Vyhledávání

Test Fordu Kuga s naftovým motorem 2,0

Test Fordu Kuga s naftovým motorem 2,0

Testovaná Kuga patří mezi středně velké SUV. Vůz má pohon 4x4 zadní náprava se připojuje přes spojku Haldex. Kuga má světlou výšku 188 mm, proto je možné se s ní vydat i do lehčího terénu. Jeho největší konkurent je zejména VW Tiguan i menší Š Yeti a Japonská konkurence.

MOTOR Přeplňovaný vznětový motor - 2,0 je nejsilnější naftový motor dodávaný pro Kugu. Plní nejpřísnější exhalační normu Euro 5. Dává 120 kW už v 3.750 otáčkách a především 340 Nm točivého momentu, které jsou k dispozici ve velkém rozsahu od 2.000 až do 3.250 otáček. To znamená, že je velmi pružný a nemusíme ho nijak vytáčet, zrychluje a zabírá od 2.000 otáček. Motor je velmi tichý a kultivovaný. Spotřeba se během celého testu - 810 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě 7,0 l/100km což je přesně o litr víc než deklaruje výrobce. Přední kapota se otvírá klíčkem pod výklopným znakem, testovaný model, ale neměl klasický klíč (pouze ovladač a v něm byl ukryt klíč pro nouzové otevření vozu, ale nebylo ho upevnit, tak abych zámek kapoty odemknul). Při klidné jízdě po běžné silnici rychlostí kolem 90 km/h se spotřeba pohybovala kolem 6 - 6,5 ti litrů. Při běžné jízdě se jezdí s Kugou kolem 7 - 7,5 litrů. Ve městě jsem jezdil se spotřebou kolem 8 litrů nafty. Udávanou maximálku 195 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h udává výrobce za 9,5 s, já to stihl za 10,1 s na tachometrových 100.

PODVOZEK Podvozek je vynikající, komfortní, dobře filtruje nerovnosti vozovky i na rozbitých silnicích po zimě. V zatáčkách sedí Kuga výborně. S letními širokými, přiměřeně vysokými pneu Good Year Wrangler 235-55 R17 na elegantních originálních Alu kolech Kuga držela perfektně stopu a umožňovala ostré průjezdy zatáčkami, jak v běžném voze i když se dost nakláněla, je použita podvozková plošina z předposlední generace Focusu. Vůz má stalý pouze přední pohon, zadní kola se pomocí Haldex spojky rychle připojí jen při prokluzu předních kol. V terénu a na polních cestách je limitován bohužel nízkou světlou výškou 187 mm a převisy karosérie, většinu času bude trávit na silnicích, terén není doménou tohoto vozu. Motor nemá žádný ocelový kryt, ale pouze plasty jako běžný osobák. Kuga si poradí i s prudkými kopci, vůz bohužel nemá žádné elektronické pomocníky a asistenty, které by usnadňovali jízdu v terénu. 

ŘÍZENÍ Elektrický posilovač má variabilní účinek podle rychlosti. Klade optimální odpor a má dobrou zpětnou vazbu.

ŘAZENÍ Je velmi přesné s optimálními drahami, jde zlehka řadicí pákou s koženou hlavicí. Vůz je vybaven 6-ti stupňovou manuální převodovkou. Motor točí na 6-tku při 90 km/h  1.700, při 100 cca 1.900, při 120 - 2.300 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje příjemných 2.500 a ve 150 to je 2.900 což není mnoho, zpřevodování motoru je ideální.

INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených plastů. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s analogovou kapličkou před řidičem, přístroje a volant jsou převzaty z Focusu předposlední generace, takže nepůsobí zrovna nejmoderněji. Palubní přístroje: vlevo je otáčkoměr, který je bohužel cejchován jen po 250 otáčkách, takže nedává moc přesné údaje, vpravo je tachometr, který má cejchování, také bohužel jen po desítkách. Nahoře mezi hlavními přístroji je vpravo ukazatel stavu paliva, vlevo teploměr chladící kapaliny. Dole mezi přístroji je displej palubního počítače. U palubního počítače jsem postrádal dobu jízdy, má pouze jednu paměť (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost) navíc se každá hodnota musí nulovat zvlášť. Světla mají funkci denního svícení, nové led diodové světla pod hlavními světlomety. Blikače jsou vybaveny příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Kuga se startuje tlačítkem bohužel nevhodně umístěným mezi výdechy topení navíc těsně pod tlačítkem výstražných blikačů. Testovaný vůz měl velkou navigaci s dotykovým displejem, CD/MP3 s 6-ti reproduktory a výborným zvukem, má ovládání tlačítky pod volantem. 4-ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem se silnějším věncem s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Na volantu jsou ovladače tempomatu, ovládání je ergonomické a intuitivní, ale není podsvětlené, takže po tmě byl problém trefit správné tlačítko. Středová konzola na které je displej navigace, klimatizace a další tlačítka je celá ze stříbrného plastu a působí laciným dojmem. Vůz jel vybaven automatickou dvouzónovou klimatizací. Ovládanou otočnými ovladači. Údaje klimatizace se zobrazují na displeji příplatkové navigace. Z vozu přes mohutnou kapotu není vidět přímo před vůz a do zadu při couvání není moc dobře vidět, naštěstí byl vůz vybaven předními a zadními čidly parkování. Vůz má vyhřívané čelní sklo, což se bude v zimě hodit.

 

Přední sedačky s koženými boky jsou pohodlné a vyhřívané s regulací, ale jsou poměrné úzké. Obě přední sedačky jsou výškově nastavitelné a mají nastavitelnou bederní opěru. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm a 27 cm mezera mezi sedadly (srovnatelně jako v Octavii, P308, Hyundai i30) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa 95 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken, hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken a ovládáním zrcátek je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde 0,75 litrová láhev. V loketní opěrce, kterou není možné nijak nastavit je slot pro USB do audiosystému, ovládání MP3, přehrávání z USB je velmi jednoduché.

 

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 360 litrů, což je podprůměrná velikost. Pod jeho podlahou byla dojezdová rezerva 135-90 R17, velikost kufru s dojezdovou sadou je 410 litrů. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel vznikne rovná plocha, objem kufru je pak 1355/1405 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířka 104,5 cm, výška pod odnímatelným krytem je 47 cm, délka v rovině podlahy 90 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana vysoko cca 76 cm nad zemí a 2 cm nad podlahou kufru. Navíc je možný přístup do kufru výklopným zadním oknem. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 189 cm nad zemí, což je dobrá hodnota, tak se ani dlouháni nemusí bát, že se praští do hlavy. V plastu na vnitřní straně vpravo je prohlubeň určená pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 6-ti airbagy, včetně hlavových airbagů. V základní výbavě je ESP včetně různých asistentů. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy, které mají dobrou účinnost.

DESIGN Kuga se představila před 4-mi lety na jaře 2008 v Ženevě. Příď vozu se světly podobnými těm z Mondea s maskou lemovanou chromem, v dolní části je stříbrně lemovaný otvor pro vstup vzduchu k chladiči. Po stranách jsou chromované kulaté mlhovky, přední část působí elegantně a sympaticky. Po drobném faceliftu se pod hlavními světlomety objevili nově denní diodová světla. Linie oken směrem dozadu mírně stoupá, zadní okna jsou zatmaveny. Hezky působí stříbrná imitace krycího plechu na předním i zadním nárazníku. Zadní trojúhelníková okna dali také tvar trojúhelníkovému zadnímu sloupku. Příplatkové hagusy ve stříbrné barvě vypadají výborně. Vůz má vyšší stavbou což je dáno světlou výškou 188 mm.

CENA Kuga ve výbavě Titanum S je nabízena za ceníkovou cenu 801.790 Kč nyní je nabízen za akční cenu 671.990 Kč (4/2012). V této výbavě najdeme: ESP, 6x airbag, př. mlhovky, led denní světla, bezklíčkové startování centrál s dálkou, 4x. el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, palubní počítač, automatická duální klimatizace, čalounění kůže - látka, dešťový senzor, vnitřní zrcátko s aut. zatmíváním, 17“ Alu kola s pneu 235-55 R17,  tempomat, zadní dělená sedadla, střešní lišty - hagusy - černé, sada na opravu pneu, výškově stavitelná sedačka řidiče a volant, radio s CD/MP3  6x repro.

Příplatková výbava: ozdobné podsvícené lišty prahů 5.600, el. zásluvka 230 V/ 150 W za 3.500, komfort 2- bezklíčkové otvírání a startování, parkovací asistent - př. a zadní čidla za 28.000, sada  audio 133 : navigační systém se 7  dotykovým displejem, přehrávání CD/MP3, USB port, Bluetooth handsfree, hlasové ovládání, vyhřívaná  přední sedadla za 56.600, vyhř. přední sklo a trysky ostřikovačů 6.700, ocelová dojezdová rezerva 1.900, střešní nosič stříbrný (hliníková úprava) a zadní zatmavená skla 9.000, metalíza za 15.900 Kč. Celkově příplatková výbava za 162.100 Kč. Celková cena po slevě je tak  834.090 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :     - pružný a poměrně úsporný motor

                  - dobré jízdní vlastnosti na silnici                 

                  - pohodlné přední sedačky

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky

                  - bohatá výbava vozu

                  - vyšší posez a výhled z vozu

                  - prostor pro nohy a hlavu na zadních sedačkách

                  - otvírání okna ve víku kufru

  - optimální odpor řízení

  - dobré brzdy

                  - bezklíčkové otvírání a startování vozu

MÍNUSY:    - laciné stříbrné plasty, palubka z předchozího Focuse             

                      - umístění startovacího tlačítka

                  - menší kufr

                  - nemožnost ovládat pohon 4x4 (vypínat, zapínat)   

                  - nižší světlá výška 188 mm

                  - radio se neztlumí při couvání

                  - otvírání kapoty klíčkem (který je pouze vložen v ovladači)

                  - palubní počítač má pouze 1 pamět, každá hodnota se nuluje zvlášť   

                  - nejsou podsvíceny tlačítka tempomatu na volantu               

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1997 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, Euro 5                                                               

Výkon 120 kW (163 k) / 3.750 ot./min., točivý moment  340 Nm / 2.000 - 3.250 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, připojitelný pohon všech kol - Haldex spojka 
Rozměry D x Š x V 
4.443 - 1.842 - 1.710
mm, rozvor 2.690 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1. 539 kg, užitečná 591 kg, celková  2.130 kg                     

Nádrž na 66 l paliva. Zavazadlový prostor 360/410/1355/1405 litrů

Pneu 235- 55 R17 Good Year Wrangler (letní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,5 s, max. rychlost 195 km/h
Spotřeba paliva 5,1 mimo - 7,6 město - 6,0 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 7,0 l/100km (810 km), zrychlení z 0 - 100 km/h na trojku za 10,1 s.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu