Vyhledávání

Test Hyundae Ioniq Hybrid s benzínovým motorem s elektrickým pomocníkem

Test Hyundae Ioniq Hybrid s benzínovým motorem s elektrickým pomocníkem

Test Hyundae Ioniq Hybrid s benzinovým motorem 1,6 a elektromotorem o výkonu 32 kW, který pomáhá zážehovému agregátu zejména při zrychlování a jízdě do kopce. Jedná se o velmi zajímavý vůz, který uvidíte na našich silnicích bohužel jen vyjímečně. Za týden jsem s tímto hybridem najezdil 748 km.

MOTOR Benzínový čtyřválec o objemu 1,6 litru s přímým vstřikem dává 77 kW až v 6.000 otáčkách a točivý moment 147 Nm dosahovaný až ve 4.000 otáčkách. Jelikož se jedná o hybridní vůz to znamená, že elektromotor asistuje a pomáhá benzínovému motoru, zejména v kopcích a při zrychlování. Elektromotor má výkon 32 kW a velmi slušný točivý moment 170 Nm, který je k dispozici v celém spektru otáček, jak je to u všech elektromotorů. Jakmile sundáte nohu z plynu nebo jedete z kopce začne elektromotor fungovat jako generátor a dobíjí baterie uložené před zadní nápravou. Baterie se nabíjí například i při jízdě po dálnici trvalou rychlostí (na tempomat). Čistě elektrická jízda je možná až do 120 km/h, ale není možné systém nějak ovlivnit a zapnout elektrický pohon nějakým tlačítkem.

Spotřeba se po celou dobu testu pohybovala mezi 4 - 6 litry. Při běžné jízdě budete jezdit kolem 5-ti litrů. I jízda po městě se dá absolovovat mezi 5-6-ti litry. Při jízdě na dálničním limitu je spotřeba jen rozumných 6 litrů. Úspornou jízdou se jet kolem 4 litrů, záleží samozřejmě na výškovém profilu trasy. Za celý test 690 km jsem dosáhl rozumné spotřeby 5,5 l/100km (což je o necelý litr víc než uvádí výrobce 3,9). Díky velké 45-ti litrové nádrži má vůz slušný dojezd kolem 800-1000 km. Vůz je určen spíše na klidnější pohodovou jízdu. Ale při předjíždění a zrychlování nebylo vůbec špatné. Benzínový motor se při zastavení vždy vypnul a jízda v nižších rychlostech např. popojíždění nebo parkování byla vždy elektrická a v podstatě bezhlučná. Vůz je tichý a benzínový motor je slyšet jen při větším zrychlení, když se otáčky dostanou na 3.000 otáček. Maximálka je 185 km/h tu jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h uvádí výrobce za 11,1 s mě se podařilo dosáhnout tachometrových 100 už za 9,8 s.

PODVOZEK Je naladěn příjemně a poměrně komfortně, vzadu je víceprvková náprava. Velká nízkoprofilová zcela dobře netlumí větší nerovnosti a moc se nekamarádí s příčnými nerovnostmi. V zatáčkách jsem měl pocit, že je vůz dost nedotáčivý a naklání se, na silnici ho drží široké letní pneu Michelin Primacy 3 o rozměru 225 - 45 R17 (podle mě zbytečně široké) na elegantních originálních aerodynamicky zakrytovaných Alu kolech.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor vůz se dobře řídí. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je poměrně přesné.

ŘAZENÍ Ioniq je vybaven automatickou 6-ti stupňovou dvouspojkovou převodovkou. Řazení probíhá velmi dobře bez jakýchkoliv rázů, velmi plynule. V poloze páky sport je možné řadit sekvenčně, řadí se pákou vpřed a vzad bohužel v opačném smyslu, dopředu vyšší stupně a dozadu nižší. V režimu sport se zobrazují otáčky v automatickém je nevidíte. Většinou jsem jezdil v automatickém režimu, který funguje velmi dobře. Při klidné jízdě bez nároků na větší dynamiku převodovka řadí brzy a pohybuje se v nižším pásmu kolem 1500 maximálně 3.000 otáček. Zpřevodování je dlouhé a motor se zbytečně nevytáčí. Motor točí na 6-ku při 90 - 1.700, při 100 - 1.900, při 120 - 2.300 při dálničním limitu 130 je to rozumných 2.500 otáček, ve 150-ti motor točí stále velmi rozumných 2.900 otáček.

INTERIÉR Palubní deska - horní část je z měkčeného plastu. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem. Přístroje jsou digitální na barevném LCD displeji uprostřed je otáčkoměr (ve sportovním režimu) jinak je to klasický tachometr, v dolní části je ukazatel stavu paliva, napravo je ukazatel stavu nabití a naopak na levém stylu jízdy - dobíjení baterie, eco nebo power. Otáčkoměr je u cejchovaný po 500 otáčkách,uprostřed je digitální tachometr. Vpravo je displej palubního počítače, zobrazuje tyto funkce - průměrnou spotřebu, dobu jízdy ujetou vzdálenost, teplotu chladící kapaliny, tlak pneu, okamžitou rychlost, údaje navigace a aktivního tempomatu, toky energie atd. (musí se mezi nimi přepínat tlačítky na volantu). Palubní počítač se ovládá z dobře dostupného místa - z volantu, bohužel paměť A a B neukazuje průměrnou spotřebu, ta se musí nulovat zvlášť.

Blikače mají funkci nastavitelného troj, pěti nebo sedmi-bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou pod kterou je úložný prostor. Na středovém tunelu před řadící pákou jsou odkládací prostory pro nápoje a mobilní telefon, který je možné bezdrátově dobíjet. Ioniq má svislá diodová denní světla. Originál radio má i DAB digitální radio a MP3 s USB/AUX připojením s 8-mi reproduktory včetně subwooferu s dobrým zvukem má ovládání vlevo na volantu. Testovaný vůz má navigaci s 8“ dotykovým displejem, ten je ve středu palubní desky mezi výdechy ventilace. Na volantu s koženým potahem,s ovládáním audia, tempomatu a palubního počítače, je vyhřívaný a seřiditelný ve 2 osách. Automatická dvouzónová duální klimatizace, má praktický a elegantní ovládací panel, je pod displejem navigace uprostřed palubní desky, má samostatný modře podsvícený displej, 2 kruhové ovladače a tlačítka kolem displeje, nastavení teploty je po půl stupních.

Přední kožené sedačky mají anatomické tvarování, jsou pohodlné, s elektrickým vyhříváním, řidičovo s elektricky nastavitelnou bederní opěrou a dvěmi paměťmi. Obě sedačky jsou výškově nastavitelné a vyhřívané i ventilované, tlačítka jsou vedle řadící páky. I zadní sedačky mají elektrické vyhřívání. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 73 cm (sedák 48 + 25 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, snižující se střecha vzadu ubírá dost místa - nad hlavou je pouze 89 cm (hlava u stropu). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 -oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde litrová láhev. Boční zrcátka jsou elektricky ovládaná i sklopná.

Velikost zavazadlového prostoru je 443 litrů, po sklopení zadních opěradel vznikne téměř rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1505 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 100 cm, výška pouze 40 cm, délka v rovině podlahy 90 cm po sklopení ložná plocha 152 cm k sedačkám až 176 cm. Tvar kufru je pravidelný v podstatě téměř čtvercový bez výstupků. Pod dvojitou podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 125-80 R15. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je dobrý - nákladová hrana je 74 cm nad zemí a 12 cm nad podlahou kufru. Kufr kryje nepříliš praktická roletka. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 184 cm nad zemí, na spodní straně víka je vpravo madlo určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST  Ioniq má v základu kompletní sadu 7-mi airbagů včetně kolenního řidiče. ESP je součástí základní výbavy všech modelů Ioniq stejně tak i tyto asistenční systémy : asistent vedení v jízdních pruzích LKAS, sledování pozornosti řidiče, autonomní nouzové brzdění před čelním nárazem FCWS, asistent rozjezdu do kopce HAC, funkce varovného blikání při panickém brzdění. Úchyty dětských sedaček ISOFIX. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech, vůz výborně brzdí. Součástí výbavy Ultimate jsou přední a zadní parkovací čidla a zadní parkovací kamera.

DESIGN Modelu Ioniq je atraktivní a tvar je podřízen aerodynamice, vůz má kapkovitý tvar a součinitel odporu vzduchu pouze 0,24 což je asi jedna z nejnižších hodnot u sériových vozů. Mohutná přední maska s chromovanými vodorovným žebrováním a černým lemováním působí atraktivně, ale v podstatě chybí klasická nárazová lišta předního nárazníku. Přední bixenonová světla lemovaná LED páskem jsou hodně vytažena do boku. V rozích nárazníku jsou svisle umístěné denní LED světla. Pro zadní část jsou typické velká dělená horizontálně orientovaná světla, která jsou vytažená výrazně do boku. Zadní sklo je dělené aerodynamickým spojlerem, je přes něj horší výhled dozadu, na zadním okně není stěrač. Registrační značka je ve spodní části zadního nárazníku, kde je velká černá plocha, po stranách jsou odrazky. Z hlediska praktičnosti mi chybí ochranné lišty nárazníků, dveře mají lišty na své spodní hraně.

CENA testovaný model je v nejvyšší výbavě Ultimate za cenu 859.990 Kč 5/2018 v této výbavě najdeme : ESP, asistent pro vedení v jízdním pruhu, autonomní brzdění FCA, sledování mrtvého úhlu, asistent rozjíždění do kopce HAC, 7x airbag vč. kolenního, palubní počítač, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, 4x el. okna a zrcátka, kožené čalounění interiéru, vyhřívané a ventilované přední sedačky, el. ovl. bederní opěrky u sedačky řidiče s el. ovládáním a dvěmi pamětmi, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, kožený vyhřívaný volant a zadní sedačky, aktivní tempomat s omezovačem rychlosti, radio s MP3 s ovl. na volantu, 8 repro vč. Subwooferu, USB, bluetooth handsfree, bezdrátové nabíjení telefonu, navigace s 8“ dotykovým displejem, automatická dvouzónová klimatizace, přední a zadní parkovací čidla + zadní kamera, alu kola 17“ s pneu 225-45, monitorování tlaku v pneumatikách, dojezdová rezerva, samozatmívací vnitřní zrcátko, denní LED světla, automatické světlomety, bixenonové světlomety, el. ovládání a sklápění zrcátek, dešťový senzor, adaptivní tempomat s omezovačem rychlosti, 5-ti letá záruka bez omezení kilometrů, záruka 8 let / 200.000km na akumulátory.

Příplatková výbava: metalíza za 16.900 Kč. Celková cena vozu je 876.890 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - provedení interiéru a použité materiály

                - slušný výkon a pružnost hybridního systému  

                - dobrá spotřeba a velký dojezd

                - příjemně naladěný podvozek

                - atraktivní vnější design

                - bezklíčkové otvírání a startování

                - dobře tvarovaný volant + ovladače

                - dobře fungující hybridní systém a plynulé řazení

                - výborně svítící světla

                - pohodlné přední s vyhříváním a ventilacím sedačky

                - bohatá výbava

                - čidla parkování a zadní parkovací kamera

                - bezpečnostní asistenční systémy

                - dobře fungující aktivní tempomat, jen se pod určitou rychlostí vypne

MÍNUSY: - digitální radio přeskakuje s analogovým

                - ruční - nožní brzda

                - chybí možnost přepnutí do elektrického módu (ovlivnit činnost systému)

                - zadní opěrky a dělené zadní okno vadí ve výhledu vzad

                - tok energií nutno přepínat na displeji

                - manipulace s roletkou kryjící kufr                                                                             

                - chybí zadní stěrač

                - nelze libovolně měnit měřítko navigace a nabízí se pouze jedna trasa

                - chybí automatické přepínání hlavních světlometů

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1580 cm3 řadový zážehový 4 válec s přímým vstřikováním                                                                                     

Výkon 77 kW (105 k) /5.700 ot./min., točivý moment 147 Nm 4.000 ot./min.         

Elektromotor 32 kW (44 k), točivý moment 170 Nm
6-ti stupňová automatická dvouspojková převodovka, pohon předních kol             

Celkový výkon systému 104 kW (141 koní)
Rozměry D x Š x V  4.470 - 1.820 - 1.450 mm, rozvor 2.700 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.437 kg, užitečná 433 kg, celková 1.870 kg                                 

Nádrž  na 45 l paliva. Zavazadlový prostor 443/ 1505 l.                                                                                                                                                                                                                                                     

Pneu Michelin Primacy 3 o rozměru 225 - 45 R17- letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,1 s, max. rychlost 185 km/h
Spotřeba paliva 3,9 mimo - 3,9 město - 3,9 l/100km  kombinace


Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 748 km - 5,4 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 km/h za 9,8s.

Resume: hybridní rodinný vůz se slušnou dynamikou a spotřebou podobné naftovým motorům. Dobře fungující hybridní systém ve spojení s dvouspojkovou automatickou převodovkou a benzínovým motorem 1,6.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share