Vyhledávání

Test Hyundae i30 1,0 Turbo třetí generace

Test Hyundae i30 1,0 Turbo třetí generace

Test třetí generace Hyundae i30, s přeplňovaným litrovým tříválcovým motorem 1,0 je prostřední z benzínových motorizací. Jedná se o Korejský vůz, ale vyráběný u nás v Nošovicích.

MOTOR  je nový přeplňovaný litrový tříválec - 1,0 T-GDi , který dává 88 kW dosahovaných v 6.000 otáčkách a 172 Nm točivého momentu, který je k dispozici od 1.500 do 4.000 otáček. Turbo začíná zabírat až od 2.000 otáček, kdy motor zatahuje a zrychluje až do 6.000 otáček do maximálního výkonu, optimální je se držet se nad 2.500 otáček.

Spotřeba při běžné jízdě je kolem 6-ti litrů, úsporným stylem (do 100 km/h) je možné se dostat až na hodnoty kolem 4,5 litru. Na dálnici při dodržování předpisů je spotřeba kolem 7,5 litru. Jízda po městě znamená spotřebu kolem 7-8 litrů. Při svižnější sportovní jízdě jsem jezdil kolem 7-8-mi litrů. Během celého testu 700 km, jsem dosáhl spotřeby 6,3 (dle palubního počítače), spotřeba vyšší o 1,3 litru než udává výrobce (5,0 kombinovaná, 4,6 mimo město a 5,8 ve městě) ale myslím si, že palubní počítač uvádí optimistické hodnoty, vzhledem k tomu kolik mělo být ještě benzínu v nádrži a kolik tam skutečně zůstalo. Udávanou maximálku 190 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 11,1 s, mě se povedlo zrychlit na tachometrových 100 km/h už za 9,4 s stačila mi na to dvojka. Vůz nabízí dobrou dynamiku a zrychlení ve středních otáčkách. Motor je velmi kultivovaný a tichý do 140 je ve voze ticho). Při zrychlování a nad 3.000 otáček se ozývá klasický zvuk tříválce.

PODVOZEK Je dobře naladěný na letních pneu 205 - 55 R16 Hankook Kinegry Eco2 na originálních elegantních 5-ti dvoupaprskových Alu kolech dobře drží stopu. V zatáčkách dobře sedí, jen trochu hůř tlumí větší nerovnosti. V zatáčkách vás podrží a jízdu si můžete skvěle užít. Všechny i30 mají ve výbavě stabilizační systém  ESP. 4 kotoučové brzdy velmi dobře brzdí.

ŘÍZENÍ vůz se příjemně řídí i když zpětná vazba od kol by mohla být trochu lepší. Řízení s elektrickým posilovačem má variabilní účinek snižující se s rychlostí.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je přesné s optimálními drahami. Převodovka je optimálně převodovaná, motor se při dálničních rychlostech zbytečně nevytáčí. Motor točí na 6-tku při 90-ti 2.000 ve 100 - 2.200, při 120 - 2.700 a při dálničním limitu 130 je to 2.900 otáček, ve 150 km/h motor točí 3.350 otáček. Řadící páka s koženou hlavicí se dobře drží.

INTERIÉR Palubní deska je z měkčeného plastu. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem před řidičem. Vlevo je otáčkoměr v něm ještě dole malý kulatý teploměr chladící kapaliny, vpravo rychloměr a ukazatel stavu paliva, přístroje mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je u cejchovaný po 250 otáčkách. Displej palubního počítače je mezi hlavními přístroji. Zobrazuje tyto funkce - průměrná a okamžitá spotřeba,dojezd, doba jízdy ujetá vzdálenost, vnější teplota. Palubní počítač se ovládá z dobře dostupného místa - z volantu, má denní a celkovou paměť. Blikače mají funkci nastavitelného troj, pěti nebo sedmi-bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou (která je dost vzadu a není možné ji nastavovat) pod kterou je úložný prostor. Na středovém tunelu před řadící pákou jsou odkládací prostory pro nápoje a mobilní telefon. Nová i30 má svislá diodová denní světla.

Originál radio s CD/MP3 s USB/AUX připojením s 6-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání vlevo na volantu. Testovaný vůz má příplatkovou navigaci s 8“ dotykovým displejem, ten trčí nově ze středu palubní desky do prostoru před čelním sklem. Na volantu s koženým potahem,s ovládáním radia, tempomatu a palubního počítače, je vyhřívaný a seřiditelný ve 2 osách. Automatická dvouzónová duální klimatizace, má zcela nový ovládací dobře vypadající panel, je pod výdechy ventilace uprostřed palubní desky, má samostatný modře podsvícený displej, 2 kruhové ovladače a ovládací tlačítka kolem displeje, nastavení teploty je po půl stupních.

Přední sedačky mají anatomické tvarování a textilní potah, jsou pohodlné, s elektrickým vyhříváním, řidičovo s elektricky nastavitelnou bederní opěrou. Obě sedačky jsou výškově nastavitelné. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 73 cm (sedák 48 + 25 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je vzadu dost místa 97 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 -oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i litrová láhev. Boční zrcátka jsou elektricky ovládaná i sklopná.

Velikost zavazadlového prostoru je 395 litrů, což je lehký nadprůměr u vozů nižší střední třídy. Po sklopení opěradel i zadního sedáku vznikne téměř rovná plocha, pokud tedy použijete zvýšenou podlahu, jinak je tam 9 cm schod. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1301 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 102 cm, výška 41/50 cm (dvojitá podlaha), délka v rovině podlahy 75 cm po sklopení ložná plocha 138 cm k sedačkám až 157 cm. Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků. Pod dvojitou podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 125-80 D16. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je dobrý - nákladová hrana je 72 cm nad zemí a 19 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 185 cm nad zemí, v plastu na spodní straně víka jsou 2 madla určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST  i30 má v základu kompletní sadu 6-ti airbagů. ESP je součástí základní výbavy všech modelů i30 stejně tak i tyto asistenční systémy : asistent vedení v jízdních pruzích LKAS, sledování pozornosti řidiče, autonomní nouzové brzdění před čelním nárazem FCWS, asistent rozjezdu do kopce HAC, funkce varovného blikání při panickém brzdění. Úchyty dětských sedaček ISOFIX. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech, vůz výborně brzdí. Při překročení rychlosti 16 km/h se vůz automaticky zamkne. V paketu Style jsou přední a zadní parkovací čidla a zadní parkovací kamera.

DESIGN Nový model je o 4 cm delší a o 1,5 cm širší a o stejnou výšku nižší, rozvor zůstal zachován. i30 nové generace má jiný mohutnější tvar přední masky, lemovaný chromovanou lištou, v podstatě chybí klasická nárazová lišta. Přední světla jsou hodně vytažena do boku. V rozích nárazníku jsou svisle umístěné denní LED světla, pod nimi ještě malé kulaté mlhovky. Pro zadní část jsou typické velká dělená světla, která jsou vytažená až do boku, RZ je ve spodní části zadního nárazníku, dole je černá lišta, nad zadním nárazníkem jsou 2 mlhovky. Z hlediska praktičnosti mi chybí ochranné lišty dveří a nárazníků.

CENA testovaný model je v nejvyšší výbavě Style za cenu 469.990 Kč 9/2017 v této výbavě najdeme : ESP, 6x airbag vč. kolenního, palubní počítač, denní LED světla, centrál s dálkou s alarmem - sklopný klíček, 4x el. okna a zrcátka, vyhřívané přední sedačky, kožený vyhřívaný volant a hlavice řad. páky potažená kůží, tempomat s omezovačem rychlosti, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro + USB, bluetooth handsfree, automatická klima, přední a zadní parkovací čidla,  alu kola s pneu 205-55R16, monitorování tlaku v pneumatikách, dojezdová rezerva, vyhřívané př. sedačky, el. ovl. bederní opěrky u sedačky řidiče, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, samostmívací vnitřní zrcátko, automatické světlomety, el. ovládání a sklápění zrcátek, dešťový senzor, el. parkovací brzda, LED světlomety, 5-ti letá záruka bez omezení kilometrů.

Příplatková výbava: navigace s 8“ dotykovým displejem za 25.000, metalíza za 16.900 Kč. Celková cena příplatkové výbavy je 41.900 Kč. Celková cena vozu je 511.890 Kč.

 

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - provedení interiéru a použité materiály

                - slušná spotřeba i dynamika od středních otáček

                - dobře sedí v zatáčkách

                - denní + hlavní LED světa, automatické přepínání

                - dobře tvarovaný volant + ovladače

                - přesné řazení

                - klasická ruční brzda

                - pohodlné přední sedačky

                - bohatá výbava

                - čidla parkování a zadní parkovací kamera

                - bezpečnostní asistenční systémy

                - 3 typy karosérie

MÍNUSY: - digitální radio přeskakuje s analogovým

                 - podvozek hůř tlumí nerovnosti

                 - loketní opěrka je dost vzadu a není nastavitelná

                 - malý otvor pro lyže v zadním opěradle jen 13x 19 cm

                 - pod 2.000 otáček motor moc nespolupracuje

                 - rozměry interiéru shodné s předchozím modelem

                 - nelze libovolně měnit měřítko navigace

                 - při couvání se neztlumí radio (zadní čidla)

                 - po otevření oken vzduch silně rezonuje

                 - na sedačce řidiče již vytahaný potah již po 8.000 km

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 998 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 3 válec, plní Euro 6                                                                                  

Výkon 88 kW (120 k) /6.000 ot./min., točivý moment 172 Nm 1.500 - 4.000 ot./min.
6-mi stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.340 - 1.795 - 1.455 mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.241 kg, užitečná 559 kg, celková 1.800 kg                             

Nádrž  na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 395/ 1301 l.                                                                                                                       

Pneu 205 - 55 R16 Hankook Kinergy Eco2 - letní

Zrychlení z 0 -100 km/h za 11,1 s, max. rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva 4,6 mimo - 5,8 město - 5,0 l/100km  kombinace


Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 700 km - 6,3 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 km/h za 9,4 s.

 

Resume: nová generace rodinného hatchbacku. Testovaný vůz v nejvyšší výbavou a prostředním z nabídky benzínových motorů, litrovým přeplňovaným tříválcem. Vůz nabízí slušné svezení s rozumnou spotřebou.

Karel Kolečko

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share