Vyhledávání

Test Jeepu Compass s naftovým motorem 2,2

Test Jeepu Compass s naftovým motorem 2,2

Testovaná Compass patří mezi středně velké SUV. Vůz má pohon 4x4 zadní náprava se připojuje při prokluzu předních kol. Compass má světlou výšku 205 mm, proto je možné se s ním vydat do terénu. Jeho největšími konkurenty jsou Ford Kuga, VW Tiguan i menší Š Yeti a Japonská konkurence.

MOTOR přeplňovaný vznětový motor - 2,2 je nejsilnější naftový motor dodávaný do Compasse. Plní exhalační normu Euro 5. Motor má původ v Mercedesu, turbodmychadlo má natáčecí lopatky, vstřikování common-rail s tlakem 2000 barů. Dává 120 kW od 3.600 až do 4.200 otáček a především 340 Nm točivého momentu, které jsou k dispozici ve velkém rozsahu od 1.400 až do 3.600 otáček. To znamená, že je velmi pružný a nemusíme ho nijak vytáčet, zrychluje a zabírá od 1.700 otáček. Nejlépe se motor cítí v nižších a středních otáčkách kolem 2.000 kdy má velmi silný zátah a dobře zrychluje. Motor je poměrně hlučný a dává o sobě vědět.

Spotřeba se během celého testu - 522 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě 8,25 l/100km což je o víc jak litr a půl víc než deklaruje výrobce (6,6). Při jízdě po běžné silnici se spotřeba pohybuje kolem 7-mi litrů. Na dálnici si Compass vezme už kolem  9 - 9,5 litrů. Ve městě jsem jezdil se spotřebou kolem 8 - 9,5 litrů nafty. Udávaná maximálka je 201 km/h, zrychlení z 0-100 km/h udává výrobce za 10,9 s, já to stihl za 9,4 s na tachometrových 100.

PODVOZEK Podvozek je komfortní, ale není nijak přehnaně měkký, dobře filtruje nerovnosti vozovky i na rozbitých silnicích. Na zimních pneu Bridgestone Blizzak LM-25 o rozměru 215-60 R17 na elegantních originálních pětiparskových Alu kolech držel Compass dobře stopu. Vůz má stalý pouze přední pohon, zadní kola připojí jen při prokluzu předních kol. V lehčím terénu a na polních cestách bude Compass jako doma světlá výška 205 je dostačující. Je možné nastavit poměr rozdělení výkonu na 50/50 mezi přední a zadní kola., bohužel to funguje pouze do 16 km/h což je velice nízká rychlost i v terénu. 

ŘÍZENÍ Elektrický posilovač má variabilní účinek podle rychlosti. Klade optimální odpor a má dobrou zpětnou vazbu.

ŘAZENÍ Není příliš přesné a má delší dráhy, ale jde poměrně zlehka řadicí pákou s koženou hlavicí. Vůz je vybaven 6-ti stupňovou manuální převodovkou. Motor točí na 6-tku při 90 km/h  2.000, při 100 2.000, při 120 - 2.600 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje poměrně příznivých 2.800 a ve 150 to už je 3.200 otáček, šestka by mohla být delší, protože motor je dost silný i v nižších otáčkách.

INTERIÉR Přístrojová deska je výhradně z tvrdých plastů, má tradiční tvar s analogovou kapličkou před řidičem. Palubní přístroje mají chromové orámování: vpravo je otáčkoměr,  vlevo  je tachometr. Zcela vlevo je analogový ukazatel stavu paliva, vpravo teploměr chladící kapaliny. V dolní části rychloměru je displej palubního počítače, který má pouze jednu paměť. Palubního počítač má pouze jednu paměť (zobrazuje průměrnou spotřebu, dojezd, dobu jízdy, tlak pneumatik, vnější teploměr společně se stanicí radia) a chybí hodiny. Světla mají funkci denního svícení, ale zcela chybí kontrolka světel.  Blikače jsou vybaveny příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Testovaný vůz měl velkou navigaci s dotykovým displejem, CD/MP3 s 9-ti reproduktory a výborným zvukem mělo ovládání i tlačítky na spodní straně volantu (zadní strana ramen). 3-ramenný elegantní volant se stříbrným plastovým dekorem má optimální věnec s koženým potahem je seřiditelný pouze výškově. Pod volantem je málo místa na nohy. Na volantu jsou ovladače tempomatu, ovládání bylo ergonomické a intuitivní, je podsvětlené, takže po tmě není problém s ovládáním. Tempomatu chybí kontrolka jeho funkce, poznáme akorát, že je zapnutý. Středová konzola na které je displej navigace, klimatizace tlačí na pravou nohu řidiče. Vůz jel vybaven automatickou klimatizací. Ovládanou otočnými ovladači. Přes mohutný A-sloupek je špatný výhled šikmo vpřed, do zadu není příliš dobře vidět, bohužel ani za příplatek nelze objednat čidla parkování.

Přední kožené sedačky jsou pohodlné a vyhřívané bez možnosti nastavení intenzity vyhřívání. Sedačka je výškově nastavitelná a má nastavitelnou bederní opěru. Vzadu je přiměřený prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm a 31 cm mezera mezi sedadly (zadní sedák je dost krátký 43 cm) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je dost místa 98 cm. Zadní sedadla mají nastavitelný sklon. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken a ovládáním zrcátek, je na dveřích řidiče. Mezi sedačkami je loketní opěrka s úložným prostorem.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru pouze 328 litrů, což je podprůměrná velikost, subjektivně mě přišel kufr větší. Pod jeho podlahou byla dojezdová rezerva 155-90 D16. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel vznikne téměř rovná plocha, objem kufru je pak 1357 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířka 98 cm, výška po hranu oken je 41 cm (v testovaném voze chyběla roletka kufru), délka v rovině podlahy 90 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 80 cm nad zemí v úrovni podlahy kufru. Navíc je možný přístup do kufru výklopným zadním oknem. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 191 cm nad zemí, což je dobrá hodnota, tak se ani dlouháni nemusí bát, že se praští do hlavy. V plastu na vnitřní straně vpravo je prohlubeň určená pro uchopení při zavírání. V zadním víku jsou výklopné reproduktory, takže je možné provozovat mobilní diskotéku, kdekoliv zastavíte.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 6-ti airbagy, včetně hlavových airbagů. V základní výbavě je ESP včetně brzdového asistentu BAS asistentu rozjezdu do kopce. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy, které mají dobrou účinost, pedál brzd působí gumovým dojmem.

DESIGN Modernizovaný Compass byl představen koncem roku 2008. Příď vozu se velmi přiblížila většímu Grand Jerokeemu s mohutnou maskou lemovanou chromem,  dolní část nárazníku je černá a je v ní otvor pro vstup vzduchu k chladiči. Po stranách jsou kulaté mlhovky, přední část působí mohutně a elegantně. Linie oken směrem dozadu mírně stoupá, zadní okna jsou zatmaveny. Zadní trojúhelníková okna dali také tvar trojúhelníkovému zadnímu C-sloupku ve tvaru A. Zadní část vozu nepůsobí tak elegantně a lehce jako přední. Přední i zadní blatníky jsou kolem kol vystouplé. Vůz má na střeše stříbrné podélné nosiče.

CENA Compass ve speciální výbavě 70 Anniversary je nabízen za cenu 761.900 Kč (2/2012). V této výbavě najdeme: ESP, 6x airbag, př. mlhovky centrál s dálkou, 4x. el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, palubní počítač, automatická klimatizace, kožené čalounění, vnitřní zrcátko s aut. zatmíváním, 17“ Alu kola s pneu 215-60 R17,  tempomat, zadní dělená sedadla, střešní lišty - hagusy, dojezdová rezerva, výškově stavitelná sedačka řidiče, zadní zatmavená skla, autorádio CD/MP3 4 repro.

Příplatková výbava: navigační systém s dotykovým displejem s přehráváním CD/MP3 9 repro, Bluetooth handsfree, hlasové ovládání za 79.200, metalíza za 12.000 Kč. Celkově příplatková výbava za 91.200 Kč. Celková cena je tak 853.100 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný a výkonný motor

                  - dobré jízdní vlastnosti                

                  - dobré brzdy

                  - bohatá výbava vozu

                  - kvalitní audio

 MÍNUSY: - v interiéru pouze tvrdé plasty             

                      - hlučný motor

                  - nepříliš přesné řazení 6-ti stupňové převodovky

                  - menší kufr

                  - výhled z vozu   

                  - nemožnost objednat zadní čidla parkování

                  - vyšší spotřeba

                  - palubní počítač má pouze 1 paměť

                  - krátký zadní sedák, prostor pro nohy pod volantem  

                  - malá nádrž pouze 51 l          

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 2143 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, Euro 5                                                               

Výkon 120 kW (163 k) / 3.600-4.200 ot./min., točivý moment  320 Nm / 1.400-3.600 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, připojitelný pohon všech kol
Rozměry D x Š x V 
4.448 - 1.812 - 1.718
mm, rozvor 2.635 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1. 605-1.655 kg, užitečná 420-470 kg, celková  2.075 kg                     

Nádrž na 51 l paliva. Zavazadlový prostor 360/410/1355/1405 litrů

Pneu 215- 60 R17 Bridgestone Blizzak LM-25 (zimní).

Zrychlení 0 -100 km/h za 10,9 s, max. rychlost 201 km/h
Spotřeba paliva 5,9 mimo - 7,9 město - 6,6 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 8,25 l/100km (522 km), zrychlení z 0 - 100 km/h na trojku za 9,3 s.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu