Vyhledávání

Test Jeepu Cherokee s novým naftovým motorem 2,2 a 9-ti stupňovým automatem

Test Jeepu Cherokee s novým naftovým motorem 2,2 a 9-ti stupňovým automatem

Test poslední generace Jeepu Cherokee s 9-ti stupňovou automatickou a novým dieselovým motorem 2,2. Jedná se o prostřední výbavu Limited s cenou 1,244 milionu. Poslední generace Cherokee, byla představena už na jaře 2013 v New Yorku, u nás se prodává od května 2014.

MOTOR Měl jsem k dispozici jediný dodávaný dieselový motor, nový Multijet s objemem 2184 cm3 (vyrábí italské VM Motori). Motor testovaného vozu dává výkon 147 kW (200 koní) dosahovaných už ve 3.500 otáčkách a mohutných 440 Nm (to je o 90 Nm víc než u  dvoulitrového předchůdce a překonává i benzinový šestiválec) točivého momentu dosahovaného ve  2.500 otáčkách (o 750 výš než předchůdce). Vyrábí se ještě verze s výkonem 136 kW (jen o 11 kW nižším) a stejným točivým momentem pro základní model. Nemůžu přesně určit v jakých otáčkách začíná motor zabírat, díky 9-ti stupňovému automatu, ale mělo by to být někde pod 2.000 otáček, kdy motor začíná zabírat a zrychlovat. Motor je silný a velmi pružný, zejména ve středním pásmu otáček od 2.000- 3.000.

Na dálnici při dodržování limitů si vezme Cherokee kolem 6,5-7 mi litrů nafty. Při úsporné jízdě, kolem 90 km/h při obsazení 2-osobami je možné jezdit kolem 5-5,5-ti litrů. Při běžné jízdě je spotřeba kolem 6-7-mi litrů. Popojíždění po městě znamená spotřebu mezi 7- 9-ti litry nafty. Za celý test 722 km jsem dosáhl příznivé spotřeby rovných 7 l/100 km což je skoro o 1,3 litru více než deklaruje výrobce (5,7) ale na velký silný jeep s pohonem všech kol je to dobrá hodnota. Vůz má systém stop-start, který se po každém nastartování aktivuje a bohužel vypíná i studený nezahřátý motor už po 300 m jízdy. Udávaná maximálka je 204 km/h, tu jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 8,5 s, mě se to podařilo na tachometrových 100 km/h za rovných 9 s (motor se vytáčel maximálně do 4.000 otáček). Při ustálené rychlosti je motor tichý, při akceleraci je motor hlučnější. Otevřenou přední kapotu drží 2 plynové vzpěry.

PODVOZEK Má rozumně naladěné odpružení, ale v zatáčkách se jen minimálně naklání a dobře drží zvolenou stopu na velkých (letních) pneu Michelin 225-55 R18 na originál 10-ti paprskových chromovaných Alu kolech. Vůz je vybaven asistentem pro rozjezd do kopce HSA. Testovaný Cherokee má pohon všech kol Jeep Active Drive I. Zadní kola se připojují až při prokluzu předních kol, která jsou poháně stále. Systém Select-Terrain zvyšuje přilnavost na jakémkoliv povrchu, buď automaticky nebo můžete nastavit do některého z režimů : auto, sníh, písek a bahno, sport. V režimu sport se vypíná ESP, co ž u velkého SUV nepovažuji za zrovna dobrý nápad. Světlá výška vozu je pouze 157 mm (dvoukolka dokonce jen 142 mm), 4 kotoučové brzdy (přední 330, zadní 278 mm) fungují velmi dobře i přes velkou váhu vozu. Pokud by jste chtěl s vozem více do terénu pořiďte si verzi Trailhawk, která má světlou výšku 221 mm, což je o 64 mm více než u běžné 4-kolky.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má elektrohydraulický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Volant s koženým potahem je možné nastavit ve dvou osách.

ŘAZENÍ Automatická 9-ti stupňová převodovka plynule řadí v automatickém režimu hodně brzy už pod 1.500 otáčkami a drží motor v nízkých otáčkách. Je možné řadit manuálně, ale pouze řadící pákou, pádla pod volantem nejsou k dispozici ani za příplatek. Při kickdownu dokáže podřadit až o 3 stupně. Přesto, že zařadím 9-tku zůstává pouze osmička v rychlostech pod 100 km/h. Převodovka má dlouhé převody, takže na 9-tku se dostaneme až od 110 km/h. Motor točí na 8-ku při 90 km/h 1.350, ale při 110 je tam už 9-tka  a motor točí pouze 1.350 otáček, ve 120 - 1.500 otáček, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje pouze 1.600 otáček, ve 150 jsou otáčky pouze 2.000. Stačila by i 6-ti stupňová převodovka, zbytečně stále řadí a 9-tka je použita jen nad 110 km/h. Ale v automatickém režimu je jízda zcela plynulá. Ani v manuálním režimu převodovka neřadí, tak jak chcete. Vstup na vozu na trh se odkládal právě, kvůli problémům s 9-ti stupňovým automatem.

INTERIÉR Interiér vypadá dobře na pohled, horní část palubní desky je z měkčeného plastu a je prošita nitěmi, jako by byla kožená. Přístrojová deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem. Po stranách jsou kruhové přístroje - vlevo otáčkoměr, vpravo rychloměr, mezi nimi je velký barevný displej, v dolní části vlevo je teploměr chladící kapaliny a vpravo palivoměr. Na displeji se zobrazují údaje aktivního tempomatu, palubního počítače, navigace, údaje audia, ukazatel okamžité spotřeby, teplota oleje, tlak pneu, napětí baterie nebo velký digitální tachometr, vpravo je ukazatel zařazeného rychl. stupně. Otáčkoměr je cejchován po 250 otáčkách a tachometr po 5 km/h. Palubní počítač má 2 paměti pro vzdálenost a průměrnou spotřebu a dobu jízdy. Dotykový multifunkční displej je uprostřed palubní desky, zobrazuje a ovládá funkce klimatizace, navigace, radia, CD přehrávače i USB zařízení, které můžeme připojit do slotu na středovém tunelu. Navigace a radio nepracuje s českým menu, k dispozici je i digitální DAB radio. Navigace, které jsem se svěřil mě navedla na lesní cestu, tak jsem se musel otočit, nastudovat mapu a zvolit správnou cestu. Audio systém s 9-ti reproduktory a subwooferem má dobrý zvuk a ovládání i na zadní straně volantu. 3-ramenný volant s koženým potahem, je seřiditelný ve 2 osách, má ovládání aktivního tempomatu a palubního počítače. Volant je vyhřívaný, ale ovládání je poměrně složité přes displej navigace. Na středovém tunelu je loketní opěrka, pod kterou je úložný prostor. Blikače disponují funkci trojbliku. Vůz má bezklíčkové otvírání a startování, tlačítkem vpravo od volantu. Automatická 2-zónová klimatizace nemá svůj displej, (údaje se zobrazují na mutlifunkčním displeji navigace) nastavování teploty je po celých stupních. Z vozu je i vzhledem k  vyššímu posezu dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí mohutné A-sloupky a šikmo dozadu D-sloupek.

Přední kožené sedačky jsou pohodlné a optimálně tuhé, obě přední sedačky jsou vyhřívané i ventilované a výškově nastavitelné, nastavitelnou bederní opěru má pouze sedačka řidiče. Sedadlo řidiče je elektricky ovládané se dvěmi paměťmi. Modro - hnědá kombinace čalounění kožených sedaček se mi vůbec nelíbila. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 79 cm a 30 cm mezera mezi sedadly (sedák dlouhý 49 cm) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, jen nad hlavou dost místa 98 cm, (verze bez střešního okno, které jinak snižuje strop o 8 cm). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče společně s ovladačem zpětných zrcátek, je zde kapsa na menší láhev.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru pouze 335 litrů, po sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem kufru zvětší na 1190 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 100 cm, výška pod odnímatelným krytem 44 cm, délka v rovině podlahy 85 cm (po sklopení sedaček ložná plocha 144, k sedačkám až 175 cm). Pod podlahou kufru je rezervní kolo 225-60 R17, prostor je hluboký 27,5 cm a to zbytečně ubírá na výšce a celkovém objemu kufru. Přístup do kufru je dobrý, velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 77 cm nad zemí přímo v úrovni podlahy kufru. Manipulace s roletou kufru není optimální. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 185 cm nad zemí, otvírání a zavírání má elektrický pohon, tlačítko není prakticky umístěno, na levém boku v zavazadlovém prostoru (v případě zaplnění kufru, bude tlačítko nepřístupné).

BEZPEČNOST Vůz má 7 airbagů, včetně kolenního řidiče. Stabilizační systém ESC, s pokročilým brzdovým asistentem je v základní výbavě. Dále asistent pro rozjíždění do kopce HSA, systém systém stabilizace přívěsu a převrácení vozu. Aktivní opěrky hlav vpředu. V předním nárazníku je kamera aktivního tempomatu, který dobře funguje, nastavíte si odstup od vozu jedoucího před vámi a tempomat udržuje stejný časový odstup. Automatické přepínání dálkových a tlumených světel dobře funguje, bixenony a přisvěcování do zatáček. Vůz má přední a zadní čidla parkování, navíc je vzadu kamera (umístěna nad RZ), která monitoruje prostor za vozem při parkování. Park systém, který umí podélně i příčně zaparkovat. 4 ventilované kotoučové brzdy mají dobrou účinnost.

DESIGN je velmi rozporuplný, někomu se bude líbit a někomu naopak - zejména přední část. Přední LED denní světla, jsou zcela nahoře a zasahují do boku, ve střední úrovni nad nárazníkem jsou hlavní světlomety, v dolní části nárazníku, v černém plastu jsou kulaté mlhovky. V přední masce je pro Jeep tradičních sedm svislých otvorů pro chladič s chromovaným lemováním. V dolní části nárazníku je otvor pro chlazení lemován chromem. Lemy kol a dolní část dveří a prahy jsou lemovány černým plastem. Okna od B-Sloupku dozadu jsou výrazně zatmavená. Zadní část vozu s dělenými světly vytaženými do boku je povedená. Nad zadním sklem je spojler v barvě vozu s brzdovým světlem. Nárazník je z černého plastu, jen spodní díl je stříbrný - imitace plechu, po obou stranách jsou oválné chromované koncovky výfuku.

CENA V prostřední výbavě Limited se nabízí za ceníkovou cenu 1.244.000 Kč (6/2016). V této výbavě najdeme: ESP, 7x airbag včetně kolenního, asistent pro rozjezd do kopce, 18“ Alu kola s pneu 225-55 R18, př. mlhovky, denní LED světla, bixenonové světla, přisvěcování do zatáček, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, tempomat, zadní parkovací kamera, automatická 2-zónová klima, 4x. el. okna, el. ovládaná a sklopná zrcátka, palubní počítač, automatické stěrače, multimediální systém s 8,4“ dotykovým displejem, navigací, radiem s DAB, CD a MP3 s ovl. na volantu s 9-ti repro (vč. Subwooferu) s USB, elektricky ovládaná sedačka řidiče se 2 pamětmi, kožené čalounění, vyhřívané a ventilované přední sedačky, kožený volant s ovládáním palubního počítače a tempomatu nastavitelný ve 2 osách, alarm, chromované podélné střešní ližiny. Příplatková výbava: Technologický paket - pokročilý brzdový asistent, adaptivní tempomat, monitorování mrtvého úhlu, sledování jízdního pruhu, detekce křížení jízdní dráhy za vozidlem, přední a zadní čidla parkování, park asistent podélné i příčné parkování, udržování jízdního pruhu za 57.600, Příplatková výbava za 57.600 Kč. Celková cena je 1.301.600 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - silný a úsporný motor

               - dobré jízdní vlastnosti

               - plynulé řazení automatu    

               - bezklíčkové startování a otvírání

               - dobře fungující adaptibilní tempomat   

                      - bohatá výbava

               - automatické přepínání světel

               - střední proměnlivý barevný displej palubních přístrojů  

               - dobré brzdy

               - kvalitní audio s USB připojením

               - pohodlné přední sedačky s vyhříváním a ventilací

               - jízdní asistenty - pro rozjezd do kopce, udržování jízdních pruhů atd.    

MÍNUSY:  - menší, mělký kufr    

               - stop-start se aktivuje po každém nastartování a vypíná studený motor                          

               - rozporuplný design přední části

               - navigace mě zavedla na polní cestu, uspořádání jako počítačová klávesnice    

               - provedení roletky v kufru

               - v manuálním převodovky režimu, neřadí tak jak chcete

               - chybí pádla řazení pod volantem 

               - při každém nastartování zmizí funkce shuffle

               - nižší světlá výška

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 2184 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, plní EURO 6                                                                       

Výkon 147 kW (200 k) / 3.500 ot./min., točivý moment 440 N.m  při 2.500 ot./min.
9-ti stupňová automatická převodovka, stálý pohon všech kol

Rozměry D x Š x V  4.624 - 1.859 - 1.670 mm, rozvor 2.700 mm, světlost 157 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.878 kg, užitečná 657 kg, celková 2.495 kg                     

Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 335 / 1190 litrů

Pneu Michelin 225-55 R18 (letní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 8,5 s, max. rychlost 204 km/h
Spotřeba paliva 4,9 mimo - 7,0 město - 5,7 l/100km  kombinace

Během testu ujeto 722 km s průměrnou spotřebou 7,0 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 km/h za 9 s.

 

RESUME : Jeep střední velikosti s úsporným dieselovým motorem s devítistupňovým automatem v prostřední výbavě Limited. Při rozumné jízdě se dá s tímto Jeepem jezdit i za 5 litrů nafty, běžně kolem 6-7-mi. V nabídce jsou bezpečnostní asistenti včetně aktivního tempomatu. Cena takto vybaveného modelu vyskočí až na 1,3 milionu.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu