Vyhledávání

Test Hyundae Ioniq Plug in Hybrid po faceliftu

Test Hyundae Ioniq Plug in Hybrid po faceliftu

Test faceliftovaného Hyundae Ioniq Plug-in Hybrid s benzinovým motorem 1,6 a elektromotorem o výkonu 44,5 kW, který pomáhá zážehovému agregátu zejména při zrychlování a jízdě do kopce. Je možné jet i čistě na elektrický pohon cca 55 km. Jedná se o velmi zajímavý vůz, který uvidíte na našich silnicích bohužel jen vyjímečně. Za týden jsem s tímto hybridem najezdil 930 km.

MOTOR Benzínový čtyřválec o objemu 1,6 litru s přímým vstřikem dává 77 kW až v 6.000 otáčkách a točivý moment 147 Nm dosahovaný až ve 4.000 otáčkách. Jelikož se jedná o hybrid znamená to, že elektromotor asistuje a pomáhá benzínovému motoru, zejména v kopcích a při zrychlování. Elektromotor má výkon 44,5 kW a točivý moment 170 Nm, který je k dispozici v celém spektru otáček, jako u všech elektromotorů. Jakmile sundáte nohu z plynu nebo jedete z kopce začne elektromotor fungovat jako generátor - rekuperovat a dobíjí baterie uložené před zadní nápravou. Baterie se nabíjí například i při jízdě po dálnici trvalou rychlostí (na tempomat). Na rozdíl od běžného Ioniqu, je vůz možné dobíjet z běžné zásuvky pomalým nabíjením nebo na rychlonabíjecí stanici. Můžete přepnout na čistě elektrický provoz s dojezdem až 63 km. To je vhodné například do města na denní dojíždění do práce, nebudete muset vůbec zapínat benzínový motor 1,6 pokud máte možnost během dne nabíjet, můžete jet odpoledne z práce na elektřinu kolem 50-60 km.

Při běžné jízdě na kratší a střední vzdálenosti jezdíte mezi 1-3 litry. Po městě můžete s nabitou baterií jezdit samozřejmě pouze na elektřinu s nulovou spotřebou benzínu. Při běžné jízdě mimo město jsem jezdil kolem 4 litrů. Na dálnici jsem jezdil kolem  5-5,5 litru. Velmi záleží na stavu nabití baterie a také jak budete využívat elektromotor. Za celý test 930 km jsem dosáhl velmi rozumné spotřeby 4,2 l/100km (dle palubního počítače). Díky velké 43 litrové nádrži má vůz slušný dojezd kolem 1000 km, nesrovnatelně větší než elektromobily, např. Ioniq ve verzi EL. má dojezd pouze kolem 200 km. Vůz je vhodný na klidnější plynulou jízdu. Ale při předjíždění a zrychlování nebylo vůbec špatné. Benzínový motor se při zastavení vždy vypne a jízda v nižších rychlostech např. popojíždění nebo parkování je vždy elektrická a v podstatě bezhlučná. Vůz je tichý a benzínový motor je slyšet jen při větším zrychlení, když se otáčky dostanou nad 3.000 otáček. Udávaná maximálka je 178 km/h, zrychlení z 0-100 km/h uvádí výrobce za 10,6 s mě se podařilo dosáhnout tachometrových 100 už za 8,9 s.

PODVOZEK Je naladěn příjemně a poměrně komfortně, vzadu je víceprvková náprava. Nezvládá ztlumit větší nerovnosti a moc se nekamarádí s příčnými nerovnostmi. Na silnici ho drží letní pneu Michelin Energy Saver o rozměru 205 - 55 R16 na elegantních pětipaprskových šedostříbrných Alu kolech.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor vůz se dobře řídí a je poměrně přesné. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí.

ŘAZENÍ Ioniq je vybaven automatickou šesti stupňovou dvouspojkovou převodovkou. Řazení probíhá velmi plynule bez jakýchkoliv rázů. V režimu sport je možné řadit sekvenčně pádly pod volantem, je možné řadit i pákou, bohužel v opačném smyslu, dopředu vyšší stupně a dozadu nižší. V režimu sport se na hlavním displeji zobrazují otáčky v automatickém je nevidíte. Většinou jsem jezdil v automatickém režimu, který funguje velmi dobře. Při klidné jízdě bez nároků na větší dynamiku převodovka řadí brzy a pohybuje se v nižším pásmu kolem 1500 maximálně 3.000 otáček. Zpřevodování je dlouhé a motor se zbytečně nevytáčí. Motor točí na 6-ku při 90 - 1.800, při 100 - 1.950, při 120 - 2.200 při dálničním limitu 130 je to rozumných 2.500 otáček, ve 150-ti motor točí stále velmi rozumných 2.900 otáček. Otáčky jsou zhruba na úrovni dieselových motorů.

INTERIÉR Horní část palubní desky je z měkčeného plastu, nad štítem přístrojů je dokonce čalouněna kůží. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má kapličku před řidičem, ale s digitálními přístroji na barevném LCD displeji uprostřed je digirální rychloměr a displej palubního počítače, otáčkoměr pouze ve sportovním režimu napravo je ukazatel stavu paliva a stavu nabití baterie a nalevo ukazuje styl jízdy - dobíjení baterie, eco nebo power. Otáčkoměr (pouze v režimu sport) je cejchovaný po 1000 otáčkách, mezi tím jsou jemné čárky. Na hlavním displeji jsou údaje palubního počítače - průměrná spotřeba, doba jízdy, ujetá vzdálenost, teplotu chladící kapaliny, tlak pneu, údaje navigace a aktivního tempomatu, toky energie atd. (musí se mezi nimi přepínat tlačítky na volantu). Palubní počítač se ovládá z dobře dostupného místa - z volantu, je zde denní ukazatel, který není průběžně mazat a pak celková paměť, je zde pak průměrná spotřeba, ta je zvlášť neváže se na žádný počítač kilometrů. Blikače mají funkci nastavitelného troj, pěti nebo sedmi-bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Řidič je od spolujezdce oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou pod kterou je úložný prostor. Na středovém tunelu před a za řadící pákou jsou odkládací prostory pro nápoje a mobilní telefon, který je možné bezdrátově dobíjet. Středový tunel tlačí na pravé koleno řidiče.

Originál radio má i DAB digitální radio a MP3 s USB/AUX připojením s 8-mi reproduktory včetně subwooferu s dobrým zvukem má ovládání vlevo na volantu. Bohužel radio se samo přepíná mezi FM a DAB, vysílání je časově posunuté, to není zrovna příjemné (někdy něco slyšíte 2x a jindy naopak Vám kus chybí). Testovaný vůz má navigaci s novým velkým 10,25“ barevným dotykovým displejem, který je ve středu palubní desky nad výdechy ventilace. Poslední cíle v navigaci se neukládali chronologicky v pořadí ani abecedně, nepřišel jsem na to jak se to ukládalo. Na volantu s koženým potahem je ovládání audia, aktivního tempomatu a palubního počítače. Volant je vyhřívaný a seřiditelný ve 2 osách. Automatická dvouzónová duální klimatizace, má praktický a elegantní ovládací panel, který je pod displejem navigace uprostřed palubní desky, má samostatný modře podsvícený displej, dva kruhové ovladače a dotyková tlačítka kolem displeje, nastavení teploty je po půl stupních.

Přední kožené sedačky s anatomickým tvarováním, jsou pohodlné, řidičovo má elektricky nastavitelnou bederní opěrou a dvě paměti. Obě sedačky jsou výškově nastavitelné a vyhřívané i ventilované, tlačítka jsou vedle řadící páky. I zadní sedačky jsou s elektrickým vyhříváním. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm (sedák 50 + 25 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, aerodynamicky se snižující střecha vzadu ubírá dost místa - nad hlavou je pouze 89 cm (hlava těsně u stropu). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 -oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde litrová láhev. Boční zrcátka jsou elektricky ovládaná a sklopná, tlačítka na dveřích řidiče.

Velikost zavazadlového prostoru je 341 litrů, po sklopení zadních opěradel vznikne téměř rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1401 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 100 cm, výška pouze 39 cm, délka v rovině podlahy 87 cm po sklopení ložná plocha 151 cm, až k sedačkám 175 cm. Tvar kufru je pravidelný v podstatě téměř čtvercový bez výstupků. Na rozdíl od běžného hybridu pod podlahou kufru není rezervní kolo, ale jen menší schránka na dojezdovou sadu a příslušenství. Nabíjecí kabely jsou v obalech přímo v kufru, brašna pro pomalé nabíjení z běžné zásuvky je dost objemná. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je dobrý - nákladová hrana je 74 cm nad zemí a 11 cm nad podlahou kufru. Kufr kryje nepříliš praktická roletka. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 183 cm nad zemí, na spodní straně víka je na pravé straně madlo určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST  Ioniq má v základní výbavě kompletní sadu sedmi airbagů, včetně kolenního u řidiče. ESP je součástí základní výbavy všech modelů Ioniq stejně tak i tyto asistenční systémy: aktivní asistent vedení v jízdních pruzích LKAS, sledování pozornosti řidiče DAW, autonomní nouzové brzdění před čelním nárazem FCA, asistent rozjezdu do kopce HAC, sledování mrtvého úhlu BCW, funkce varovného blikání při panickém brzdění. Rozpoznávání dopravních značek ISLW. Dobře fungující aktivní tempomat s ovládáním na volantu. Úchyty dětských sedaček ISOFIX. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech, vůz výborně brzdí. Součástí výbavy Ultimate jsou přední a zadní parkovací čidla a zadní parkovací kamera, která je pod zadním znakem.

DESIGN Modelu Ioniq je atraktivní a tvar je podřízen aerodynamice, vůz má kapkovitý tvar a součinitel odporu vzduchu je pouhých 0,24 což je asi jedna z nejnižších hodnot u sériových vozů. Po faceliftu je změněná zejména přední část. Mohutná přední maska s chromovaným lemováním působí atraktivně, chybí klasická nárazová lišta předního nárazníku. Přední full LED světla jsou hodně vytažena do boku. V rozích nárazníku jsou svisle umístěné dvojitá denní LED světla. Pro zadní část jsou typické velká dělená horizontálně orientovaná světla, která jsou vytažená výrazně do boku. Zadní sklo je rozdělené aerodynamickým spojlerem, je přes něj horší výhled dozadu, zadní okno nemá stěrač. Registrační značka je ve spodní části zadního nárazníku, kde je velká šedá plocha, po stranách jsou odrazky. Z hlediska praktičnosti mi chybí ochranné lišty nárazníků, dveře mají lišty v šedé barvě na své spodní hraně.

CENA testovaný model je v nejvyšší výbavě Style za cenu 939.990 Kč  (což je o 110.000  méně než elektroverze a o 190.000 Kč dražší než běžný hybrid) aktuálně za akční cenu 889.990 Kč 12/2020 v této výbavě najdeme : ESP, asistent pro vedení v jízdním pruhu, autonomní brzdění FCA, sledování mrtvého úhlu, asistent rozjíždění do kopce HAC, 7x airbag vč. kolenního, palubní počítač, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, 4x el. okna a zrcátka, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, kožený vyhřívaný volant a zadní sedačky, aktivní tempomat s omezovačem rychlosti, pádla řazení pod volantem, radio s MP3 s ovl. na volantu, 8 repro vč. Subwooferu, USB, bluetooth handsfree, bezdrátové nabíjení telefonu, navigace s 10,25“ dotykovým displejem, automatická dvouzónová klimatizace, přední a zadní parkovací čidla + zadní kamera, alu kola 16“ s pneu 205-55, monitorování tlaku v pneumatikách, dojezdová sada, samozatmívací vnitřní zrcátko, denní LED světla, automatické světlomety, full LED světlomety, el. ovládání a sklápění zrcátek, dešťový senzor, adaptivní tempomat s omezovačem rychlosti. Sada zimních pneumatik. Pětiletá záruka bez omezení kilometrů, záruka 8 let / 160.000km na akumulátory. Příplatková výbava: Premium: kožené čalounění interiéru, vyhřívané a ventilované přední sedačky, el. ovl. bederní opěrky u sedačky řidiče s el. ovládáním a dvěmi pamětmi, hliníkové pedály, aktivní asistent pro vedení v jízdním pruhu za 50.000 Kč, metalíza za 16.900 Kč. Příplatková výbava celkem za 66.900 Kč. Celková cena vozu je 956.890 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - provedení interiéru a použité materiály

                - dojezd na elektřinu cca 55 km 

                - slušný výkon a pružnost hybridního systému  

                - dobrá spotřeba a velký dojezd přes 1000 km, při dobíjení i mnohem více

                - dlouhá záruka na baterii (8 let)

                - kvalitní audio Infinity 8 repro (subwoofer)

                - atraktivní vnější design

                - ve sportovním režimu možnost řadit (pádly pod volantem)

                - dobře fungující aktivní tempomat

                - bezklíčkové otvírání a startování

                - dobře tvarovaný volant + ovladače

                - dobře fungující hybridní systém a plynulé řazení

                - výborně svítící full LED světla

                - pohodlné přední sedačky s vyhříváním a ventilací

                - bohatá výbava

                - čidla parkování a zadní parkovací kamera

                - bezpečnostní asistenční systémy

MÍNUSY:    - mělký kufr

                  - vyšší cena

                  - nemá rezervní kolo

                  - tlumení při přejezdu příčných nerovností

                  - baterie se za běžné jízdy rychle vybije

                  - digitální radio přeskakuje s analogovým

                  - zadní opěrky a dělené zadní okno vadí ve výhledu vzad

                  - čitelnost displejů na sluníčku

                  - tok energií nutno přepínat na displeji

                  - středový tunel tlačí na pravé koleno řidiče

                  - manipulace s roletkou kryjící kufr                                                                             

                  - chybí zadní stěrač

                  - poslední cíle u navigace nejsou v pořadí

                  - loupe se lak přední masky

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1580 cm3 řadový zážehový 4 válec s přímým vstřikováním                                                                                     

Výkon 77 kW (105 k) /5.700 ot./min., točivý moment 147 Nm 4.000 ot./min.         

Elektromotor 44,5 kW (60 k), točivý moment 170 Nm
6-ti stupňová automatická dvouspojková převodovka, pohon předních kol             

Celkový výkon systému 104 kW (141 koní)
Rozměry D x Š x V  4.470 - 1.820 - 1.450 mm, rozvor 2.700 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.520 kg, užitečná 450 kg, celková 1.970 kg                                 

Nádrž  na 43 l paliva. Zavazadlový prostor 341/ 1401 l.                                                                                                                                                                                                                                                     

Pneu Michelin Energy Saver o rozměru 205 - 55 R16- letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,6 s, max. rychlost 178 km/h
Spotřeba paliva 1,1 l/100km  kombinace


Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 930 km - 4,2 l/100km, akcelerace z 0 na tachometrových 100 za 8,9s.

Resume: hybridní rodinný vůz se slušnou dynamikou a zajímavou spotřebou, zejména při nabité baterii. Ve městě nebo na kratší vzdálenosti (do 60 km) můžete jezdit pouze na elektřinu. Vůz je možné nabíjet buď doma nebo na dobíjecích stanicích. Dobře fungující hybridní systém ve spojení s dvouspojkovou automatickou převodovkou a benzínovým motorem 1,6. Plug in Hybrid má mělký kufr, kde chybí rezerva. Cenově se pohybujeme výrazně výš než vůz se standartním benzínovým pohonem, zhruba o 400 tis. Kč.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu