Vyhledávání

Test hybridního Citroenu prémiové třídy DS5 s dieselovým a elektrickým motorem

Test hybridního Citroenu prémiové třídy DS5 s dieselovým a elektrickým motorem

Na tento vůz jsem se velmi těšil, protože se jedná o jeden z prvních hybridních vozů s naftovým motorem. Vůz pohání dvoulitrový motor HDI roztáčí přední kola a elektromotor o výkonu 27 kW pohání zadní kola.

MOTOR Dvoulitrový motor HDI s výkonem 120 kW už ve 3.850 otáčkách a 300 Nm (snížené proti běžné verzi se 340 Nm) v 1.750 ot. točivého momentu. Při akceleraci a rozjezdu pomáhá elektromotor o výkonu 27 kW s točivým momentem 200 Nm, který pohání kola zadní nápravy.

Vůz nabízí i s robotizovanou převodovkou velmi slušnou dynamiku. Hybrid nemá klasický otáčkoměr, ale výkonoměr, který ukazuje v procentech využití pohonu. 

Vůz se vždy rozjíždí na elektromotor, obvykle kolem 30-35 km/h se připojuje dieselový motor. Nejvíc jsem jel na elektrický pohon kolem 60-ti. Po rovině je možné jet na elektromotor cca 2,5 km (údaj výrobce).

 Spotřeba - při úsporné jízdě je možné jet kolem 5-5,5 litru. Jízda městem znamená spotřebu kolem 5-8 litru, tam hodně záleží na provozu a profilu trasy. Na dálnici pojedete kolem 6-6,5 litru. Při běžné jízdě se spotřeba pohybuje mezi 6-7-mi litry a celková spotřeba, během 700 km dlouhého testu ustálila na hodnotě 6,4 l/100km což je o 2,5 litru víc než udává výrobce (3,9 litru) a o 1,5 litru méně než jsem jezdil s HDI s klasickým automatem. Údaje výrobce jsou velmi optimistické a jezdit ve všech režimech kolem nebo dokonce pod 4 litry je nereálné. Udávanou maximálku 211 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 8,6 s, mě se to podařilo na tachometrových 100 o vteřinu později za 9,6 s. Přední kapotu drží ve zdvižené poloze 2 plynové vzpěry. 

PODVOZEK je naladěn dost tvrdě, zadní náprava má původ u modelu nižší střední třídy C4. DS5 slušně sedí v zatáčkách a nijak výrazně se nenaklání na velkých pneu 235- 45 R18 Continental ContiSportContact 3 (letní) na elegantních originálních černostříbrných velkých Alu kolech. Podvozek, ale špatně tlumí příčné a krátké nerovnosti, je to způsobeno mimo jiné i velkými 18-ti palcovými koly s nízkozkoprofilovými 45 % pneu, které snižují jízdní komfort. Elektromotor pohání kola zadní nápravy. Vůz je vybaven automatickou elektrickou ruční brzdou, která se po vypnutí motoru sama aktivuje a při rozjezdu se sama odjistí. DS5 má velmi účinné kotoučové brzdy, velké přední jsou s vnitřním chlazením.

ŘÍZENÍ Jde velmi lehce, má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Vůz se příjemně řídí, malým dole zploštělým volantem s koženým potahem s prošíváním se stříbrným dekorem a ovladači na bočních ramenou volantu.

ŘAZENÍ Robotizovaná 6-ti stupňová převodovka nepatří mezi nejlepší, při plném výkonu je cítit cukání při řazení. Při klidné jízdě elektromotor vykrývá její neduhy-cukání při řazení ve vyšším výkonu. Pod volantem jsou pádla, kterými lze řadit manuálně. Hybrid má 4 jízdní režimy : zero (čistě el. jízda), 4 WD (pohon všech kol), auto (normální) a sport - ten někdy vytáčí dieselový motor do zbytečně vysokých otáček. Vůz nemá otáčkoměr, takže neznáte otáčky dieselového motoru, má pouze výkonoměr v procentech. I při vyšších dálničních rychlostech je vůz velmi tichý.

INTERIÉR Přístrojová deska z kvalitní měkčených plastů je elegantně tvarovaná a má dobré zpracování (kaplička přístrojů je obšita kůží), působí téměř jako u prémiových německých značek. Panel přístrojů - na hlavním prostředním je analogový tachometr, uvnitř něj vlevo je teploměr chladící kapaliny, vpravo je palivoměr, dole se zobrazuje digitálně aktuální rychlost. Vlevo je výkonoměr, který nahrazuje otáčkoměr. Vpravo je displej na kterém se zobrazují údaje z palubního počítače, schéma hybridního pohonu, radia a navigace. U palubního počítače se 2-mi pamětmi není doba jízdy. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Výborně hrající radio s CD/MP3 a ovládáním na volantu s 6-ti repro v sobě mělo i ovládání navigace, která neumí česky. Design radia není zrovna moderní, přes radio se ovládá navigace. Multifunkční 4 ramenný volant s koženým potahem, je dole zploštělý zdobený stříbrným dekorem je seřiditelný ve 2 osách. Vpravo na volantu je ovládání audia a vlevo se ovládá tempomat a omezovač rychlosti. Vůz má bezklíčkové otvírání a startování, tlačítkem na středu palubní desky. Automatická 2-zónová klimatizace se ovládá tlačítky a chromovanými kruhovými ovladači uvnitř nich je displej s teplotou. Klimatizace nemá funkci mono, takže se vždy ovládá každá strana samostatně.

 

Přední sedačky s dvoubarevným (černo-červeným) koženým čalouněním s designem pásku hodinek, jsou velmi pohodlné, mají dobré tvarování a boční vedení, jsou vyhřívané a elektricky nastavitelné (s pamětí) u řidiče je funkce masáže zad (v oblasti nastavitelné bederní opěrky). Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 78 cm (sedák 49 + 29 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, prostor nad hlavou je také průměrný 92 cm (hlava těsně pod stropem). Do kapsy dveří se vejde i 1,5 litrová láhev, elegantní výplň dveří s koženým potahem a stříbrným madlem plynule navazuje na palubní desku. Bohužel chybí místo na středové konzoli na odložení mobilního telefonu. Na středové konzoli s elegantním stříbrným dekorem je elektrické ovládání oken, za řadící pákou je ovládání navigačního systému, za ní pak elektronická ruční brzda a loketní opěrka, USB konektor je v loketní opěrce.. Z vozu je velmi špatný výhled šikmo vlevo vpřed přes dvojité A-sloupky.

Zavazadlový prostor má objem pouze 325 litrů (díky bateriím je zmenšený o téměř 150 litrů), přístup do kufru je dobrý. Naměřil jsem tyto rozměry zavazadlového prostoru - šířka 112,5 cm, výška pod odnímatelným krytem je pouze 37 cm (navíc 18 cm hluboká schránka), délka v rovině podlahy je 85 cm, po sklopení sedaček až 171 cm. Tvar kufru je pravidelný - čtvercový, podběhy do něj nijak nezasahují. Zcela chybí rezervní kolo, což může být v okamžiku poškození pneumatiky a disku velký problém. Přístup do kufru s velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je poměrně vysoko 76 cm nad zemí (je v rovině s podlahou kufru). Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 182 cm nad zemí, v plastu na spodní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání. 

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 6 airbagy. Sériové ESP, které je možné do 50 km/h vypnout. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Při rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne. Testovaný vůz je vybaven natáčecími xenonovými světlomety, které se v zatáčkách natáčí podle natočení volantu, systém funguje výborně a jízda v noci po klikatých silničkách je s těmito světly velmi příjemná. Navíc je zde příplatkové automatické přepínání dálkových světel. Vůz má zadní parkovací kameru, ta se bohužel při rychlosti nad 10 km/h vypne, resp. zmizí její obraz z displeje navigace.

DESIGN Celkově na mě vnější design působí velmi elegantně a exluzivně, zejména přední část a velká protažená světla (ve kterých jsou integrované denní LED světla) na které navazuje chromovaná lišta, která lemuje horní hranu blatníku až k A-sloupku. Na přední znak Citroenu navazují dvě chromované lišty přední masky. Zadní část je tvarovaná jako hatchback nebo sportovní kombi. Zadní skla jsou zatmavena, téměř černá, na horní části 5-tých dveří je velký spojler. Zadní rozměrná světla jsou dělená a vnější část je zajímavě tvarovaná a navazuje na ně prolis karosérie. Dvě mohutné oválné chromované koncovky výfuku  (ty skutečné jsou schované uvnitř) vypadají velmi dobře, mezi nimi je zadní mlhové světlo. Jedná se o jeden z nejatraktivnějších a nejoriginálnějších vozů na trhu (ale to je můj subjektivní názor). Vůz je velmi fotogenický což můžete posoudit sami z přiložených fotografií. Vůz je vybaven předními i zadními parkovacími čidly, které nijak nenarušují design vozu. Hybrid je o 150 kg těžší než vůz se stejným motorem HDI s automatickou převodovkou. Součinitel odporu vzduchu Cx je 0,30.

CENA Vůz ve výbavě Sport je nabízen za 1.147.900 Kč (12/2013). V této výbavě najdeme: ESP + ASR + Pomoc při rozjezdu ve svahu, automatická el. parkovací brzda, 6x airbag, tempomat, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou - bezklíčkové otvírání a startování, el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu 6 repro, USB slot, 2-zónová automatická klima, výškově stavitelné kožené sedačky s el. ovládáním a vyhříváním, u řidiče s pamětí a masážní funkcí, kožený volant s prošíváním, kaplička přístrojů čalouněná kůží, 4x el. okna, el. ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka, dešťový senzor stěračů, přední a zadní parkovací asistent, navigace MyWay se zobrazováním zadní parkovací kamery, Bluetooth, samočinné natáčecí bixenonové světlomety, prosklené střešní okno s el. ovládanými roletkami, zatmavená skla zadních oken, akustické čelní sklo, hliníkové pedály, 18“ Alu kola s pneu 235-45 R18.

Příplatková výbava : Pack Safe Drive - udržování jízdního pruhu a automatické dálkové světlomety 13.900, Pack Napa - dvoubarevné  kožené čalounění s prošíváním ve tvaru náramku, sedačka řidiče el. ovládaná s pamětí, vkládané textilní koberečky za 36.900 Kč, černá metalíza 17.900. Doplňky celkem za 68.700 Kč, celková cena se dostane přes milion dvě stě přesně na 1.216.600 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY :

- nezaměnitelný exluzivní design vozu
- pružný a výkonný motor HDI
- kvalitní použité materiály a design interiéru
- možnost jet pouze na elektřinu (2,5 km)
- pohodlné elektricky nastavitelné sedačky s masážní funkcí u řidiče
- bohatá základní výbava
- kvalitně hrající audio s navigací a USB připojením
- výborné nevadnoucí brzdy
- možnost pohonu všech kol
- natáčecí bixenony s automatickými dálkovými světly
- bezklíčkové otvírání a startování 
- tichý dobře odhlučněný interiér


MÍNUSY:
- tvrdý podvozek, nízkoprofilová kola
- řazení robotizované převodovky, cukání při zatížení

- vyšší hmotnost o 150 kg proti HDI s automatem

- vysoká cena
- chybí otáčkoměr (pouze výkonoměr)
- vyšší spotřeba, proti údaji výrobce o víc jak 2 litry
- dvojitý A sloupek omezuje výhled šikmo vpřed
- chybí odkládací prostor pro telefon
- schované tlačítko udržování jízdních pruhů

- chybějící rezervní kolo
- při couvání nad 10 km/h zmizí obraz z parkovací kamery

- nízko se zvedající 5-té dveře

- prostor nad hlavou vzadu

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1997 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, 16 ventilů, plní Euro 5                                                                                     

Výkon 120 kW (163 k) /3.750 ot./min., točivý moment 300 Nm 1.750 ot./min.
6-ti stupňová robotizovaná převodovka, pohon předních kol + zadních kol elektromotorem 27 kW při 2.500 ot,
200 Nm.
Rozměry D x Š x V 
4.530 - 1.871 - 1.513 mm, rozvor 2.727 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.781 kg, užitečná 484 kg, celková 2.265 kg                                    

Nádrž na 60 l paliva.  Zavazadlový prostor 325 l.                                                                                                                               

Pneu 235- 45 R18 Continental ContiSportContact 3  - letní.
Zrychlení 0 -100 km/h za 8,6 s, max. rychlost
211 km/h
Spotřeba paliva 4,0 mimo - 3,8 město - 3,9 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 700 km 6,4 l/100km zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 9,6 s.

 

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu