Vyhledávání

Test Hyundae i30 Combi 1,4 Turbo automat třetí generace

Test Hyundae i30 Combi 1,4 Turbo automat třetí generace

Test třetí generace Hyundae i30 Combi, s přeplňovaným motorem 1,4 je nejvýkonnější z benzínových motorizací, v kombinaci s dvouspojkovým 7-mi stupňovým automatem. Jedná se o Korejský vůz, ale vyráběný u nás v Nošovicích.

MOTOR přeplňovaný čtyřválec - 1,4 T-GDi , který dává 103 kW dosahovaných v 6.000 otáčkách a 242 Nm točivého momentu, který je k dispozici od 1.500 do 3.200 otáček. Turbo začíná zabírat už od nižších otáček a motor zatahuje a zrychluje až do 6.000 otáček do maximálního výkonu, optimální je se držet se nad 1.600 otáček.

Spotřeba při běžné jízdě je kolem 7-mi litrů, úsporným stylem (do 100 km/h) je možné se dostat až na hodnoty kolem 5-ti litru. Při jízdě po dálnici při dodržování předpisů je spotřeba kolem 6,5-7-mi litrů. Jízda po městě znamená spotřebu kolem 7-8 litrů. Při svižnější sportovní jízdě jsem jezdil kolem 7-8-mi litrů. Během celého testu 601 km, jsem dosáhl spotřeby 7,0 (dle optimistického palubního počítače), spotřeba vyšší o 1,3 litru než udává výrobce (5,0 kombinovaná, 4,6 mimo město a 5,8 ve městě) ale myslím si, že palubní počítač uvádí optimistické hodnoty, vzhledem k tomu kolik mělo být ještě benzínu v nádrži a kolik tam skutečně zůstalo.

Udávanou maximálku 205 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 9,4 s, mě se povedlo zrychlit na tachometrových 100 už za 9,0 s na třetí rychlostní stupeň. Vůz nabízí dobrou dynamiku a zrychlení už od nižších otáček. Motor je velmi kultivovaný a tichý do 140 je ve voze ticho). Při zrychlování a nad 3.000 otáček je hluk od motoru už vyšší.

PODVOZEK Je dobře naladěný na letních pneu 225 - 45 R17 Michelin Primacy 3 na originálních elegantních 10-ti paprskových Alu kolech dobře drží stopu. V zatáčkách velmi dobře sedí, ale hůř tlumí větší nerovnosti a zejména příčné (prahy). V zatáčkách vás podrží a jízdu si můžete skvěle užít. Všechny i30 mají ve výbavě stabilizační systém   ESP a víceprvkovou zadní nápravu. 4 kotoučové brzdy velmi dobře brzdí.

ŘÍZENÍ vůz se příjemně řídí i když zpětná vazba od kol by mohla být lepší. Řízení s elektrickým posilovačem má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Nemá už nastavitelné řízení jako předchozí model.

ŘAZENÍ 7-mi stupňové automatické dvouspojkové převodovky je možné i pádly pod volantem (na rozdíl od předchůdce). Líbí se mi, že na displeji palubní desky i v automatickém módu vidíte na jaký rychlostní stupeň právě jedete. Řazení probíhá velmi plynule a neznatelně, automat řadí brzo, při klidné jízdě už kolem 1.500 otáček. Běžná jízda probíhala obvykle někde mezi 1.500-2.000 otáček. Převodovka umí podřadit až o 3 stupně dolu, při prudkém sešlápnutí plynu ze sedmičky až na čtyřku. Převodovka má dlouhé převody - je optimálně zpřevodovaná, motor se při dálničních rychlostech zbytečně nevytáčí, otáčky odpovídají spíš naftovému motoru. Motor točí na 6-tku při 90-ti1.750 ve 100 - 1.900, při 120 - 2.250 a při dálničním limitu 130 je to 2.500 otáček, ve 150 km/h motor točí pouze 2.800 otáček. Řadící páka má zvláštní tvar - vzhled. Celkově hodnotím funkčnost dvouspojkové převodovky za velmi zdařilou.

INTERIÉR Palubní deska je z měkčeného plastu. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasicky kapličku s otáčkoměrem a rychloměrem před řidičem. Vlevo je otáčkoměr v něm ještě dole malý kulatý teploměr chladící kapaliny, vpravo rychloměr a ukazatel stavu paliva, přístroje mají bílé podsvícení. Otáčkoměr má cejchování po 250 otáčkách. Displej palubního počítače je mezi hlavními přístroji. Zobrazuje tyto funkce - průměrná a okamžitá spotřeba, dojezd, doba jízdy ujetá vzdálenost, vnější teplota (chybí průměrná rychlost). Palubní počítač se ovládá z dobře dostupného místa - z volantu, má denní a celkovou paměť. Blikače mají funkci nastavitelného troj, pěti nebo sedmi-bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou (která je dost vzadu a není možné ji nastavovat) pod kterou je úložný prostor. Na středovém tunelu jsou odkládací prostory pro nápoje a mobilní telefon, testovaný vůz měl elektrickou ruční brzdu, takže místo páky, zde bylo jen tlačítko. Nová i30 má svislá diodová denní světla v předním nárazníku.

Originál radio s CD/MP3 s USB/AUX připojením s 6-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání vlevo na volantu. Testovaný vůz má příplatkovou navigaci s 8“ dotykovým displejem, ten trčí nově ze středu palubní desky do prostoru před čelním sklem. Na volantu s koženým potahem, jsou tlačíka na ovládání audia, tempomatu a palubního počítače, je vyhřívaný a seřiditelný ve 2 osách. Automatická dvouzónová duální klimatizace, má nový ovládací dobře vypadající panel, je pod výdechy ventilace uprostřed palubní desky, má samostatný modře podsvícený displej, 2 kruhové ovladače a ovládací tlačítka kolem displeje, nastavení teploty je po půl stupních.

Přední kožené sedačky mají anatomické tvarování, jsou pohodlné, s elektrickým vyhříváním a ventilací, řidičovo je elektricky ovládané se dvěma pamětmi a nastavitelnou bederní opěrou. Obě sedačky jsou výškově nastavitelné. Vzadu je poměrn slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 70 cm (sedák 46 + 24 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je vzadu místa tak akorát 93 cm, díky střešnímu oknu je strop snížený. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 -oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i litrová láhev. Boční zrcátka jsou elektricky ovládaná a sklopná.

Velikost zavazadlového prostoru je 602 litrů, což je nadprůměr u kombi nižší střední třídy. Po sklopení opěradel vznikne téměř rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1650 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 102 cm, výška 44 cm, délka v rovině podlahy 104 cm po sklopení ložná plocha 167 cm k sedačkám až 185 cm. Ale jednoduchou matematikou mi litry uváděné výrobcem nesedí. Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků. Pod dvojitou podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 125-80 D16 a poměrně dost úložných prostorů. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je dobrý - nákladová hrana je pouze 62 cm nad zemí v úrovni podlahy kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 186 cm nad zemí, v plastu na spodní straně víka jsou 2 madla určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST  i30 má v základu sadu 6-ti airbagů, od modelu Technology a výše je zde navíc kolenní airbag u řidiče. ESP je součástí základní výbavy všech modelů i30 stejně tak i tyto asistenční systémy : asistent vedení v jízdních pruzích LKAS, sledování pozornosti řidiče, autonomní nouzové brzdění FCA s varováním před čelním nárazem FCWS, asistent rozjezdu do kopce HAC, funkce varovného blikání při panickém brzdění. Od modelu Technology navíc sledování mrtvého úhlu BCW, upozornění na projíždějící vozidla při couvání RCCW, FCA s detekcí chodců, rozpoznávání dopravních značek. Úchyty dětských sedaček ISOFIX. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech, vůz výborně brzdí. Při překročení rychlosti 16 km/h se vůz automaticky zamkne. Model Style má přední a zadní parkovací čidla a zadní parkovací kamera (nad zadní RZ).

DESIGN Nový model je o 10 cm delší a o 1,5 cm širší a o 2,5 cm nižší, rozvor zůstal stejný. i30 nové generace má jiný mohutnější tvar přední masky, lemovaný chromovanou lištou, v podstatě chybí klasická nárazová lišta. Přední světla jsou hodně vytažena do boku. V rozích nárazníku jsou svisle umístěné denní LED světla, pod nimi ještě malé kulaté mlhovky. Pro zadní část jsou typické velká dělená světla, která jsou vytažená až do boku, RZ je ve spodní části zadního víka pod výrazným prolisem pod kterým jsou odrazky - kočičí oči. Na horním okraji víka kufru je velký spojler v barvě vozu s brzdovým světlem. Dolní část nárazníku je lemovaná černým plastem. Z hlediska praktičnosti chybí na voze ochranné lišty dveří a nárazníků.

CENA testovaný model je v nejvyšší výbavě Style za cenu 534.990 Kč 10/2018 v této výbavě najdeme : ESP, 6x airbag vč. kolenního, palubní počítač, denní LED světla, centrál s dálkou s alarmem - sklopný klíček, 4x el. okna, vyhřívané přední sedačky, kožený vyhřívaný volant a hlavice řad. páky potažená kůží, tempomat s omezovačem rychlosti, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro + USB, bluetooth handsfree, automatická klima, přední a zadní parkovací čidla, alu kola s pneu 205-55R16, monitorování tlaku v pneumatikách, dojezdová rezerva, vyhřívané př. sedačky, el. ovl. bederní opěrky u sedačky řidiče, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, samostmívací vnitřní zrcátko, automatické světlomety, el. ovládání a sklápění zrcátek, dešťový senzor, el. parkovací brzda, LED světlomety, 5-ti letá záruka bez omezení kilometrů.

Příplatková výbava: paket Ultimate: přední a zadní parkovací čidla + automatický parkovací systém, vyhřívané a ventilované př. sedačky, el. ovl. sedadlo řidiče vč. bederní opěrky, kožené čalounění sedadel, parkovací kamera, automatické světlomety, 17 alu kola s pneu 225-45, bezklíčkové otvírání a startování tlačítkem, el. ovládání a sklápění zrcátek, dešťový senzor, kolenní airbag řidiče, el. parkovací brzda, adaptivní tempomat, full LED přední světlomety, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, navigace, hliníkové pedály, černě laková zrcátka, systém hlídání jízdních pruhů, celkem za 90.000, panoramatické střešní okno 25.000, 7-mi stupňová dvouspojková automatická převodovka DCT za 50.000, metalíza za 16.900 Kč. Celková cena příplatkové výbavy je 181.900 Kč. Celková cena vozu je 716.890 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - provedení interiéru a použité materiály

                - slušná spotřeba i dynamika od středních otáček

                - dobře sedí v zatáčkách

                - denní + hlavní LED světa, automatické přepínání

                - dobře tvarovaný volant + ovladače

                - plynulé řazení, řadí už v nízkých otáčkách (neměl jsem potřebu řadit manuálně)

                - pádla pod volantem

                - tichý motor

                - bohatá výbava

                - bezklíčkové otvírání a startování

                - čidla parkování a zadní parkovací kamera

                - bezpečnostní a asistenční systémy

                - 3 typy karosérie

MÍNUSY:  - digitální radio přeskakuje s analogovým

                - podvozek hůř tlumí nerovnosti (zejména příčné)

                - aktivní tempomat se při určité rychlosti vypne

                - malý otvor pro lyže v zadním opěradle jen 13 x 19 cm

                - start stop vypíná už po 300 m, po každém nastartování se aktivuje

                - rozměry interiéru shodné s předchozím modelem

                - zvláštní vzhled řadící páky

                - manipulace s roletkou kufru

                - po otevření oken vzduch silně rezonuje

                - ESP zasahuje poměrně brzy

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1353 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec, plní Euro 6                                                                                      

Výkon 103 kW (140 k) /6.000 ot./min., točivý moment 242 Nm 1.500 - 3.200 ot./min.
7-mi stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.585 - 1.795 - 1.475 mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.462 kg, užitečná 418 kg, celková 1.880 kg                                 

Nádrž  na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 602/ 1650 l.                                                                                                                           

Pneu 225 - 45 R17 Michelin Primacy 3 - letní

Zrychlení z 0 -100 km/h za 9,4 s, max. rychlost 205 km/h
Spotřeba paliva 5,1 mimo - 6,7 město - 5,7 l/100km  kombinace


Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 601 km - 7,0 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 km/h za 9,0 s.

Resume: nová generace rodinného kombi. Testovaný vůz v nejvyšší výbavou s nejsilnějším z nabídky benzínových motorů, 140 koňovým turbomotorem  o objemu 1,4. Vůz nabízí slušné svezení, automatická dvouspokojková převodovka funguje velmi dobře a plynule.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share