Vyhledávání

Test Hyundai Kona s tříválcovým litrovým turbomotorem

Test Hyundai Kona s tříválcovým litrovým turbomotorem

Kona je malé SUV,  kterých se v poslední době vyrojilo několik například Seat Arona, VW T-Rock, Renault Captur, Peugeot 2008 nebo Citroen C3 Aircross.

MOTOR Benzínový přeplňovaný 12-ti ventilový 3-válec o objemu 998 cm3. Motor dosahuje velmi slušného výkonu 88 kW v 6.000 otáčkách a má točivý moment 172 Nm, který je k dispozici od 1.500 do 4.000 otáček. Turbo zabírá někde zhruba od 2.100 otáček od tohoto okamžiku vůz zrychluje. Nejlépe se motor cítí mezi 2.200 - 4.000 otáček, kde nabízí velmi dobrou dynamiku a je velmi pružný. Motor je tichý, je dobře odhlučněný až do 3.000 otáček, pak už je výrazněji slyšet, má typický zvuk tříválce.

Spotřeba - při úsporné jízdě si Kona s litrovým turbem vezme kolem 5-ti litru naturalu. Běžně budete jezdit mimo město se spotřebou kolem 6-ti litrů. Na dálnici při dodržování rychlostního limitu je spotřeba kolem 7-mi litrů. Ve městě zhruba kolem 8- mi a více litrů, dle provozu, stejně jako při hodně svižné jízdě mimo město. Během celého testu 692 km jsem dosáhl spotřeby 6,3 l/100km (dle palubního počítače) což je o necelý litr nad údaje, výrobce (5,4). Další motorem v nabídce je 1,6 Turbo 130 kW s pohonem všech kol a automatem. Údaje výrobce, maximálka 181 km/h, tu jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 12,0 s, já jsem dosáhl zrychlení na tachometrových 100 za 10,0 s na trojku.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti Kony jsou výborné, podvozek je ideálně naladěn, v zatáčkách dobře drží, přesto je velice komfortní, jen se více naklání. Nezvládá pouze příčné a velké nerovnosti na vozovce. Testovaný vůz jezdil na letních pneu o rozměru 215-55 R17 Nexen Nfera SU1 na pěkných originálních 10-ti dou-paprskových hliníkových kolech. Kona má vyšší světlou výšku 170 mm, tak s ní můžete do lehkého terénu nebo na polní cestu. Vpředu jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazení i vzadu jsou kotouče s výbornou účinností a nemají problém malý vůz zastavit.

ŘÍZENÍ Je optimálně naladěné a dává dobrou zpětnou vazbu o dění na silnici. Kožený volant se silným věncem se dobře drží, má vyhřívání.

ŘAZENÍ Manuální 6-ti stupňové převodovky je velmi přesné s optimálními drahami. Motor točí na 5-tku při 90 km/h 2.000 otáček, při 100 - 2.250, při 120 kolem 2.700 a při dálničním limitu 130 ukazují přístroje zhruba 2.900 otáček, ve 150 to je 3.400 otáček. Hodnoty z otáčkoměru nelze úplně přesně odečíst, je cejchovaný po 250 otáčkách.

INTERIÉR Palubní deska má klasickou kapličku před řidičem, je dobře zpracovaná působí dobře i na pohled. Měkčené plasty jsou pouze ve střední části palubky. Vlevo je otáčkoměr v něm dole malý kulatý teploměr chladící kapaliny, vpravo rychloměr s ukazatelem stavu paliva, přístroje mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je cejchovaný po 250 otáčkách. Displej palubního počítače je mezi hlavními přístroji.Palubní  počítač - zobrazuje dobu jízdy, průměrnou a okamžitou spotřebu, dojezd a ujetou vzdálenost. Palubní počítač se ovládá z volantu, má denní a celkovou paměť. Přístroje mají bílé podsvícení, tlačítka a ovladače mají modré. Blikače mají funkci 3 bliknutí, pro přejíždění z pruhů na dálnici.

Originál radio s CD/MP3 s USB/AUX připojením a digitálním radiem DAB, se šesti reproduktory má slušný zvuk, ovládání má vlevo na volantu. Testovaný vůz měl audio systém se 7“ dotykovým displejem. Na středovém tunelu pod klimatizací je USB slot pro připojení k audio zařízení a dvě zásuvky na 12V. Tříramenný volant s koženým potahem a žlutým prošíváním je seřiditelný ve dvou osách, má vyhřívání a jsou na něm tlačítka ovládání palubního počítače, tempomatu a audia. Dole na středovém tunelu je ovládání automatické klimatizace, velkými kruhovými ovladači se nastavuje teplota, po půl stupních a intenzita ventilátoru, tlačítky kam bude vzduch foukat. Klimatizace má vlastní modře podsvícený displej. Vůz má elektrické ovládání všech čtyř oken, hlavní ovladač a ovládání el. zrcátek je na madle dveří řidiče. Přední pásy jsou výškově stavitelné.

Přední sedačky s kombinovaným potahem látka-kůže v černé barvě se žlutým prošíváním jsou pohodlné (ani po delší době mě neboleli záda), mají slušné boční vedení a jsou tuhé. Obě přední sedačky jsou výškově elektricky nastavitelné u řidiče navíc s bederní opěrou. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 70 cm (sedák 46 + 24 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou 91 cm, takže prostoru pro hlavu tak akorát.

Zavazadlový prostor má objem 361 litrů, po sklopení děleného opěradla se zvětší na 1143 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířku 102 cm, výška pod odnímatelným krytem pouze 42 cm (díky dvojité podlaze), délka v rovině podlahy je 70 cm, po sklopení sedaček se prodlouží až na 151 cm. Po sklopení opěradel je ložná plocha téměř rovná. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je přes 68 cm vysokou nákladovou hranu, která je v úrovni podlahy kufru. Po otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru - zámek zhruba 183 cm nad zemí. Pod podlahou kufru je rozdělený úložný prostor a pod ním dojezdová rezerva o rozměru 125-80 D16.

BEZPEČNOSTní výbava je na dnes už standartní úrovni i základní model má sériově 6 airbagů (včetně okenních pro přední a zadní sedadla) a stabilizační systém ESC. Nad 20 km/h začne pískat akustická signalizace pásů. Brzdy fungují velmi dobře, na všech čtyřech kolech jsou kotoučové brzdy, při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Vůz měl příplatkový varovný systém pro udržování  jízdního pruhu LKA, systém sledování řidičovy únavy DAW. Navíc asistent pro rozjíždění do kopce HAC a sjíždění svahu DBC. Autonomní brzdění FCA a detekce chodců, FCW sledování mrtvého úhlu BCW, upozornění na projíždějící vozy při couvání RCCW.

DESIGN Je netradiční a Konu si určitě nespletete s žádným jiným autem jiné značky, je trochu podobný novým Citroenům. Zejména přední část je atypická - je dost vysoká, světlomety jsou ve třech úrovních výšky, uprostřed hlavní světla, pod nimi dole jsou mlhovky a nahoře u kapoty denní LED světla a blinkry, které lemují přední kapotu, dominantou je mohutná přední maska s chromovou lištou. Lemy kol a prahy jsou lemované mohutným černým plastem, stejně jako prahy a dolní část dveří. Zadní úzká světla jsou horizontálně orientované a dělené, na rozích nárazníku jsou umístněny blikače, mlhovky a couvací světla, uprostřed naznačený stříbrný ochranný kryt podvozku, 4 čidla parkování jsou v černém plastu. Nad zadním oknem je poměrně velký spojler v barvě karosérie. Nad RZ je lišta s chromovaným dekorem pod ní je na víku kufru je parkovací kamera, která se při špatném počasí znečistí. Boční linie oken mírně stoupá, po celé délce, v C sloupku je malé okénko. Vzhled vozu je každopádně dost atypický, někomu se může líbit a jinému zase ne.

CENA Testovaný vůz 1,0 T-GDi je z limitované série Best of Style (vyšší výbava), prodává se za cenu 489.990 Kč (8/2018). V základní výbavě vozu najdeme: ESC, asistent pro rozjíždění do kopce HAC a sjíždění svahu DBC, varovný systém pro udržování  jízdního pruhu LKA, systém sledování řidičovy únavy DAW, denní LED světla, tempomat, 6x airbag, centrální zamykání s dálkovým ovládání a alarmem, bezklíčkové otvírání a startování, 4x. el. okna a zrcátka, samostmívací vnitřní zrcátko, vestavné radio s CD/MP3 s USB/AUX připojením a digitálním radiem DAB, se šesti reproduktory a 7“ dotykovým displejem s ovládáním na volantu, elektrický posilovač řízení, automatická klimatizace, palubní počítač, automatické světlomety a stěrače, čalounění sedadel- kombinace-látka-kůže, elektricky ovládaná a výškově nastavitelná sedačka řidiče s bederní opěrkou, dělené sklopné zadní sedačky, fixační síť zavazadlového prostoru, kožený volant a hlavice řadící páky, přední mlhovky, tónovaná skla, zadní parkovací senzory a kamera, ISG - stop and go, černé střešní ližiny, systém 17" kola z lehkých slitin, pneumatiky 215/55 R17. Příplatková výbava: Safety Pack: Autonomní nouzové brzdění FCA s varováním před čelním nárazem, FCW a detekcí chodců, sledovaní mrtvého úhlu vnějších zrcátek BCW, upozornění na projíždějící vozidla při couvání RCCW, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka 5.000, metalíza 16.900 Kč. Cena příplatkové výbavy 21.900 Kč. Celková cena je 511.890 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:


PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti, komfortní podvozek
                - přesné řazení šestistupňové převodovky
                - bohatá bezpečnostní výbava 6x airbag, ESP a HAC v základu
                - dobrá světla zejména dálková + přisvěcování do zatáček

                - bezklíčkové otvírání a startování

                - neokoukaný design

                - pružnost motoru a zrychlení nad 2.000 otáček

                - bezpečnostní asistenty 

                - prostor na sezení vzadu

                - možnost jízdy v lehčím terénu, světlost 170 mm

                - zadní sedačky se sklápí do roviny

                - USB konektor

                - digitální DAB radio
MÍNUSY: - vyšší spotřeba než bych čekal

                - start-stop nutné deaktivovat po každém nastartování, vypíná motor už po 1km

                - palubní deska z tvrdých plastů

                - vysoká cena     

 
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 998 cm3 řadový přeplňovaný zážehový 3 válec

Výkon 88 kW (120 k) /6.000 ot./min., točivý moment 172 Nm 1.500 - 4.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.165 - 1.800 - 1.550 mm, rozvor 2.600 mm

Vlastní - pohotovostní hmotnost 1291 kg, užitečná 484 kg, celková 1.775 kg

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 361/1143 l

Pneu 215-55 R17 Nexen Nfera SU1 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 12,0 s, max. rychlost 181 km/h
Spotřeba paliva 5,0 mimo - 6,3 město - 5,4 l/100 km kombinace

 

Změřeno během testu: celková spotřeba během 692 km 6,3 l/100 km, zrychlení na tachometrových 100 za 10,0 s.

Resume: Jedná se o dobře vybavený malý vůz, řadící se mezi malé SUV bez pohonu všech kol. Má slušný podvozek a prostorný interiér. Litrový tříválec je pružný, ale není moc úsporný, spotřeba se pohybuje v průměru přes 6 litrů. Hyundai Kona konkuruje Seatu Arona, VW T-Rock, Renaultu Captur, Peugeotu 2008 nebo Citroenu C3 Aircross.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share