkách. Nahoře mezi hlavními přístroji je vpravo ukazatel stavu paliva, vlevo teploměr chladící kapaliny. Dole mezi přístroji je displej palubního počítače. U palubního počítače mi chyběla doba jízdy, měl pouze jednu paměť (zobrazoval průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost) navíc se každá hodnota musí nulovat zvlášť. Světla mají funkci denního svícení. Blikače jsou vybaveny příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio Sony s CD/MP3 s 8-mi reproduktory a dobrým zvukem mělo ovládání i tlačítky pod volantem. 4-ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem se silnějším věncem s koženým potahem byl seřiditelný ve 2 osách. Na volantu jsou ovladače tempomatu, ovládání bylo ergonomické a intuitivní, ale není podsvětlené, takže po tmě byl problém trefit správné tlačítko. Vůz byl vybaven automatickou dvouzónovou klimatizací. Ovládanou tlačítky, uprostřed byl displej klimatizace, po obou stranách byly otočné ovladače teploty, která se nastavuje po půl stupních. Z vozu je poměrně dobrý výhled, jen vzad při couvání není moc dobře vidět, naštěstí byl vůz vybaven čidly parkování. Vůz byl vybaven vyhřívaným čelním sklem, což se bude v zimě určitě hodit. Bohužel při teplotách pod 4 C se automaticky po nastartování spustí vyhřívání předního a zadního okna. Přední sedačky s dvoubarevným potahem byly pohodlné a vyhřívané s regulací. Řidičova sedačka byla elektricky ovládaná a obě přední výškově nastavitelné. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm a 27 cm mezera mezi sedadly (srovnatelně jako v Octavii, P308, Hyundai i30) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou bylo dost místa. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním předních oken, hlavní ovladač byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla 0,5 litrová láhev. V loketní opěrce byl slot pro USB do audiosystému, ovládání MP3 přehrávání z USB bylo velmi jednoduché. Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 385 litrů, což je lehce nadprůměrná hodnota. Pod jeho podlahou byla dojezdová rezerva 175-65 R14. Opěradla zadních sedaček byly dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha je na ní schod, objem kufru je pak 1247 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířka 104,5 cm, výška pod odnímatelným krytem je 54 cm, délka v rovině podlahy 82 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Pod podlahou je dojezdová rezerva rozměru 125 - 85 R16. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana vysoko cca 68 cm nad zemí a 17 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 190 cm nad zemí, což je dobrá hodnota. V plastu na vnitřní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

 BEZPEČNOST Vůz jel vybaven v základu 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s protiskluzem TCS je v základní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h.

DESIGN Je i přes premiéru původního modelu už v roce 2004 povedený. Přední část s velkou maskou (tento tvar používá také Citroen a nové modely Hyundai) a protáhlými světlomety (facelift z počátku roku 2008). Pěkně působí protáhlé velké přední světlomety. Zadní část s vysoko umístěnými protáhlými sdruženými světlomety a lištou s logem výrobce nad RZ působí velmi zdařile. Horní spojler a naznačený difuzor vypadá dobře v zadním nárazníku jsou umístěny světla mlhovek a světlo zpátečky. Ve srovnání s předchůdcem, není design tak revoluční, ale i po letech od premiéry vypadá vůz stále dobře. Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty ať na náraznících, tak i na dveřích což není praktické.

CENA Focus ve výbavě Trend Plus je nabízen za akční cenu 354.990 Kč (1/2011) standartně 475.190 Kč. V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6 x airbag př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, př. el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, manuální klimatizace, palubní počítač, radio s CD a MP3 s 6-ti repro, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelná sedačka řidiče, kožený volant nastavitelný ve dvou osách. Příplatková výbava : sada Connection : automatická klimatizace, radio s CD a MP3 s 8-mi repro, USB a AUX připojení, bluetooth handsfree za 19.900, sada Winter : vyhř. přední sklo, sedačky a trysky ostřikovačů za 14.900, sada Viditelnost 2 : automatické stěrače, vnitřní zrcátko s aut. zatmíváním za 12.800, sedadlo řidiče el. nastavitelné, obě přední s nastavitelnou bederní opěrou za 13.500, tempomat 9.000, zadní parkovací asistent za 12.900, dešťový senzor, 16 “ alu kola s pneu 205-55 za 7.500, metalíza za 15.900 Kč. Doplňky celkem za 106.400 Kč. Celková cena po slevě je 461.390 Kč

.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné jízdní vlastnosti a brzdy

                  - úsporný motor

                  - příjemně tuhé a komunikativní řízení

                  - pohodlné přední sedačky

                  - bezpečnostní výbava 6 airbagů a ESP v sérii

                  - dobré zpracování, palubní deska z měkčených plastů

                  - vyhřívané přední sklo

                  - prostor na zadních sedadlech

                  - USB připojení a snadné ovládání

MÍNUSY: - laciný vzhled palubních přístrojů (stříbrné plasty)

                  - ve vyšších rychlostech schází výkon motoru

                  - nad 140 km/h vyšší vnitřní hluk

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - palubní počítač zobrazuje pouze 1 hodnotu, vč. celkových kilometrů

                  - pouze jedna paměť palubního počítače, nutno nulovat každou zvlášť

                  - cejchování otáčkoměru i tachometru

                  - tichá čidla parkování, při couvání se neztlumí radio

                  - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře

                      

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1560 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec                                                                                      

Výkon 66 kW (90 k) /4.000 ot./min., točivý moment 215 Nm 1.750 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.337 - 1.839 - 1.497 mm, rozvor 2.640 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1277 kg , užitečná 558kg, celková 1.835 kg                                 

Nádrž na 53 l paliva. Zavazadlový prostor 385/1247 l (s dojezdovou rezervou)                                                                                                                  

Pneu 205 - 55 R16 Nokian WR (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 12,6 s, max. rychlost 177 km/h
Spotřeba paliva 3,7 mimo - 5,6 město - 4,4 l/100km kombinace

Během testu ujeto 775 km s průměrnou spotřebou 5,4 l/100km 

Resume: I přes svoje stáří jeden z nejlepších vozů nižší střední třídy s výborným podvozkem a dobrým dieselovým motorem. Nyní na konci výrobního cyklu je ho možné koupit za výhodnou cenu, během jara 2011 by se měl u nás začít prodávat jeho nástupce.

 

10 - 17.1.2011

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu