Vyhledávání

Test Fordu Ka+ s motorem 1,2

Test Fordu Ka+ s motorem 1,2

K testu jsem obdržel Ka+ se čtyřválcovým motorem 1,2 s manuální 5-ti stupňovou převodovkou. Ka Plus letos čeká Facelift k nám na trh dorazí v červenci 2018.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s jediným nabízeným benzínovým motorem - šestnáctiventilovým čtyřválcem 1,2 l s variabilním časováním ventilů Ti-VCT. Má výkon 63 kW dosahovaných až v 6.300 ot., a 112 Nm točivého momentu až ve 4.000 otáčkách. Vůz přesto zrychluje už od 2.000 a na nižší rychlostní stupně nabízí slušnou dynamiku.  Během léta 2018 se objeví faceliftovaná verze se stejně velkým motorem, který má, ale jen 3 válce a velmi podobné výkonové parametry.

Při úsporné jízdě se dá jet mezi 5-5,5 litry. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 6 -6,5 litrů. Ve městě jezdíte za 6 - 8 litrů. Spotřeba se během celého testu - 652 km ustálila na hodnotě 6,0 l/100km, což se od výrobce, který uvádí kombinovanou spotřebu 5,0 liší se přesně o litr. Udávanou maximálku 169 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0 na 100 km/h udává výrobce za 13,3 s mě se to povedlo za 13,1 s na tachometrových. Spotřeba asi ještě klesne a maximální rychlost ještě vzroste, jednalo se o nový zcela nezajetý vůz (na začátku testu pouze 329 km). Do 130 km/h není motor příliš slyšet, ale nad hranicí dálniční rychlosti a otáčkami přes 3.700 už o sobě více dává vědět.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti jsou slušné s ohledem na třídu vozu. Vzhledem ke stejnému rozvoru jako předchozí generace Fiesty je jasné, že vychází právě z ní, jen zadní náprava byla speciálně vyvinuta pro tento model. Podvozek je komfortní, dobře filtruje nerovnosti vozovky, v zatáčkách se ale více naklání. Na letních pneu Continental Conti Eco Contact 5 195-55 R15 na originálních 5-ti paprskových hliníkových kolech Ka + dobře drží stopu. ESP je součástí základní výbavy. Brzdy fungují velmi dobře, přestože vzadu jsou jen bubnové brzdy. 

ŘÍZENÍ Má  proměnný účinek elektrického posilovače. Mě přišlo, že má trochu větší vůli a není zcela přesné.

ŘAZENÍ Není příliš přesné navíc s delšími drahami. Ergonomická kůží obšitá hlavice řadící páky se dobře drží. Vůz má klasickou manuální 5-ti stupňovou převodovkou, s kratšími převody. Otáčkoměr je cejchován po pěti stech otáček, tak se z něj těžko odečítají přesné hodnoty. Motor točí na 5-tku při 90 km/h 2.500, při 100 cca 2.800, při 120 - 3.400 a  při dálničním limitu 130 ukazují přístroje už cca 3.650 ve 150 je to už nemalých 4.200 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska a celý interiér je výhradně z tvrdých plastů (jedná se nejlevnější model Fordu), klasicky v černé barvě. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska vycházející z předchozí generace Fiesty má komplikovanější tvar (v oblasti středové konzole) s analogovou kapličkou před řidičem. Je přehledná, vlevo je otáčkoměr, který je bohužel cejchován jen po 500 otáčkách, takže nedává moc přesné údaje, uprostřed je velký tachometr, který má cejchování, také bohužel jen po desítkách, dole v tachometru je displej palubního počítače, kde se graficky ukazuje teplota chladící kapaliny. U palubního počítače mi chybí doba jízdy, má pouze jednu paměť (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost) navíc se každá hodnota musí nulovat zvlášť.

Blikače jsou vybaveny 3 blikem pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 se 4-mi reproduktory a slušným zvukem má ovládání i tlačítky přímo na volantu. Pod ovladači klimatizace dole na středové konzole je optimální místo pro uložení mobilního telefonu, je tam i slot pro USB do audiosystému, ovládání MP3 přehrávání z USB je velmi jednoduché. 3-ramenný volant se silným věncem s koženým potahem je seřiditelný pouze výškově. Na volantu jsou vlevo ovladače audia, vpravo se ovládá tempomat, ovládání je ergonomické a intuitivní. Nad dveřmi chybí stropní madla.  Vůz jel vybaven automatickou jednozónovou klimatizací. Ovládanou tlačítky a dvěma otočnými kruhovými ovladači teploty a ventilátoru, uprostřed je displej. Výhled z vozu omezují A-sloupky a šikmo dozadu mohutné C-sloupky. Zpětná zrcátka jsou elektricky ovládaná a sklopná, mohla by být větší.

Přední sedačky jsou pohodlné, ale užší, řidičova sedačka je výškově nastavitelná. Vzadu je nadprůměrný prostor (vzhledem k velikosti a třídě vozu) v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 74 cm (sedák 46 + 28 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou tolik místa nebylo 89 cm, hlavu jsem měl těsně u stropu. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde středně velká láhev. V zadních dveřích není žádná odkládací kapsa, pouze reproduktor.

Otvírání kufru není dobře vyřešeno, otevřít ho lze jen pomocí tlačítka vlevo od volantu a tlačítkem na klíčích, na víku kufru žádné tlačítko ani madlo není. Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 270 litrů, což je průměrná hodnota, po sklopení se zvětší na 849 m2. Pod jeho podlahou je dojezdová sada, rezervní kolo chybí (je možné ho objednat za příplatek 3.000 Kč. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha, je tam schod a opěradlo nesklopíte do zcela vodorovné polohy. Naměřil jsem rozměry - šířka 99 cm, výška pod odnímatelným krytem je 59 cm, délka v rovině podlahy 60 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy, ale využitelnost není optimální, kufr je krátký a vysoký. Délka ložné plochy po sklopení opěradel je 115 cm, až k předním opěradlům je to 132 cm. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je poměrně vysoko cca 71 cm nad zemí a 21 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 182 cm nad zemí.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 7-mi airbagy včetně kolenního. ESP je součástí základní výbavy vozu. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Při nárazových testech NCAP Ka+ nedopadlo zrovna dobře a vysloužilo si pouze tři hvězdičky.

DESIGN Přední chromovaná maska, kterou disponují všechny poslední modely, protáhlé světlomety mají jednoduchou parabolu a nedisponují LED technikou. Auto má celkově zakulacený, ale nijak zajímavý styl. Kolem klik dveří a v dolní části dveří je výrazný prolis. Zadní víko působí dost prázdně, uprostřed je pouze logo Fordu a RZ je dole na nárazníku, v rozích jsou sdružené světlomety. Zadní horní spojler a naznačený černý difuzor vypadá dobře. Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty ať na náraznících, tak i na dveřích což není praktické.

CENA Ka Plus se prodává v jediné výbavě Ultimate je nabízena za akční cenu 272.990 Kč (2/2018) běžná cena 282.990 Kč. V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, př. el. okna, el. ovládaná  zpětná zrcátka, manuální klimatizace, palubní počítač, radio s CD a MP3 s 4-mi repro s 4,2“ barevným displejem, ovládání radia na volantu, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelná sedačka řidiče, asistent pro rozjezd do kopce HSA.

Příplatková výbava : sada City - zadní parkovací asistent, vnější el. sklopná zrcátka, elektricky ovládaná zadní okna za 11.800, sada Comfort -  tempomat, kožený volant za 9.900, sada Winter - vyhřívaná přední sedadla, sklopná loketní opěrka řidiče za 11.100, automatická klimatizace za 10.000, 15“ Alu kola za 10.000, perleťová za 15.800 Kč. Doplňky celkem za 68.600 Kč. Celková cena je tak nemalých 341.590 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - slušné jízdní vlastnosti a brzdy

               - vnitřní prostor

               - poměrně nízká spotřeba

               - celkem bohatá výbava

               - nemá systém stop - start                 

MÍNUSY: - nerovná plocha po sklopení zadních sedaček

                - otvírání kufru

                - chybějící rezervní kolo, za příplatek 3.000 Kč

                - palubní počítač zobrazuje pouze 1 hodnotu, vč. celkových kilometrů

                - pouze jedna paměť palubního počítače, nutnou nulovat každou zvlášť¨

                - jediná výbava a motor   

                - cejchování otáčkoměru a rychloměru

                - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře

                - žárovková denní světla

                - nepřesné řazení, delší dráhy, kratší převody

                - volant stavitelný jen výškově

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1196 cm3 řadový zážehový 4 válec, Ti-VCT                                                                                      

Výkon 63 kW (85 k) /6.300 ot./min., točivý moment 112 Nm 4.000 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  3.929 - 1.704 - 1.524 mm, rozvor 2.489 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 980 kg, užitečná 550 kg, celková 1.530 kg                                 

Nádrž na 42 l paliva. Zavazadlový prostor 270/849 l                                                                                                                       

Pneu Continental Conti Eco Contact 5 195-55 R15 (letní)

Zrychlení 0 -100 km/h za 13,3 s, max. rychlost 169 km/h
Spotřeba paliva 4,0 mimo - 6,6 město - 5,0 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 652 km s průměrnou spotřebou 6,0 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 13,1 s.

Resume: nejlevnější malý Ford nahrazuje dříve vyráběný Fusion. Má prostorný interiér, poměrně slušný podvozek a celkem úsporný benzínový motor 1,2 jen řazení není příliš přesné.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share