Vyhledávání

Test Hyundae i30 Turbo

Test Hyundae i30 Turbo

Test druhé generace Hyundae i30, verze Turbo, to se objevila současně s faceliftem. Model i30 Turbo s přeplňovaným motorem 1,6 je nyní nejsportovnější model Hyundai u nás. Jedná se o Korejský vůz, ale vyráběný u nás v Nošovicích.

MOTOR  je přeplňovaná šestnáctistovka - 1,6 T-GDi , která dává 137 kW dosahovaných v 5.000 otáčkách a 265 Nm točivého momentu, který je k dispozici od 1.500 do 4.500 otáček. Turbo výrazněji zabírá až od 2.000 otáček a motor zatahuje a mohutně zrychluje od 4.000 otáček do maxima, optimální je se držet se nad 2.000 otáček.

Spotřeba při běžné jízdě je kolem 7-mi litrů, úsporným stylem (do 100 km/h) je možné se dostat až na hodnoty kolem 5,5 - 6 litrů. Jízda v městském provozu znamená spotřebu kolem 8-10-ti litrů. Při svižnější sportovní jízdě jsem jezdil kolem 8-9-ti litrů. Během celého testu 585 km, jsem dosáhl spotřeby 7,6 (dle palubního počítače), nebyl jsem daleko od údajů výrobce (7,3 kombinovaná, 6,0 mimo město a 9,6ve městě) ale myslím si, že palubní počítač uvádí optimistické hodnoty, vzhledem k tomu kolik mělo být ještě benzínu v nádrži a kolik tam skutečně zůstalo. Udávanou maximálku 219 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 8,0 s, mě se povedlo na tachometrových 100 až za 8,7 s musel jsem zařadit trojku. Vůz nabízí výbornou dynamiku a zrychlení. Motor je velmi kultivovaný a tichý (i ve160 bylo ve voze ticho), vůz má bezklíčkové startování tlačítkem na palubní desce.

PODVOZEK Je sportovně naladěný na velkých letních pneu 225 - 40 R18 Hankook Venture Prime2 na originálních elegantních 5-ti dvoupaprskových Alu kolech dobře drží stopu. V zatáčkách skvěle sedí, ale díky nízkoprofilovým pneu podvozek špatně tlumí nerovnosti vozovky. Podvozek je tvrdý, ale to ke sportovním vozům patří, ale v zatáčkách vás podrží a jízdu si můžete skvěle užít. Všechny i30 mají v základní výbavě stabilizační systém  ESP. 4 kotoučové brzdy vůz výborně zpomalují.

ŘÍZENÍ je nastavitelné ve třech modech (comfort, normal, sport) jezdil jsem pouze v nejtužší poloze sport (tlačítka jsou na volantu) vůz se příjemně řídí i když zpětná vazba od kol by mohla být lepší. Řízení s elektrickým posilovačem má variabilní účinek snižující se s rychlostí.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je přesné s trochu delšími drahami. Šestka je zbytečně krátká a motor se při dálničních rychlostech zbytečně vytáčí. Motor točí na 6-tku při 90-ti 2.100 ve 100 - 2.300, při 120 - 2.800 a při dálničním limitu 130 je to už 3.000 otáček, ve 150 km/h motor točí 3.500 otáček. Řadící páka s kulatou koženou hlavicí se dobře drží.

INTERIÉR Palubní deska, horní část je z měkčeného plastu. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled, po faceliftu nejsou v interiéru žádné zásadní změny. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem ve dvou zapuštěných chromovaných tubusech před řidičem. V levém tubusu je otáčkoměr v něm ještě malý kulatý teploměr chladící kapaliny, vpravo rychloměr uvnitř ukazatel stavu paliva, přístroje mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je u verze Turbo cejchovaný po 250 otáčkách. Oba hlavní přístroje mají začátek stupnice dole. Displej palubního počítače je mezi chromovaným tubusy. Zobrazuje tyto funkce - průměrná rychlost, spotřeba průměrná, graficky okamžitá, dojezd, doba jízdy a 2 měřiče vzdálenosti. Palubní počítač se ovládá z dobře dostupného místa - z volantu, má však pouze jednu paměť. Na tomto displeji se také zobrazuje systém udržování jízdního pruhu. Vůz má bezklíčkové ovládání, startuje se tlačítkem na palubní desce, ovladač stačí mít u sebe nebo někde v autě, na klikách jsou gumová tlačítka těmi vůz zamykáme nebo odmykáme. Blikače mají funkci nastavitelného troj, pěti nebo sedmi-bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s posuvnou loketní opěrkou (opěradlo nedrží a ujíždí pod rukou, když se trochu víc zatlačí) pod kterou je úložný prostor. Na středovém tunelu před řadící pákou je dost odkládacích prostorů pro nápoje nebo mobilní telefon. Nová i30 má elegantní vodorovná diodová denní světla. Originál radio s CD/MP3 s USB/AUX připojením s 6-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání vlevo na volantu. Testovaný vůz má příplatkovou navigaci s dotykovým displejem. Na volantu s potahem s perforovanou kůží prošitém červenou nití je ovládáním radia, tempomatu a palubního počítače, je seřiditelný ve 2 osách. Automatická dvouzónová duální klimatizace je pod navigací a má samostatný modře podsvícený displej, kruhový ovladač a ovládací tlačítka jsou pod displejem, nastavení teploty je po půl stupních.

Přední sportovní sedačky s černým čalouněním s výraznými bočnicemi (z vnějšku koženými, z vnitřní strany červené) na koženém čalounění je červené prošívání, jsou pohodlné a vyhřívané, řidičovo s elektricky nastavitelnou bederní opěrou. Obě sedačky jsou výškově nastavitelné. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 74 cm (sedák 50 + 24 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, ale nad hlavou vzadu moc místa není, měl jsem hlavu těsně pod stropem - 93 cm protože vůz má prosklené otvírací panoramatické okno (strop je díky tomu vzadu cca o 4 cm nižší). Prosklená střecha nemá moc velký otvor v maximálním otevření. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 -oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde tři čtvrtě litrová láhev. Boční zrcátka jsou elektricky ovládaná i sklopná. Vůz má sportovní kovové pedály.

Velikost zavazadlového prostoru je 378 litrů, což je průměr u vozů nižší střední třídy. Po sklopení opěradel i zadního sedáku vznikne téměř rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1316 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 103 cm, výška 46 cm, délka v rovině podlahy 73 cm po sklopení ložná plocha 137 cm k sedačkám až 153 cm. Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků. Pod dvojitou podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 125-80 D16. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je dobrý - nákladová hrana je 73 cm nad zemí a 15 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 184 cm nad zemí, v plastu na spodní straně víka jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST  i30 má v základu kompletní sadu 6-ti airbagů + ještě 7-mý kolenní airbag řidiče. ESP je součástí základní výbavy všech modelů i30. V testované verzi Premium jsou natáčecí xenonové světlomety. Elektrická ruční brzda má funkci hill holder. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech, vůz výborně brzdí. Při překročení rychlosti 16 km/h se vůz automaticky zamkne. V paketu Style je automatický parkovací systém, který umí zaparkovat podélně i příčně mezi vozy.

DESIGN i30 po faceliftu má jen drobné retuše, jiný mohutnější tvar přední masky, u verze Turbo je matně stříbrný rámeček. Nárazník má dole matně stříbrný spojler a pod ním červenou lištu. Trochu jiná je vnitřní optika zadních světel, jinak nedošlo k žádným úpravám. Přední světla jsou hodně protažena do boku. V rozích nárazníku jsou vodorovně umístěné denní led světla. Zadní část s velkými s velkými dělenými světly vytaženými až do boku. V zadním nárazníku jsou 2 mlhovky, v dolní části nárazníku je difuzor (v jeho horní části je červená linka) a dvě mohutné kulaté koncovky výfuku. Spodní lišty oken jsou chromované. Z hlediska praktičnosti mi chybí ochranné lišty dveří a nárazníků.

CENA Model Turbo, tří i pětidveřová verze je za stejnou cenu 539.990 Kč 12/2015 v této výbavě najdeme : ESP, 7x airbag vč. kolenního, palubní počítač, denní LED světla, centrál s dálkou s alarmem - bezklíčkové otvírání a startování tlačítkem, 4x el. okna, vyhřívané přední sedačky, kožený vyhřívaný volant a hlavice řad. páky potažená kůží, tempomat s omezovačem rychlosti, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro + USB, bluetooth handsfree, automatická klima, zadní parkovací čidla, alu kola s pneu 225-45R18, monitorování tlaku v pneumatikách, chromované lišty bočních oken, dojezdová rezerva, vyhřívané př. sedačky, el. ovl. bederní opěrky u sedačky řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, čalounění látka-kůže, samostmívací vnitřní zrcátko, automatické světlomety, el. ovládání a sklápění zrcátek, dešťový senzor, el. parkovací brzda, xenonové adaptivní světlomety s ostřikovači, 5-ti letá záruka bez omezení kilometrů.

Příplatková výbava: paket Exlusive : navigace, zadní parkovací kamera, panoramatické střešní okno, systém hlídání jízdních pruhů, celkem za 40.000, metalíza za 13.900 Kč. Celková cena příplatkové výbavy je 53.900 Kč. Celková cena vozu je 593.890 Kč.

 

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - sportovně naladěný podvozek

                  - úsporný a výkonný motor

                  - tichý motor, dobře odhlučněný interiér

                  - denní LED světa, natáčecí xenony

                  - příznivá cena

                  - použité materiály a provedení interiéru

                  - dobré sportovní sedačky

                  - přesné řazení

                  - bohatá základní výbava

                  - čidla parkování, zadní parkovací kamera

                  - vnější i vnitřní design

                  - po sklopení sedaček vznikne rovná plocha

MÍNUSY: - mohutný A-sloupek omezuje výhled vpřed

                  - tvrdší podvozek

                  - po vypnutí zapalování se ztratí nastavení navi (hlasitá) a náhodný výběr

                  - krátká šestka

                  - pouze 1 paměť palubního počítače, nepropojené funkce

                  - nepřesný palubní počítač

                  - při couvání se neztlumí radio

                  - chybějící lišty dveří a nárazníků

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1591cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec, plní Euro 5                                                                                      

Výkon 137 kW (186 k) /5.500 ot./min., točivý moment 265 Nm 1.500 - 4.500 ot./min.
6-mi stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.300 - 1.780 - 1.470 mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.292 kg, užitečná 628 kg, celková 1.920 kg

Nádrž  na 53 l paliva. Zavazadlový prostor 378/ 1316 l. 

Pneu 225 - 40 R18 Hankook Venture Prime2 - letní

Zrychlení z 0 -100 km/h za 8,0 s, max. rychlost 219 km/h
Spotřeba paliva 6,0 mimo - 9,6 město - 7,3 l/100km  kombinace


Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 585 km - 7,6 l/100km (dle palubního počítače), zrychlení na tachometrových 100 km/h za 8,7 s.

 

Resume: sportovní verze rodinného hatchbacku se sportovně naladěným podvozkem, bohužel nedosahuje výkonu jako sportovní verze evropských vozů typu Focus, Golf, Leon, Megane, P308 i naší Octavii III. Ale vůz za dobrou cenu nabídne pěkné svezení s rozumnou spotřebou.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu