Vyhledávání

Test Jeepu Compass s motorem 1,4 Turbo s automatem a pohonem všech kol

Test Jeepu Compass s motorem 1,4 Turbo s automatem a pohonem všech kol

Testovaný Compass patří mezi středně velké SUV s délkou kolem 4,4 metru. Vůz má pohon 4x4 zadní náprava se připojuje při prokluzu předních kol. Compass má světlou výšku slušných 208 mm, proto se s ním nemusíte bát vyjet do terénu. Jeho největšími konkurenty jsou Ford Kuga, VW Tiguan naše Škod Karoq, z Japonska Toyota RAV 4 a Nissan Qashqai .

MOTOR přeplňovaný benzínový motor - 1,4 Multiair je nejsilnější v nabídce. Plní exhalační normu Euro 6. Motor má původ u koncernového partnera Fiatu. Dává 125 kW v 5.500 otáček a především 250 Nm točivého momentu, které jsou k dispozici v 2.500 otáček. To znamená, že je velmi pružný a nemusíme ho nijak vytáčet, zrychluje a zabírá zhruba od 2.200 otáček. Nejlépe se motor cítí ve středních otáčkách nad 2.500 kde má velmi silný zátah a dobře zrychluje. Motor je tichý je slyšet až od 3.500 otáček. Systém stop-start se dal vypnout tlačítkem na středovém tunelu, tak jsem ho vypnul po celou dobu testu, není potřeba to dělat po každém nastartování jako u některých vozů.

Spotřeba se během celého testu - 640 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě rovných 9 l/100km což je o víc jak 2 litry víc než deklaruje výrobce (6,9). Při jízdě po běžné silnici se spotřeba pohybuje kolem 8-9-ti litrů. Na dálnici si Compass vezme i přes velmi nízké otáčky (2.000 ve 130 km/h) kolem  9-9,5 litrů. Ve městě jsem jezdil se spotřebou přes 10 litrů benzínu. Udávaná maximálka je 200 km/h tu jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h udává výrobce za 9,5 s, já to stihl ve stejném čase na tachometrových 100.

PODVOZEK Podvozek je komfortní, ale není nijak přehnaně měkký, dobře filtruje nerovnosti vozovky i na rozbitých silnicích Na letních pneu Bridgestone Dueler H/P o rozměru 225-5 R18 na elegantních originálních dvoubarevných pětipaprskových Alu kolech držel Compass dobře stopu, přesto, že se v zatáčkách poměrně dost nakláněl. Vůz má stalý pouze přední pohon se systémem Active Drive, zadní kola připojí jen při prokluzu předních kol nebo po zapnutí některého s offroad modů systému Selec-Terrain : snow, mud, sand a auto, které se přizpůsobí daným podmínkám. V lehčím terénu je Compass jako doma světlá výška 208 mm je dostačující a mezi SUV patří mezi ty nejlepší a byl jsem překvapen co  všechno vyjede.   

ŘÍZENÍ Elektrický posilovač má variabilní účinek podle rychlosti. Klade optimální odpor a má dobrou zpětnou vazbu.

ŘAZENÍ 9-ti stupňové automatické převodovky, řadí poměrně brzy v nižších otáčkách a je plynulé (proti dříve zkoušeným modelům se její funkce zlepšila). Je možné řadit i manuálně pákou vpřed a vzad (má logický smysl - dopředu se podřazuje), pádla pod volantem nejsou k dispozici. Převody jsou velmi dlouhé, takže se dieselový motor na dálnici zbytečně nevytáčí. Například nejvyšší 9-tý stupeň je možné zařadit až kolem 110 km/h. Motor točí na osmičku při 90 km/h 1.600, při 100 - 1.800, ve 120 už na devítku je to 1.800, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje pouhých 2.000 otáček i ve 150 jsou otáčky jen 2.000.

INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených plastů, má tradiční tvar s analogovou kapličkou před řidičem. Palubní přístroje mají 2 tubusy se stříbrným orámováním: vpravo je tachometr, vlevo je otáčkoměr. Mezi nimi je barevný displej palubního počítače po jeho pravé straně je ukazatel stavu paliva, vlevo pak teploměr chladící kapaliny. Na displeji se zobrazují údaje palubního počítače, navigace, ukazatel okamžité spotřeby, teplota vody a oleje, tlak pneu, napětí baterie nebo velký digitální tachometr, vpravo je ukazatel zařazeného rychl. Stupně nad ním teploměr vnější teploty. Otáčkoměr je cejchován po 500 otáčkách, takže neodečtete přesně hodnoty a tachometr po 10 km/h.

Palubní počítač má 2 paměti pro vzdálenost a průměrnou spotřebu a dobu jízdy. Dotykový multifunkční 7"displej je uprostřed palubní desky, zobrazuje a ovládá funkce klimatizace, navigace, radia, CD přehrávače i USB zařízení, které můžeme připojit do slotu na středovém tunelu. Navigace a radio nepracuje s českým menu, k dispozici je i digitální DAB radio. Audio systém s 6-ti reproduktory má dobrý zvuk a ovládání i na zadní straně volantu. 3-ramenný volant s koženým potahem, je seřiditelný ve 2 osách, má ovládání tempomatu a palubního počítače. Na středovém tunelu je loketní opěrka, pod kterou je úložný prostor. Blikače disponují funkci trojbliku. Vůz má bezklíčkové otvírání a startování, tlačítkem vpravo od volantu. Automatická 2-zónová klimatizace nemá svůj vlastní displej, (údaje se zobrazují na mutlifunkčním displeji navigace) nastavování teploty je po půl stupních. Z vozu je i vzhledem k  vyššímu posezu dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí mohutné A-sloupky a do boku mohutný B-sloupek.

Přední sedačky jsou pohodlné - kombinovaný potah látka-kůže, řidičova je výškově nastavitelná s elektricky nastavitelnou bederní opěrkou. Vzadu je dostatečný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 80 cm a 30 cm mezera mezi sedadly, délka sedáku je 50 cm, při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je dost místa 95 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken a ovládáním zrcátek, je na dveřích řidiče. Mezi sedačkami je loketní opěrka s úložným prostorem.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru pouze 438 litrů, což je podprůměrná velikost, subjektivně mě přišel kufr větší. Pod jeho podlahou byla pouze dojezdová sada (rezerva je za vysoký příplatek 6.500). Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel vznikne téměř rovná plocha, objem kufru je pak 1269 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 97 cm, výška 47/60 cm (dvojitá podlaha), délka v rovině podlahy 82 cm po sklopení se prodlouží ložná plocha na 136 cm k sedačkám až 166 cm. Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků. Plato kufru se velmi obtížně vyjímá díky tvaru, když je vepředu širší. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 78 cm nad zemí a 16 cm nad podlahou kufru, u dvojité podlahy 3cm. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru  189 cm nad zemí, což je dobrá hodnota, tak se ani dlouháni nemusí bát, že se praští do hlavy. V plastu na vnitřní straně vpravo je prohlubeň určená pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 6-ti airbagy, včetně hlavových airbagů, má aktivní nastavitelné opěrky hlav. V základní výbavě je ESP včetně brzdového asistentu BAS asistentu rozjezdu a sjezdu z kopce. U všech modelů je systém pro udržování v jízdním pruhu a varování před čelním nárazem. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy, které mají dobrou účinnost.

DESIGN Třetí generace Compassu byla představena v létě 2016. Příď vozu se velmi podobá největšímu Jeepu Grand Cherokee, má mohutnou stříbro-černou maskou, dolní část nárazníku je černá a je v ní otvor pro vstup vzduchu k chladiči a chromovaná lišta naznačující spodní ochranný kryt pod motorem. Po stranách jsou kulaté mlhovky s chromovým lemováním, nad nimi jsou denní světla bohužel žárovkové, přitom přední světla mají orámování led pruhem (pro parkovací světla) přední část působí mohutně a elegantně. Linie oken směrem dozadu mírně stoupá, zadní okna jsou zatmavena. Zadní část vozu působí také elegantně, má vodorovně orientované dělené světlomety. Přední i zadní blatníky jsou kolem kol vystouplé. Vůz má na střeše černé podélné nosiče. Od A-sloupku lemuje horní část bočních skel chromovaná lišta, která vzadu klesá a lemuje zadní sklo. Testovaný vůz měl perleťovou bílou barvu a černou střechu a její sloupky. Proti předchozí generaci Compassu působí vůz daleko elegantněji zejména v zadní části.

CENA Compass v nejvyšší výbavě Limited je nabízen za cenu 923.290 Kč (9/2018). V této výbavě najdeme: ESP, 6x airbag, př. mlhovky centrál s dálkou - bezklíčkové otvírání a startování, 4x. el. okna, el. ovládaná,vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, palubní počítač, automatická  dvouzónová klimatizace, polokožené čalounění, vnitřní zrcátko s aut. zatmíváním, 18“ Alu kola s pneu 225-55, tempomat, zadní dělená sedadla, střešní lišty - hagusy, výškově stavitelná sedačka řidiče a spolujezdce, řidičova s el.bederní opěrkou, zadní zatmavená skla, audio s DAB, MP3 s USB připojením a 6 repro.

Příplatková výbava: paket infotaiment -navigační systém s 8,4“ dotykovým displejem, Beats premium audio systém za 36.900, bílá perleť + černá střecha za 46.500 Kč. Celkově příplatková výbava za 83.400 Kč. Celková cena je tak nemalých 1.006.690 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :    - pružný a výkonný motor

                - dobré jízdní vlastnosti

                - plynulé řazení 9-ti stupňové automatické převodovky

                - dobré terénní vlastnosti, světlost 206 mm

                - bohatá výbava vozu

                - slušně hrající audio s DAB radiem a USB

MÍNUSY: - audio a navigace neumí česky                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

                 - chybějící rezervní kolo (možnost objednat, ale za 6.500 Kč)

                 - extrémně vysoký příplatek za barvu  

                 - žárovkové denní světla                                                                           

                 - chybí varování na rozsvícená světla po vypnutí zapalování

                 - manipulace se zadním platem, jde jen těžko vyjmout   

                 - chybí pádla pod volantem

                 - vyšší spotřeba                           

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1368 cm3 řadový přeplňovaný zážehový 4 válec, Euro 6                                                               

Výkon 125 kW (170 k) / 5.500 ot./min., točivý moment  250 Nm / 2.500 ot./min.
9-ti stupňová automatická převodovka, připojitelný pohon všech kol
Rozměry D x Š x V  4.394 - 1.819 - 1.644 mm, rozvor 2.636 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.605-1.655 kg, užitečná 420-470 kg, celková  2.075 kg                     

Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 438/1405 litrů

Pneu 225- 55 R18 Bridgestone Dueler H/P (letní).

Zrychlení 0 -100 km/h za 9,5 s, max. rychlost 200 km/h
Spotřeba paliva 5,9 mimo - 8,7 město - 6,9 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 9 l/100km (640 km), zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h na za 9,5 s.

Karel Kolečko

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share