Vyhledávání

Test Fordu Ranger s naftovým motorem 3,2

Test Fordu Ranger s naftovým motorem 3,2

Testovaný Ranger patří mezi velké Pick-upy, které jezdí hodně zejména v USA, u nás tyto vozy nejsou moc rozšířené. Jedná se o verzi s 5-místnou kabinou. Pod kapotou je dieselový 5-ti válcový motor o objemu 3,2 litru. Ranger se vyrábí v Jižní Africe.

MOTOR přeplňovaný vznětový motor je 5 válec, z objemu 3,2 litru dává rovných 200 koní (147 kW) už ve 3.000 otáčkách a především mohutných 470 Nm točivého momentu, které jsou k dispozici ve velkém rozsahu již od 1.500 až do 2.750 otáček. To znamená, že je velmi pružný a nemusíme ho nijak vytáčet, zrychluje a zabírá od 1.600 otáček. Plní nejpřísnější exhalační normu Euro 5.

Motor je velmi tichý a kultivovaný. Spotřeba se během celého testu - 624 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě 9,4 l/100km což je o 0,6 litru méně než deklaruje výrobce. Při klidné úsporné jízdě po běžné silnici rychlostí kolem 90 km/h je možné jet i pod 7 litrů. Při běžné jízdě se budete pohybovat kolem 10 litrů. Ve městě Ranger jezdí mezi 10-11 litry nafty. Při jízdě na dálničním limitu se spotřeba pohybuje kolem 11-ti litrů. V reálu bude spotřeba vyšší dle zatížení vozu, já jsem jezdil max. ve dvou osobách bez zatížení korby. Udávanou maximálku 175 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h udává výrobce za 10,4 s, mě se to povedlo za 11,6 s na tachometrových 100.

PODVOZEK přesto, že se jedná o velký užitkový vůz - Pick-up nabízí Ranger velmi dobré jízdní vlastnosti a v zatáčkách sedí velmi dobře. Ranger ve verzi Wildtrack jezdí na velkých 18-tkách s přiměřeně vysokými pneu Continental Cross Contact LX 265-60 na elegantních originálních Alu kolech umožňuje průjezdy téměř  jako v běžném voze. Podvozek má tvrdší naladění, ale i tak nabízí slušný komfort jízdy. Vůz má stalý pohon zadní nápravy, přední kola je možné připojit otočným ovladačem na středovém tunelu. Na zadní nápravě jsou listová pera s hydraulickými tlumiči. V terénu a na polních cestách nemá problém díky velké světlé výšce 229 mm. Ranger má ESP a asistent pro sjíždění z kopce.

ŘÍZENÍ Elektrický posilovač má variabilní účinek podle rychlosti. Klade optimální odpor a má dobrou zpětnou vazbu.

ŘAZENÍ Automatická 6-ti stupňová převodovka funguje velmi dobře, bez jakýchkoliv rázů a cukání, řadí velmi plynule v automatickém režimu. Je možné řadit sekvenčně, s menším zpožděním, řadí se pouze řadící pákou směrem vpřed a vzad,  řadí se logicky dopředu se podřazuje a dozadu se řadí vyšší stupně. Automat řadí při poklidné jízdě velmi brzy, při sundání nohy z plynu se převodovka odpojí a motor běží jen na volnoběžné otáčky. Motor točí na 6-tku při 90 1.550, při 100 cca 1.700, ve 120  točí 2.000, při dálničním limitu 130 je to jen 2.200 otáček, ještě při 150-ti motor točí pouze 2.600 otáček (hodnoty nejsou zcela přesné, protože Ranger má cejchování otáčkoměru po 500 otáčkách). I při dálniční rychlosti je vůz velmi tichý.

INTERIÉR Přístrojová deska a celý interiér je z tvrdých plastů. Interiér je přesto kvalitně zpracovaný a vypadá dobře na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s analogovou kapličkou před řidičem. Palubní přístroje: vlevo je otáčkoměr, který je bohužel cejchován jen po 500 otáčkách, takže nedává moc přesné údaje, vpravo je tachometr, který má cejchování, také bohužel jen po desítkách. Nahoře mezi hlavními přístroji je vpravo ukazatel stavu paliva, vlevo teploměr chladící kapaliny. Dole mezi přístroji je displej palubního počítače. U palubního počítače jsem postrádal dobu jízdy, má pouze jednu paměť (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, vnější teplotu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost) navíc se každá hodnota musí nulovat zvlášť. Světla mají funkci denního svícení, blikače jsou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Uprostřed palubní desky je 5“ displej příplatkové navigace, která nemá zrovna moc dobrou grafiku., CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem, má ovládání tlačítky na volantu, stejně jako tempomat. 4-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Vůz jel vybaven automatickou dvouzónovou klimatizací. Ovládanou otočnými ovladači, v krajních je displej, který zobrazuje nastavenou teplotu (po půl stupních) klimatizace nemá funkci mono a každá strana se nastavuje zvlášť nezávisle. Vyhřívané přední sklo určitě oceníte v zimním období.

Ranger je vybaven zadními čidly parkování a kamerou, která je umístěná pod znakem Ford na zadním víku její obraz se zobrazuje v pravé části zpětného zrcátka. Přední kožené sedačky jsou pohodlné a vyhřívané (tlačítko je z boku tak je dost těžké ho za jízdy vidět). Sedačka řidiče je výškově nastavitelná s elektrickým ovládáním. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 77 cm a 30 cm mezera mezi sedadly, při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa 96 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy pohodlně vejde 0,75 litrová láhev. V loketní opěrce, kterou není možné nijak nastavit je úložný prostor. Slot pro USB do audiosystému je na středové konzoli pod ovladači klimatizace.

V interiéru není zavazadlový prostor, pouze kapsy ve dveřích a na zadní straně předních opěradel. K dispozici je pouze korba s plastovou vanou s rozměry: šířka 113 cm (mezi podběhy), výška pod roletou 51 cm, délka podlahy 145 cm, do nákladového prostoru zasahují podběhy a zužují plochu ze 128 na 113 cm. Přístup na korbu je sklopným zadním víkem - nákladová hrana je 85 cm nad zemí. Korba je kryta uzamykatelnou roletou, která se přitahuje textilním popruhem. Pod podlahou korby je zespodu umístěno plnohodnotné rezervní kolo.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 7-mi airbagy, včetně hlavových a kolenního. V základní výbavě je ESP včetně různých asistentů včetně toho na sjíždění z kopce. Vpředu jsou kotoučové brzdy, vzadu bubnové, přesto vůz dobře brzdí.

DESIGN Ranger Wildtrak se představil na jaře 2011 v Ženevě. Příď vozu zdobí mohutná černá maska, v dolní části nárazníku je stříbrně lemovaný otvor pro vstup vzduchu k chladiči a po stranách jsou kulaté mlhovky se stříbrným lemováním. Linie oken směrem dozadu mírně stoupá a přechází v horní hranu korby. Na bocích vozu je chromovaná trubka sloužící jako nášlapný práh s plastovým krytem v místě nástupu. Zadní světla jsou svisle orientované a lemují hranu korby. Na zadním víku je velký znak Ford, v jeho dolní části je parkovací kamera, na spodní části víka je velký černý nápis Ranger. Celkově vůz působí robustně a atraktivně, zejména v testované oranžové metalíze. Vůz má vyšší stavbou což je dáno světlou výškou 22,9 cm.

CENA Ranger Wildtrak se nabízí za ceníkovou cenu 910.000 (10/2013). V této výbavě najdeme: ESP, elektronická uzávěrka diferenciálu z. nápravy, 7x airbag vč. kolenního, př. mlhovky, centrál s dálkou, 4x. el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, palubní počítač, automatická duální klimatizace, kožené čalounění Wildtrak, dešťový senzor, navigační systém s 5“ dotykovým displejem, přehrávání CD/MP3, radio USB port, Bluetooth handsfree, hlasové ovládání, 6x repro, zadní parkovací kamera se zobrazením ve vnitřním zrcátku, zadní čidla parkování, 18“ Alu kola s pneu 265-60, tempomat, střešní lišty - hagusy - stříbrné, vyhř. přední sklo a trysky ostřikovačů,  plnohodnotná rezervní pneu, el. Ovládaná výškově stavitelná sedačka řidiče, vyhřívané př. sedačky, nášlapné chromované prahy, plastová vana v nákladovém prostoru.

Příplatková výbava: kryt nákladového prostoru rolovací za 45.000, metalíza 12.900, pojistné matice kol 2.500. Celkově příplatková výbava za 60.400 Kč. Celková cena je 970.400 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - silný - pružný a poměrně úsporný motor

                  - dobré jízdní vlastnosti (vzhledem k velikosti vozu)

                  - pohodlné přední sedačky

                  - plynulé řazení dobře fungující 6-ti stupňové automatické převodovky

                  - bohatá výbava vozu

                  - tichý a dobře odhlučněný interiér

                  - prostor pro nohy a hlavu na zadních sedačkách

                  - vnější atraktivní design vozu

- možnost manuálního řazení

- dobré brzdy

                  - zadní čidla parkování a kamera

MÍNUSY: - chybí krytý zavazadlový prostor mimo korby             

                  - grafika navigace + její ovládání

                  - ovládání palubního počítače kolíčkem s jednou nepropojenou pamětí

                  - těžké víko zadní korby   

                  - otáčkoměr cejchovaný po 500 otáčkách

                  - tvrdší podvozek

                  - klimatizaci chybí funkce mono   

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 3196 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 5 válec, Euro 5                                                               

Výkon 147 kW (200 k) / 3.000 ot./min., točivý moment  470 Nm / 1.500 - 2.750 ot./min.
6-ti stupňová automatická převodovka, připojitelný pohon všech kol 
Rozměry D x Š x V 
5.359 - 1.850 - 1.815
mm, rozvor 3.220 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 2.141 - 2.189 kg, užitečná 1.011 - 1.059 kg, celková  3.200 kg                     

Nádrž na 80 l paliva.

Pneu 265- 60 R18 Continental Cross Contact LX (letní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,4 s, max. rychlost 175 km/h
Spotřeba paliva 8,6 mimo - 12,4 město - 10,0 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 9,4 l/100km (624 km), zrychlení z 0 - 100 km/h za 11,6 s.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu