Vyhledávání

Test Hyundae i30 Fastback 1,4 Turbo automat

Test Hyundae i30 Fastback 1,4 Turbo automat

Test třetí generace Hyundae i30 s pětidveřovou karosérií Fastback, s přeplňovaným motorem 1,4 v kombinaci s dvouspojkovým 7-mi stupňovým automatem. Jedná se o Korejský vůz, ale vyráběný u nás v Nošovicích.

MOTOR turbem dopovaný čtyřválec - 1,4 T GDi , který dává 103 kW dosahovaných v 6.000 otáčkách a 242 Nm točivého momentu, který je k dispozici už od 1.500 do 3.200 otáček. Turbo začíná zabírat už od nižších otáček (těžko určit přesně od jakých u automatu) motor zatahuje a zrychluje až do 6.000 otáček do maximálního výkonu, optimální je se držet v oblasti od 1.600 otáček výše. Spotřeba při běžné jízdě je kolem 6-ti litrů, úsporným stylem (do 100 km/h) je možné se dostat až na hodnoty lehce nad 5-ti litry. Jízda po městě znamená spotřebu mezi 7-8 litry. Při jízdě po dálnici při dodržování předpisů (130 m/h) je spotřeba kolem 6,5-7-mi litrů. Při svižnější sportovní jízdě jsem jezdil kolem 7-8-mi litrů. Během celého testu 984 km, jsem dosáhl spotřeby 6,3 (dle optimistického palubního počítače), spotřeba vyšší zhruba o 0,5 litru než udává výrobce (5,7 kombinovaná, 5,1 mimo město a 6,7 ve městě) ale myslím si, že palubní počítač uvádí optimistické hodnoty, vzhledem k zůstatku benzínu v nádrži.

Udávanou maximálku 205 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 9,4 s, mě se povedlo zrychlit na tachometrových 100 už za 8,4 s na třetí rychlostní stupeň. Vůz nabízí dobrou dynamiku a zrychlení už od nižších otáček. Motor je velmi kultivovaný a tichý do 140 ho příliš nevnímáte. Při zrychlování a nad 3.000 otáček je hluk od motoru už vyšší.

PODVOZEK Je dost tvrdý díky velkým nízkoprofilovým letním pneu 225 - 40 R18 Michelin Primacy 3 na originálních krásných šedostříbrných 10-ti paprskových Alu kolech dobře drží stopu. V zatáčkách velmi dobře sedí, ale moc netlumí nerovnosti a zejména příčné (prahy). Na kvalitní silnici si jízdu můžete skvěle užít. Všechny i30 mají ve výbavě stabilizační systém ESP a víceprvkovou zadní nápravu. Vůz má elektrickou ruční brzdu, kotoučové brzdy na všech kolech velmi dobře brzdí.

ŘÍZENÍ vůz se dobře řídí i když zpětná vazba od kol by mohla být lepší. Řízení s elektrickým posilovačem má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Kulatý volant se širším věncem s koženým potahem se dobře drží, nahoře za deset minut dvě má vybrání.

ŘAZENÍ 7-mi stupňové automatické dvouspojkové převodovky DCT je možné i pádly pod volantem. Praktické je, že na displeji palubní desky i v automatickém módu vidíte na jaký rychlostní stupeň právě jedete. Řazení probíhá velmi plynule a neznatelně, automat řadí velmi brzy, při klidné jízdě už někde kolem 1.500 otáček. Běžná jízda probíhala obvykle někde mezi 1.500-2.000 otáček. Převodovka umí podřadit až o 3 stupně dolu, při prudkém sešlápnutí plynu ze sedmičky až na čtyřku. Převodovka má dlouhé převody - je optimálně zpřevodovaná, motor se tak při dálničních rychlostech zbytečně nevytáčí, otáčky jsou jak u naftového motoru. Motor točí na 6-tku při 90-ti1.700 ve 100 - 1.900, při 120 - 2.250 a při dálničním limitu 130 je to 2.450 otáček, ve 150 km/h motor točí pouze 2.750 otáček. Řadící páka má zvláštní tvar - vzhled. Celkově hodnotím fungování dvouspojkové převodovky za velmi zdařilé.

INTERIÉR Palubní deska je celá z měkčeného plastu. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá velmi dobře. Palubní deska má klasickou kapličku s otáčkoměrem a rychloměrem před řidičem. Vlevo je otáčkoměr v něm ještě dole malý kulatý teploměr chladící kapaliny, vpravo rychloměr a ukazatel stavu paliva, přístroje jsou bíle podsvíceny. Otáčkoměr je cejchován po 250 otáčkách. Barevný displej palubního počítače je mezi hlavními přístroji. Zobrazuje tyto funkce - průměrná a okamžitá spotřeba, dojezd, doba jízdy ujetá vzdálenost, vnější teplota (chybí průměrná rychlost). Palubní počítač se ovládá tlačítky vpravo na  volantu, má denní a celkovou paměť. Blikače mají funkci nastavitelného troj, pěti nebo sedmi-bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou (která je poměrně dost vzadu a není možné ji nastavit) pod kterou je úložný prostor. Na středovém tunelu jsou odkládací prostory pro nápoje a mobilní telefon, testovaný vůz s automatem má elektrickou ruční brzdu, takže místo páky je zde pouze tlačítko.

Originál radio s CD/MP3 s USB/AUX připojením s 6-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání vlevo na volantu. Testovaný vůz má příplatkovou navigaci s 8“ dotykovým displejem, ten trčí ze středu palubní desky do prostoru před čelním sklem. Na volantu s koženým potahem, jsou tlačítka na ovládání audia, tempomatu a palubního počítače, je vyhřívaný a seřiditelný ve 2 osách. Automatická dvouzónová duální klimatizace, má samostatný modře podsvícený displel, který je pod výdechy ventilace uprostřed palubní desky, dva kruhové ovladače a ovládací tlačítka kolem displeje, nastavení teploty je po půl stupních.

Přední černé kožené sedačky mají anatomické tvarování, jsou pohodlné, s elektrickým vyhříváním, řidičovo je elektricky ovládané se dvěma pamětmi a nastavitelnou bederní opěrou. Obě sedačky jsou výškově nastavitelné. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 70 cm (sedák 46 + 24 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysoko, nad hlavou vzadu moc místa nezbývá jen 86 cm (hlava se dotýká stropu). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech čtyř oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i litrová láhev. Boční zrcátka jsou elektricky ovládaná a sklopná.

Velikost zavazadlového prostoru je 450 litrů, což je u liftbacků spíš průměrná hodnota. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha, u sedaček je 9 cm schod. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1351 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 102 cm, výška 51 cm, délka v rovině podlahy 81 cm po sklopení se ložná plocha prodlouží na 150 cm k sedačkám až 166 cm. (Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků. Pod podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 125-80 D16. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je, ale ztížen velmi vysokou nákladovou hranou, ta je 80 cm nad zemí a 27 cm nad podlahou kufru (takže manipulace s těžšími zavazadly bude komplikovanější). Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 181 cm nad zemí, v plastu na spodní straně víka je vpravo madlo určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST  i30 má ve výbavě kompletní sadu 6-ti airbagů, kolenní airbag byl součástí příplatkové výbavy. ESP je součástí základní výbavy všech modelů i30 stejně tak i tyto asistenční systémy: asistent vedení v jízdních pruzích LKAS, sledování pozornosti řidiče, autonomní nouzové brzdění před čelním nárazem FCWS, asistent rozjezdu do kopce HAC, funkce varovného blikání při panickém brzdění. Úchyty dětských sedaček ISOFIX. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech, vůz velmi dobře brzdí. Nad 16 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Nový model Fastback je pouze o 11 cm delší a o 3 cm nižší proti klasickému hatchbacku, rozvor zůstal zachován. i30 má mohutnou přední masku, lemovanou chromovanou lištou, v podstatě chybí klasická nárazová část předního nárazníku. Přední světla jsou hodně vytažena do boku. V rozích nárazníku jsou u Fastbacku našikmo (na rozdíl od hatchbacku) umístěné denní LED světla, pod nimi ještě malé kulaté mlhovky. Fastback se liší od hacbacku již od A sloupku, má sníženou střechu, která za B sloupkem plynule klesá. Pro zadní část jsou typická velká dělená světla, která jsou vytažená až do boku, zadní víko plynule přechází do spojleru, postrádám zadní stěrač, RZ je na zadním nárazníku, v dolní části je černý plast, v nárazníku jsou dvě mlhovky. Z hlediska praktičnosti mi na voze chybí ochranné lišty dveří a nárazníků. Fastback je v podstatě takové pětidveřové kupé.

CENA testovaný model je v nejvyšší výbavě Style za cenu 569.990 Kč 10/2019 v této výbavě najdeme : ESP, 6x airbag vč. kolenního, palubní počítač, denní LED světla, centrál s dálkou s alarmem - sklopný klíček, 4x el. okna, vyhřívané přední sedačky, kožený vyhřívaný volant a hlavice řad. páky potažená kůží, tempomat s omezovačem rychlosti, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro + USB, bluetooth handsfree, automatická klima, přední a zadní parkovací čidla, alu kola s pneu 225-45R17, monitorování tlaku v pneumatikách, dojezdová rezerva, vyhřívané př. sedačky, el. ovl. bederní opěrky u sedačky řidiče, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, samostmívací vnitřní zrcátko, automatické světlomety, el. ovládání a sklápění zrcátek, dešťový senzor, el. parkovací brzda, LED světlomety, 5-ti letá záruka bez omezení kilometrů.

Příplatková výbava: paket Ultimate: přední a zadní parkovací čidla + automatický parkovací systém, el. ovl. sedadlo řidiče vč. bederní opěrky, kožené čalounění sedadel, parkovací kamera, automatické světlomety, 18 alu kola s pneu 225-40, bezklíčkové otvírání a startování tlačítkem, el. ovládání a sklápění zrcátek, dešťový senzor, kolenní airbag řidiče, el. parkovací brzda, adaptivní tempomat, full LED přední světlomety, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, navigace, hliníkové pedály, černě laková zrcátka, systém hlídání jízdních pruhů, celkem za 90.000, metalíza za 16.900 Kč. Celková cena příplatkové výbavy je 106.900 Kč. Celková cena vozu je 676.890 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - silný a pružný motor

               - provedení interiéru a použité materiály

               - adaptivní tempomat

               - slušná spotřeba i dynamika od středních otáček

               - dobře sedí v zatáčkách

               - denní + hlavní LED světa, automatické přepínání

               - dobře tvarovaný volant + ovladače

               - plynulé řazení, řadí už v nízkých otáčkách (neměl jsem potřebu řadit manuálně)

               - pádla pod volantem

               - tichý motor

               - alespoň dojezdová rezerva

               - bohatá výbava

               - režim eco, normal a sport

               - bezklíčkové otvírání a startování

               - čidla parkování a zadní parkovací kamera

               - bezpečnostní a asistenční systémy

               - 3 typy karosérie

MÍNUSY:  - digitální radio přeskakuje s analogovým

               - podvozek hůř tlumí nerovnosti (zejména příčné)

               - špatný výhled dozadu

               - aktivní tempomat se při určité rychlosti vypne

               - malý otvor pro lyže v zadním opěradle jen 13 x 19 cm

               - málo místa vzadu na hlavu 

               - start stop vypíná už po 300 m, po každém nastartování se aktivuje

               - rozměry interiéru shodné s předchozím modelem

               - zvláštní vzhled řadící páky

               - chybí zadní stěrač  

               - manipulace s roletkou kufru

               - vysoká nákladová hrana kufru  

               - po otevření oken vzduch silně rezonuje

               - ESP zasahuje poměrně brzy

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1353 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec, plní Euro 6                                                                                      

Výkon 103 kW (140 k) /6.000 ot./min., točivý moment 242 Nm 1.500 - 3.200 ot./min.
7-mi stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.455 - 1.795 - 1.425 mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.399 kg, užitečná 461 kg, celková 1.860 kg                                 

Nádrž  na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 450/ 1351 l.                                                                                                                           

Pneu 225 - 40 R18 Michelin Primacy 3 - letní

Zrychlení z 0 -100 km/h za 9,4 s, max. rychlost 205 km/h
Spotřeba paliva 5,1 mimo - 6,7 město - 5,7 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 984 km - 6,3 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 km/h za 8,4 s.

Resume: třetí generace i30 tentokrát ve třech karosériích nově sportovní hatchback -Fastback. Testovaný vůz s nejvyšší výbavou se silnějším z nabídky benzínových motorů (kromě sportovní verze N), se 140 koňovým turbomotorem o objemu 1,4. Vůz nabízí slušné svezení, automatická dvouspokojková převodovka funguje velmi dobře a plynule.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu