Vyhledávání

Test Hyundae i30 třetí generace s 1,6 dieselem a dvouspojkovým automatem

Test Hyundae i30 třetí generace s 1,6 dieselem a dvouspojkovým automatem

Test třetí generace Hyundae i30 s dieselovým motorem 1,6 se 100 kW a automatickou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Jedná se o Korejský vůz, ale vyráběný u nás v Nošovicích.

MOTOR k dispozici jsem měl verzi s nejsilnější variantou dieselového motoru - 1,6 CRDI se 100 kW dosahovaných ve 4.000 ot,.ale hlavně 300 Nm točivého momentu které jsou k dispozici mezi 1.750 - 2. 500 otáčkami (verze s automatem má o 20 Nm vyšší krouťák než manuál). Parametry motoru jsou zcela stejné jako u druhé generace. Turbo výrazněji zabírá od 1.700 otáček a motor zatahuje a plynule zrychluje až do 4.000 otáček. Optimální je se držet mezi 2 - 3.000 otáček.

Spotřeba na běžné silnici je kolem 6-ti litrů, úsporným stylem (do 100 km/h) se dostanete na hodnoty kolem 5 litrů. Při jízdě po dálnici max. povolenou rychlostí (130) se spotřeba pohybuje mezi 6 -7 litry. Jízda městem znamená spotřebu kolem 7-mi litrů. Ve městě využívá vůz systém start-stop, motor se vypíná až při úplném zastavení, (po každém nastartování se systém aktivuje, můžete ho vypnout tlačítkem na středovém tunelu u řadící páčky) po zmáčknutí spojky motor opět naskočí. Někdy se motor vypíná, přesto, že není zcela zahřátý, navíc pokud chci systém vypnout musím to udělat po každém nastartování.    Dosáhl jsem spotřeby 6,1 (dle palubního počítače) během celého testu - 1490 km, na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl téměř o litr a půl (4,4 kombinovaná  - tyto hodnoty jsou nereálné) to si myslím, že palubní počítač uvádí optimistické hodnoty.

Udávanou maximálku 200 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 10,6 s, mě se povedlo na tachometrových 100 za 9,4 s automat měl v té době již zařazenou čtyřku. Vůz nabízí výbornou dynamiku a zrychlení. Motor je velmi kultivovaný a tichý (i ve120 bylo ve voze ticho), vůz měl bezklíčkové startování tlačítkem na palubní desce.

PODVOZEK Je dobře naladěn, na velkých letních pneu 225 - 45 R17 Michelin Primacy 3 na originálních elegantních dvoubarevných 10-ti paprskových Alu kolech dobře drží stopu a poskytuje poměrně komfortní svezení. Podvozek má spíš sportovnější tvrdší naladění podvozku ve srovnání s předchozím modelem. V zatáčkách dobře sedí a i přes větší kola podvozek dobře tlumí nerovnosti vozovky, na 16-ti palcových kolech bude komfort úplně optimální. Všechny i30 mají v základní výbavě stabilizační systém  ESP. 4 kotoučové brzdy vůz výborně zpomalují.

ŘÍZENÍ vůz se příjemně řídí i když zpětná vazba od kol by mohla být trochu lepší. Řízení s elektrickým posilovačem má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Už není k dispozici tlačíko (comfort, normal, sport) jako u předchozího modelu.

ŘAZENÍ 7-mi stupňové automatické dvouspojkové převodovky je nyní možné i pádly pod volantem (na rozdíl od předchůdce). Líbí se mi, že na displeji palubní desky i v automatickém módu vidíte na jaký rychlostní stupeň jedete. Řazení probíhá velmi plynule a neznatelně, automat řadí brzo už kolem 1.500 otáček, v 70 ti nejvyšší stupeň sedmičku. Převodovka umí podřadit až o 3 stupně dolu, při prudkém sešlápnutí plynu ze sedmičky až na čtyřku. Celkově funkčnost dvouspojkové převodovky považuju za velmi zdařilou. 

Otáčkoměr je cejchován po dvěstě padesáti otáčkách, což je lepší než u předchůdce, kde to bylo po pěti stech. Převody jsou velmi dlouhé, takže se motor zbytečně nevytáčí. Motor točí na sedmičku při 90 km/h 1.550, při 100 - 1.750, ve 120 je to cca 2.100, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje pouhých 2.250 otáček i ve 150 jsou otáčky jen cca 2.550.

INTERIÉR Palubní deska je z měkčeného plastu. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem před řidičem. Vlevo je otáčkoměr v něm dole malý kulatý teploměr chladící kapaliny, vpravo rychloměr s ukazatelem stavu paliva, přístroje mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je u nového modelu cejchovaný po 250 otáčkách. Displej palubního počítače je mezi hlavními přístroji. Zobrazuje tyto funkce - průměrná a okamžitá spotřeba i graficky, dojezd, doba jízdy ujetá vzdálenost, vnější teplota, okamžitá rychlost, odstup od vozidla u aktivního tempomatu, tlak pneumatik, údaje a šipky navigace. Palubní počítač se ovládá z dobře dostupného místa - z volantu, má denní a celkovou paměť. Blikače mají funkci nastavitelného troj, pěti nebo sedmi - bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou (která je dost vzadu a není možné ji nastavovat) pod kterou je úložný prostor. Na středovém tunelu před řadící pákou jsou odkládací prostory pro nápoje a mobilní telefon. Nová i30 má svislá diodová denní světla.

Originál audio systém s rádiem s CD/MP3 s USB/AUX připojením s 6-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání vlevo na volantu. Testovaný vůz má příplatkovou navigaci s 8“ dotykovým displejem, ten trčí nově ze středu palubní desky do prostoru před čelním sklem. Kožený volant s ovládáním radia, tempomatu a palubního počítače, je vyhřívaný a seřiditelný ve 2 osách. Automatická dvouzónová duální klimatizace, má nový ovládací dobře vypadající panel, pod výdechy ventilace uprostřed palubní desky se samostatným modře podsvíceným displejem, 2 kruhové ovladače a ovládací tlačítka kolem displeje, nastavení teploty je po půl stupních.

Přední kožené sedačky mají anatomické tvarování, jsou pohodlné, s elektrickým vyhříváním, řidičovo s elektricky nastavitelnou bederní opěrou a dvěmi paměťmi. Obě sedačky jsou výškově nastavitelné a vyhřívané i ventilované, tlačítka jsou vedle řadící páky. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 71 cm (sedák 47 + 24 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, prosklená střecha vzadu ubírá dost místa - nad hlavou je pouze 91 cm (hlava těsně u stropu) v běžné verzi 97 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 -oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde litrová láhev. Boční zrcátka jsou elektricky ovládaná i sklopná.

Velikost zavazadlového prostoru je 395 litrů, což je lehký nadprůměr u vozů nižší střední třídy. Po sklopení zadních opěradel vznikne téměř rovná plocha, pokud tedy použijete zvýšenou podlahu, jinak je tam 9 cm schod. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1301 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 102 cm, výška 41/50 cm (dvojitá podlaha), délka v rovině podlahy 74 cm po sklopení ložná plocha 140 cm k sedačkám až 159 cm. Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků. Pod dvojitou podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 125-80 D16. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je dobrý - nákladová hrana je 73 cm nad zemí a 18 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 185 cm nad zemí, v plastu na spodní straně víka jsou 2 madla určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST  i30 má v základu kompletní sadu 6-ti airbagů. ESP je součástí základní výbavy všech modelů i30 stejně tak i tyto asistenční systémy : asistent vedení v jízdních pruzích LKAS, čtení dopravních (zákazových) značek, sledování pozornosti řidiče, autonomní nouzové brzdění před čelním nárazem FCWS, asistent rozjezdu do kopce HAC, funkce varovného blikání při panickém brzdění. Za příplatek inteligentní adaptivní tempomat s funkcí opětovného rozjezdu. Úchyty dětských sedaček ISOFIX. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech, vůz výborně brzdí. Při překročení rychlosti 16 km/h se vůz automaticky zamkne. V paketu Style jsou přední a zadní parkovací čidla a zadní parkovací kamera.

DESIGN Nový model je o 4 cm delší, o 1,5 cm širší a o 1,5 cm nižší, rozvor zůstal stejný jako u předchůdce. i30 nové generace má jiný mohutnější tvar přední masky, lemovaný chromovanou lištou, v podstatě chybí klasický nárazník jako ochranný prvek. Přední světla jsou hodně vytažena do boku. V rozích nárazníku jsou svisle umístěné denní LED světla, pod nimi jsou ještě malé kulaté mlhovky. Pro zadní část jsou typické velká dělená světla, která jsou vytažená až do boku, RZ je ve spodní části zadního nárazníku, dole je černá lišta, nad hranou zadního nárazníku jsou 2 mlhovky. Z hlediska praktičnosti mi chybí ochranné lišty dveří a nárazníků.

CENA testovaný model je v nejvyšší výbavě Style za cenu 539.990 Kč 1/2018 v této výbavě najdeme : ESP, 6x airbag vč. kolenního, palubní počítač, denní LED světla, centrál s dálkou s alarmem - sklopný klíček, 4x el. okna a zrcátka, vyhřívané přední sedačky, kožený vyhřívaný volant a hlavice řad. páky potažená kůží, tempomat s omezovačem rychlosti, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro + USB, bluetooth handsfree, automatická klima, přední a zadní parkovací čidla,  alu kola s pneu 205-55R16, monitorování tlaku v pneumatikách, dojezdová rezerva, vyhřívané př. sedačky, el. ovl. bederní opěrky u sedačky řidiče, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, samostmívací vnitřní zrcátko, automatické světlomety, el. ovládání a sklápění zrcátek, dešťový senzor, el. parkovací brzda, LED světlomety, 5-ti letá záruka bez omezení kilometrů.

Příplatková výbava: paket Premium: přední a zadní parkovací čidla + automatický parkovací systém, vyhřívané a ventilované př. sedačky, el. ovl. sedadlo řidiče vč. bederní opěrky, kožené čalounění sedadel, parkovací kamera, samostmívací vnitřní zrcátko, automatické světlomety, 17 alu kola s pneu 225-45, bezklíčkové otvírání a startování tlačítkem, el. ovládání a sklápění zrcátek, dešťový senzor, kolenní airbag řidiče, el. parkovací brzda, xenonové adaptivní světlomety s ostřikovači, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, navigace, panoramatické střešní okno, systém hlídání jízdních pruhů, celkem za 90.000, panoramatické střešní okno 25.000, 7-mi stupňová dvouspojková automatická převodovka DCT za 50.000, metalíza za 16.900 Kč. Celková cena příplatkové výbavy je 181.900 Kč. Celková cena vozu je 721.890 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - provedení interiéru a použité materiály

                - slušná spotřeba i dynamika vozu

                - dobře sedí v zatáčkách

                - denní + hlavní LED světa, automatické přepínání

                - dobře tvarovaný volant + ovladače

                - možnost řazení pádly pod volantem

                - dobře fungující aktivní tempomat

                - pohodlné přední sedačky

                - bohatá výbava

                - čtení dopravních značek

                - čidla parkování a zadní parkovací kamera

                - bezpečnostní asistenční systémy

                - 3 typy karosérie

MÍNUSY: - digitální radio přeskakuje s analogovým

                - podvozek hůř tlumí nerovnosti

                - při ostříknutí č. skla setře jen jednou

                - loketní opěrka řidiče je dost vzadu a není nastavitelná

                - malý otvor pro lyže v zadním opěradle jen 13x 19 cm

                - start stop systém nutné vypínat po každém nastartování vozu

                - rozměry interiéru jsou shodné s předchozím modelem

                - nelze libovolně měnit měřítko navigace

                - při couvání se neztlumí radio (zadní čidla)

                - po otevření oken vzduch silně rezonuje

                - nad 100 km/h hluk ze střešního okna

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1582 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec, plní Euro 5                                                                                   

 Výkon 100 kW (136 k) /4.000 ot./min., točivý moment 300 Nm 1.750 - 2. 500 ot./min.
7-mi stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.340 - 1.795 - 1.455 mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.397 kg, užitečná 503 kg, celková 1.900 kg                                 

Nádrž  na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 395/ 1301 l.                                                                                                                           

Pneu 225 - 45 R17 Michelin Primacy 3  - letní
Zrychlení z 0 -100 km/h za 10,6 s, max. rychlost 200 km/h
Spotřeba paliva 3,9 mimo - 4,4 město - 4,1 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 1490 km - 6,1 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 9,4 s.

Resume: moderní rodinný vůz se slušným podvozkem, úsporným a výkonným motorem, je plnohodnotnou konkurencí německým vozům typu Focus, Golf a Astra. Dvouspojková převodovka v kombinaci se silným úsporným dieselem 1,6 litru funguje velmi dobře. Mimo této karoserie je k dispozici jako praktické kombi a nově i liftback.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5 6

Vaše komentáře

Bookmark and Share